1. #46
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    Oualili (tamazight) Volubilis (latijns)



    Ooit was Oualili (Volubilis) een belangrijke Romeinse nederzetting in Noord-Afrika en van essentieel belang voor het Romeinse aanwezigheid in Afrika. Oualili (Volubilis) functioneerde met name als handelscentrum van graan en Marokkaans vloeibaar goud (olijfolie), maar ook voor meer 'exotische' handelswaren, want hier kochten de Romeinen hun wilde beesten voor hun Circus. In die periode kwamen in de omgeving van Noord-Afrika nog grote beren, leeuwen en luipaarden voor.



    Wat mij ook fascineert, is het behoud van kleur in de mozaïeken van de ruïnes. De Marokkaanse zon is op zijn zachtst gezegd meedogenloos, maar de tegels blijven bijna net zo kleurrijk als 2000 jaar geleden. Oualili is een van de meest ondergewaardeerde schatten in Marokko. Ik hoop tenminste dat mijn roadtrip grotendeels door kan gaan. Wou dit keer talloze historische en spooky plekken bezoeken. I better not get scammed -again-. (ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

  2. #47
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    Tislit, in hartje Atlas.



    Ben er al 1x eerder geweest, maar daar camperen staat op mijn bucketlist. Het is een prachtig en rustig meer. En voor de locals is het een belangrijke plek omdat in lmilchil mensen jaarlijks massaal worden uitgehuwelijkt. Het huwelijk festival is geboren uit een Amazigh-equivalent legende van Romeo en Julia. Zoals met alle verhalen en bijgeloof die mondeling worden doorgegeven in Marokko, is het verhaal gevarieerd afhankelijk van wie het vertelt - maar de meest bekende versie is dat twee geliefden van verschillende stammen in de regio wilden trouwen, maar hun familie, gezworen vijanden, waren daar fel op tegen. Verscheurd tussen de wensen van hun families en hun liefde voor elkaar, was het verdriet zo erg dat het echtpaar zichzelf doodhuilden en de twee rivieren in de regio, nu bekend als Isli (de zijne) en Tislit (de hare), vulde met hun tranen.


  3. #48
    MVC Lid

    Reacties
    444
    30-05-2020

    Citaat Geplaatst door Cecil Bekijk reactie
    Tislit, in hartje Atlas.



    Ben er al 1x eerder geweest, maar daar camperen staat op mijn bucketlist. Het is een prachtig en rustig meer. En voor de locals is het een belangrijke plek omdat in lmilchil mensen jaarlijks massaal worden uitgehuwelijkt. Het huwelijk festival is geboren uit een Amazigh-equivalent legende van Romeo en Julia. Zoals met alle verhalen en bijgeloof die mondeling worden doorgegeven in Marokko, is het verhaal gevarieerd afhankelijk van wie het vertelt - maar de meest bekende versie is dat twee geliefden van verschillende stammen in de regio wilden trouwen, maar hun familie, gezworen vijanden, waren daar fel op tegen. Verscheurd tussen de wensen van hun families en hun liefde voor elkaar, was het verdriet zo erg dat het echtpaar zichzelf doodhuilden en de twee rivieren in de regio, nu bekend als Isli (de zijne) en Tislit (de hare), vulde met hun tranen.

    Zo zielig
    Waarom de liefde in de weg staan door de onderlinge haat..

    Waarom uithuwelijken? Mag derest het hierdoor niet voor het zeggen hebben?

  4. #49
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    Citaat Geplaatst door Tanjaouiia Bekijk reactie
    Zo zielig
    Waarom de liefde in de weg staan door de onderlinge haat..

    Waarom uithuwelijken? Mag derest het hierdoor niet voor het zeggen hebben?
    I was wrong, ze worden niet uitgehuwelijkt. Er wordt een aparte setting gecreëerd waar mannen en vrouwen massaal mengen en elkaar uitzoeken als partner. Die 'festival' is er juist om ze vrijheid te geven om te huwen wie ze willen. But it's still wrong hoe ze het doen, die festival setting en de bijgeloof erachter. Verhaal gaat zelfs nog verder.. Sommige stammen geloven ook dat het paar niet in staat was om verenigd te zijn in het hiernamaals omdat de berg tussen de twee rivieren hen scheidt in de dood. Daardoor zijn ze gedoemd om eeuwig naar elkaar te verlangen.

