1. #16
    Storyteller ❤

    Reacties
    4.786
    11-01-2011


    Deze kleur blauw was anders als anders. Alsof zijn ogen iets wilde vertellen. Ik durf te zweren dat ik er zo in werd mee getrokken. Passie en verdriet lees ik eruit. Ze zeggen ook je leest aan de ogen van een persoon hoe gelukkig, passievol, of verdrietig diegene is. "Wat een warm welkom!" Zei hij met een zachte stem. Natuurlijk kwam Maria aan lopen en zich ook excuseren. Namens het bedrijf, want ja die flinke logo van één bij één meter op me uniformjasje is niet te missen. "Ehm sorry, ik.. ik zag je niet" stamelde ik eruit. "Geeft niet, je kan me ook niet gezien hebben als je naar achteren loopt plus ik vloog ook die lift uit.." knipoogde hij en gaf mij een glimlach waardoor ik alweer vergeten was dat ik kwam om te werken en niet om de klunzige klootviool uit te hangen. "Zullen we dan maar?" Klonk er iets verderop. Geen Maria, maar een slanke gedaante met een nogal te korte rokje en een wit overhemdje keurig gestreken. Lang, donker haar en de meest ongeduldige blik die ik ooit van mijn leven gezien heb. Een stapel mappen onder haar rechterarm en aan de ene hand een handtas. Zonder iets te zeggen liep hij meteen door achter mevrouw ongeduldig.

    Maria keek even op en zwaaide met de formulieren of ik haar richting op wilde lopen. Ik liep haar kant op en ze deed een deur open. "Hier heb je alles wat je nodig zult hebben. Schoonmaakkar, schoonmaakmiddellen, doekjes, vloermoppen, nou ehm je kent het wel" Ik antwoorde dat ik het bereep en we maakte samen alles klaar. Het wordt een lange dag vandaag en hierna hebben we nog een gebouw die we moeten bezoeken zodat Maria het één en ander daar kan uitleggen.

    Het was natuurlijk spits zoals ik het altijd noem. We maakten samen de kantoren schoon. Soms zat er iemand druk te telefoneren en gaf ook aan dat het niet uitkwam. "Dit is het meest irritante aan deze baan" zei Maria nog. Ik gaf ook aan waarom het niet beter is als er avonden worden schoongemaakt. Dan zijn de panden leeg en kan je op je gemak schoonmaken. Maria legde uit dat het nogal qua kantoren verschilt. De één wil het ochtenden en middagen en de ander wil enkel avond. "Dit bedrijf wil het dus overdag nou dan krijgen ze het ook" zei Maria terwijl ze wat bureau's af zat te stoffen. "Moet je kijken meis!" Ze liet het doekje uitgevouwd zien die zijn blauwe kleur in had geleverd voor een nogal smerig kleurtje bruin "Zelfs mijn kleinkind van drie maakt er niet zo'n rommeltje van" Ik lachte om haar opmerking. Het is ook écht zo. Ik heb veel ervaring in de schoonmaak en wat volwassen kunnen achterlaten is een drama!
    "Ahlam" zei Maria, "Je kan alvast het kantoortje hiernaast schoonmaken" Ik knikte en nam de kar mee.

    Ik tikte twee keer op de deur en doodse stilte. We hebben sleutels van de kantoren natuurlijk maar bij aanwezigheid moet je altijd kloppen. Gouden regel nummer drie. Nummer één is uiteraard diefstal en twee geen relatie met klanten. Duidelijk dus. Nog een keer klop ik op de deur. "Ja!" Ik schrok van de nogal hoge toon in de stem en melde dat ik kwam schoonmaken. De deur vloog open en daar stond ik oog in oog met mevrouw ongeduldig. "Oh de schoonmaak.." zei ze quasi geïrriteerd. Ok, dat naambordje op mijn linkertiet heeft dus geen toegevoegde waarde dacht ik. "Eh ja, ik kom schoonmaken, kom ik gelegen?" Ze draaide zich om en zonder antwoord te geven plofte ze neer op de bureau stoel en streek een hand uit dat ik mijn gang kon gaan. Wat ik dus ook deed. Prullenbakje verschoont, bureau afgenomen maar 9 van de 10 keer lukte het niet omdat mevrouw druk bezig was met wat handelingen. Een piepstemmetje in mijn hoofd zei "Ahlam dit ga je niet pikken, mevrouw ongeduldig, hoogtevrees stop er gewoon mee!" Maar ik wuifde die gedachte weg. Ik heb te lang stil gezeten. De muren komen op je af, je gaat nadenken, huilen, dit is in ieder geval ondanks dit alles veel beter. Dacht ik.

