1. #1
    Haar op de tanden

    Reacties
    4.332
    19-09-2019

    Touzani toont in film Adam de wilskracht van vrouwen in een patriarchale samenleving

    De debuutfilm ‘Adam’ van de Marokkaanse filmmaker Maryam Touzani gaat over een kind dat zonder vader wordt geboren in een vrouwenhuishouden.

    'Nog steeds kun je uit de papieren van zo’n kind opmaken dat het geen vader heeft. 'Woeld lahram', noemen ze dat (vrij vertaald: hoerenzoon, red.). Dat is het ergste wat je kan overkomen in Marokko.’

    „Het belangrijkste thema van de film is voor mij traditie en overdracht. Moeders dragen de toekomst op hun zonen over. Als in mijn samenleving een moeder tegen haar zoon zegt: ‘Ah, je zusje doet de afwas wel’, dan heeft dat verstrekkende gevolgen. Dan gaat hij zich nooit afvragen wat zijn verantwoordelijkheden in het huishouden zijn, wat zijn plaats in de maatschappij is. Vrouwen kunnen net zo goed als mannen het patriarchaat in stand houden. En tegelijkertijd hebben ze de sleutel tot verandering in handen.”

    ‘Zoals je sommige zaken uit het verleden wilt beschermen, ook uit nostalgische gevoelens, zul je andere dingen moeten bevragen en veranderen. Dat iets traditie is, maakt het nog niet heilig. Wat draag je over aan je kinderen? Om die vraag gaat het.'

    Anders dan 'Much Loved' van haar man Nabil Ayouch werd 'Adam' door de Marokkaanse autoriteiten wel geschikt bevonden voor vertoning in de bioscopen. ‘Er is iets gaande in Marokko, dat zag je ook aan het proces van Hajar Raissouni (de kritische journalist die werd beschuldigd van buitenechtelijke seks en het ondergaan van een abortus, maar vorig jaar onder druk van protesten gratie kreeg van de Marokkaanse koning). Het heeft de wet niet veranderd: er zitten nog heel veel vrouwen achter de tralies. Maar Raissouni werd verdedigd door de burgermaatschappij, door een nieuwe generatie vrouwen die niet wil meebuigen, die zich laat horen.

    https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/21...chaat-a4006540
    https://www.volkskrant.nl/cultuur-me...tbij~b9b08292/
    https://www.volkskrant.nl/cultuur-me...ving~b3b12ede/
    Toezichthouder openbaard kunstgebit

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    'Woeld lahram', noemen ze dat (vrij vertaald: hoerenzoon)

    Incorrect, woeld lahram betekent letterlijk een kind dat is ontstaan uit een zonde. Kortom mensen die een kind hebben gekregen voordat ze getrouwd zijn. Woeld Lahram kun je beschouwen als een bastaard kind.

    Dat is iets heel anders dan een kind van een prostituee. Zoiets zouden we woeld alkahba ofzo noemen. Dat is de letterlijke vertaling van hoerenzoon.

    Verder is Marokko aan het zinken naar de afgrond. Abortussen promoten, koning die graties geeft aan cases die druk ontvangen van Westerse invloeden. Nachtclubs en alcohol die je op meer plekken tegenkomt om de toerisme te beïnvloeden. Wat tegelijkertijd ook weer de drugshandel en prostitutie zal versterken.

    Dit allemaal for the love of money.
    Heavy

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Monica Bekijk reactie
    Klopt... weld 7raam is een bastaard.

    Ik heb net de trailer gezien.
    Ziet er wel leuk uit.
    Ik ga het niet kijken, support zulke mensen niet.
    Fransen die investeren in een Marokkaanse film, komt nooit wat goeds uit.
    Heavy

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    11.651
    20-04-2015

    Citaat Geplaatst door Stijnsansbarbe Bekijk reactie
    De debuutfilm ‘Adam’ van de Marokkaanse filmmaker Maryam Touzani gaat over een kind dat zonder vader wordt geboren in een vrouwenhuishouden.

    'Nog steeds kun je uit de papieren van zo’n kind opmaken dat het geen vader heeft. 'Woeld lahram', noemen ze dat (vrij vertaald: hoerenzoon, red.). Dat is het ergste wat je kan overkomen in Marokko.’

    „Het belangrijkste thema van de film is voor mij traditie en overdracht. Moeders dragen de toekomst op hun zonen over. Als in mijn samenleving een moeder tegen haar zoon zegt: ‘Ah, je zusje doet de afwas wel’, dan heeft dat verstrekkende gevolgen. Dan gaat hij zich nooit afvragen wat zijn verantwoordelijkheden in het huishouden zijn, wat zijn plaats in de maatschappij is. Vrouwen kunnen net zo goed als mannen het patriarchaat in stand houden. En tegelijkertijd hebben ze de sleutel tot verandering in handen.”

    ‘Zoals je sommige zaken uit het verleden wilt beschermen, ook uit nostalgische gevoelens, zul je andere dingen moeten bevragen en veranderen. Dat iets traditie is, maakt het nog niet heilig. Wat draag je over aan je kinderen? Om die vraag gaat het.'

