1. #16

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    3.769
    14-02-2011

    Citaat Geplaatst door sisa81 Bekijk reactie
    Heb je misschien hier ook bewijzen van, zodat ik het ook kan laten zien.
    jouw man is gierig en onderhoudt jou niet,dus je mag en moet dit OPEISEN!

    Alle lof zij Allah.

    Ten eerste: Het is niet toegestaan voor de vrouw om iets van het bezit van haar man te nemen, behalve met zijn toestemming. Indien hij echter gierig is in het onderhouden van haar in zaken waarin hij verplicht is haar te onderhouden, dan is het in dat geval toegestaan voor haar om dat van hem te nemen wat voldoende en redelijk is voor haar en haar kinderen. Dit op basis van de overlevering van cAa’ishah die verhaalde dat Hind bintoe cOetbah zei: “O Boodschapper van Allah, Aboe Soefyaan is een gierige man en hij geeft mij niet genoeg voor mij en mijn kinderen, tenzij ik iets van hem neem zonder dat hij het weet.” Hij (vrede zij met hem) zei: “Neem wat voldoende is voor jou en jouw kinderen, op een redelijke basis.”

    Ten tweede: Alles wat de vrouw aan salaris ontvangt is haar eigendom. Zij mag het besteden zoals zij dat zelf wil, en zij is niet verplicht om iets daarvan te geven aan haar man of om bij te dragen aan huishoudelijke uitgaven samen met haar man. Het is juist verplicht voor de man om zijn vrouw en kinderen te onderhouden, zelfs als zijn vrouw rijk is. Tenzij hij (in het huwelijkscontract) bepaald heeft dat zij moet bijdragen aan de huishoudelijke kosten of wanneer het gewoonlijk is dat een werkende vrouw bijdraagt aan de huishoudelijke uitgaven.

    Ten derde: Wanneer de man niet van tevoren in het huwelijkscontract heeft vastgesteld dat hij een deel van het salaris van zijn vrouw zou nemen in ruil voor zijn toestemming om te werken, is het niet toegestaan voor hem om iets van haar salaris te nemen, tenzij zij het vrijwillig geeft. Als hij wel wat neemt van haar salaris, dan neemt hij iets waar hij geen recht op heeft. En in dit geval is het toegestaan voor de vrouw om te nemen waar zij recht op heeft van zijn bezit zonder dat hij het weet.

    Sheikh ash-Shanqietie werd gevraagd: “Als iemand jou onrecht aandoet door op een onwettige manier iets te nemen van jouw rijkdom zonder dat je dit kunt bewijzen, maar je kunt het gelijke eraan – op een manier die vrij van schande en bestraffing is – terughalen, heb je dan het recht om dit te doen?

    Hij antwoordde: “Volgens de meest correcte mening van de twee meningen, en volgens de duidelijke betekenis van de teksten en naar analogie, mag je zoveel nemen als waar jij recht op hebt en niet meer dan dat. Want Allah, de Verhevene zegt (interpretatie van de betekenis):

    “…straf dan met het gelijke (d.w.z. overeenkomstig met datgene) waarmee jullie zijn gestraft…”

    (Soerat an-Nahl: 126)

    En ook (interpretatie van de betekenis):

    “…overtreed dan net zo tegen hem als hij tegen jullie overtreedt…”

    (Soerat al-Baqarah: 194)
    Being a Muslim is about changing yourself, Not changing Islam.
    Dubai gebouwd op Slaven.https://m.youtube.com/watch?v=gMh-vlQwrmU

  3. #18
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door sisa81 Bekijk reactie
    Salaam ou3alaikoum,

    Ik wilde graag van andere gehuwde dames weten hoe jullie je inkomsten gebruiken in het huwelijk?
    Betalen jullie bijvoorbeeld de vaste lasten samen of de man alleen.
    Hebben jullie een gezamelijke rekening of ontvang jij je eigen inkomen zelf?
    Graag zou ik ook willen weten hoe dit volgens de islam zou moeten.