    Ik voelde haar ogen prikken in mijn rug toen ik aan het dweilen was. Ze was mooi. Mooier als mij in ieder geval. Vond ik dan. Ik probeerde een naam te zien maar kon nergens wat vinden. Ze is marokkaans dat zie ik zo. "Zo, dat was het dan tot woensd.." ik kon mijn zin niet eens afmaken of ze wees naar de deur. Ik vatte het als jallah ga maar weg zonder groet of gedag, maar nee. "Ehm de vorige schoonmaakster maakte ook de deur schoon. Van binnen en buiten" ik liep naar de deur en nam deze af. Van binnen en van buiten. "Tot woensdag" klonk het nog toen ik de deur sloot. Ik zei niks terug en liep naar Maria die ik natuurlijk niet kon vinden. De schoonmaakkar had ik even aan de kant gezet. Uit het niet verscheen er een man die haastig iets vroeg "Zeg kun je even naar mijn kantoor komen, ik heb iets laten vallen en.." hij maakte zijn zin niet eens af of ik hobbelde met de schoonmaakkar achter hem. Nadat ik daarmee klaar was kwam Maria het kantoortje binnen. "Gaat alles goed hier?" Ik knikte en nadat we een paar kantoortje hadden schoon gemaakt gingen we even pauzeren. Omdat ik een lange dienst had bleef ik in het bedrijf lunchen. Daarna zouden we naar het andere bedrijf gaan. Maria liep naar buiten om te roken en ik zocht het restaurant. Na een poosje zoeken kwam ik aan in het restaurant en bestelde een broodje gezond en een flesje sap. Na de lunch zocht ik een lift om mijn lijst af te tekenen en mijn spullen te pakken. Ik stapte de lift binnen en hieldt mijn adem weer in aangezien we weer helemaal omhoog moesten. Maria wachte al beneden dus ik moest gauw opschieten. De liftdeur werd bij het dichtgaan tegen gehouden door een mannelijke hand. En daar verscheen hij weer. Weer die azuur blauwe ogen. Ik sloeg mijn ogen dit keer neer. Zo'n stomme fout als in de ochtend kon ik niet twee keer maken. Ik ben hier om te werken. Hij moest natuurlijk ook naar etage 15. Akward stilte in de lift. "Ben jij onze nieuwe schoonmaakster?" hij onderbrak de stilte met deze cliché vraag en best wel dom. Hij moet het toch aan mij jasje zien? "Ehm ja" ik durfde hem niet eens aan te kijken. Uit mijn ooghoek zag ik een goed gebouwde figuur, ongeveer 1.80 in de lengte, lichtblauwe overhemd met een donkermarine pantalonbroek. Dat lichtblauwe stond vreselijk mooi bij zijn ogen. Goed gematcht dacht ik nog. Met zijn handen in z'n zakken stond hij er ook beetje ongemakkelijk bij. Wanneer gaat deze lift stoppen?? dacht ik tussendoor. Zijn donkere haren strak naar achteren gekamd en volgens mij is hij pas op vakantie geweest. Je bent anders gezegend als je van jezelf al zo'n mooi kleurtje hebt. Weer dwaalde ik weg. "Welkom" en hij stak een hand uit.. ik bleef even staan. "Je mag me een hand geven hoor ik bijt niet" ja de berggeit houding kwam weer in me naar boven. Ik gaf hem een hand waarop hij zei "Mijn naam is Nabil.."

