1. #1
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Ben jij een introvert of een extrovert?

    Of een beetje van beide?


  2. #2
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Goed, noem 5 dingen die je in de video's herkent! Ik begin wel:

    Ik ben een heel duidelijk introvert, want:

    1- Ik hou niet van drukte en plekken waar veel mensen samenkomen, heb liever gesprekken 1 op 1 met mensen
    2- Ik hou van ME-time, kan me letterlijk wekenlang thuis opsluiten zonder dat ik de buitenwereld mis (alleen mijn familie)
    3- Ik hou ontzettend van boeken en lezen, dingen bestuderen die ik leuk vind behoort ook daartoe.
    4- De aandacht hoef ik niet op mij, dat mag naar anderen, ik blijf wel op de achtergrond.
    5- Ik druk me graag uit in geschrift, waardoor ik ook altijd lappen teksten op m.nl typ.

    Nu jullie

  3. #3
    ondertitel?

    Reacties
    19.142
    12-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Of een beetje van beide?
    Beide denk ik.
    3 A
    5 B

    Ik kijk wel graag de kat uit de boom bij nieuwe mensen (soms forceer ik het om dat toch veel te zeggen), eenmaal bekend stoom ik ook lekker door en soms worden mensen daar nerveus van
    Ik kan soms ook erg moe worden van mensen, cursusdagen zit ik met een hele groep, en dan is het vooral heel veel input, en niet zozeer de les, maar wat mensen zeggen, doen e.d.


    =============================

    1 Do you consider yourself a risk-taker
    a) Yes
    b) No
    B


    2 Would you rather:
    a) Talk to a crowd of people
    b) Have a one-on-one conversation with someone
    A, maar het is hier om het even.


    3 When presenting to a group, would you rather:
    a) Go first
    b) Go last
    B, maakt verder ook niet veel uit, beide heeft voor en nadelen.


    4 Do you like to express youself through writing?
    a) No
    b) Yes
    B


    5 Do you worry that you:
    a) Talk too little
    b) Talk too much
    A, en daarom praat ik nog wel eens teveel


    6 Imagine it is your birthday, would you prefer to:
    a) Have a huge party with tons of people
    b) Have a small celebration with a few close friends or family members
    B, liever helemaal niet, doe niet aan verjaardagen.


    7 Someone is calling you from an unknown number at 9:30pm on a Saturday night, do you:
    a) Awnser it
    b) Ignore it
    A, meeste verkopers houden eerder op.


    8 Do you tend to think about what you're about to say in your head before you actually say it?
    a) No
    b) Yes
    B, vaak wel, maar als je op dreef bent is het ook wel snel autopiloot.
    Disclaimer: Berichten zijn geen provocatie anders dan die tot een volwassen vorm van discussie. Ook is het bericht niet racistisch bedoeld. Generalisaties zijn voor communicatie gemak, niet iedereen geld dus. Er is geen sprake dat de ene mening meer waard is dan de ander, echter om discussie redenen word dit wel als zodanig voorgedragen. De schrijven verenigd zich niet altijd met de tekst.

  4. #4
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Abdul_Karim Bekijk reactie
    Beide denk ik.
    3 A
    5 B

    Ik kijk wel graag de kat uit de boom bij nieuwe mensen (soms forceer ik het om dat toch veel te zeggen), eenmaal bekend stoom ik ook lekker door en soms worden mensen daar nerveus van
    Ik kan soms ook erg moe worden van mensen, cursusdagen zit ik met een hele groep, en dan is het vooral heel veel input, en niet zozeer de les, maar wat mensen zeggen, doen e.d.


    =============================

    1 Do you consider yourself a risk-taker
    a) Yes
    b) No
    B


    2 Would you rather:
    a) Talk to a crowd of people
    b) Have a one-on-one conversation with someone
    A, maar het is hier om het even.


    3 When presenting to a group, would you rather:
    a) Go first
    b) Go last
    B, maakt verder ook niet veel uit, beide heeft voor en nadelen.


    4 Do you like to express youself through writing?
    a) No
    b) Yes
    B


    5 Do you worry that you:
    a) Talk too little
    b) Talk too much
    A, en daarom praat ik nog wel eens teveel


    6 Imagine it is your birthday, would you prefer to:
    a) Have a huge party with tons of people
    b) Have a small celebration with a few close friends or family members
    B, liever helemaal niet, doe niet aan verjaardagen.