    Ik zal mijn situatie vertellen:
    Ben al vele jaren getrouwd en heb altijd wel inkomsten gehad en we hebben een gezamelijke rekening. Alle vaste lasten worden daarvan betaald. Het geld wat overblijft wordt opgespaard en eigenlijk besist altijd mijn man erover en over de grote uitgaven. Ik leef best wel zuinig en doe geen grote uitgaven omdat ik altijd dan gezeur krijg. Ik heb meerdere keren aangegeven dat mijn inkomen eigenlijk van mij is en dat hij als man voor ons financieel moet zorgen; zo moet dat volgens mij in de islam . Zijn mening is dat de tijden veranderd zijn en dat de vrouw ook moet meebetalen. Ik zeg dan weer ja als de vrouw dat wil en het financieel nodig is. Kortom altijd flinke ruzies hierover en dan laat ik het weer gaan. Maar ik ben het hier niet mee eens, ben het zo zat op sommige momenten. Ik wil mijn eigen geld waar ik mee kan doen wat ik wil.
    Vorige zomer was ik het zo zat, kon niks uitgeven zoals ik wilde; ook dat ik zei ik wil het spaargeld op de bank verdelen.
    Hij zei dan dat ik 30 tot 40% zou krijgen en hij de rest. Ik was het hier niet mee eens en heb het zo gelaten. Soms denk ik echt met zo een persoon wil ik niet verder leven, voel mij gevangen in het huwelijk.

    Salaam wa aleikoum beste sisa81,

    Op basis van de Koran en de Soennah is de vrouw vrij om met haar bezit te doen wat ze wil.

    Verder lezen wij in de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem) dat de vrouwen in zijn tijd aan liefdadigheid deden en van hun bezit uitgaven zonder daarbij toestemming van iemand te hoeven vragen.

    Praat met jouw man en wijs hem op jouw rechten.
    En Allah azza wa jall weet het het best.

    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  4. #19
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door sisa81 Bekijk reactie
    De relatie is slecht , ik heb mijn best gedaan maar er is op veel vlakken zoveel verschil. Ik ben min of meer gedwongen om te gaan trouwen. Hij komt uit marokko en ik ben in NL geboren . Er is gewoon geen klik we begrijpen elkaar niet.
    Heb jaren doorgezet, maar ben op, mijn gezondheid leid eronder, en ga alleen maar achteruit.
    Omdat ik zo onzekeren en deprie ben, ben ik ook bang om iets hier aan te veranderen. Ben ook een type wat snel medelijden krijgt met andere en voel mij dan schuldig als ik voor mij zelf op kom.
    Maar wat ik echt zat ben, het is nooit goed wat ik ook doe, ondanks mijn gezondheid verzorg ik de kinderen, regel ik alles, is het huis schoon, kook ik en nog voel ik geen waardering.
    Tijd om goed voor jezelf te gaan zorgen. Dit hou je niet lang meer vol. Denk om je gezondheid

    Neem een broer in vertrouwen die zal jou man op zijn verantwoordelijkheden, plichten wijzen.

    Sub7an Allah geld maakt sommige mensen blind!
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  5. #20
    nooit geweest

    Reacties
    36.902
    22-06-2003

    Het is dus zo n honger uit Marokko. Als je huwelijk een grote ladt is en je gezondheids lijdt er onder dan zeg ik kies voor jezelf.
    Begin met het beheren van een eigen bankrekening. Laat daar je salaris op storten. Betaal niet meer mee aan de vaste lasten, hij heeft genoeg geld van jou waarvan hij dingen heeft gekocht die alleen op zijn naam staan. Van jou geld onderhoudt hij de schooiers van zn familie om zelf the man te zijn. Deze gasten zetten hun eigen gezin altijd op de laatste plaats. Hun ego staat op 1.
    Echt, met zo'n gast, kom in actie en kies voor jezelf.
    "Forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair."

    -- Kahlil Gibran

  6. #21
    nooit geweest

    Reacties
    36.902
    22-06-2003

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    Salaam wa aleikoum beste sisa81,

    Op basis van de Koran en de Soennah is de vrouw vrij om met haar bezit te doen wat ze wil.

    Verder lezen wij in de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem) dat de vrouwen in zijn tijd aan liefdadigheid deden en van hun bezit uitgaven zonder daarbij toestemming van iemand te hoeven vragen.

    Praat met jouw man en wijs hem op jouw rechten.
    En Allah azza wa jall weet het het best.

    Staan deze mannen niet voor open. Weten het toch weee te verdraaien.

    En ergens vind ik ook wel dat in deze tijd de vrouw mee kan betalen aan de vaste lasten als dat nodig is.
    Maar dat hij alles inpikt en zij sober mag leven...dacht het niet.
    "Forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair."

