1. #1
    Heb geduld......

    Reacties
    364
    15-11-2002

    Het huwelijk en de inkomsten van de vrouw

    Salaam ou3alaikoum,

    Ik wilde graag van andere gehuwde dames weten hoe jullie je inkomsten gebruiken in het huwelijk?
    Betalen jullie bijvoorbeeld de vaste lasten samen of de man alleen.
    Hebben jullie een gezamelijke rekening of ontvang jij je eigen inkomen zelf?
    Graag zou ik ook willen weten hoe dit volgens de islam zou moeten.

    Ik zal mijn situatie vertellen:
    Ben al vele jaren getrouwd en heb altijd wel inkomsten gehad en we hebben een gezamelijke rekening. Alle vaste lasten worden daarvan betaald. Het geld wat overblijft wordt opgespaard en eigenlijk besist altijd mijn man erover en over de grote uitgaven. Ik leef best wel zuinig en doe geen grote uitgaven omdat ik altijd dan gezeur krijg. Ik heb meerdere keren aangegeven dat mijn inkomen eigenlijk van mij is en dat hij als man voor ons financieel moet zorgen; zo moet dat volgens mij in de islam . Zijn mening is dat de tijden veranderd zijn en dat de vrouw ook moet meebetalen. Ik zeg dan weer ja als de vrouw dat wil en het financieel nodig is. Kortom altijd flinke ruzies hierover en dan laat ik het weer gaan. Maar ik ben het hier niet mee eens, ben het zo zat op sommige momenten. Ik wil mijn eigen geld waar ik mee kan doen wat ik wil.
    Vorige zomer was ik het zo zat, kon niks uitgeven zoals ik wilde; ook dat ik zei ik wil het spaargeld op de bank verdelen.
    Hij zei dan dat ik 30 tot 40% zou krijgen en hij de rest. Ik was het hier niet mee eens en heb het zo gelaten. Soms denk ik echt met zo een persoon wil ik niet verder leven, voel mij gevangen in het huwelijk.

  2. #2
    Heb geduld......

    Reacties
    364
    15-11-2002

    Bedankt voor je bericht.

    Ja veel gebruiken het geloof en hun ideeën alleen als het hun uitkomt.

    Als ik de tijd kon terugdraaien had ik het ook heeeel anders gedaan. Aan de ongetrouwde kan ik alleen maar adviseren houd je eigen bankrekening , het is je onafhankelijkheid en vrijheid. Dit zeg ik ook altijd tegen mijn dochter.

  3. #3
    山羊

    Reacties
    20.263
    07-05-2014

    MVC Premium MVC Premium
    Hoe is je relatie verder met je man, en jullie gezin? Noem zijn goede eigenschappen en zijn dat eigenschappen die je waardeert?

    Dus los van het financiële verhaal. Geld kan veel stuk maken. En als dat je enige probleem is binnen de relatie dan valt er nog genoeg te redden inshaAllah.

  4. #4
    Heb geduld......

    Reacties
    364
    15-11-2002

    De relatie is slecht , ik heb mijn best gedaan maar er is op veel vlakken zoveel verschil. Ik ben min of meer gedwongen om te gaan trouwen. Hij komt uit marokko en ik ben in NL geboren . Er is gewoon geen klik we begrijpen elkaar niet.
    Heb jaren doorgezet, maar ben op, mijn gezondheid leid eronder, en ga alleen maar achteruit.
    Omdat ik zo onzekeren en deprie ben, ben ik ook bang om iets hier aan te veranderen. Ben ook een type wat snel medelijden krijgt met andere en voel mij dan schuldig als ik voor mij zelf op kom.
    Maar wat ik echt zat ben, het is nooit goed wat ik ook doe, ondanks mijn gezondheid verzorg ik de kinderen, regel ik alles, is het huis schoon, kook ik en nog voel ik geen waardering.

  5. #5
    Heb geduld......