    “We are, as a species, addicted to story. Even when the body goes to sleep, the mind stays up all night, telling itself stories.”
    - Jonathan Gottschall -


  2. #17
    Storyteller ❤

    Reacties
    4.786
    11-01-2011

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    Ik dacht yes volgende deel is geplaats
    Haha heb net geplaatst schat

    “We are, as a species, addicted to story. Even when the body goes to sleep, the mind stays up all night, telling itself stories.”
    - Jonathan Gottschall -


  3. #18
    Storyteller ❤

    Reacties
    4.786
    11-01-2011

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie


    Je hebt talent,blijf schrijven
    Dank je lieverd!

    “We are, as a species, addicted to story. Even when the body goes to sleep, the mind stays up all night, telling itself stories.”
    - Jonathan Gottschall -


  4. #19
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Nabil, leuk weer
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  5. #20
    Storyteller ❤

    Reacties
    4.786
    11-01-2011

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    Nabil, leuk weer
    Haha het wordt super spannend

    “We are, as a species, addicted to story. Even when the body goes to sleep, the mind stays up all night, telling itself stories.”
    - Jonathan Gottschall -


  6. #21
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door pureglossy Bekijk reactie
    Haha het wordt super spannend
    gelukkig géén Kees of Tom
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  7. #22
    Storyteller ❤

    Reacties
    4.786
    11-01-2011


    Nabil's perspectief;

    Haar hand voelde ruw aan. Ik merkte echter alleen dat ze haar hand snel wegtrok. De lift stopte eindelijk en ze liep naar buiten. Ik maakte aanstalten om haar voor te laten gaan maar ze bleef rustig wachten totdat ik eruit was. "Ahlam" zei ze en wees naar haar naambordje. Wat voelde ik me dom. En waar slaat het op dat ik vroeg of ze hier schoonmaakte. Sukkel ben ik ook af en toe. Normaal ben ik nooit zenuwachtig, maar dit keer was het toch iets anders. Ik liep naar mijn kantoor en deed de deur open. Mijn pc was al opgestart en ik probeerde mij te focussen op het werk. Dingen die ik moest goed keuren, invullen. Maar ik dwaalde af en het enige wat ik kon zien waren twee amandelvormige ogen die een unieke kleur bruin/groen/geel bezaten. Een zachte, maar ook weer strenge blik. Haar hand voelde ruw aan. Door het harde werken Allahwa3lam maar ze had op de één of andere manier mijn aandacht getrokken. "Nabil!" Ik schrok en realiseerde mij niet eens dat mijn vriendin Sevda met wie ik dit bedrijf runde voor de deuropening stond. "Waar was je met je gedachten man, heb je al geluncht?" Ik stond op en antwoorde dat ik nog niets gegeten heb. Sevda ken ik van onze vorige werkgever. We besloten vijf jaar geleden een eigen bedrijf op te starten en we hadden toen nog geen relatie. Dat is sinds een jaar. Ze is half Marokkaans half Turks. Zelf heb ik een Marokkaans vader en mijn moeder is half Engels/Nederlands. Maar alhamdoulilah als moslim opgevoed en daar ben ik mijn ouders iedere dag dankbaar voor. We liepen samen door de gang richting de lift en mijn oog viel op een gedaante die ook kwam aanlopen. Ahlam. Ze was haastig en stopte toen ze mij zag. De lift ging open en we liepen naar binnen. Zij wachtte echter buiten "Ik.. ik ben wat vergeten" Ik hou de lift wel open hoor zei ik. Ze liep gauw terug en voordat ik het wist haalde Sevda mijn hand weg van de lift opening en drukte ze gauw op de begane grond. "Meen je dat nou. Ze pakt de trap maar of wacht maar lekker even". De lift ging net dicht toen ik haar snel gehaast zag aan komen lopen. Ik sloot mijn ogen en was gefrustreerd door Sevda. Iedereen thuis vraagt zich ook letterlijk af waarom we nog bij elkaar zijn. Onze relatie is met ups en downs maar eerlijk zonder haar hier in het bedrijf kan ik alles dicht gooien. Ze is een slimme vrouw. Maar af en toe..

