1. #16
    MVC Lid

    Reacties
    97
    19-05-2020

    De moslimvrouw en haar ouders

    Zij behandelt hen vriendelijk en met respect!

    Één van de meest onderscheidende eigenschappen van de ware moslimvrouw is dat zij haar ouders met vriendelijkheid en respect behandelt. De islam moedigt respect en een vriendelijke behandeling jegens de ouders in vele bepalende teksten uit de quraan en de soennah aan. Iedere moslimvrouw die deze teksten leest, heeft geen andere keuze dan dit aan haar onderricht toe te voegen en haar ouders vriendelijk en met respect te behandelen, ongeacht de omstandigheden en het soort verhouding dat er tussen dochter en ouders bestaat.

    De moslimvrouw erkent de status van haar ouders en weet welke plichten zij ten opzichte van hen te vervullen heeft.

    De moslimvrouw is vriendelijk en beleefd tegen haar ouders zelfs als zij geen moslim zijn.

    De moslimvrouw past heel goed op om haar ouders niet ongehoorzaam te zijn.

    De moslimvrouw is onder alle omstandigheden vriendelijk en respectvol jegens haar ouders en zij laat geen gelegenheid onbeproefd om hen gelukkig te maken, zoveel zij kan en zover dat binnen de grenzen van de islam valt.

    - de moslimvrouw biedt regelmatig hulp aan haar ouders.
    - de moslimvrouw schenkt regelmatig haar ouders aandacht en onderhoudt haar contacten met haar ouders.
    - de moslimvrouw probeert haar ouders gelukkig te maken.
    - de moslimvrouw verzorgt haar ouders goed.
    - de moslimvrouw toont liefdadigheid tegenover haar ouders.
    - de moslimvrouw (indien ze kinderen heeft), bezoekt haar ouders met haar kinderen regelmatig.
    - de moslimvrouw zorgt ervoor dat haar ouders de nodige steun en faciliteiten krijgen.
    - de moslimvrouw is tolerant tegenover haar ouders.

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    97
    19-05-2020

    Birr al walidayn

    Letterlijk betekent AL-BIRR

    eerlijkheid en gehoorzaamheid.

    zoals dat staat in Lisan Al 'arab.

    De geleerden hebben gezegd dat AL-BIRR

    een unieke woord is en het betekent, goede

    relatie houden en aardig zijn,

    een goede gezelschap zijn voor jouw naasten en

    het betekent ook gehoorzamen. De basis

    van een goed karakter, en waar de innerlijke

    rust bij voelt

    wat staat er in de Quran over ouders

    nu een aantal aHadith

    Abu Muhammed Djoebaur ibn Moet`im verhaalt dat de Boodschapper van Allah (salallaahu 'alayhi wa sallam). zei "Degenen die zijn familiebanden verbreekt, gaat het paradijs niet binnen." Bukhari en Muslim

    Abie Bakarah Noefij-ie ibn al Haarith, (moge Allah tevreden met hem zijn) vertelde dat de Profeet (salallaahu ‘alayhi wa sallam) heeft gezegd: “Zal ik jullie vertellen wat de grootste van de grote zonden zijn (Hij herhaalde dit drie keer)?” Wij zeiden, “Zeker, oh Boodschapper van Allah.” Hij, de Profeet (salallaahu ‘alayhi wa sallam) zei: “Iets anders aanbidden naast Allah en ongehoorzaam zijn aan de ouders...” (Overgeleverd door Bukhari & Muslim)

    Asmaa bint Abie bakr As-Saddieq (moge ALLAH tevreden met hen beiden zijn), vertelde: 'Mijn moeder kwam om mij te bezoeken, toen zij nog ongelovige was in de periode van de Boodschapper van allaah (salallahu 'alayhi wa sallam). Ik vroeg de Boodschapper van ALLAH : 'Mijn moeder is mij komen bezoeken en zij vraagt iets van mij. Mag ik haar gehoorzamen?' Hij antwoordde: 'Ja, wees vriendelijk naar je moeder toe.' (overgeleverd door Bukhari en Muslim)

    Een Hadith uit de het boek van Imam Muslim

    Elke keer vroeg `Umar ibn al-Khattab (radiya Allahu 'anhum) toen hij versterking (mensen die kwamen helpen) zag uit Jemen, "is Uways ibn `Amir onder jullie?"

    Deze vraag werd vaak gesteld totdat hij Uways gevonden had. Umar (radiya Allahu 'anhu) vroeg hem, "Ben jij Uways ibn `Amir?" Uways zei, "Ja." Umar vroeg hem, "Ben jij van de Murad clan van de Qaran stam?" Uways zei, "Ja." Umar vroeg hem, "Leed jij aan lepra, en was je daarna genezen behalve een plekje ter grote van een dirham?" Uways zei, "Ja." Umar vroeg hem, "Heb je een moeder?" Uways zei, "Ja."