    Reacties
    364
    15-11-2002

    Ja , ik weet dat het ook een soort machtsmiddel is.
    Ik wil eigenlijk denk ik ook weer wat controle op mijn leven krijgen door mijn eigen geld te hebben.
    Is dat dan zo gek, waar ik jaren lang voor heb gewerkt, om daar ook wat van te mogen zeggen.
    Ja volgens hem ben ik gek en egoïstisch.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    11.719
    29-05-2010

    Wat doet die dan met het geld dat jullie opsparen?

  7. #7
    Heb geduld......

    Reacties
    364
    15-11-2002

    Hij heeft grond gekocht, een huis in marokko staat allemaal op zijn naam. Een deel staat nog op de bankrekening dat is wel een gezamelijke rekening in marokko, maar van wat ik heb gezien kan hij daar van alles aan uitgeven zonder mijn toestemming.
    Hij houd alleen maar van sparen zogenaamd voor later de oude dag.
    Hij houd van sparen en dan onder het mom van zakaat uitgeven , aan het eind van het jaar uitgeven aan zijn familie, want die wonen in marokko en hebben het minder.
    Als ik dan wat zeg is het ja je wilt geen zakaat geven wat moet in de islam.
    Ik wil het geld gebruiken en niet opsparen alleen.
    Ik heb nooit geleefd heb ik het idee alleen maar sparen sparen.
    Hij zegt dan ja alles is ook van jou, aan wie laat ik het achter , jij zegt hij.
    Wat heb ik daaraan moet ik wachten totdat hij overlijd en dan pas kan ik beslissen over het geld.
    Wat heb ik aan dat grond en huis in marokko niks, ik leef hier in Nl , woon in een krappe huurflat . Zou dat geld liever investeren in iets waar ik woon.

  8. #8
    Je plekje!!!

    Reacties
    7.025
    25-10-2004

    Citaat Geplaatst door sisa81 Bekijk reactie
    Salaam ou3alaikoum,
    Ik lees en kijk vaak mee bij jullie hier. Ik heb een topic geplaatst en graag zou ik ook jullie advies/mening willen vragen. Ik zal hieronder een copie van mijn topic plaatsen.
    Alvast bedankt voor jullie genomen moeite.

    Het huwelijk en de inkomsten van de vrouw
    Salaam ou3alaikoum,

    Ik wilde graag van andere gehuwde dames weten hoe jullie je inkomsten gebruiken in het huwelijk?
    Betalen jullie bijvoorbeeld de vaste lasten samen of de man alleen.
    Hebben jullie een gezamelijke rekening of ontvang jij je eigen inkomen zelf?
    Graag zou ik ook willen weten hoe dit volgens de islam zou moeten.

    Ik zal mijn situatie vertellen:
    Ben al vele jaren getrouwd en heb altijd wel inkomsten gehad en we hebben een gezamelijke rekening. Alle vaste lasten worden daarvan betaald. Het geld wat overblijft wordt opgespaard en eigenlijk besist altijd mijn man erover en over de grote uitgaven. Ik leef best wel zuinig en doe geen grote uitgaven omdat ik altijd dan gezeur krijg. Ik heb meerdere keren aangegeven dat mijn inkomen eigenlijk van mij is en dat hij als man voor ons financieel moet zorgen; zo moet dat volgens mij in de islam . Zijn mening is dat de tijden veranderd zijn en dat de vrouw ook moet meebetalen. Ik zeg dan weer ja als de vrouw dat wil en het financieel nodig is. Kortom altijd flinke ruzies hierover en dan laat ik het weer gaan. Maar ik ben het hier niet mee eens, ben het zo zat op sommige momenten. Ik wil mijn eigen geld waar ik mee kan doen wat ik wil.
    Vorige zomer was ik het zo zat, kon niks uitgeven zoals ik wilde; ook dat ik zei ik wil het spaargeld op de bank verdelen.
    Hij zei dan dat ik 30 tot 40% zou krijgen en hij de rest. Ik was het hier niet mee eens en heb het zo gelaten. Soms denk ik echt met zo een persoon wil ik niet verder leven, voel mij gevangen in het huwelijk.
    Speciaal voor jou




    Mijn advies: Zeg t eerlijk tegen je man.
    Als hij weigert zoek je maar een ander

  9. #9
    Heb geduld......