    “We are, as a species, addicted to story. Even when the body goes to sleep, the mind stays up all night, telling itself stories.”
    - Jonathan Gottschall -


  8. #23
    Storyteller ❤

    Reacties
    4.786
    11-01-2011

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    gelukkig géén Kees of Tom
    Hahahah neeee of frits

    “We are, as a species, addicted to story. Even when the body goes to sleep, the mind stays up all night, telling itself stories.”
    - Jonathan Gottschall -


  9. #24
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door pureglossy Bekijk reactie
    Hahahah neeee of frits
    wat een feeks die Sevda
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  10. #25
    Storyteller ❤

    Reacties
    4.786
    11-01-2011

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    wat een feeks die Sevda
    Ja en het wordt erger! Shitana mechi feeks hahaha

  11. #26
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door pureglossy Bekijk reactie
    Ja en het wordt erger! Shitana mechi feeks hahaha
    Spannend hoor hahaha
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  12. #27
    Storyteller ❤

    Reacties
    4.786
    11-01-2011


    Voorzichtig drukte ik de liftknop in om naar beneden te gaan. Ik kan eindelijk adem halen. De afgelopen tien minuten waren verschrikkelijk. Van het moment dat ik met hem in de lift stond tot aan het moment dat ik zag hoe mevrouw ongeduldig gauw zijn hand weg haalde zodat de lift dicht ging.

    Vergeet het Ahlam. Vergeet het allemaal. Ik rende de lift uit toen het stopte en zag Maria al ongeduldig op haar horloge kijken. De rest van de dag bestond uit meer kantoren schoonmaken en toen de klok aangaf dat het 17:00 uur was en ik onderweg naar huis reed besefte ik mij pas hoe bizar vandaag was. Ik moet er woensdag weer heen en ergens wil ik met mijn werkgever afspreken om daar niet meer ingedeeld te worden. Ik wil dit niet. Sinds de dood van Sofia en scheiding van mijn ex-man heb ik mij niet gelukkig gevoeld. En dit gevoel ben ik gewend en is mij gewend. Ik hoef niks te voelen, of gelukkig te zijn. Ik mag niet blij zijn of gelukkig dat is oneerlijk. Oneerlijk tegenover Sofia. Dat stemmetje in mijn hoofd zorgde weer voor de gedachte om er toch maar mee te stoppen maar ik wilde dit een kans geven. Het moet.

    Thuis aangekomen ben ik meteen gaan douchen en bidden en heb ik even met ma gesproken. Gelukkig is mijn zus Fatima daar met haar drie kids. Ma is dol op hun. Safouan, Leilah en Zahra. De laatste is vernoemd naar onze moeder. Ik trok een pyama aan en plofte neer op de bank. De tv sprong aan en het NETFLIX logo kwam tevoorschijn. Ik zette wat thee en smeerde een boterham. Wat avondeten betreft sla ik over. Iets wat ik vaak doe de laatste tijd. Ik pakte mijn mobiel en prompt typte ik automatisch de naam van het bedrijf in waar ik gewerkt heb vandaag. Het was alsof ik geen controle over mijn vinger had. Ik klikte op een link en zag een website die langzaam opende. Er verscheen een foto.. nee wacht twee. Twee foto's waarin hij op stond met zijn naam en functie eronder als busines owner en mede eigenaresse mevrouw ongeduldig. Sevda. Alsof de foto's zo uit Hollywood komen. Mijn ogen gleden weg naar zijn foto. Zo volmaakt MaschAllah. Ik kon mijn vinger niet leggen op zijn helder blauwe ogen. Ok, ik heb wel vaker Marokkanen met blauwe ogen gezien maar deze kleur. Het was alsof je een paar minuten zwijgzaam naar de zee van de Malediven keek. Zo puur.

