MVC Lid

Reacties
    17
    22-04-2019

De "Autovakantie naar Marokko" topic plaats hier tips, adviezen, ideeën enz

Selam alaikum broerder en zusters,

Het is bijna zomervakantie en velen van ons gaan dan op vakantie naar Marokko met de auto. InsaAllah zal een iedere goed en veilig aankomen en weer terugkomen. Ik dacht laten we elkaar met deze topic helpen met tips, adviezen, ideeën etc want voor velen is het hun eerste keer.

Plaatst hier bijvoorbeeld de route, websites voor tickets boot, zaken rondom de auto, verzekeringen etc etc.kortom alles waar jij ook aan denkt of heb gedacht tijdens je vakantie of toen je terug kwam en je dacht van had ik dat maar gedaan of had ik dat maar gekocht.

Bedankt voor jullie medewerking alvast en voor degene die er wat aan heeft pak je voordeel en trik sellama insaAllah.

Mijn tips in ieder geval:

TIP 1 en is de allerbelangrijkste DOE DUHA

hieronder de rest waar je aan moet denken:

Controleer je auto (banden voldoende profiel, remmen, ruitenwissers, alle vloeistoffen)

Neem reserveband, extra olie, waterkoelvloeistof, reservelampen mee

Gevarendriehoek, veiligheidshesjes voor als je pech hebt dat je die aantrekt als je uit de auto bent gestapt zowel jij als je medepassagiers

Alcoholtest (verplicht in Frankrijk)

Controleer tussentijds je bandenspanning, olie en waterpeil

Doe je een imperiale zorg dat deze goed en stevig is vastgemaakt en dat geldt ook voor de spullen erop

Navigatiesysteem up to date (eventueel routeplanner op papier uitprinten)
    autolader en check of je sigarettenaansteker werkt

iets om je te bewapenen (vul maar zelf in wat je wilt haha straks wordt ik nog aangeklaagd) maar het kan val alles zijn ik zeg niks geef allen een tip

Reisverzekering en ANWB

Groene kaart, paspoort en rijbewijs en marokaanse id kaart

Visacard of creditcard

Neem voldoende rustpauze want hoe hard je ook rijdt zoveel gaat het niet schelen en zeker niet als het druk is.

Rij voorzichtig en verantwoord

Ben je moe stop want voor je het weet val je in slaap achter het stuur

Probeer met gezelschap te reizen. Je zal maar ergens alleen met pech staan

Stop voor niemand onderweg en geef onbekende geen lift (klinkt hard maar je weet niet wie je voor je hebt). Als iemand zich voordoet als politie stop dan niet gelijk maar rij naar een plek waar meerder mensen staan bv een tankstation of parkeerplaats waar meerdere mensen je kunnen zien

Neem alleen geld in je portemonnee of broekzak mee wat je onderweg nodig hebt. Geld dat je daar gaat opmaken goed opbergen en dat geldt ook voor dure dingen zoals sieraden etc

Sta je met pech raak niet in paniek zorg dat je auto en jij/jullie veilig aan de kant staan. En bel dan de hulpdiensten

Denk je al op voorhand in een hotel te overnachten. Kijk dan hiet alvast een beetje naar de mogelijkheden want is goedkoper en heb je alle tijd

Reis je met meerdere auto's maak duidelijke afspraken en met op mekaar en hou rekening met mekaar bij het inhalen bv

Blijf alert gedurende je reis. Niet om je bang te maken ofzo maar als je iets verdacht ziet of iemand rijdt al lange tijd achter je of in de pompstation iemand houd je inde gaten dan zou ik extra alert zijn en signaal afgeven dat je hem of haar hebt gezien

Ben vast wel nog wat vergeten. Dus ik zou zeggen vul het aan en laten we mekaar helpen

Voor een ieder wens ik nogmaals een veilige reis InsaAllah

MVC Lid

Reacties
    17
    22-04-2019

Dua bij reizen

Van plan om te gaan reizen?

Volg dan het voorbeeld van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en gebruik zijn woorden bij de aanvang van de reis en bij terugkomst na een reis. Zijn voorbeeld is immers het beste voorbeeld en op deze manier kunnen we om de zegeningen van Allah vragen, ook tijdens het reizen. Wat is de islam toch compleet en volmaakt!

