1. #1
    WZP!

    Reacties
    20.976
    17-01-2003

    Surat Al Kahf - Vrijdag!




    De beloning voor het lezen van Al Kahf op Vrijdag.


    In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle

    Het is aan te raden om Soerat Al Kahf te reciteren in de nacht/avond op donderdag of vrijdag (overdag). Overgeleverd door Abou Sa'ied Al khodarie (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Degene die Soerat Al Kahf reciteert op een vrijdag voor hem zal Allah een licht (noer) schenken van deze vrijdag tot de volgende vrijdag" (Al Haakiem die de hadith authentiek heeft verklaard).

    Bovenstaande hadith is de enige die overgeleverd is over de beloning en de waarde van het reciteren van Soerat Al kahf op vrijdag. De hadith is op een andere manier overgeleverd door andere metgezellen, met dezelfde betekenis.

    Al Nawawai zei hierover; "De reden voor dit verschil is omdat aan het begin van deze Soerah veel wonderen en Tekenen staan, en degene die hierover nadenkt zal niet bedrogen worden door de fitnah van de Dajjaal. En op het einde van de Soerah zegt Allah (vertaling van de betekenis); Denken degenen die niet geloven, dat zij Mijn dienaren naast Mij tot beschermers (awliyaa', heren) kunnen nemen?' (Al Kahf, 18:102)" (Al-Nawawi zegt dit in Sharh Sahih Moesliem, 6/93)

    Dit is een van de speciale kenmerken van Soerat al-Kahf. Er zijn ahadith die het aanbevelen om deze Soerat te lezen, vooral op vrijdag. Al Haakim heeft overgeleverd dat de Profeet (Vrede en zegeningen zij met hem) zei; "Degene die Soerat al-Kahf op vrijdag reciteert, zal een licht voor zichzelf hebben van de ene vrijdag tot de volgende." (al-Moestadrak, 2/368. Sahih geclassificeerd door al-Albaani, in Sahih al Djaami' al-Saghir, hadith 6346)

    Ongetwijfeld is Soerat al-Kahf van groot belang, gevuld met grootse ayaat, zoals het verhaal van de Mensen van de Grot, het verhaal van Moesa (Vrede zij met hem) en al-Khidr, het verhaal van Dhoel-Qarnayn en de dam die hij bouwde om Ya'jooj en Ma'jooj tegen te houden. Ook bevat het bewijs voor de wederopstanding, en het vertelt over het blazen van de Trompet, en de uitleg over degenen wiens daden het meest verloren gaan, wie degenen zijn die denken dat ze leiding ontvangen, terwijl ze in werkelijkheid misleidt en blind zijn. Elke Moesliem zou moeten streven om deze soera te lezen, te onthouden, en om het vaak te herhalen, vooral op de beste dag waarop de zon opkomt; de vrijdag.

    Surat Al Kahf:
    http://www.dekoraan.nl/surah/al-kahf.htm?from=






    Vraag:

    Wat is aangeraden om vrijdagnacht (nacht van donderdag op vrijdag) en vrijdag op te lezen?

    Antwoord:

    In de hadieth-i sharief wordt gezegd:
    • Degene die vrijdagnacht Soera Al Kahf opleest, zal op de Dag der Opstanding verlicht worden met een noer die reikt van de grond tot aan de hemel. En de zonden die hij/zij heeft gepleegd tussen die twee Vrijdagnachten zullen vergeven worden. [Targib]
    • Al wie op vrijdag 80 salawaat tot mij brengt, zijn zonden van 80 jaar zullen vergeven worden. [Daara Qoetni]
    • Al wie vrijdag of vrijdagnacht soera Ad Doehaan leest, aan hem/haar zal in het Paradijs een paleis geschonken worden. [Tabaraanie]
    • De zonden van degene die vrijdagnacht soera Yaasien leest, zullen vergeven worden. [Isfahaani]
    • De zonden van degene die vrijdag ghoesoel verricht, zullen vergeven worden. [Tabaraanie]
    • Al wie vrijdag voor het ochtendgebed, "Astaghfiroellaahal 'adziem alladhie laa ilaaha illaa hoewal hayyal qayyoema wa atoeboe ileyh (Doe'a nr. 6)" opzegt, zijn zonden zullen vergeven worden, ook al is het zo veel als het schuim op de zee. [Ibni Soenni]
    • Allahoe ta'alaa zal degene die na het Vrijdagsgebed, 7 keer soera Al Iglaas en Moe'awwizatayn (soera Al Falaq en soera An Naas) reciteert, één week lang beschermen tegen ongevallen, rampen en slechtheden. [I.Soenni]