  5. #50
    MVC Lid

    Reacties
    444
    30-05-2020

    Citaat Geplaatst door Cecil Bekijk reactie
    I was wrong, ze worden niet uitgehuwelijkt. Er wordt een aparte setting gecreëerd waar mannen en vrouwen massaal mengen en elkaar uitzoeken als partner. Die 'festival' is er juist om ze vrijheid te geven om te huwen wie ze willen. But it's still wrong hoe ze het doen, die festival setting en de bijgeloof erachter. Verhaal gaat zelfs nog verder.. Sommige stammen geloven ook dat het paar niet in staat was om verenigd te zijn in het hiernamaals omdat de berg tussen de twee rivieren hen scheidt in de dood. Daardoor zijn ze gedoemd om eeuwig naar elkaar te verlangen.
    Ooh wauw dat wist ik niet. Zeker wrong, nooit geweten dat er zo een festival/‘markt’ is. Je zou maar net als onwetende toerist daar tussenstaan

    Marokko is best interessant. Elke stadje heeft wel haar verhaal.

    Zo is het bijv. in de Sahara een gewoonte dat als men scheidt er een hele grote feest gegeven wordt. Dit om iedereen te laten weten dat de vrouw weer vrijgezel is.

    Dit feestje dient de man te betalen en de vrouw ziet er zowat ook als een bruid uit.

    De reden hierachter is dat de man 3 keer moet nadenken voordat hij een scheiding aanvraagd. Ten eerste zijn geld gaat eraan, ten tweede z’n ex-vrouw zal mooi worden gemaakt en door anderen worden gezien etc..

  6. #51
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    Citaat Geplaatst door Tanjaouiia Bekijk reactie
    Ooh wauw dat wist ik niet. Zeker wrong, nooit geweten dat er zo een festival/‘markt’ is. Je zou maar net als onwetende toerist daar tussenstaan

    Marokko is best interessant. Elke stadje heeft wel haar verhaal.

    Zo is het bijv. in de Sahara een gewoonte dat als men scheidt er een hele grote feest gegeven wordt. Dit om iedereen te laten weten dat de vrouw weer vrijgezel is.

    Dit feestje dient de man te betalen en de vrouw ziet er zowat ook als een bruid uit.

    De reden hierachter is dat de man 3 keer moet nadenken voordat hij een scheiding aanvraagd. Ten eerste zijn geld gaat eraan, ten tweede z’n ex-vrouw zal mooi worden gemaakt en door anderen worden gezien etc..
    Sta je daar tussen rustig thee te drinken en foto's te maken en de volgende dag ben je officieel getrouwd lol.

    Interessant, daar heb ik nooit van gehoord. Worst deal ever hhh, dan maar liever 'n single life en verdwalen op een kameel.

    Wel grappig.. er zijn meerdere stammen in de Sahara die 'n maternalistisch model hanteren. Zoals de Touareg stam in de Sahara, die bekend staan als semi-nomadisch, ze hebben een liberale manier van leven. Terwijl ze zichzelf moslims noemen en de Islam as norm hanteren, zijn hun praktijken extreem progressief en tegenstrijdig. Intieme relaties voor het huwelijk worden niet als een taboe beschouwd en vrouwen mogen zoveel partners hebben als ze willen, zolang het maar wordt gedaan in overeenstemming met de richtlijnen of de tradities van de stam.

  7. #52
    one of the people.

    Reacties
    417
    10-10-2012

    Citaat Geplaatst door Tanjaouiia Bekijk reactie
    Ooh wauw dat wist ik niet. Zeker wrong, nooit geweten dat er zo een festival/‘markt’ is. Je zou maar net als onwetende toerist daar tussenstaan

    Marokko is best interessant. Elke stadje heeft wel haar verhaal.

    Zo is het bijv. in de Sahara een gewoonte dat als men scheidt er een hele grote feest gegeven wordt. Dit om iedereen te laten weten dat de vrouw weer vrijgezel is.