    7 Someone is calling you from an unknown number at 9:30pm on a Saturday night, do you:
    a) Awnser it
    b) Ignore it
    A, meeste verkopers houden eerder op.


    8 Do you tend to think about what you're about to say in your head before you actually say it?
    a) No
    b) Yes
    B, vaak wel, maar als je op dreef bent is het ook wel snel autopiloot.
    Je hebt meer B's dan A's, dus je neigt meer naar introvert zijn.

    Hoe bedoel je dat je bang bent te weinig te praten? Praat je over het algemeen weinig en moeten mensen moeite doen om een gesprek met je op gang te brengen?

  5. #5
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Abdul_Karim Bekijk reactie
    Iets in mij zegt dat stilte slecht is, en dat ik dat te afstandelijk ben, ook al houd ik er zelf van. Dus soms, als er iemand bij me is denk ik moet geen stilte hebben. Ik begin dus wel uit mezelf te babbelen. Vreemde strijdigheid in mij.
    Van waar komt dat idee dat stilte slecht is? Kan het zijn dat je daar ooit eerder een opmerking over hebt gehad?

    Of dat je je aantrekt van wat mensen van je vinden (te stil/saai) en automatisch daarom meer wil praten? Het zegt denk ik meer over je zelfbeeld?

  6. #6
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Abdul_Karim Bekijk reactie
    Ja, als klein kind al, speelde graag alleen. Einzelganger noemde ze me altijd, en daar heb ik best wel een prijs voor mogen betalen. Ergens heb ik dus een vreemd idee ontwikkeld, en ja, het zegt wel iets over me. Stemmetje schreeuwt mensen moeten me aardig vinden, ik moet sociaal zijn, maar diep van binnen hoeft het niet zo. Ooit kom ik daar vast overheen, het is niet alsof het me leven beheerst.
    Prijs voor moeten betalen, wat voor prijs?

    Ik begrijp wel dat je wilt voldoen aan de maatschappelijke standaarden. Ik moet ook vaak een 'extrovert' zijn omdat mijn baan dat van me vraagt en je op geen enkel ander manier je dan een beetje kan opschieten met Nederlanders (of mensen in het algemeen).
    Maar dat knopje doe ik lekker weer uit als het niet nodig is.

    Wanneer vind jij het nodig om 'extrovert' te zijn? En moet het per se in alle gevallen?

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    733
    16-01-2014

    Citaat Geplaatst door Abdul_Karim Bekijk reactie
    Ja, als klein kind al, speelde graag alleen. Einzelganger noemde ze me altijd, en daar heb ik best wel een prijs voor mogen betalen. Ergens heb ik dus een vreemd idee ontwikkeld, en ja, het zegt wel iets over me. Stemmetje schreeuwt mensen moeten me aardig vinden, ik moet sociaal zijn, maar diep van binnen hoeft het niet zo. Ooit kom ik daar vast overheen, het is niet alsof het me leven beheerst.
    Ik houd van stiltes en mensen die dat ook kunnen waarderen zonder er zenuwachtig van te raken. Meestal voel je dat ook gwn aan. Ik heb bijv echt een hekel aan mensen die constant ewa zeggen of gesprek weer proberen aan te knopen terwijl ik net even van de stille moment aan het genieten was haha

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    733
    16-01-2014

    Ik kan trouwens vaker beter viben met mensen die ook introvert zijn. Die kunnen beter luisteren en begrijpen doordat het in hen aard ligt.

  9. #9
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Quellbrunn Bekijk reactie
    Ik kan trouwens vaker beter viben met mensen die ook introvert zijn. Die kunnen beter luisteren en begrijpen doordat het in hen aard ligt.
    Mijn hemel, ben jij er weer? Sorry dat ik je alvast waarschuw dat ik je ga negeren.

  10. #10
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Abdul_Karim Bekijk reactie
    Ik heb kreeg speltherapie omdat men mij niet sociaal genoeg vond.
    Toen ik daar na een tijdje wel klaar mee was, zei ik ik houdt ermee op. Resultaat ik moest naar een internaat.
    Als je ergens niet stil moet zijn is het in een internaat, op je kamer zitten mocht ook niet zomaar.

