1. #1
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Arrow Het vrijgezellenprobleem

    Het valt me op dat er steeds vaker mensen vrijgezel zijn, of tenminste via deze website en veel dating apps krijg ik het idee dat veel mensen vrijgezel zijn.
    Je zou je moeten afvragen hoe dat komt, want juist in deze moderne samenleving waar zoveel mensen met elkaar in verbinding kunnen komen, lijkt er veel isolatie en eenzaamheid aanwezig te zijn.

    Is dit de internet-paradox te noemen? Hoewel we de middelen hebben om met elkaar in verbinding te komen, lijken we toch veel verder van elkaar verwijderd te zijn?
    Hoe zou dat toch komen, juist nu je met een berichtje of telefoontje met iemand gelijk in aanraking kan komen, meer dan vroeger?

    Ik denk dat de oorzaak meerdere factoren kent en dan wel met name het volgende.

    1. De komst van internet heeft veel verbinding gebracht, maar helaas ook veel wantrouwen. Termen zoals Catfish zijn niet voor niets ontstaan: het is veel gemakkelijker geworden mensen voor de gek te houden en hun aan het lijntje te houden.
    Dit maakt dat mensen veel voorzichtiger zijn geworden om digitale contacten te vertrouwen, wat zich kan resulteren in het aanmaken van nep-namen, nep-mails, nep-socialmedia accounts, waardoor men nog meer wantrouwend wordt als de ander erachter komt dat jij zelf ook niet eerlijk bent over je eigen identiteit. Of men kan ervoor kiezen afstandelijk te blijven om zichzelf te beschermen, waardoor het uiteindelijk niets wordt tussen beide partijen.

    2. Doordat men internet en mobiele telefoons heeft, zijn mensen minder geneigd de straat op te gaan, waardoor men elkaar minder buiten gaat tegenkomen. Ook onze levens zijn drukker geworden met studie/werk/familie en zijn er weinig andere momenten om het andere geslacht tegen te komen (behalve bruiloften, waar men elkaar vaak toch al niet serieus neemt). Men heeft vaak een heel passieve stijl om te trouwen: want het komt toch wel ooit op je pad.

    3. Mensen zijn meer dan vroeger vatbaar voor negatieve ervaringen, juist omdat we voor een groot deel van ons leven een beschermd leven hebben genoten. Men kan liefdesverdriet en andere negatieve ervaringen van mensen minder goed plaatsen en het van zich afzetten, waardoor je sneller een verbitterde vrijgezelle groep krijgt, die minder benaderbaar is. Ook zie ik helaas dat doordat mensen veel sneller verboden (intieme) zaken met elkaar doen, de liefdesverdriet dieper wordt (en de vrouwen zijn daar ook vaker de dupe van). Hou je daarom ook verre van harame zaken.

    4. Door al het aanbod van dating/huwelijk-apps is het heel gemakkelijk geworden met iemand in contact te komen, maar net zo gemakkelijk om het te beëindigen: 'want voor haar/hem nog 10 anderen' . Men heeft het geduld en serieusheid niet om elkaar de kans te geven op slagen. Of door al het aanbod is er keuzestress, waardoor het nog lastiger wordt iemand te benaderen. Men denkt vooraf ook niet na wat ze precies in iemand zoeken en moeten vaak wijs worden door alle (negatieve) ervaringen.

    5. Vrouwen verwachten soms op een conservatieve manier te trouwen (de man komt hand vragen), terwijl de gedachtegoed van de ouders 'verwesterd' is: ouders willen dat ze zelf kiezen voor een man.
    Als dochter en ouders niet met elkaar hun voorkeuren communiceren, kan dit ervoor zorgen dat de vrouw onnodig lang wacht op een kandidaat in haar ijzeren torentje. Daarnaast zijn mannen minder vaak dan vroeger bereid om een blauwtje op te lopen, waardoor ze zich ook al helemaal niet wagen aan het hand-vragengebeuren, alvorens ze meer zekerheid hebben over de status van een dame.

    6. Door alle instagramverhalen en snapchat zijn de standaarden van zowel mannen als vrouwen enorm gestegen, waardoor er irrealistische verwachtingen worden gecreeerd over elkaar.

    7. Mannen hebben het lastig omdat er tegenwoordig hoge financiele 'instapeisen' worden gesteld voor het huwen van een vrouw, waardoor ze veel langer wachten om te trouwen dan voorheen.

    8. Men is vergeten dat je voor het welslagen van alles wat je doet, Allah om hulp moet worden gevraagd en te alle tijden dua gedaan moet worden. Dat is de sleutel tot ieder succes.

  2. #2
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Dus.

    De beste manier om dit probleem op te lossen is.

    1. Zit minder op je telefoon/laptop/tablet en zoek meer de verbinding met vooral je ouders, vrienden en omgeving. Maak het kenbaar dat je wil trouwen en vraag hen jou te koppelen als ze iemand hebben, stap over die schaamte. Grijp alle mogelijkheden aan om met serieuze mensen die willen trouwen in contact te komen, je kunt zo creatief zijn als je zelf wilt.