Dua in het Arabisch
    اللهُ أكبَر اللهُ أكبَر اللهُ أكبَر سُـبْحانَ الَّذي سَخَّـرَ لَنا هذا وَماكُنّا لَهُ مُقْـرِنين وَإِنّا إِلى رَبِّنـا لَمُنْقَـلِبون اللّهُـمَّ إِنّا نَسْـأَلُكَ في سَفَـرِنا هذا البِـرَّ وَالتَّـقْوى، وَمِنَ الْعَمَـلِ ما تَـرْضى اللّهُـمَّ هَوِّنْ عَلَـينا سَفَرَنا هذا وَاطْوِ عَنّا بُعْـدَه اللّهُـمَّ أَنْـتَ الصّـاحِبُ في السَّـفَر وَالْخَلـيفَةُ في الأهـلِ اللّهُـمَّ إِنّـي أَعـوذُبِكَ مِنْ وَعْـثاءِ السَّـفَر وَكَآبَةِ الْمَنْـظَر وَسوءِ الْمُنْـقَلَبِ في المـالِ وَالأَهْـل

Betekenis van de dua
    Allah is de grootste, Allah is de grootste, Allah is de grootste. Geprezen is Degene Die dit voor ons mogelijk heeft gemaakt en wij hebben er geen macht over. En voorwaar, tot onze Heer zullen wij zeker terugkeren. O Allah, wij vragen U om goedheid en vroomheid tijdens deze reis en om werken die U behagen. O Allah, vergemakkelijk deze reis voor ons en maak de afstand makkelijk (te overbruggen) voor ons. O Allah, U bent tijdens deze reis onze gezelschap en U bent Degene aan Wie we de zorg over onze familie hebben overgelaten. O Allah, ik zoek toevlucht bij U tegen de slechte gebeurtenissen en nare uitzichten van deze reis. Bescherm mijn familie en bezittingen tegen een slechte toestand bij terugkeer.

Uitspraak van de dua
    Allahoe Akbar, Allahoe Akbar, Allahoe Akbar, Soebh’aana alladhie saggara lanaa haadhaa wa maa koennaa lahoe moeqrinien, wa innaa ilaa rabbinaa lemoenqalieboen, Allahoemma inna nas-aloeka fie safarinaa haadhaa el-birra wa at-taqwaa, wa mina al-3amalie maa tardhaa, Allahoemma hawwien 3alayna safaranaa haadhaa wa athwi 3annaa boe’dahoe, Allahoemma anta as-saah’iboe fie as-safarie wa al-galieefatoe fie al-ahl, Allahoemma innie a3oedhoe bika min wa a3thaa-ie as-safar, wa ka-aabati al-mandhari wa soe-i al-moenqalab fie al-maali wa al-ahl.

MVC Lid

Reacties
    6.532
    27-02-2008

Tip!!

De route van Valladolid/Salamanca ipv Madrid is een aanrader! Je vermijd de drukte en bergen. Je kunt aan een stuk door rijden. En het kost bijna niets.
    Mijn 4 lieve prinsjes, mamma houdt zoveel van jullie.

mijn lieve pappa, je blijft voor eeuwig een plaats in mijn hart hebben.... Ik hou zoveel van jou...allah irahmak...

MVC Lid

Reacties
    17
    22-04-2019

Goeie tip maar ik zeg er wel bij deze route is wel saaier als de route van Madrid. Via die route heb je veel tankstations enz enz en veel drukker op de weg met toeristen. Maar heb je een beetje haast en genoeg gezelschap dan kan je inderdaad via Salamanca gaan. Zover ik weet als je in je navigatie al in NL ceuta intoetst pakt die automatisch die rptie van Salamanca dus hou daar rekening mee. Wil je echt nog de oude route pakken stel dat dam van te voren in of pak je oude papieren route planner mee als die nog leesbaar is haha.

MVC Lid

Reacties
    6.532
    27-02-2008

Het is idd niet heel druk. En de tankstations zijn soms buiten de snelwegen. Maar je kan aan een stuk door rijden. Dat is wel weer een voordeel. Als vrouwzijnde rijd ik liever de route van Salamanca als die van Madrid ivm de bergen. Op de route van Salamanca kan mijn man gerust slapen en ik door planken. Van Madrid niet. Hotels zijn daar een prikkie in tegenstelling tot de andere route

mijn lieve pappa, je blijft voor eeuwig een plaats in mijn hart hebben.... Ik hou zoveel van jou...allah irahmak...

Ik weet het.

Reacties
    458
    04-09-2016

Je krijgt geen boete als je geen alcoholtest bij je hebt, dus ik zelf neem hem in ieder geval niet mee.

Alcoholtest - Een alcoholtest (éthylotest of alcooltest) is verplicht in elk voertuig (ook buitenlandse voertuigen), maar bestuurders die geen test bij zich hebben, krijgen bij een eventuele politiecontrole géén boete. Met deze test kunnen bestuurders, bij twijfel over de hoeveelheid alcohol in hun bloed, zelf bepalen of ze wel of niet in staat zijn hun voertuig te besturen. Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,5 promille (wat ongeveer overeenkomt met 0,25 milligram alcohol per liter uitgeademde lucht). Voor bestuurders die korter dan drie jaar hun rijbewijs hebben, geldt een limiet van 0,2 promille.

https://www.anwb.nl/vakantie/frankri...mee-in-de-auto
    Om iemand te kennen, moet men eerst een schepel zout met hem gegeten hebben.