    Umar zei, "Ik heb de boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) horen zeggen, "Er zal een man komen (onder de versterkingen/ helpers) van Jemen genaamd Uways ibn `Amir van de Murad clan van de Qaran stam, hij leed aan lepra maar is genezen behalve op een plek ter grote van een dirham, hij heeft een moeder, en hij behandelde haar met vriendelijkheid en respect. Als hij een smeekgebed doet naar Allah subhana wa ta3ala, vervult Allah zijn smeekgebed. Als je de kans krijgt dat hij een smeekgebed (voor vergiffenis) voor je doet, vraag het hem dan." dus Umar vroeg hem om een smeekgebed te doen naar Allah toe om hem te vergeven. Uways verrichte een smeekgebed naar Allah toe. Daarna vroeg Umar aan hem, "Waar ga je naar toe?"

    Uways zei, "Naar Kufah." Umar zei, "Zal ik een aanbevelingsbrief schrijven naar de gouverneur van Kufah? Uways zei, "Ik ben liever anoniem onder de mensen."

    Hadith ibn Hibban

    De Profeet salallaahu 'alayhi wa sallam, liep naar de minbar. En op de eerste trede zei hij: "Amin." Op de tweede trede herhaalde hij:" Amin,"en op de derde trede nog eens, "Amin."

    Hij, vrede en zegeningen zij met hem, zei: "Djibriel, 'alayhi sallam, zei tegen mij op de 1e trede: "

    Verloren is hij, die mijn naam hoort en niet zegt: "Salallaahu 'alayhi wa sallam".

    "Verloren is hij die zijn beide ouders heeft gekend en op oudere leeftijd waren en niet goed voor hun heeft gezorgd en het Paradijs niet ingaat."

    En de derde trede zei Djibriel vrede zij met hem: "Verloren is hij die de maand ramadan meemaakt en niet wordt vergeven.

    Aĥmad records on the authority of Anas bin Mâlik that the Messenger of Allâh (SAW) said, “Whoever wishes to have his life-span increased, let him be dutiful to his parents and join the ties of kinship.”

    - Ibn al-Jawzi registreerde dat al-Hasan zei:

    “Het is beter om samen het avond maaltijd te nuttigen samen met jouw moeder,

    zodat haar hart rust heeft, dan het verrichten van een vrijwillige Hajj.”

    ‘Abd al-Malik al-Qasim in zijn boek Birr al-Walidayn

    Aandachtspunten

    1 Bezoek ze vaak

    2 Verricht duá voor ze

    3 Glimlach naar ze

    4 Wees gehoorzaam (in toegestaande zaken)

    5 Help je ouders met het huishouden

    6 Zeg geen UFF

    7 Luister aandachtig naar ze

    etc etc genoeg goede zaken die je kan verrichten

    waardoor je ouders tevreden over je zal zijn

    vragen?

  3. #18
    MVC Lid

    Reacties
    97
    19-05-2020

    Goedheid jegens de ouders

    De Profeet Mohammad (salallaahu 'alayhi wa sallam) heeft het volgende gezegd: De tevredenheid van Allah, de Almachtige, rust in de tevredenheid van de Vader (naar het kind toe). De woede van Allah, de Almachtige, rust in de woede van de Vader (naar het kind toe)’. (al-Bukhari)

    Abu Huraira verhaalt dat er een man naar de Boodschapper van Allaah (salallaahu 'alayhi wa sallam). ging en vroeg "O Boodschapper van Allaah, wie van de mensen heeft het meeste recht op goed gezelschap van mij ?" Hij antwoordde; "Je moeder." De man vroeg: "En wie dan?" hij antwoordde; "Je moeder." De man vroeg; "En wie dan?" hij antwoordde; "Je moeder." En wie dan Hij antwoordde; "Je vader." Bukhari en Muslim

    In het boek van Al-Bukhari al-Adab al-Mufrad' staat geregistreerd

    Abdullah ibn Umar, zag een man van Jemen en deze man had zijn moeder op zijn rug, en haar tillend ging hij rondom de Ka'abah en deed Tawaaf. en dat zonder te klagen, eerder was de man blij en hij zei tijdens het lopen een gedicht op. Dat ie beter was dan een kameel omdat de kameel zou bang zijn en niet controleerbaar zijn en hij had alles onder controle. Hij keek toen naar Abdullah ibn Umar en vroeg aan hem of hij zijn moeder zo had terug betaald met het tillen van zijn moeder Abdullah ibn Umar zei, "Nee je hebt niet eens de eerste zucht/kreet van haar weeën terug betaald toen ze jouw ter wereld bracht."

    wat betekent Al-Birr?

    “Het Paradijs rust onder haar (Moeders) voeten” (al-Nesaa’i)

    Overgeleverd van `Abdullah Ibn `Amr r.a. dat de profeet (salallaahu 'alayhi wa sallam) heeft gezegd "Eén van de grootste grote zonden is: dat een man zijn ouders vervloekt." Er werd gevraagd "O boodschapper van Allah, hoe kan iemand nou zijn ouders vervloeken?" Hij antwoordde "Doordat iemand andermans vader uitscheldt en dat de ander dan (op zijn beurt) vervolgens zijn vader uitscheldt. Of dat hij zijn moeder uitscheldt en dat de ander (op zijn beurt) vervolgens zijn moeder uitscheldt." Al-Bukhari