1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    974
    27-05-2009

    Betreft het onderwerp: Beproevingen

    Wij gelovigen zullen daar altijd wel mee te maken krijgen in deze dunya. De ene dag een milde, de andere dag een zware dat jarenlang kan aanhouden. Hoe je ermee omgaat is iets wat je zelf in de hand hebt. En persoonlijk, voor mij is er niks zwaarders dan een beproeving doorstaan en deze niet kunnen 'afreageren'.

    Het gevaarlijkste van alles is: Die 'frustratie' gaat niet weg. Het blijft in de lichaam en is op dat moment onderdrukt.
    Maar er hoeft slecht een beproeving erbij te komen en die persoon kan volledig ontsporen (ongelovig raken) of op een nog ergere manier handelen dan een gemiddelde zondaar.

    Kijk ik om mij heen.... dan zie ik niks anders dan mensen die de regels van Deen aan hun laars lappen en na een beproeving op de gekste manier hun frustraties uiten (drinken, zina etc.)
    Het voordeel voor hun is: Allah is vergevingsgezind als je oprecht berouw toont. Dus wat ik eigenlijk dan zie is dat zo'n persoon de beste van beiden werelden heeft geproefd.

    Maar de persoon die bij een beproeving kalm probeert te blijven en zijn Deen niet wil verwaarlozen: Het wordt alleen maar zwaarder lijkt het. En soms komt er nog een beproeving erbij, of een zwaardere beproeving voor in de plaats.


    Waar ik naar toe wil gaan is het volgende:
    Ik vind het oneerlijk dat wanneer je constant beproefd wordt met zware zaken, dat je geduld moet tonen en er weinig duidelijkheid is. Het komt telkens neer op 'vertrouw op Allah' en 'Toon sbar etc.'.

    Sommige mensen hebben een reine hart en willen graag iets moois van hun leven maken, maar ze staan elke dag op met vraagtekens en krijgen te horen dat geduldig moeten blijven. De situatie blijft hetzelfde of word erger en de frustratie in jou lichaam wordt ook groter. Het is iets wat ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet begrijp en weiger te accepteren.
    Het boeit mij... welloh

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    974
    27-05-2009

    Lezen, maar niet reageren.... gaat wel een beetje te ver vinden jullie niet
    Het boeit mij... welloh

  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    278
    20-07-2011

    Allah beproeft je en hij zegt heb geduld.
    Jouw beproeving is een onderdeel van een groter plan. Die idd soms jaren kan duren.

    Kijk alleen naar profeet Jousouf.
    Hij is door zijn eigen broers in een put gegooid en verkocht voor een paar stuivers aan een karavaan.
    Daarna als slaaf genomen door die karavaan. Valselijk beschuldigd voor aanranding en jaren in de gevangenis gezeten.
    Allah wilde hem daar hebben. Omdat hij daarna ontdekt zou worden door iemand die aan de koning of farao zou zeggen dat hij iemand kende die in de gevangenis dromen uitlegde aan gevangen.

    Daardoor heeft hij 1 droom van de koning uitgelegd waardoor duizenden levens zijn gered. Dus 1 persoon heeft geleden ipv duizenden. En de beloning van profeet yousouf is groot.

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    278
    20-07-2011

    Het probleem is dat veel mensen Allah aanzien met de attributen die wij als mens hebben. Dus dat Allah denkt of emotioneel is of aan tijd gebonden is. Allah is vrij en onafhankelijk van alles. En hij is anders dan alles wat jij om je heen ziet.

    Zijn plan/werkwijze is slechts bij een handje vol mensen duidelijk. En dat zijn de mensen die de volste vertrouwen in Hem hebben dat overal goedheid in zit.

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    535
    26-04-2018

    Beste Vado,

    Er zijn maar weinigen die slagen in de beproevingen van Allah.

    Soms moet je kijken naar slechtere situaties dan jij en zie maar de oorlogsgebieden en als je geen الحمد لله zegt dan is dit een grove الجهل.

    De entreeprijs van het Paradijs is bijna niet te koop. Wees blij met de beproevingen.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    974
    27-05-2009

    Citaat Geplaatst door goldstone Bekijk reactie
    Het probleem is dat veel mensen Allah aanzien met de attributen die wij als mens hebben. Dus dat Allah denkt of emotioneel is of aan tijd gebonden is. Allah is vrij en onafhankelijk van alles. En hij is anders dan alles wat jij om je heen ziet.

    Zijn plan/werkwijze is slechts bij een handje vol mensen duidelijk. En dat zijn de mensen die de volste vertrouwen in Hem hebben dat overal goedheid in zit.
    Ik snap het idee achter een beproeving, broeder.
    Persoonlijk vind ik de vergelijkingen met profeten niet realistisch.
    Dat waren mensen met een imaan en geduld waar geen enkel mens van deze tijd aan kan tippen.

    Het geduld wat ik opbreng heb moeten brengen door de jaren heen, heeft voor de volgende zaken gezorgd:
    - Ik ben agressiever geworden
    - Ik ben minder stabiel om het gebed.
    - Ik vertrouw minder op 'het pad' dat voor mij geschreven staat
    - De deuren van haram zijn nu nog aantrekkelijker geworden dan voorheen

    En dan heb ik nog wat persoonlijke klachten weggelaten die ik hier niet ga noemen.


    Als ik morgen in een gekkenhuis beland, omdat ik al die jaren beproeft ben geweest en geen rust in mijn leven kon vinden. Zit er dan nog steeds goedheid in de beproeving?