    Reacties
    364
    15-11-2002

    Hoe meer ik erover nadenk en het nu opschrijf ( dit is de eerste keer dat ik het nu eens met andere bespreek) , hoe meer ik mijzelf nog dommer begin te voelen.
    Waarom ben ik al die jaren maar met alles mee meegegaan. Waarom ben ik niet opgekomen vpor mijn eigen mening.

    Ja volgens hem ben ik veranderd ( nu ik er wat van zeg) , in negatieve zin.
    Komt dit allemaal door mobiele telefoon en youtube.
    Nooit durfde ik voor mijzelf op te komen en dat is wat ik probeer te doen, maar nog wordt je de grond in geduwd.
    Pfffff wat moet je sterk zijn hiervoor.
    Daarom denk ik vaak laat maar , ik geef het op. Allah swt zal de beslisser zijn en iedereen krijgt zijn straf wel.
    Maar het blijft aan mij vreten.

  10. #10
    Je plekje!!!

    Reacties
    7.025
    25-10-2004

    Denk ter aan dat tijd álle wonden heelt

  11. #11
    Heb geduld......

    Reacties
    364
    15-11-2002

    @ontdek, ik weet niet of ik nou moet lachen of huilen hierom.

  12. #12
    Je plekje!!!

    Reacties
    7.025
    25-10-2004

    Citaat Geplaatst door sisa81 Bekijk reactie
    @ontdek, ik weet niet of ik nou moet lachen of huilen hierom.
    Beiden wollah


    Is normaal.

  13. #13
    Heb geduld......

    Reacties
    364
    15-11-2002

    Citaat Geplaatst door zahar Bekijk reactie
    De islam zegt,wat van de man is,is van jullie beide!
    En wat van de vrouw is ,is van de vrouw zelf!
    Als de vrouw mee wil betalen wordt dat als een aalmoes gezien dus ze wordt er voor beloond omdat het niet haar plicht is.

    Mijn man onderhoudt mij!en zo hoort het ook! Anders zou ik niet met hem blijven!
    Heb je misschien hier ook bewijzen van, zodat ik het ook kan laten zien.

  14. #14
    Je plekje!!!

    Reacties
    7.025
    25-10-2004

    Citaat Geplaatst door sisa81 Bekijk reactie
    Heb je misschien hier ook bewijzen van, zodat ik het ook kan laten zien.

    Volgens mij wel.



    Ff google

  15. #15
    Je plekje!!!

    Reacties
    7.025
    25-10-2004

    Husband’s financial responsibilities


    The sharia and Islamic scholars are clear that the man has the major (almost exclusive) financial responsibility for his nuclear family. The Prophet said:

    “Every one of you is a shepherd and is responsible for his flock. The leader of people is a guardian and is responsible for his subjects. A man is the guardian of his family and he is responsible for them. A woman is the guardian of her husband’s home and his children and she is responsible for them.” [Muslim/Bukhari]

    He has the responsibility to meet

    his children’s needs – even where he gets divorced and the wife takes the children;
    his wife’s needs (including lodging, clothing, food, cosmetics, health etc); and
    where his parents get old, his parent’s needs.
    Notice I said “needs” not “wants”. That’s an important consideration. The Qur’an says:

    “But the father of the child shall bear the cost of the mother’s food and clothing on a reasonable basis” [al-Baqarah 2:233]

    But the Qur’an also says:

    “Let the rich man spend according to his means; and the man whose resources are restricted, let him spend according to what Allaah has given him” [al-Talaaq 65:7]