Ik weet niet of dit de juiste plaats is om dit te delen maar awel... Here we go.

Recentelijk zat ik naar statistieken te kijken van bepaalde landen en wat mij opviel was de lage geboortes onder de Moslims in Oost-Europe. Je mag hier denken aan Bosnië, Albanië, Macedonië, Bulgarije, Montenegro en Turks Thracië. De geboortes per vrouw variëren tussen 1.2 en 1.8. Alleen Kosovo steekt er ruim boven uit met 2.09. Om je bevolking te vervangen met een nieuwe jongere generatie moet je als gemeenschap gemiddeld 2.1 kinderen per vrouw krijgen. Bij de meeste Oost-Europese moslims is dit ver onder. Over het algemeen hebben moslims meer nakomelingen dan hun christelijke buren maar het feit blijft dat ze als maar vergrijzen.

Naar Rusland heb ik niet kunnen kijken alhoewel ik al kan raden dat het daar vooral in de Kaukasus stijgt en in Tataristan nog wel aan de lage kant is.

De Moslims van Oost-Europe hebben in de laatste 330 jaar zwaar te verduren gehad met gruwelijke uitmoorden en dwangbekeringen door christenen wanneer gebieden werden verloren. Nu dreigt een tekort aan geboortes ze te nekken.

Ik vrees als Moslim zijnde dat we een groep in de islamitische gemeenschap zien verdwijnen over een aantal jaren. Heel jammer. Moge Allah dit voorkomen... Al heb ik geen positieve verwachtingen.