    Anders dan 'Much Loved' van haar man Nabil Ayouch werd 'Adam' door de Marokkaanse autoriteiten wel geschikt bevonden voor vertoning in de bioscopen. ‘Er is iets gaande in Marokko, dat zag je ook aan het proces van Hajar Raissouni (de kritische journalist die werd beschuldigd van buitenechtelijke seks en het ondergaan van een abortus, maar vorig jaar onder druk van protesten gratie kreeg van de Marokkaanse koning). Het heeft de wet niet veranderd: er zitten nog heel veel vrouwen achter de tralies. Maar Raissouni werd verdedigd door de burgermaatschappij, door een nieuwe generatie vrouwen die niet wil meebuigen, die zich laat horen.

    https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/21...chaat-a4006540
    https://www.volkskrant.nl/cultuur-me...tbij~b9b08292/
    https://www.volkskrant.nl/cultuur-me...ving~b3b12ede/
    Dat de tokies deze artikel plaatsen kan je al vanuit gaan dat het gaat om een feministen film gaat vol haat naar de de man famillie het neerkijken op religie. En waar de vrouw vrij kan sexen met de hele wijk en abortus kan plegen wanneer het haar zint

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    7.219
    26-11-2019

    Ik haat feministen.

    Vrouwen die lullen willen hebben, wat een afknapper

  6. #6
    Haar op de tanden

    Reacties
    4.332
    19-09-2019

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Ik ga het niet kijken, support zulke mensen niet.
    Fransen die investeren in een Marokkaanse film, komt nooit wat goeds uit.
    Ik stel voor:
    jullie gaan samen kijken
    en doen verslag op m.nl ...
    Toezichthouder openbaard kunstgebit

  7. #7
    Haar op de tanden

    Reacties
    4.332
    19-09-2019

    Citaat Geplaatst door AboubakrSiddiq Bekijk reactie
    Dat de tokies deze artikel plaatsen kan je al vanuit gaan dat het gaat om een feministen film gaat vol haat naar de de man famillie het neerkijken op religie. En waar de vrouw vrij kan sexen met de hele wijk en abortus kan plegen wanneer het haar zint
    Toezichthouder openbaard kunstgebit

  8. #8

    Reacties
    1.901
    08-07-2020

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    'Woeld lahram', noemen ze dat (vrij vertaald: hoerenzoon)

    Incorrect, woeld lahram betekent letterlijk een kind dat is ontstaan uit een zonde. Kortom mensen die een kind hebben gekregen voordat ze getrouwd zijn. Woeld Lahram kun je beschouwen als een bastaard kind.

    Dat is iets heel anders dan een kind van een prostituee. Zoiets zouden we woeld alkahba ofzo noemen. Dat is de letterlijke vertaling van hoerenzoon.

    Verder is Marokko aan het zinken naar de afgrond. Abortussen promoten, koning die graties geeft aan cases die druk ontvangen van Westerse invloeden. Nachtclubs en alcohol die je op meer plekken tegenkomt om de toerisme te beïnvloeden. Wat tegelijkertijd ook weer de drugshandel en prostitutie zal versterken.

    Dit allemaal for the love of money.
    je reet geven en de schuld ligt bij de koning yek, das easy

  9. #9
    je m'en fous

    Reacties
    340
    07-08-2007


  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    7.219
    26-11-2019

    Citaat Geplaatst door XiX Bekijk reactie
    je reet geven en de schuld ligt bij de koning yek, das easy
    Deze is wel goed

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Stijnsansbarbe Bekijk reactie
    Ik stel voor:
    jullie gaan samen kijken
    en doen verslag op m.nl ...
    Ik stel voor dat jij gaat kijken terwijl je als een kannibaal bacon eet.
    Heavy

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door XiX Bekijk reactie
    je reet geven en de schuld ligt bij de koning yek, das easy
    De koning heeft zichzelf uitgeroepen als DE LEIDER die alles uiteindelijk zal bepalen. Dat betekent ook dat hij de man is die verantwoordelijk draagt voor al zijn besluiten.

    Ik zal de verantwoordelijk niet doen verdwijnen slechts omdat mensen ervoor kiezen prostituee te worden of iets anders. De koning heeft maar één belangrijke taak en dat is zorgen voor je volk. Als je dat niet kunt of maar voor de helft. Dan moet je aftreden en ruimte maken voor een echte leider.
    Heavy

  13. #13

    Reacties
    1.901
    08-07-2020

    Citaat Geplaatst door Monica Bekijk reactie
    Hij heeft een punt.
    De koning kan al die fitna verbieden.
    Waarom doet hij dat niet?
    Marokko wordt ook tweede Thailand genoemd... schande man.
    Hij kan dingen veranderen maar tolereert die shit gewoon.
    hou op met je partijdige azuli shit, als iemand zegt spring van het ravijn ga je toch niet springen of wel.

  14. #14

    Reacties
    1.901
    08-07-2020

    plus die touzani is gewoon uit bni touzint zegt genoeg das gewoon azuliyin shit

  15. #15

    Reacties
    1.901
    08-07-2020

    moslima of moslim zie je zoiets niet doen