Gestrande Italiaanse Marokkanen die in afwachting zijn om terug te keren naar Italië kunnen in de tussentijd terecht in appartementen van hun landgenoten.



"Mijn naam is Nabil, ik ben Marokkaan en ik woon al 20 jaar in Bologna. Ik stel mijn appartement in Fez in Marokko beschikbaar voor Italianen die huisvestingsproblemen hebben in Marokko. We hopen dat alles goed gaat", zegt de in Italië woonachtige Nabil in de video. Volgens de Italiaanse nieuwsdienst Le Iene is Nabil verre van de enige met een dergelijke boodschap.





Door het vliegverbod zijn veel Marokkanen uit Europa vast komen te zitten in Marokko. In het zwaar getroffen Italië wonen zo'n 400.000 Marokkanen en een aantal daarvan heeft een soortgelijke boodschap voor gestrande landgenoten in Marokko.


Niet alleen in Marokko zitten Marokkaanse reizigers. In Spanje zitten honderden Marokkanen al dagenlang vast nadat de Marokkaanse autoriteiten alle passagiersverbindingen hadden opgeschort. Het leeuwendeel van de reizigers was reeds onderweg naar Marokko voordat het vliegverbod werd ingevoerd.