    2. Wie niet waagt, die niet wint. Als je altijd maar bang bent om geCatfished te worden, zul je denk ik ook nooit iemand vinden die wel gewoon normaal is en mensen niet bedriegt. Je kunt muren opwerpen om jezelf te beschermen, maar dan kun je ook niet echt iemand binnenlaten, of wel? De kunst is muren te maken met een deur. Doe die deur alleen open wanneer nodig. Ik denk daarom dat er met internet zelf niets mis is, maar dat je je moet realiseren dat men in iedere situatie misbruik van je kan maken (ook door iemand die je op straat leert kennen bij wijze van). De kunst is altijd je gezond verstand te gebruiken en Allah om leiding te vragen.
    Maak je een negatieve ervaring mee: treur niet, hoort bij het leven. Blijf er alleen niet in hangen en zet je zoektocht gewoon weer voort en laat de vervelende dingen achter. Wordt vooral niet wantrouwend naar de volgende toe, want die heeft er in principe niets mee te maken gehad. Dat is de fout die veel mensen maken denk ik.

    3. Kijk naar de aanbevelingen van de Profeet (vrede zij met hem) en kies een partner uit met name op basis van hun geloof en karakter. Geld, status, familie doet er allemaal niet toe. Het uiterlijk moet natuurlijk wel meezitten, maar ga niet uit van een insta-model (die toch filters en photoshop heeft gebruikt).

    4. Doe alles op de HALAAL manier! Ga aub niet afspreken en verboden zaken met elkaar doen. Maar als je toch al afspreekt om kennis te maken, doe het met een mahram erbij. Allah beloont de mensen die proberen goed te doen. Hou je dus verre van harame zaken.

    5. DOE ALTIJD ALTIJD ALTIJD DUA ISTHIGHARA en heb geduld. Veel mensen vergeten het belang van dua doen en Allah om hulp vragen.

    Ik wens alle single mensen succes in hun zoektocht en ben verder benieuwd wat jullie van bovenstaande teksten vinden.

  3. #3

    Reacties
    2.486
    24-03-2007

    Zoveel tekst....

  4. #4
    Exit

    Reacties
    5.326
    11-11-2018

    Citaat Geplaatst door nieuwsgierig_ Bekijk reactie
    Zoveel tekst....
    Wil je even samenvatten?

  5. #5
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Mensen, dit is een studie waarop ik gepromoveerd ben, heb wat respect!

  6. #6

    Reacties
    2.486
    24-03-2007

    Citaat Geplaatst door Sterrenkunde. Bekijk reactie
    Wil je even samenvatten?
    We moeten gewoon snel trouwen en niet te lang vrijgezel blijven. Iets wat door een wijze man is gezegd meer dan 1400 jaar geleden

  7. #7
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door nieuwsgierig_ Bekijk reactie
    We moeten gewoon snel trouwen en niet te lang vrijgezel blijven. Iets wat door een wijze man is gezegd meer dan 1400 jaar geleden
    Niet liegen, dat is niet de samenvatting.

    Maak mijn PhD niet belachelijk, wil je!

    Weet je hoe lang ik ervoor heb gestudeerd?

  8. #8

    Reacties
    2.486
    24-03-2007

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Niet liegen, dat is niet de samenvatting.

    Maak mijn PhD niet belachelijk, wil je!

    Weet je hoe lang ik ervoor heb gestudeerd?
    Vertel wat is het moraal achter jouw PhD scriptie?

  9. #9
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door nieuwsgierig_ Bekijk reactie
    Vertel wat is het moraal achter jouw PhD scriptie?
    Lees het, dan kom je erachter!

  10. #10
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door nieuwsgierig_ Bekijk reactie
    Vertel wat is het moraal achter jouw PhD scriptie?
    Oh en ja, je dacht toch niet echt dat ik een PhD heb gedaan hierover?

    Was maar een grap heb tijd te veel om dingen te tikken.

  11. #11

    Reacties
    2.486
    24-03-2007

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Oh en ja, je dacht toch niet echt dat ik een PhD heb gedaan hierover?

    Was maar een grap heb tijd te veel om dingen te tikken.
    Goh je meent het ik heb wel meerdere theses onder ogen gezien. En ik kan meteen zien dat je dit gewoon uit je duim zuigt. Z’n grote duim die je bij Amerikaanse sport wedstrijden ziet

  12. #12
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door nieuwsgierig_ Bekijk reactie
    Goh je meent het ik heb wel meerdere theses onder ogen gezien. En ik kan meteen zien dat je dit gewoon uit je duim zuigt. Z’n grote duim die je bij Amerikaanse sport wedstrijden ziet
    Oh wow, prof. dr. Nieuwsgierig_, wist niet dat je zo geleerd was!

    Dat je me gelijk moet afkraken doet pijn.

  13. #13
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Saba7_ Bekijk reactie
    Samenvatting is dat mensen zich meer open moeten stellen voor minder traditionele wegen en kanalen. Kortom, maak het jezelf makkelijker en niet moeilijker.
    In deze samenvatting kan ik me veel beter in vinden.

  14. #14

    Reacties
    2.486
    24-03-2007

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Oh wow, prof. dr. Nieuwsgierig_, wist niet dat je zo geleerd was!

    Dat je me gelijk moet afkraken doet pijn.
    Sorry just being critical

  15. #15

    Reacties
    2.486
    24-03-2007

    Citaat Geplaatst door Saba7_ Bekijk reactie
    Samenvatting is dat mensen zich meer open moeten stellen voor minder traditionele wegen en kanalen. Kortom, maak het jezelf makkelijker en niet moeilijker.
    Juist die traditionele wegen houden het voor ons minder haram dan via andere wegen.