    -- Kahlil Gibran

  7. #22
    MVC Lid

    Reacties
    9.425
    26-12-2013

    Citaat Geplaatst door sisa81 Bekijk reactie
    Hoe meer ik erover nadenk en het nu opschrijf ( dit is de eerste keer dat ik het nu eens met andere bespreek) , hoe meer ik mijzelf nog dommer begin te voelen.
    Waarom ben ik al die jaren maar met alles mee meegegaan. Waarom ben ik niet opgekomen vpor mijn eigen mening.

    Ja volgens hem ben ik veranderd ( nu ik er wat van zeg) , in negatieve zin.
    Komt dit allemaal door mobiele telefoon en youtube.
    Nooit durfde ik voor mijzelf op te komen en dat is wat ik probeer te doen, maar nog wordt je de grond in geduwd.
    Pfffff wat moet je sterk zijn hiervoor.
    Daarom denk ik vaak laat maar , ik geef het op. Allah swt zal de beslisser zijn en iedereen krijgt zijn straf wel.
    Maar het blijft aan mij vreten.
    Dat is gewoon manipulatie. Hij kan zelf ook wel bedenken dat het jouw geld is en dat hij dat nu op een oneerlijke manier gebruikt.

    Het is heel ingewikkeld om binnen het huwelijk je grenzen aan te geven, vooral als je iets al een hele tijd gewend bent.

    Wat ik in jouw geval zou doen is alles weer op eigen rekening laten binnenkomen en zelf (als je dat wil) een bedrag per maand overmaken voor de vaste lasten. Dan kan hij zijn eigen geld sparen en jij je eigen geld. Lijkt me eerlijk gezegd wel heel moeilijk als je wel werkt en zoveel verantaoordelijkheid draagt, maar er niks van ziet.

  8. #23
    MAT

    Reacties
    5.987
    02-09-2019

    Citaat Geplaatst door sisa81 Bekijk reactie
    De relatie is slecht , ik heb mijn best gedaan maar er is op veel vlakken zoveel verschil. Ik ben min of meer gedwongen om te gaan trouwen. Hij komt uit marokko en ik ben in NL geboren . Er is gewoon geen klik we begrijpen elkaar niet.
    Heb jaren doorgezet, maar ben op, mijn gezondheid leid eronder, en ga alleen maar achteruit.
    Omdat ik zo onzekeren en deprie ben, ben ik ook bang om iets hier aan te veranderen. Ben ook een type wat snel medelijden krijgt met andere en voel mij dan schuldig als ik voor mij zelf op kom.
    Maar wat ik echt zat ben, het is nooit goed wat ik ook doe, ondanks mijn gezondheid verzorg ik de kinderen, regel ik alles, is het huis schoon, kook ik en nog voel ik geen waardering.
    Geachte sis Sisa81,

    Het is een beproeving.

    Wees gerust, Allah heeft jou deel garant.
    Maak je daar niet druk om, wees geduldig.

    Denk aan je kinderen. Die worden ooit groot en die zullen jou nog heel veel geven.

    Je bent getrouwd met een man met extra ego. Marokkaans bloed is nu eenmaal zo.

    Ik heb drie koppels in mijn leven leren kennen:

    Koppel A: Perfekte koppel op alle punten conform de adviezen van Allah en zijn boodschappers van Adam tot Mohammed.

    Koppel B: de vrouw is slecht en de man is goed, de man doet alles wat ze wilt, vraagt en accepteerd haar onbeleefde uitingen.

    Koppel C: de man is slecht en de vrouw is goed, de vrouw doet alles wat hij wilt, vraagt en accepteerd zijn onbeleefde uitingen.

    Ik zeg niet dat je je hele priveleven hier moet gooien, voor extra advies is meer info nodig, maar je zult het hiermee moeten doen.

    Doe du3a.

    Kapitalisme is zelfmoord.

  9. #24
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door juno Bekijk reactie
    Staan deze mannen niet voor open. Weten het toch weee te verdraaien.

