1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    736
    09-05-2016

    eigenschappen van een moslim in de Koran

    Beste leden,

    Ooit kwam ik een lijstje tegen over goede(slechte) eigenschappen die in de Koran genoemd worden.

    Nu ben ik op zoek naar dat lijstje. Ik kan hem niet vinden. Misschien weten jullie het? Of een ander vergelijkbaar lijstje?



    Groetjes,

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    43
    24-05-2018

    karaktereigenschappen!
    Bismillahi Rahmaanir Raheem



    "Voorwaar, de mannen die zich hebben overgeven aan Allah en de vrouwen die zich hebben overgegeven, de gelovige mannen, de gelovige vrouwen, de gehoorzame mannen en de gehoorzame vrouwen, de waarachtige mannen en de waarachtige vrouwen en de geduldige mannen en de geduldige vrouwen. De ootmoedige mannen en de ootmoedige vrouwen de bijdrage gevende mannen en de bijdrage gevende vrouwen en de vastende mannen en de vastende vrouwen en de mannen die hun kuisheid bewaken en de vrouwen (die hierover waken) en de mannen die Allah veelvuldig gedenken en de vrouwen die gedenken: Allah heeft voor hen vergeving bereid en een geweldige beloning (Al Azab:35)"



    De boodschap van de Qur’an is bedoeld voor alle mannen en vrouwen. Islam is niet uitsluitend voor mannen en niet uitsluitend voor vrouwen, maar voor alle mensen. Mannen en vrouwen zijn beiden capabel om zich goede eigenschappen aan te meten en om goede daden te verrichten. Allah's zegeningen en beloning zijn voor hen die Allah gehoorzamen, ongeacht hun geslacht.



    Volgens de koran, zouden in het leven van de gelovigen de goede eigenschappen zich in vele vormen moeten manifesteren. Ze worden genoemd in vele verschillende surahs van de Koran. Hieronder zullen tien van deze belangrijke kwaliteiten die een waar ‘islamitisch’ karakter bezit worden genoemd . en interessant genoeg zullen ze allen genoemd worden de actieve vorm, om te laten zien dat we daadwerkelijk kunnen doen om ze tot uiting te brengen.



    1. Moslim: Een moslim in een persoon die zich doorlopend overgeeft aan Allah. Islam betekend totale overgave aan de wil van Allah, het betekent het gehoorzamen van Allah’s orders en het volbrengen van onze islamitische taken.



    2. Mu'min: dit is een gelovig persoon.

    Hij of zij leeft met en in geloof/vertrouwen. Iman betekent de convictie en oprechtheid van het hart met betrekking tot geloven.

    Als islam overgave in de uiterlijke zin is, dan is iman een innerlijke dimensie van een persoon.

    Iman is geloof en vertrouwen in Allah. Iman is het diepere aspect van de Islam.

    Het betekent oprechte acceptatie van Allah, liefde koesteren voor Allah met hart ziel en geest.



    3. Qanit: Dit is een persoon die nederig en vroom is en zich altijd bewust is van Allah.. Qunut betekent “aanbidding en gehoorzaamheid op de meest nederige wijze”. De gelovigen zijn toegewijd. Zij zijn de mensen van aanbidding en gebed. Zij zijn het die continu in gehoorzaamheid van Allah leven.



    4. Sadiq: dit is een eerlijk en oprecht persoon. Deze persoon spreekt altijd de waarheid, ookal is hij bitter en vertelt nooit leugens.Sidq betekent waarheid en eerlijkheid. Sidq and Amanah worden vaak samen genoemd Deze twee zijn een gedeelte van het geloof. Gelovigen zijn altijd eerlijk en vertrouwenswaardig. De profeet vrede zij met hem zei ooit: dat wanneer een persoon zijn geloof verliest, hij(zij) als eerste eerlijkheid en oprechtheid verliest en dan het gebed.



