Dr Saleh Asaleh rahimullah (een prominte student van Ibn Uthaymeen rahimullah) vertelt een waargebeurd verhaal die zich afspeelde 100 jaar geleden in Saudie arabie..


Sheikh Salah:

Willen jullie een verhaal horen die echt,echt gebeurd is?

Er was een man genaamd Ibn Ja'adan die veel kamelen bezat en altijd veel melk produceerde.De kameelin was drachtig en kreeg kalfjes.Op een dag keek ik(Ibn Ja'adan) naar mijn kudde kamelen waar ik het meeste van hield en toen ik aan mijn arme buurman dacht.

En mij de vers in Surah Al Imraan 92:

"En jullie zullen niet de Tevredenheid van Allah bereiken tot jullie uitgeven van het gene waar jullie het meeste van houden"

herineerde en hem dan bezocht.Toen ik bij hem aankwam en vertelde dat ik hem mijn Kameelin ging schenken samen met haar kalfje zag ik zijn gezicht stralen.Hij kon geen antwoord geven door de blijheid.Hij gebruikte de Kameelin voor hout te vervoeren en andere zaken.De kalfjes wou hij later verkopen wanneer ze zouden groeien.

Na de droge Lente kwam de Zomer die veel droogte meebracht en wij(Ibn Ja'adan en zijn 3 zonen) gingen op zoek naar waterputten in de aarde.Ik daalde af in één van de putten terwijl mijn zonen boven bleven wachten.De zonen bleven 1,2 tot 3 dagen wachten maar hun vader kwam niet boven.Zij dachten dat hij gebeten werd door een slang of verloren liep in de ondergrondse putten.Zij (en we zoeken toevlucht bij Allah) haden gehoopt op deze dag vanwege hun gulzigheid dat hun vader zou sterven om zijn erfenis te verdelen onder elkaar.

Zij keerde terug huiswaarts en verdeelde alle bezittingen onder elkaar.Zij wisten dat hun vader zijn arme buur een Kameelin gaf en vroegen dit terug aan hem,desnoods met geweld.

De arme buurman zei:ik zal dit tegen jullie vader zeggen hetgene jullie willen doen!!
Zij zeidennze vader is gestorven in de woestijn in een waterput onder de aarde.

De buurman zei:Bij Allah toon mij waar het is en neem jullie Kameelin en doe ermee wat jullie wensen!

Toen hij aankwam aan de put nam hij een koord een kaars mee naar benend en al kruipend raakte hij tot beneden,zoekend en tastend tot hij de ademhaling hoorde van Ibn Ja'adan.

Hij bedekte zijn ogen tegen de zonlicht met zijn handen en droeg hem op zijn rug de put uit en nam dadels die hij sopte in water en gaf hem te drinken.Hij droeg hem verder tot zijn huis en verzorgde hem tot hij terug bij zijn bewustzijn was terwijl zijn zonen dit niet wisten.

De buurman zei:Zeg vertel me?1 week onder de grond en je stierf niet?!

Ibn Ja'adan:Ik zal je iets vreemd vertellen....

Ik daalde af in de put en de golven dreigde me mee te nemen en ik raakte verdwaald dus zag ik water en bleef in de buurt.Ik dronk er 3 dagen van maar de honger had geen genade met me.Ik lag op mijn rug en liet mijn zaak aan Allah over.Toen gebeurde er iets raar,ik kreeg warme kamelemelk 3 x per dag maar de laaste 2 dagen was het gestopt en ik weet niet hoe dit kwam...

De buurman zei:
Als je wist waarom zo je versteld staan...
Je zonen dachten dat je dood was en kwamen de Kameelin terug halen die jij mij gaf waardoor Allah je melk te drinken gaf...

De moslim is in de schaduw van zijn sadaqa..

"En wie Allah vreest Hij zal hem een uitweg geven en voorziening geven vanwaar hij het nooit had verwacht."(Surah Atalaaq vers 2-3)

(Bron: Understandislam)