    En Allah weet het beste.

    "Moroccan Next Top H’robia"


  2. #2
    **InshaAllah**

    Reacties
    2.425
    27-02-2007

    subhanAllah..ik was nog op zoek naar deze soera en jij opent een topic erover.. Barrak allahoe fiek

    PoebelieWoepski is lief


  3. #3
    MVC Premium

    Reacties
    16.295
    05-02-2006

    MVC Premium MVC Premium
    ik vroeg me al af waar die andere topic was van bumbabaloe


    thnx missM voor deze topic

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    2.764
    05-03-2008

    Wie weet of het luisteren van een soera gelijk staat aan het lezen van de soera?

  5. #5
    Love my Aya

    Reacties
    12.607
    10-12-2005

    Barakalah oe fiek !!!!

    MashAllah

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    316
    24-06-2007

    Djazaak Allahoe gairan..

  7. #7
    WZP!

    Reacties
    20.976
    17-01-2003

    Ik heb Surat Al Kahf op een CD staan.. zodat ik deze iedere vrijdag thuis / in de auto kan draaien! En SubhanAllah .. als ik deze Surat "start"wanneer ik van werk vertrek,eindigd de Surat zodra ik de straat inrijd!

    "Moroccan Next Top H’robia"


  8. #8
    Love my Aya

    Reacties
    12.607
    10-12-2005

    SOUBHANALLAH

  9. #9
    Loving you...

    Reacties
    14.065
    01-11-2006

    Bedankt voor het plaatsen djazaak allahoe gairan

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    316
    24-06-2007

    Citaat Geplaatst door Miss_Magrebia Bekijk reactie
    Ik heb Surat Al Kahf op een CD staan.. zodat ik deze iedere vrijdag thuis / in de auto kan draaien! En SubhanAllah .. als ik deze Surat "start"wanneer ik van werk vertrek,eindigd de Surat zodra ik de straat inrijd!
    Ik draai m' ook vaak in de auto en ik merk dat het lezen van soerah alkahf steeds makkelijker word (kan niet supersnel arabisch lezen)

  11. #11
    Love my Aya

    Reacties
    12.607
    10-12-2005

    Dames, ik had een vraagje, DON'T SHOOT ME if i'm wrong alstublieft

    Ik luister elke vrijdag soerat al kahf op twerk maar hachakoum als ik een windje laat, mag ik dan verder luisteren of niet?

    NIET jaak ?? of gewoon woedoe doen op twerk maar is zo lastig iedereen komt binnen in toilet en er is maar een wastafel?????

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    1.961
    05-07-2004

    Wie een mooie recitatie online wil beluisteren:
    http://e-jannah.com/Qur'aan/ajmi/

    Selecteer dan links: 18. Surat Al-Kahf

    Thnx voor de overige info, wist niet van die andere voor vrijdagnacht.

  13. #13
    WZP!

    Reacties
    20.976
    17-01-2003

    "Moroccan Next Top H’robia"


  14. #14
    Trotse Mama

    Reacties
    3.167
    01-07-2009

    BarrakAllaahoe fiekie!

  15. #15
    Love my Aya

    Reacties
    12.607
    10-12-2005

    Niemand die op mijn vraag kan antwoorden lieve zusters?