    Werk is het inderdaad vaak nodig, beetje afhangende wat je doet. Maar dan weet je ook waarvoor je het doet en dat scheelt een hoop (althans voor mij is dat zo).

    Van mij wordt op werk verwacht dat ik mensen aanspreek, en als ik echt iets wil moet ik soms mijn mond open trekken, dat laatste moet ik vaker doen.
    Dus dan kan je niet op je kantoortje blijven zitten met de deur dicht, beetje bij de koffiehoek hangen, peilen wat er leeft. Echter soms gooi ik de deur toch dicht, geen zin, ze mailen maar.
    Speltherapie? Internaat? Oh wacht, ik vergeet altijd dat je een Belg bent, toch? Want dat zijn rare praktijken voor Nederland?

    Hier krijg je alleen maar logopedie en als je het bont maakt moet je naar een speciaal school (geen internaat). Maar goed, er is altijd een bias richting andersgekleurde kinderen. Bij ons is er altijd wel iets te zeggen over ons gedrag.

    Ligt er inderdaad aan wat je doet, als programmeur hoef je denk ik wat minder te socializen. Ik moet letterlijk iedere dag naar mensen luisteren, los van collega's. Maar ook praten, maar luisteren vooral, scheelt wel weer bedenk ik me net.

    Mensen aanspreken? Haha, ja dat kan ik ook slecht. Maar dan kan de bom bij me barsten als ik me continu ga irriteren aan mensen.
    Maar de deur dichtgooien is niet altijd even gezond. Vind je dat gesprekken met anderen altijd energie vergen of alleen het soort gesprek wat je voert?

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    733
    16-01-2014

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Mijn hemel, ben jij er weer? Sorry dat ik je alvast waarschuw dat ik je ga negeren.
    Haha toch wilde je er wel ff de tijd nemen om er op te reageren. Mij negeren en toch reageren en aankondigen, vind ik wel een hele bijzondere manier van aandacht vragen.

  12. #12
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Abdul_Karim Bekijk reactie
    Halve Belg en dit gebeurde gewoon in Nederland. Heb zelf nooit in Belgiƫ gewoond. Was het vreemd, ja best wel, want ik zat in een groep met mensen die toch wel heel andere problemen hadden, of met hunzelf, of met hun ouders. Ik vrees wel dat het iets met afkomst van doen had, maar dat bewijzen is helaas voor mij onmogelijk.

    Ik heb wel eens een groep programmeurs bij elkaar gehad, de meeste daarvan zeiden echt heel weinig. Ze stuurden elkaar mails terwijl ze tegenover elkaar zaten
    Jij ontkomt er niet aan, maar als je je werk leuk vind is dat vast geen probleem.

    Denk aan, mensen wijzen dat koffie en datazaal niet samen gaan, of dat ze hun rommel moeten opruimen. Soms voel ik me een babysitter.

    Hangt van het doel af. Bereik ik er iets mee, doet het iets positiefs voor die ander? Soms kost het energie, soms levert het energie op. Aantal jaren een telefoongesprekspartner gehad, gaf me heel veel energie want ik voelde het als helpen, terwijl ik vooral luisterde en soms een korte opmerking gaf.
    Oh, dan woon je gewoon in een racistisch omgeving. Waar ik ook opgegroeid ben. Alleen ik kreeg een mavo-advies vroeger omdat ik zo stil was (opeens waren cijfers niet meer belangrijk, alsof je persoonlijkheid iets zegt over je intelligentie), heb ze daarna toch wel even bewezen dat ze er flink naastzaten. Maar wel triest dat dat jou een valse start heeft gegeven!

    HAHA lol, lijkt me echt een groep introverten bij elkaar. Maar dat maakt werken met elkaar toch juist gemakkelijker? Behalve als er irritaties zijn, dan gaat niemand erover beginnen en zal de wond blijven dooretteren...

    Ja bijv, dat soort zaken. Je moet wel ongenoegens kunnen uitspreken, anders gaat de bom ooit barsten (uit ervaring)

    Een telefoongespreksparter? Je doet het wel heel mysterieus klinken. Wat hield dat in? Hoe kwam je in contact met degene?