MVC Lid

Reacties
    1.144
    26-06-2015

Citaat Geplaatst door san_rayane Bekijk reactie
    Tip!!

De route van Valladolid/Salamanca ipv Madrid is een aanrader! Je vermijd de drukte en bergen. Je kunt aan een stuk door rijden. En het kost bijna niets.
    Ik wou juist het tegenovergestelde aanraden
    Die route is er niets, geen deftige tankstations, geen deftige toiletten. Dit is echt als je aan een stuk wil doorrijden.

Ik vond de andere route juist aangenamer.
    Goede tankstations, bijna allemaal met WiFi. Je kan er zitten en even bijkomen en iets drinken of eten.

En die route van Salamanca zijn er dieven bendes.
    يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّت قَلْبِي عَلَى دِينِكَ

MVC Lid

Reacties
    6.532
    27-02-2008

Ik wist niet dat er dieven en bendes actief waren op die route. Wij nemen die route al 4 jaar. En moet je bekennen dat ik in de nacht ongestoord door rijd en nooit wat opgevallen is. Als wij wat willen eten gaan we binnen de bebouwde kom. Genoeg leuke eettenten.

MVC Lid

Reacties
    5.499
    31-12-2014

Salaam alaykum

Ik lees ook mee ,trik salama alvast .Goeie tips tussen.
    Baraka Allahu feekom.

Ps Nog een mooie dua ,Allahumma ij3alni Mubarakan ajna maa kount .
    Ameen.

Fi amaani Allah
    2:183 O you who have believed , decreed upon you is fasting as it was decreed upon those before you that you may become righteous.

MVC Lid

Reacties
    6.532
    27-02-2008

Heeft iemand een bron? Er wordt hier aangegeven dat het een gevaarlijke route is "Salamanca"? Gevaarlijk in de zin van diefstal/bendes!

nooit geweest

Reacties
    25.086
    22-06-2003

B
    L
    A
    D
    N
    A
    "Forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair."

-- Kahlil Gibran

山羊

Reacties
    11.860
    07-05-2014

Wel grappig dat deze generatie om info vraagt terwijl hun ouders jarenlang naar marokko heen en terug zijn gereden, zonder navigatie niks.

Maar ik bemoei niet.

Criminelen zijn er altijd al geweest. Hebben wij vaak genoeg mee te dealen gehad toen we met onze ouders gingen.

‎( رَبِّ ٱجۡعَلۡنِى مُقِيمَ ٱلصَّلَوٰةِ وَمِن* ذُرِّيَّتِى*ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلۡ دُعَآءِ (٤٠

MVC Lid

Reacties
    4.530
    06-10-2017

Citaat Geplaatst door san_rayane Bekijk reactie
    Ik wist niet dat er dieven en bendes actief waren op die route. Wij nemen die route al 4 jaar. En moet je bekennen dat ik in de nacht ongestoord door rijd en nooit wat opgevallen is. Als wij wat willen eten gaan we binnen de bebouwde kom. Genoeg leuke eettenten.
    Dat zijn echt gewoon hardnekkige geruchten want dievenbendes heb je overal..
    Don't wish for it, work for it

MVC Lid

Reacties
    4.530
    06-10-2017

Citaat Geplaatst door __A. Bekijk reactie
    Ik wou juist het tegenovergestelde aanraden
    Die route is er niets, geen deftige tankstations, geen deftige toiletten. Dit is echt als je aan een stuk wil doorrijden.

Ik vond de andere route juist aangenamer.
    Goede tankstations, bijna allemaal met WiFi. Je kan er zitten en even bijkomen en iets drinken of eten.

En die route van Salamanca zijn er dieven bendes.
    Ik ben t met san_rayane eens, wij waren heen via salamaca en terug via Madrid..wat een spijt en wat een gare wegen. Zo boeiend waren die tankstations echt helemaal niet. Salamaca gewoon heerlijk rustig en genoeg gestopt onderweg gewoon met onze eigen spullen, veel betere route, goedkoper en geen last gehad van het niet kunnen vinden van een toilet. Ik las echt de meest onzinnige verhalen over salamanca, eng, verlaten, dievenbendes nou die heb je richting madrid ook echt wel.. las ook dat er weinig tankstations waren nou wij kwamen ze om de haverklap tegen al was t niet super uitgebreid je had er genoeg. Heerlijk genoten heenweg en tussen de bergen in de rust bij een tentje avond gegeten. Wij hebben ook echt niet in 1 stuk doorgereden gewoon relax gedaan, terug wilde we zo snel mogelijk door
    Don't wish for it, work for it

MVC Lid

Reacties
    2.837
    11-03-2010

Mooiste route blijft barca hoe je het ook wend of keert maar ja kost wel een vermogen wel mooi dat uitzicht vorig jaar 2 keer met auto gegaan dit jaar twijfelen we nog.. haha het is al juni