    Dit feestje dient de man te betalen en de vrouw ziet er zowat ook als een bruid uit.

    De reden hierachter is dat de man 3 keer moet nadenken voordat hij een scheiding aanvraagd. Ten eerste zijn geld gaat eraan, ten tweede z’n ex-vrouw zal mooi worden gemaakt en door anderen worden gezien etc..
    Haha dit wist ik niet. Misschien ook een feestje dat ze van elkaar verlost zijn? Allah ye7fedh.

    Zo een festival/"markt" hebben ze trouwens ook in China. Ik probeerde dat filmpje te zoeken om te laten zien maar kreeg allemaal rare/enge voedsel markt filmpjes te zien in de zoekresultaten.

  8. #53
    MVC Lid

    Reacties
    444
    30-05-2020

    Citaat Geplaatst door Pupa Bekijk reactie
    Haha dit wist ik niet. Misschien ook een feestje dat ze van elkaar verlost zijn? Allah ye7fedh.

    Zo een festival/"markt" hebben ze trouwens ook in China. Ik probeerde dat filmpje te zoeken om te laten zien maar kreeg allemaal rare/enge voedsel markt filmpjes te zien in de zoekresultaten.
    Hahhah lahyehfed. Eigenlijk kan je dat echt als een vrijgezellenfeest zien, zo van beiden zijn weer vrijgezel toch

    Toen ik het hoorde dacht ik ook, what? Haha.

    Haha ma3lish. China is next level. Hoorde ooit een verhaal dat een persoon in China wat papierwerk diende te ondertekenen en voor hij het wist, was hij getrouwd..

  9. #54
    one of the people.

    Reacties
    417
    10-10-2012

    Citaat Geplaatst door Tanjaouiia Bekijk reactie
    Hahhah lahyehfed. Eigenlijk kan je dat echt als een vrijgezellenfeest zien, zo van beiden zijn weer vrijgezel toch

    Toen ik het hoorde dacht ik ook, what? Haha.

    Haha ma3lish. China is next level. Hoorde ooit een verhaal dat een persoon in China wat papierwerk diende te ondertekenen en voor hij het wist, was hij getrouwd..
    Haha ja, zo zou je het ook kunnen zien.

    Haha bedoel je zonder de partner te hebben gezien of gesproken?

  10. #55
    one of the people.

    Reacties
    417
    10-10-2012

    Bucketlist: een huisje aan een mooi privé strandje in weer als deze. Dan kon ik nu bij het strand ontbijten in alle rust met een zacht briesje dat passeert.

  11. #56
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    Sounds good. What's also sweet is ontbijten bij zonsopgang op een kleine boot. Paar x gedaan in Marokko. Het is dan héérlijk koel terwijl de zon je langzaam opwarmt.

  12. #57
    one of the people.

    Reacties
    417
    10-10-2012

    Oo wauw dat klinkt ook wel leuk ja. In welke zee was het, de Middellandse zee of de Atlantische oceaan? Ondanks dat het leuk is gaan er bij mij op de een of andere manier ook allerlei alarmbellen af haha. Misschien vanwege het detail "klein" bootje. Zou het niet zo gauw alleen doen of te ver van de kust gaan dan.

  13. #58
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    Atlantische oceaan. Waren niet ver van de kust verwijderd. Het was zo 'n kleine vissersboot van een buurjongen. It was indeed pretty fun. Je kan de nacht daarvoor een net plaatsen en je hebt verse vis en weekdieren als ontbijt en lunch. Win-win. Na een ontbijt op zee voel je je echt fris. I miss the sea in Morocco.

  14. #59
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Citaat Geplaatst door Pupa Bekijk reactie
    Haha dit wist ik niet. Misschien ook een feestje dat ze van elkaar verlost zijn? Allah ye7fedh.

    Zo een festival/"markt" hebben ze trouwens ook in China. Ik probeerde dat filmpje te zoeken om te laten zien maar kreeg allemaal rare/enge voedsel markt filmpjes te zien in de zoekresultaten.
    Ben lekker aan het pupa

  15. #60
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Ik wil naar Doggerland