    Ik dacht aan het moment op werk toen mevrouw ongeduldig, oftewel Sevda zijn hand weg haalde bij de lift. Zo gauw ik kon tikte ik de site weg, verwijderde ik het uit geschiedenis en het liefst dit hele gebeuren ook uit mijn gedachten. Wat ik daarna ook keek op netflix, tv het maakte niet uit. Ik zag die heldere ogen steeds voor mij. Morgen ga ik het aan Priscilla voorleggen. Dat ik daar niet meer kan gaan. Ik verzin wel een reden. Maar dat was makkelijker gedacht dan gezegd...

    “We are, as a species, addicted to story. Even when the body goes to sleep, the mind stays up all night, telling itself stories.”
    - Jonathan Gottschall -


  13. #28
    المملكة المغربية ♥️

    Reacties
    21.305
    10-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    ...up voor jou
    Moge Allah azza wa jall jullie harten vullen met zijn liefde & barmhartigheid.♥️Allah ya7afdék Vôtre Majesté Vive Sidna

  14. #29
    Storyteller ❤

    Reacties
    4.786
    11-01-2011

    Citaat Geplaatst door prinses3arbia Bekijk reactie
    ...up voor jou
    Shokran schat

    “We are, as a species, addicted to story. Even when the body goes to sleep, the mind stays up all night, telling itself stories.”
    - Jonathan Gottschall -


  15. #30
    Storyteller ❤

    Reacties
    4.786
    11-01-2011


    De volgende morgen werd ik wakker met flinke hoofdpijn. Als ik teveel nadenk gebeuren er dus zulke dingen. En dat heb ik dus gisteren even goed gedaan. Ik kreeg een melding binnen op mijn telefoon en zag "Hennadag Siham" ohnee helemaal vergeten! De oudste dochter van mijn tante gaat deze week trouwen en ik was nog helemaal vergeten aan ma of me zus te vragen op welke dag de henna was! Ik vergat dat ik het toen ook had genoteerd in mijn telefoon. Ik heb geen jurk, geen afspraak bij de kapster gemaakt en eigenlijk totaal geen zin. Maar dat kan ik niet maken. Siham heeft mij zowat uit mijn depressieve sleur getrokken. Ik heb al geen jaren een feest bijgewoond. Totdat ik zowat bijna een knal van me nicht kreeg. Ik raakte dieper in een dal en dat moest ophouden. Dit baantje bij de schoonmaak? Daar heeft ze mij notabene aan geholpen. Ik kan haar niet teleurstellen. Nog een app geluidje vanuit mijn mobiel;

    'Selaamoe3alaikoem lieve nicht van mij, ik kan niet wachten totdat ik je zie vandaag. En goed dat je bent aangenomen! Ik wilde nog bellen, maar heb het zo druk met alle puntjes op de i zetten voor vandaag en bruiloft. Ik hou van je Ahlam en kom gelijk na werk hierheen we beginnen lekker vroeg, love you sister'

    SoebhanAllah, dacht ik nog. Ik legde mijn telefoon weg nadat ik had geantwoord en maakte mij klaar voor de tweede werkdag waarvan ik hoopte dat Priscilla overstag zou gaan met mijn verzoek. Aan de andere kant dacht ik hellooo je werkt daar letterlijk nog maar een dag wat ga je verzoeken vragen. Maar dit moest gewoon. Ik nam mijn bedrijfsjasje mee en reed naar werk om mijn officiële rooster op te halen. Ik weet dat ik volgens Maria weer woensdag bij dat bedrijf moest werken maar voor de rest was het nog een raadsel waar ik ingedeeld was. Ik liep meteen naar het kantoortje van Priscilla en tikte op de deur. "Kom maar naar binnen hoor" ze viel gelijk met de deur in huis. "Ik heb goede feedback van Maria gehad over jou werk gisteren. Ik ben nu al erg blij met jou!" Ik glimlachte en vergat natuurlijk wat ik moest zeggen. Ze reikte me een papiertje aan en zei dat ik het ook digitaal in kon zien. "Dit is je rooster, je hebt twee bedrijven die allebei kantoren hebben zoals je al gisteren hebt gezien" Ze wees met een pen naar het bedrijf van Nabil en maakte duidelijk dat er veel klachten binnen waren gekomen destijds en ze de voorgaande collega's hebben moeten ontslaan. Laat me raden dacht ik. Mevrouw ongeduldig die bij elke scheet aan de telefoon haar beklag deed. "Dit bedrijf gaat volgende week over na avond schoonmaak dus dan hoef je overdag daar niet meer naartoe te gaan" nog steeds wijzend naar het bedrijf van Nabil. Ik slaakte een gilletje, yes! Nu hoef ik daar gelukkig niet meer overdag te werken wat sowieso niet te doen was en hoef ik ook niet geconfronteerd te worden met mevrouw ongeduldig.

