Redactie

Reacties
    45.780
    03-12-2000

MVC Moderator MVC Moderator

EU-landen bevestigen versoepeling inreisverbod voor onder meer Marokko

De EU-landen hebben in meerderheid ingestemd met de geleidelijke versoepeling van het inreisverbod naar Europa voor inwoners van veertien landen vanaf 1 juli.

Onder meer de Verenigde Staten, Turkije, India, Rusland en Brazilië horen daar vanwege het relatief hoge aantal coronabesmettingen niet bij.

Inwoners van Canada, Marokko, Japan, Australië, Rwanda, Uruguay, Algerije, Georgië, Montenegro, Nieuw-Zeeland, Servië, Thailand, Tunesië en Zuid-Korea zijn vanaf woensdag in principe weer welkom in Europa. Deze landen staan op de lijst van landen waarvan de gezondheidssituatie wat betreft het coronavirus vergelijkbaar of beter is dan gemiddeld in Europa.

China is het vijftiende land op de lijst, maar Chinezen kunnen vanwege het zogenoemde wederkerigheidsprincipe pas Europa in als het land ook EU-burgers toelaat.

Nationale regelgeving
    De EU-landen moeten de aanbeveling nog wel omzetten in nationale regelgeving, zodat vertraging kan optreden of extra beperkingen kunnen worden opgelegd.

De landenlijst kwam tot stand na langdurig overleg en werd niet door alle landen aanvaard. Zo hadden enkele zuidelijke lidstaten onder meer vanwege het belang van toerisme aangedrongen op een uitgebreidere lijst, terwijl landen als Nederland behoedzaamheid hadden bepleit. Omdat er geen consensus was kwam het op een stemming aan. Het is niet de bedoeling dat reisbeperkingen voor landen die niet op de lijst staan worden versoepeld.

Elke twee weken bekeken
    De lijst wordt elke twee weken opnieuw bekeken. Landen waar het aantal nieuwe ziektegevallen gedurende twee weken in de buurt of lager is dan gemiddeld in de EU komen in aanmerking om erop te komen. Ook wordt gekeken naar contactopsporing, het aantal coronatests en de betrouwbaarheid van cijfers.

De EU-landen behalve Ierland en de Schengenlanden Noorwegen, IJsland, Zwitserland en Liechtenstein sloten half maart hun grenzen voor niet-noodzakelijke trips van reizigers van buiten de EU. Het inreisverbod werd twee keer verlengd, de laatste keer tot 30 juni.

برهوت

Reacties
    619
    13-06-2020

Ik wil Maquis niet in Marokko

MVC Lid

Reacties
    106
    25-06-2020

als de grenzen open gaan ben ik meteen weg
    ik mis marokko zo erg dat het pijn doet

MVC Lid

Reacties
    850
    01-06-2018

Kan ik over meepraten!

MVC Lid

Reacties
    145
    31-03-2016

zal geen zomer zijn wat je normaliter gewend bent, zwembaden gesloten / mondkapjes in het openbaar, half volle cafes bars restaurants

888888

Reacties
    25.154
    18-02-2007

MVC Premium MVC Premium
    Je moet ook in quarantine toch? Bij aanvang 10 dagen in een hotel opgesloten op je eigen kosten.

MVC Lid

Reacties
    145
    31-03-2016

dat Hotel gebeuren zie ik 123 niet gebeuren, dat kan helemaal niet, dus mensen die inrijden of invliegen worden begeid naar een hotel? dat kan toch niet, gaat alleen om de mensen die ze zelf gehaald hebben. Tevens moe tje alleen een gezondheidsverklaring mee hebben, die gebruiken ze nu ook als je gaat vliegen, dan vul je een formulier in en geef je allee naf, meer niet