MVC Lid

Reacties
    7
    22-04-2019

Citaat Geplaatst door Tanjaouiia Bekijk reactie
    Ik vraag me iets af, wanneer is iemand ‘praktiserend’?
    Je bent moslim of geen moslim.
    Het lijkt alsof als je moslim bent je kunt aangeven van ik ben niet praktiserend of ik ben wel praktiserend. Maar dit klopt volgens mij niet. En ook dat praktiserend meestal alleen gelinkt wordt aan de zusters die de khimaar dragen en de broeders die broeken boven de enkel dragen etc.

Dit vroeg ik mij serieus een tijdje af en las net je berichtje, waardoor het in mij opkwam.

Heeft verder niets met je bericht te maken. Ben het met je eens.
    Naar mijn mening kan je jezelf gewoon wel of niet praktiserende noemen. Want er is zeker een verschil tussen iemand die wel of niet praktiseert, dan heb ik het niet enkel over uiterlijke kenmerken, maar ook in hoeverre een persoon bezig is met het aanbidden van Allaah, in hoeverre een persoon bezig is met het vergaren van kennis (boeken lezen, lezingen bijwonen, lessen volgen, memoriseren/reciteren/overpeinzen van de Koran), in hoeverre iemand actief bezig is met de Islam (de vergaarde kennis omzetten in praktijk, het gedrag veranderen omwille van Allaah, laten wat niet goed voor je is en wat je niet aangaat, omringen met de juiste gezelschap en dat ook jij je omgeving motiveert om het goede te doen). Je bent er dus dagelijks mee bezig en probeert dus elke dag te streven naar Allaah's tevredenheid.

MVC Lid

Reacties
    13.356
    10-03-2010

Citaat Geplaatst door Phii Bekijk reactie
    Van die publieke, "praktiserende broeders" die onder het mom van Al Islam misbruik maken van kwetsbare, onzekere, emotioneel instabiele jongeren/vrouwen. Ik snap ze echt niet. Al die kennis die ze bezitten en nog steeds geen vrees voor Allaah De Alwetende? Het ergste vind ik de slachtoffers, ze moeten alles in hun eentje verwerken omdat de angst hun niet toelaat om hun naasten hierover te vertellen. Juist door die angst zijn ze nog vatbaarder voor manipulatie van zulke figuren.
    Welke kennis bezitten ze dan?
    Ze volgen slechts hun begeertes.

Aan de andere kant: een vrouw dient zich ook te beschermen en zich niet in te laten met mannen zonder mahram. Daar is ons geloof heel duidelijk en dit dus waarom.

Maar mannen die misbruik maken van vrouwen wee jullie!
    ☾ґε@☂ї√ї⊥ε☤т is ʞɾıןǝʇʇǝɯsǝq ⓖⓔⓔⓕ ⓗⓔⓣ ⓓⓞⓞⓡ

MVC Lid

Reacties
    140
    30-05-2020

Naar mijn mening kan je jezelf gewoon wel of niet praktiserende noemen. Want er is zeker een verschil tussen iemand die wel of niet praktiseert, dan heb ik het niet enkel over uiterlijke kenmerken, maar ook in hoeverre een persoon bezig is met het aanbidden van Allaah, in hoeverre een persoon bezig is met het vergaren van kennis (boeken lezen, lezingen bijwonen, lessen volgen, memoriseren/reciteren/overpeinzen van de Koran), in hoeverre iemand actief bezig is met de Islam (de vergaarde kennis omzetten in praktijk, het gedrag veranderen omwille van Allaah, laten wat niet goed voor je is en wat je niet aangaat, omringen met de juiste gezelschap en dat ook jij je omgeving motiveert om het goede te doen). Je bent er dus dagelijks mee bezig en probeert dus elke dag te streven naar Allaah's tevredenheid.
    Thanks voor je uitleg. Maar als je kijkt naar wat het woord praktiserend betekend, het betekent letterlijk beoefenen/uitoefenen. Dan is toch iedereen die moslim is aan het praktiseren? En is het ook zo dat je je praktiserend mag noemen als je al het bovenstaande doet, maar bijv. geen khimaar draagt?

Vraag me het serieus af.

MVC Lid

Reacties
    7
    22-04-2019

Citaat Geplaatst door CreativeMind Bekijk reactie
    Welke kennis bezitten ze dan?
    Ze volgen slechts hun begeertes.