    5. Sabir is een geduldig en standvastig persoon Sabr is geduld, doorzettingvermogen en standvastigheid. Gelovigen zijn geduldig tijdens beproevingen van het leven en in onverwachte situaties. Het zijn deze personen die hun geloof niet verliezen en hun principes laten varen onder druk van uitdagingen.



    6. Khashi' is een persoon die zich verwonderd over Allah hem hem vereert. Khushu' is het om groot respect en angst voor Allah te voelen in het hart. Zij. Khushu' in hun levens hebben zullen niet arrogant zijn. Zij verrichten goede daden en deze daden maakt hen nog nederiger en vriendelijker voor andere personen.



    7. Mutasaddiq is een persoon die altijd gul is en graag aan liefdadigheid doet.. Tasdduq komt van Sadaqah, hetgeen vrijwillige liefdadigheid betekend om vriendelijkheid en vriendschap te tonen. De gelovigen zijn vrijgevige mensen. Zij geven om elkaar. Zij zijn niet gierig, en alleen bezig met zichzelf maar met liefde voor anderen en hoe zij anderen van dienst kunnen zijn. Zij wensen voor anderen wat zij wensen voor zichzelf.



    8. Sa'im is een persoon die vast. Sawm betekend vasten maar letterlijk betekend het “onthouden en controle hebben”. De gelovigen vasten tijdens de maand ramadan, en tijdens andere dagen gedurende het jaar. Vasten is niet alleen het niet eten en drinken, maar heeft vooral te maken met zelf discipline. De gelovigen doen niets haram en zelfs met de dingen die halal zijn, zijn ze voorzichtig. Zij zullen zich niet overmatig uitleven of hun hulpbronnen verspillen



    9. Hafiz al-Farj is een persoon die zich bewust is van zijn/haar seksuele moraliteit.. Hifz al-furuj betekent letterlijk het “beschermen van de edele delen” , hetgeen haram intieme relaties inhoud also ok kleding, gedrag en spraak. De gelovigen volgen hun lusten en verlangens niet, zij volgen een eerbare weg in alle aspecten van het leven.



    10. Dhakir Allah is een persoon die Allah altijd gedenkt, hem nimmer vergeet en zijn naam vaak noemt. Dhikr betekend iets of iemand in gedachte houden, het te herinneren in het hart, en het te noemen met de tong Mensen laten nu eenmaal graag weten waar ze van houden. De gelovigen houden van Allah en daarom praten zij veel over hem, en gedenken hem vaak.



    Wij moslims zouden deze kwaliteiten moeten ontwikkelen en moeten toepassen in ons leven.

    Het zal ons geluk en succes brengen in zowel dit leven als het hiernamaals. Vandaag de dag is de mensheid, bani adam, veel van deze mooie karakter eigenschappen helaas vergeten.

    Zelfs veel zogenaamde ‘religieuze mensen’ hebben het niet vaak over deze prachtige eigenschappen.

    Islam is een herinnering voor de gehele mensheid, mannen en vrouwen, om goed te doen in de wereld.

    En de ware redding van de ziel en samenleving zit dan ook in het uitvoeren van deze waarden en karakter eigenschappen.
    __________________

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    3.260
    29-10-2006

    Ik heb er een topic over, zie linkje in mijn ondertekening.
    18 Eigenschappen waar Allah van houdt. http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=5455580

    https://curiouscat.me/Kajol <-- voor vragen ed.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    736
    09-05-2016

    Citaat Geplaatst door kajol4life Bekijk reactie
    Ik heb er een topic over, zie linkje in mijn ondertekening.
    punt 15: goede manieren en gedrag; ik wil details hiervan uit de Koran.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    3.260
    29-10-2006

    Citaat Geplaatst door Turkbey Bekijk reactie
    punt 15: goede manieren en gedrag; ik wil details hiervan uit de Koran.
    Je kan ze gewoon zelf zoeken? Of even Googlen, er zijn hele handige websites ervoor.
    18 Eigenschappen waar Allah van houdt. http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=5455580

    https://curiouscat.me/Kajol <-- voor vragen ed.