  13. #13
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Abdul_Karim Bekijk reactie
    Wel geluk dat je het tegendeel hebt kunnen bewijzen
    Ik kreeg een HAVO advies, internaat heeft me naar een vbo gestuurd, die school zag dat ook niet zo zitten, maar het moest. Effect ik heb dat afgemaakt met niet al te beste cijfers want ik had er zo geen zin meer in.

    Soms werkt het lekker snel door dat mailen zonder teveel te praten, maar er waren in dat team ook wel wat botsende karakters. Gelukkig was het een tijdelijk project, anders had dat vanzelf misgegaan.

    Ik probeer te voorkomen dat er bij mij een bom barst, dan ben ik echt niet leuk.

    Ja, soort adoptiedochter Fantastisch voor mij zo een vriend, voor zolang het duurde. Ze had een vraag op deze pagina, en ik heb haar daarin geadviseerd en niet veel later was ze m'n vaste telefonische contact. Wat zij meemaakte kreeg ik dan te horen, zag altijd uit naar haar telefoontjes.
    Als vrouw ben je altijd aan het opbotsen tegen de man, als moslim tegen de ongelovigen, als buitenlander tegen de Nederlander. Op een gegeven moment is alles een strijd en maakt het ook niet meer uit. Je wordt er toch alleen maar sterker van, zo moet je je ervaringen maar opvatten.
    Alleen ik kan niet tegen die onrechtvaardigheid, gelukkig begint het wel steeds meer duidelijk te worden dat men negatief discrimineert in het onderwijs. Hopelijk komt daar door de diversiteit van de samenleving meer verandering in (meer diverse leerkrachten).

    Waardoor denk je dat het zou zijn misgegaan. Wat voor botsende karakter bedoel je dan?

    Ik ben dan ook niet leuk, wat doe jij om dat te voorkomen?

    Adoptiedochter? Vriend? Wat voor relatie was het dan, die van een volwassene en kind of volwassene en volwassene? En met deze pagina, bedoel je deze website?
    En je nam alleen een adviserende rol? Er zit nog zoveel ruis dat ik niet goed begrijp wat voor gesprekken dat waren. Vriendschappelijke gesprekken met het andere geslacht?

    Ik krijg steeds vaker het idee na het lezen van jouw tekst dat jij jezelf wegcijfert in iedere situatie.

  14. #14
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Abdul_Karim Bekijk reactie
    De steeds dikker wordende huid, die toch flexibel moet blijven.
    Het veranderd vanzelf, dat is een dynamisch proces dat vast nog een lange weg te gaan heeft. Op dit moment is het een beetje een tussenfase waarin men zoekt naar een balans tussen werkelijke kritiek, slachtofferschap en onrecht om het simpel te stellen.

    De een was wat socialer dan de ander, denk aan koffie halen voor de collega's. Effect de een haalde alleen voor zichzelf, de ander voor iedereen minus die voor zichzelf zorgen. En die voor zichzelf zorgden durfde te stellen dat er ook voor hen gehaald kon worden. Dat soort kleine dingen, maar dat bouwt wel op en soms ging er een deur iets harder dan normaal dicht.

    Ik zorg ervoor dat ik tijdig mensen aanspreek, als ik niet verwacht dat ik het kan accepteren. Gelukkig gebeurd het niet vaak.

    Jong volwassene (zij) en iets oudere volwassene (ik). Je kunt het een beetje zien als zij van school kwam, stond er bij mij een glaasje thee en hoorde ik haar dag aan. Ging dus over van alles, van wat goed ging, tot problemen met studie, met andere studeren, met ouders, met noem maar op wat mensen tegenkomen.
    Ze was niet kinderachtig (wat je misschien kunt denken als ik zeg adoptiekind), juist niet, volwassen hoogopgeleide vrouw, maar zo voelde de verhouding soms, en dat vond ik prettig omdat ik zo echt iets voor iemand kon betekenen.
    Voor mij was het een vriendschap en ik had voornamelijk de luisterende en adviserende rol.
    Ja, deze website.
    Vriendschap met andere geslacht ging prima, het is niet alsof ik haar ooit over de vloer heb gehad, heb haar maar tweemaal ontmoet en dat was ook om te helpen ergens mee. Maar andere geslacht was ook de reden dat het ophield, want zij verwachte (neem aan dat hij er niet eens van wist) dat haar toekomstige dat niet zou accepteren. Dat deed wel pijn, bedankt voor je diensten, doei

    correct, soms vergeet ik mezelf.
    Hmm, zo kan je het inderdaad beschrijven. Maar dat is een ander topic an sich.