Aan de andere kant: een vrouw dient zich ook te beschermen en zich niet in te laten met mannen zonder mahram. Daar is ons geloof heel duidelijk en dit dus waarom.

Maar mannen die misbruik maken van vrouwen wee jullie!
    Zeker, ons geloof is hier duidelijk in. Maar je moet verder kijken...

Ze zijn sluw en weten heel goed welke doelgroep ze uitkiezen. Ze kiezen juist jonge, naïeve zusters uit die nauwelijks kennis hebben of zusters die pas bekeerd zijn + in combinatie met geen vangnet hebben, kwetsbaarheid, onzekerheid = vatbaarder voor manipulerende, toxic people die misbruik maken van ons geloof.

MVC Lid

Reacties
    7
    22-04-2019

Citaat Geplaatst door Tanjaouiia Bekijk reactie
    Thanks voor je uitleg. Maar als je kijkt naar wat het woord praktiserend betekend, het betekent letterlijk beoefenen/uitoefenen. Dan is toch iedereen die moslim is aan het praktiseren? En is het ook zo dat je je praktiserend mag noemen als je al het bovenstaande doet, maar bijv. geen khimaar draagt?

Vraag me het serieus af.
    Niet iedereen, sommige zijn enkel Moslim in woorden of zijn juist heel laks in het uitoefenen van ons geloof. Praktiseren is veel meer dan dat.

Natuurlijk kunnen ook zusters zonder hijab/khimaar praktiserende zijn, enkel kan het zijn dat er wel een bereidbaarheid is om hun te bedekken maar zijn ze zich op vlak van bedekking nog aan het ontwikkelen. Dit komt vooral voor in de eerste fase van praktiseren.

We bewandelen allemaal een unieke pad. Dit is hetzelfde bij praktiseren. Er bestaat geen kant en klare stappenplan. Maar ja, dit is gewoon hoe ik het bekijk hé. Allaah ou A3lam natuurlijk.

MVC Lid

Reacties
    7
    22-04-2019

Gewoon 1 traantje, niet meer.

MVC Lid

Reacties
    13.356
    10-03-2010

Zeker, ons geloof is hier duidelijk in. Maar je moet verder kijken...

Ze zijn sluw en weten heel goed welke doelgroep ze uitkiezen. Ze kiezen juist jonge, naïeve zusters uit die nauwelijks kennis hebben of zusters die pas bekeerd zijn + in combinatie met geen vangnet hebben, kwetsbaarheid, onzekerheid = vatbaarder voor manipulerende, toxic people die misbruik maken van ons geloof.
    In dat geval is het toegestaan om zulke gasten te exposen, naming and shaming concept. Het algemeen belang en veiligheid van de moslima’s gaat voor de privacy van zo iemand. Daar is op Facebook ook uitgebreid bij stil gestaan zag ik. Want onze geloof tolereert dit gedrag niet en er is ook geen enkelen rechtvaardiging voor.

Het advies aan de zusters: deel geen nummers, neem geen privé lessen, ga niet via can alleen met iemand ‘zitten’, etc etc. Gebruik jullie gezonde verstand. En daarnaast zijn er ook zusters met kennis waar je een cursus bij kunt volgen.
    ☾ґε@☂ї√ї⊥ε☤т is ʞɾıןǝʇʇǝɯsǝq ⓖⓔⓔⓕ ⓗⓔⓣ ⓓⓞⓞⓡ

MVC Lid

Reacties
    7
    22-04-2019

Citaat Geplaatst door CreativeMind Bekijk reactie
    In dat geval is het toegestaan om zulke gasten te exposen, naming and shaming concept. Het algemeen belang en veiligheid van de moslima’s gaat voor de privacy van zo iemand. Daar is op Facebook ook uitgebreid bij stil gestaan zag ik. Want onze geloof tolereert dit gedrag niet en er is ook geen enkelen rechtvaardiging voor.

Het advies aan de zusters: deel geen nummers, neem geen privé lessen, ga niet via can alleen met iemand ‘zitten’, etc etc. Gebruik jullie gezonde verstand. En daarnaast zijn er ook zusters met kennis waar je een cursus bij kunt volgen.
    Ik ben het met je eens.

Moge Allaah De Alwetende de situatie van alle slachtoffers vergemakkelijken en kwetsbare zusters beschermen.