    En ergens vind ik ook wel dat in deze tijd de vrouw mee kan betalen aan de vaste lasten als dat nodig is.
    Maar dat hij alles inpikt en zij sober mag leven...dacht het niet.
    Zij wijst hem op haar rechten wat hij er vervolgens mee doet is zijn zaak. Genoeg die hun kop in het zand blijven steken

    Klopt in goed overleg hélemaal niets mis mee

    Echter uit haar verhaal maak ik op dat ze dit niet wil dus dan heeft hij niets te zeggen over haar bezit. En moet hij van haar geld afblijven.
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  10. #25
    nooit geweest

    Reacties
    36.902
    22-06-2003

    Citaat Geplaatst door sisa81 Bekijk reactie
    Hoe meer ik erover nadenk en het nu opschrijf ( dit is de eerste keer dat ik het nu eens met andere bespreek) , hoe meer ik mijzelf nog dommer begin te voelen.
    Waarom ben ik al die jaren maar met alles mee meegegaan. Waarom ben ik niet opgekomen vpor mijn eigen mening.

    Ja volgens hem ben ik veranderd ( nu ik er wat van zeg) , in negatieve zin.
    Komt dit allemaal door mobiele telefoon en youtube.
    Nooit durfde ik voor mijzelf op te komen en dat is wat ik probeer te doen, maar nog wordt je de grond in geduwd.
    Pfffff wat moet je sterk zijn hiervoor.
    Daarom denk ik vaak laat maar , ik geef het op. Allah swt zal de beslisser zijn en iedereen krijgt zijn straf wel.
    Maar het blijft aan mij vreten.
    Nee je bent juist sterk. Niet dom of wat dan ook, nergens voor nodig jezelf zo toe te spreken.
    Rqbbi heeft je de ogen geopend zoals hij je ook de kracht zal geven om voor jezelf op te komen.
    Je man heeft je jarenlang onder de duim weten te houden en je knrecht aangedaan...tot je nefs zei tot hier en niet verder.
    Ik ken je leven niet, wellicht wilde je eerst al je energie in het grootbrengen van je kleine kinderen steken of waren er andere zaken die voorgingen...maar zwak ben je nooit geweest.
    Laat hem praten...hij weet dat er een eind zit te komen aan het onrecht dat hij jou aandoet en dat de rollen zullen worden omgedraaid. Dat jij ook bepaalt en een stem hebt.
    Geloof me als ik zeg dat hij ergens okk bang is. Dus zet door en kom op voor jezelf. Begin in je hoofd en dat ga je uitstralen, je grenzen worden voor jezelf helderder en jij bent je grenzen. Als jij verandert zal de situatie veranderen.
    Allah 3awnek! Rabbi m3ak!
    "Forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair."

    -- Kahlil Gibran

  11. #26
    MVC Lid

    Reacties
    9.425
    26-12-2013

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    Tijd om goed voor jezelf te gaan zorgen. Dit hou je niet lang meer vol. Denk om je gezondheid

    Neem een broer in vertrouwen die zal jou man op zijn verantwoordelijkheden, plichten wijzen.

    Sub7an Allah geld maakt sommige mensen blind!
    Ik zou ook mijn vader of broer erbij betrekken. Iemand die kan praten met hem. Want eerlijk gezegd, is je man een beetje verblind door zijn hebzucht en is hij moreel gezien heel raar bezig omdat hij jouw rechten en behoeftes negeert.

  12. #27
    MVC Lid

    Reacties
    105
    26-05-2018

    Citaat Geplaatst door zahar Bekijk reactie
    De islam zegt,wat van de man is,is van jullie beide!
    En wat van de vrouw is ,is van de vrouw zelf!
    Als de vrouw mee wil betalen wordt dat als een aalmoes gezien dus ze wordt er voor beloond omdat het niet haar plicht is.

    Mijn man onderhoudt mij!en zo hoort het ook! Ik werk niet,heb een tweede pinpassen van hem gekregen en kan dus punten wanneer ik wil.hoef niet te overleggen!Ik zou ook niet akkoord gaan met een andere manier! als ik jou was zou ik een ultimatum stellen of zaken veranderen zodat jij ook tevreden bent...
    Mocht hij niet akkoord gaan,niet dreigen ,maar gewoon je eigen plan trekken!zorg dat je alles eerst op orde brengt.een huis alles en ga je eigen gang.verander je eigen geld naar je eigen rekening doe wat jij wil binnen de grenzen! En laat hem de scheiding maar aanvragen als het hem niet bevalt!leef je leven en laat je niet gek maken die door die gierige sukkeltje!!
    Doe dat lekker met je eigen niet Marokkaanse man die je als een kasplantje thuis laat leven zonder te ademen en waardoor je 24/7 gekke topics aanmaakt dat je geen vrijheid hebt ziek mens.