    LOL, ik kan me helemaal niets voorstellen met dat hele koffie-halen gebeuren. Dat zal vast een mannendingentje zijn? Vrouwen zouden eerder ruzien over achterklap.

    Dat is mooi, blijf altijd communiceren!

    Hmm, lijkt me een vreemd soort relatie. Ik geloof zelf eerlijk gezegd niet echt in een vriendschappelijk band met het andere geslacht. Als ik al praat, doe ik het liefste op een afstand zoals een forum.
    Iemand echt dagelijks spraken, hou ik voorbehouden aan mensen die ik echt dieper wil leren kennen (zoals om met elkaar te trouwen).

    Hoe is die verhouding in eerste plaats ontstaan van mentor-mentee? Kwam dat door het leeftijdsverschil? Waarom was jij bijv. geen romantische optie, bijv? Was het van het begin duidelijk dat het puur vriendschappelijk was van beide kanten?
    Wel pijnlijk als je daarna aan de kant wordt gezet, maar aan de andere kant begrijpelijk. Veel mensen accepteren geen partner met een vriend van het andere geslacht.

  15. #15
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Abdul_Karim Bekijk reactie
    Kan best een mannendingetje zijn, ging echt nergens over.
    Vroeger veel met vrouwen gewerkt, dat was anders en ik heb wel eens een prullenbak omver geschopt zien worden.

    Het was inderdaad een ander soort vriendschap dan de norm is. Je bent niet de enige die zo denkt, Nederlanders zijn daar vaak wel anders in, maar daar ga ik eigenlijk niet mee om

    Ik begon met advies, dat beviel en vroeg om meer. Ze had best een moeilijke tijd en dan gaat het als vanzelf. Het werkt soms om je hart te luchten tegen iemand die op een afstandje staat en niet teveel oordeelt. Het hielp haar ook met het verwerken van zaken ook als ik niet direct advies gaf, want veel wist ze prima zonder mij. Dus ja, het was duidelijk een vriendschappelijke rol van begin af zonder bijbedoelingen.
    Leeftijd speelt we mee, ik heb simpelweg meer levenservaring. Leeftijdsverschil tussen haar en mij was groter dan het leeftijdsverschil tussen mij en haar vader.
    Romantisch, tja, op een afstandje kijkende was het een mooie lieve vrouw, en als ik haar op een andere manier ontmoet had had dat leuk kunnen zijn. Maar dat is dus van een afstandje, waar we middenin zaten was een andere rol en omdat dat zo prettig was eigenlijk nooit over nagedacht om haar zo te benaderen. Weet ook redelijk zeker dat ze daar ook niet op zat te wachten, wat ze me vertelde dat ze wou was toch een ander type dan ik ben.
    Ik weet dat velen het niet accepteren, maar de manier waarop vond ik best harteloos. Ik weet dat ze niet harteloos is, en het niet kwaad bedoelde, maar het was gewoon hard.
    Persoonlijk heb ik er niet veel moeite mee, beetje afhangende wie het is, en hoe die vriendschap eruit ziet. Zit iemand altijd gezellig bij elkaar word ik ook niet heel blij van, maar zo iemand past dan ook niet bij mij.
    Zal vast wel verschillend zijn.
    Vrouwen kunnen echt heksen zijn, beter werk je met alleen mannen.

    Nederlanders gaan vrijer daarin om, maar wij zijn geen Nederlanders toch?

    Hmm, die vergelijking van verschil leeftijd vader en jij houdt dus in dat je zoveel ouder was, dat je makkelijk bijna haar vader kon zijn? Dat lijkt me wel een groot leeftijdsverschil inderdaad
    En verder, heel lief dat je haar wensen respecteert en op een afstand adviseert, maar hoe weet jij nou zo zeker dat je niet haar type had kunnen zijn?
    Ik bemerk toch een vorm van afstand houden en geen toenadering zoeken. Ik vraag me af, wanneer is de laatste keer geweest dat je een dame zo leuk hebt gevonden, dat je dat ook echt kenbaar hebt gemaakt?

    Soms moet je toch echt de stoute schoenen aantrekken en de vrouw zelf benaderen.