    En de grap is: Deze beproevingen belemmeren alleen maar zaken waarmee ik een betere moslims kan worden. Goede vrouw vinden, huwelijk, goede vriendschappen etc. Al deze zaken falen door de beproevingen waar ik mee te maken heb.

    Gair
    Het boeit mij... welloh

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    974
    27-05-2009

    Citaat Geplaatst door AtlasLion_ Bekijk reactie
    Beste Vado,

    Er zijn maar weinigen die slagen in de beproevingen van Allah.

    Soms moet je kijken naar slechtere situaties dan jij en zie maar de oorlogsgebieden en als je geen الحمد لله zegt dan is dit een grove الجهل.

    De entreeprijs van het Paradijs is bijna niet te koop. Wees blij met de beproevingen.
    We hebben allemaal met andere beproevingen te maken broeder.
    En ik kan je vertellen dat mijn beproevingen niet alleen met sbar op te lossen zijn (anders had ik er geen topic over hoeven te schrijven).

    Wat is het nut van een beproeving, als je uiteindelijk door ontspoort in deze dunya en de ergste daden gaat verrichten.
    Het boeit mij... welloh

  8. #8
    Verbannen

    Reacties
    535
    26-04-2018

    Citaat Geplaatst door Vado Bekijk reactie
    We hebben allemaal met andere beproevingen te maken broeder.
    En ik kan je vertellen dat mijn beproevingen niet alleen met sbar op te lossen zijn (anders had ik er geen topic over hoeven te schrijven).

    Wat is het nut van een beproeving, als je uiteindelijk door ontspoort in deze dunya en de ergste daden gaat verrichten.

    Men ontspoort door uiteindelijk de elqadr(proces) te ontkennen.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    974
    27-05-2009

    Citaat Geplaatst door AtlasLion_ Bekijk reactie
    Men ontspoort door uiteindelijk de elqadr(proces) te ontkennen.
    Er wordt niks ontkent. Elk mens heeft zijn/haar limiet en word op een gegeven moment moe van de influisteringen van de shaytan.
    Het boeit mij... welloh

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    535
    26-04-2018

    Citaat Geplaatst door Vado Bekijk reactie
    Er wordt niks ontkent. Elk mens heeft zijn/haar limiet en word op een gegeven moment moe van de influisteringen van de shaytan.

    Ik snap het. Het is niet makkelijk.

    Maar Allah doet ook aan berispingen.

    Hoevaak ben jij behoedt door Allah?

    Heb je bedankt daarvoor en al vergiffenis gevraagt van de Onderwerper?

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    278
    20-07-2011

    Jouw probleem is dat je alleen negatief denkt en praat en daardoor nog meer negativiteit op je leven trekt. Dat komt door ondankbaarheid en klagen over je leven.


    Allah zegt: oh mijn dienaren, het zijn uw daden waarvoor ik jullie verantwoordelijk stel en jullie vergoed.
    Laat daarom degene, die het goede vindt, Allah prijzen.
    En laat degene, die iets anders vindt (dan het goede), niemand anders dan zichzelf verwijten.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    974
    27-05-2009

    Citaat Geplaatst door AtlasLion_ Bekijk reactie
    Ik snap het. Het is niet makkelijk.

    Maar Allah doet ook aan berispingen.

    Hoevaak ben jij behoedt door Allah?

    Heb je bedankt daarvoor en al vergiffenis gevraagt van de Onderwerper?
    Uiteraard. Maar betekent dat, dat ik geen recht heb op meer in het leven.
    Het boeit mij... welloh

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    535
    26-04-2018

    Citaat Geplaatst door Vado Bekijk reactie
    Uiteraard. Maar betekent dat, dat ik geen recht heb op meer in het leven.
    Ik ga nu slapen, broeder.

    Morgen verder ان شاء الله.

    تصبح على خير

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    974
    27-05-2009

    Citaat Geplaatst door goldstone Bekijk reactie
    Jouw probleem is dat je alleen negatief denkt en praat en daardoor nog meer negativiteit op je leven trekt. Dat komt door ondankbaarheid en klagen over je leven.


    Allah zegt: oh mijn dienaren, het zijn uw daden waarvoor ik jullie verantwoordelijk stel en jullie vergoed.
    Laat daarom degene, die het goede vindt, Allah prijzen.
    En laat degene, die iets anders vindt (dan het goede), niemand anders dan zichzelf verwijten.
    Alles wat ik nu ga zeggen is in herhaling vallen. Het is duidelijk dat we het beiden anders zien.
    Het boeit mij... welloh

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    Het lijkt alsof je héél wat emotionele bagage op je rug draagt dat zo zwaar aanvoelt dat het je iedere moment kan breken. Ik ken je situatie niet, maar je moet niet alles in je ééntje dragen. Ware kracht vloeit voort uit het combineren van je kracht met andere (familie, goede vriend(en) en/of vooral je partner). Eenzaamheid klinkt én voelt soms wel mysterieus, spannend, rustgevend en w/e, maar op ten duur zal het beetje bij beetje je hart en ziel leeg maken. Het is 'n bodemloze put die negativiteit aanwakkert.

    Daarnaast wil ik je dit nog meegeven; bezin je niet (alleen) op wat je gaat doen gedurende de dag, maar zie en realiseer wat Allah azza wa jal voor je gepland heeft. Sabr en standvastigheid zijn je enige fundering tegen proeven en beproevingen.

    Umar Ibn al-Khattab radi Allahu' anu said; “Hold yourself accountable before you are held accountable and weigh your deeds before they are weighed for you.”

    Ghair in sha Allah.