1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    2.620
    17-12-2019

    7) manier van opvoeding, motivatie, je kinderen belonen!

    Salamoualaikoum wa rahmatoullah wa barakatouh ,


    Beloon je kinderen!

    Als je kinderen ( en mensen in het algemeen ook ) een compliment geeft, gaan ze extra hun best doen, een soort motivatie eigenlijk.


    Stel, JIJ doet goed je best op je werk, en je baas komt naar je toe, hij zeikt je helemaal af, ga je dan je best doen?
    Nee! Je denkt: bekijk het maar.

    Maar wanneer je baas naar je toe komt, hij geeft je een compliment, hij laat zien dat hij blij met je is, hij bedankt je enzo, dan ga je automatisch ( nog meer ) je best doen!


    Doen je kinderen iets goeds ( bijvoorbeeld thuis helpen ) of hebben ze hun best gedaan op school, of op sport of iets anders, laat zien dat je blij bent, en laat ze zien dat ze het goed gedaan hebben.

    Dit zal je kinderen aanmoedigen en blij maken en motiveren ( om het te blijven doen ).

    Geef ze complimentjes (dit is meestal genoeg voor (kleine) kinderen) :
    Heel goed! Ga zo door! Blijf zo je best doen! Volgende keer weer! Ik wist wel dat je het kon! Ik hou van je!

    Het beste is om je kinderen GÉÉN geld te leren.
    Dus leer ze liefdadigheid, vrijwillig helpen, om de eettafel klaar te maken bijvoorbeeld, straks gaan ze daar nog geld voor vragen! Dus het beste is, om ze geen geld te leren.

    Doen ze het iets minder, geef ze moed en hoop:
    maakt niks uit, de vorige keer had je het goed gedaan, dus je kunt het wel. Je hebt het in je. Geen probleem, het is al goed. De volgende keer beter Inshallah. Is niet erg, maar blijf wel je best doen...


    Doe je dit niet, dan gaan ze denken: waarom/waarvoor doe ik dit? (Niet alleen op school, maar ook daarbuiten.) En ze zijn dan niet gemotiveerd om hun best te doen, want ze krijgen het gevoel dat ze het voor “niks” doen.


    Kinderen nemen meestal genoegen met “een compliment”. Dus wees niet bang dat je failliet gaat .


    Maar laat wel zien dat er grenzen zijn, dus een eindeloze “komt wel goed” is ook weer niet goed. Dus af en toe je kinderen een beetje “extra” hun best laten doen. Zodat, wanneer het moet, ze voorbereid zijn om meer te geven...

    Leer ze om ook verantwoordelijkheid te nemen. Zeg ze: dit is jou verantwoordelijkheid (of iets gelijks), dan gaan ze leren om hun eigen zaakjes te regelen en zélf hun best te doen. Ouders kunnen er niet altijd voor hun kinderen zijn...
    Laat zien dat je er bent (voor ze) om te helpen, maar... leer ze ook om op eigen benen te staan, om zelf dingen te regelen, en om voor zichzelf na te denken...



    Doe je best, kinderen zijn een zegening van Allah shwt en het is ook een grote test! Een grote verantwoordelijkheid, dus doe je best en Allah shwt zal je tegemoet komen...


    Hadith.

    De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd:

    ...Als een dienaar van Mij, Mij lopend nadert, ren Ik hem tegemoet...

    https://hadithvandedag.nl/mooie-hadith


    Wa Allahoe a3lam. Allah shwt weet het het beste.

    Dit is alleen maar ongeveer, dus ik zeg niet dat dit dé perfecte opvoeding is ofzo. Het gaat om het idee, en ik kan het ook fout hebben (houd daar rekening mee)


    Wa Alaikoum Salam wa rahmatoullah wa barakatouh
    Salamoualaikoum wa ra7matoullah wa barakatouh!

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    5.849
    16-08-2016

    Als je compliment van je baas krijgt dan nog meer je best doen???????.... ben je wel goed bin je hoofd??? Door MALOTEN zoals jiji word de lat op de werkvloer keer op keer verhoogd ....

    Bedrijven hebben meestal een target dat minimaal gehaald moet worden .... als werknemers moet er voor zorgen dat je altijd tijd die target blijft hangen ..... elke keer als er een stel maloten zoals jii extra hard gaat werken dan word er van alle andere werknemers ook verwacht dat ze meer werk gaan verzetten ....