    Ik was blij en ben zo begonnen aan mijn tweede werkdag. Ik keek op mijn horloge en zag dat het al na vieren in de middag was. Deze dag is zo snel voorbij gegaan. Ik reed langs mijn zus die ik in mijn pauze had gebeld. Ze had nog een jurk voor mij die ik mocht ophalen en ben eerst naar huis gereden. Ik moet douchen gewoon. Ik nam een snelle douche, heb gebeden. Opende de koelkast en sloot hem weer. Ik heb geen tijd om te eten. Ik was blij vandaag, ik weet niet waarom. Als je blij bent komt er een stofje los in je lichaam waardoor je alles sneller doet. Al zou iemand je een mep geven zou je daarna nog blij kijken. Zo voelde ik mij. Ik installeerde mijzelf voor de kaptafel en pakte mijn make up eruit die ik in geen jaren heb op gedaan. Het zal waarschijnlijk allemaal over datum zijn. Ergens vond ik knalrode lipstick van MAC achter in de la en een eyeliner en wat mascara. Mijn ex man zei altijd als ik mij opmaakte dat ik niet veel make up nodig had. Hij kwam achter mij staan. Wees naar mijn kuiltjes in mijn wangen, speelde met mijn bruin/blond golvend haar en de rest is geschiedenis.

    Ik kwam aan bij het huis van mijn tante en oom. Zodra ik de auto uit stapte voelde ik twee handen om mijn middel. "Ahlam djelieeee!!" Mijn tante gaf mij een knuffel en als ze nog harder knuffelde zou ze zo mijn ribben breken. "Ik ben zo ontzettend blij dat je er bent! Je bent laat! Zidie hup naar binnen" en ze trok me mee naar het huis. Binnen was het feest al begonnen. Keiharde Chaabi en Regada in volle gang. Mijn nichtje zat in haar kamer en ben na het groeten van iedereen en mijn zus en moeder die er al waren meteen naar haar toe gegaan.

    "Siham.." zei ik terwijl ik rustig de deur open deed. Ze zat op haar bed. Prachtig opgemaakt met de welbekende hennajurk en toebehoren. Ze vloog in mijn armen. "Ahlam!" Ik verontschuldige mij dat ik wat laat was "Nee geen sorry zeggen! Je hebt werk nu geloof me lieverd dat is belangrijk" Ik knuffelde haar nogmaals en we zeiden nog nu kan het voordat ze onder de henna zat. "Ahlam wil je mij naar beneden begeleiden?" Ik aarzelde geen moment en nam haar hand. Kom op dame dit is jou dag zei ik. Toen we kenbaar maakte dat we naar beneden gingen zodat Siham plaats kon nemen in de huiskamer op een sedari die prachtig versierd was begon iedereen SlaatOeSlaam te zeggen. Ik begeleidde haar naar de sedari en maakte haar jurk nog even netjes. Ik zocht ma op en ging naast haar zitten. Ze keek mij liefdevol aan met een grote glimlach. De hennaya ging aan de slag en de traditionele berberse liederen galmde door het hele huis. Een avond vol Izran en gezelligheid. Deze avond was anders als alle avonden. Ik betrapte mezelf erop dat ik dit in geen tijden heb gevoeld.

    “We are, as a species, addicted to story. Even when the body goes to sleep, the mind stays up all night, telling itself stories.”
    - Jonathan Gottschall -