    Nu voor de TS. Oprecht advies. Die andere dame vroeg het al.. Buiten geld, is die gozer goed voor je en je kinderen of ben jij je aan het spiegelen met datgene waarvan je volgens de islam AFSTAND moet nemen!

    Als hij je ECHTE op alle vlakken verwaarloost. Dus als in hoe hij je niet goed behandelt, kinderen niet goed behandelt, jouw geen aandacht geeft. Loop dan naar je broers neven en ouders. Zeg ze dat ze mannen moeten zijn en voor jou moeten opkomen. Geld is papier, duivels gebroed. Laat dat niet in de weg komen. Huwelijk is geen sprookje. Zoals die vrouw die je stoer aan het adviseren is maar zelf ziels ongelukkig is. Laat je nooit opstoken. Mohim als de rest buiten het geld ook nog niet loopt zoals het moet lopen. Schakel je mannelijke familieleden op en laat ze voor jou opkomen bij die gast. Dat wil zeggen als een gesprek met hem vanuit jouw initiatief ook niet helpt. Nooit met duivels hier communiceren. Liever met je man waar je een probleem mee hebt of anders met jouw mannelijke beschermers in je familie

  13. #28
    nooit geweest

    Reacties
    36.902
    22-06-2003

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    Klopt in goed overleg hélemaal niets mis mee

    Echter uit haar verhaal maak ik op dat ze dit niet wil dus dan heeft hij niets te zeggen over haar bezit. En moet hij van haar geld afblijven.
    Jawel, hij moet er vanaf blijven, begrijp me niet verkeerd. Alleen hebben deze mannen wat dit betreft geen boodschap over wat Allah hierover zegt.
    "Forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair."

    -- Kahlil Gibran

  14. #29
    MVC Lid

    Reacties
    9.425
    26-12-2013

    Citaat Geplaatst door Maaffia Bekijk reactie
    Geachte sis Sisa81,

    Het is een beproeving.

    Wees gerust, Allah heeft jou deel garant.
    Maak je daar niet druk om.

    Denk aan je kinderen. Die worden ooit groot en die zullen jou nog heel veel geven.

    Je bent getrouwd met een man met extra ego. Marokkaans bloed is nu eenmaal zo.

    Ik heb drie koppels in mijn leven leren kennen:

    Koppel A: Perfekte koppel op alle punten conform de adviezen van Allah en zijn boodschappers van Adam tot Mohammed.

    Koppel B: de vrouw is slecht en de man is goed, de man doet alles wat ze wilt, vraagt en accepteerd haar onbeleefde uitingen.

    Koppel C: de man is slecht en de vrouw is goed, de vrouw doet alles wat hij wilt, vraagt en accepteerd zijn onbeleefde uitingen.

    Ik zeg niet dat je je hele priveleven hier moet gooien, voor extra advies is meer info nodig, maar je zult het hiermee moeten doen.

    Kapitalisme is zelfmoord.
    Uiteindelijk gaat het niet om het geld he. Zij hielp hem graag. Maar het gaat om respect, eerlijkheid, vertrouwen. Je wil van je partner deze zaken zien en ervaren.

    Als joiw vrouw alles goed zou doen, maar jouw geld elke x zou inpikken. Dan vind je het niet het ergst dat ze je geld gebruikt, dan vind je het erg dat ze zo met je omgaat. Alsof je geen rechten hebt, geen gevoelens, geen behoeftes. En als je het dan wil bespreken dan verdraait ze de situatie en zegt ze dat JIJ gierig bent, of dat JIJ het niet begrijpt, want ze steelt je geld voor jouw bestwil.

  15. #30
    MVC Lid

    Reacties
    105
    26-05-2018

    Citaat Geplaatst door Ochtendmens Bekijk reactie
    Ik zou ook mijn vader of broer erbij betrekken. Iemand die kan praten met hem. Want eerlijk gezegd, is je man een beetje verblind door zijn hebzucht en is hij moreel gezien heel raar bezig omdat hij jouw rechten en behoeftes negeert.
    Jij snapt het. Mannelijke familieleden optrommelen om inhoudelijk een goed gesprek te voeren. Maar eerst zij en haar man alleen