1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    7
    22-05-2019

    Marokkaanse dementerende bewoonster.

    Hallo daar,

    Als verzorgende IG werk ik op een PG afdeling, hier wonen voornamelijk ouderen met een Nederlandse achtergrond. Op mijn afdeling, een Marokkaanse vrouw die geen/ nauwelijks Nederlands spreekt.
    Ze kan prima haar grenzen aangeven, of pijn aangeven, dat soort dingen. Maar het is erg moeilijk om met haar in contact te komen omdat ik haar taal niet spreek.

    Ik doe met haar een taalapp, waarin ik dan Arabische woorden leer, en zij me dan verbeterd op mijn uitspraak.
    Met Nederlandse bewoners, zing ik vaak oud Hollandse liederen. Hoe beperkt iemand nog kan spreken, zingen kan eigenlijk altijd.

    Ik zet wel eens het Marokkaans volkslied op, hier reageert ze minimaal op.

    Ik zoek dus een manier om met haar in contact te komen, om een glimlach op haar gezicht te toveren. Ze is 59.
    Zijn er liederen waarvan zij deze zou moeten kennen?
    Of andere activiteiten die aan te raden zijn?

    Ik deed vandaag (met haar toestemming) haar hoofddoek op. Ik heb haar nog nooit zo blij gezien


    Of is er wellicht een andere plek, waar ik deze vraag beter kan stellen?

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    7
    22-05-2019

    Jeetje wat een heftige reactie. Ik zing eigenlijk iedere dag met bewoners, er is altijd tijd voor activiteiten. Afhankelijk van hoe ik een dag indeel.
    Ik vind het best naar dat je me beschuldigt van liegen.
    Mevrouw heeft geen kinderen, wellicht had haar lot er anders inderdaad anders uitgezien.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    7
    22-05-2019

    He, wat fijn dat je reageert en dat je wilt helpen! Ze woont in Nijmegen.

    Is dit ook iets wat ik bijvoorbeeld op zou kunnen zoeken via YouTube, of is dat niet specifiek genoeg?

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    7
    22-05-2019

    Citaat Geplaatst door Cataleya_ Bekijk reactie
    leugens, leugens, leugens
    ow ze heeft geen kinderen en wie betaald er haar verblijf dan?

    In eerste instantie betaalt iedereen die naar een verpleeg- of verzorgingshuis gaat de lage eigen bijdrage. Die verschilt van 164,20 euro tot 861,80 euro per maand (in 2019), afhankelijk van het inkomen en vermogen.

    Zij betaalt dit zelf, van haar eigen inkomen.

    Van haar financiële situatie weet ik niks. Maar in principe is (de intramurale) zorg zo geregeld dat iedereen dit kan betalen gebaseerd op iemands eigen inkomen.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    571
    12-11-2010

    Marokkanen hebben niks met volkslied
    Krijgt ze geen familie op bezoek? je kan hun vragen wat ze vooral in haar jeugd het leukste vond om te doen want dat zijn het meeste dingen die ze onthouden.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    571
    12-11-2010

    Cataleya, geloof me genoeg Marokkanen in Verpleeghuizen.Ik heb gewerkt als activiteiten begeleidster en we hadden ook Marokkanen tussen.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    140
    09-06-2010

    Citaat Geplaatst door Cataleya_ Bekijk reactie
    dit is gewoon om te peilen in hoeverre de moslims bereid zijn om hun ouders daarin te dumpen, ik zou zelfs mijn huisdier niet zo een bestaan wensen
    Ik dacht het jij zegt het en deze topic komt niet zomaar uit de lucht vallen maar beter leg ik de link niet bloot
    Account gebruikt door meerdere gebruikers-geen persoonlijkheidsstoornis LOL

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    140
    09-06-2010

    Citaat Geplaatst door kappergezocht Bekijk reactie
    Marokkanen hebben niks met volkslied
    Krijgt ze geen familie op bezoek? je kan hun vragen wat ze vooral in haar jeugd het leukste vond om te doen want dat zijn het meeste dingen die ze onthouden.
    Ik ken iemand die dementerende marokkanen begeleid deze persoon treed op als tolk en werkt met de meest belangrijkste artsen samen en in alle gevallen is de familie nauw betrokken
    Het is de staat die ze in instellingen wil hebben met een reden uiteraard
    Een en al leugens worden er hier verkondigd
    Account gebruikt door meerdere gebruikers-geen persoonlijkheidsstoornis LOL

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    7
    22-05-2019

    Citaat Geplaatst door Tishah Bekijk reactie
    Ja, op YouTube is veel aanbod.

    https://youtu.be/dDj9f5Cq2Yw

    Ik ga nog kijken naar een andere.

    Wat misschien ook leuk is voor haar, is henna op haar handen. Zou haar wel eerst vragen. Niet iedereen vind het lekker ruiken.

    Kan ze nog wel praten? Hoe is ze er aan toe?
    Ze kan nog goed praten. Ik vind het eigenlijk erg lastig om te definiëren hoe ze er aan toe is, omdat ik haar niet kan verstaan. Ik ga met je tip aan de gang super fijn!
    Ze is gebonden aan een rolstoel. Maar verbaal kan ze zich goed uit drukken, (denk ik) alleen kan ik het dus niet verstaan.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    7
    22-05-2019

    Citaat Geplaatst door flowerrtje Bekijk reactie
    Wat bij dementerende mensen helpt is informatie verzamelen over hun leven, religie, hobby's etc om een boek over diegene samen te stellen. Je kunt ook een kist/doos gebruiken met spullen uit haar cultuur, spullen uit haar tijd etc een soms tevoorschijn halen.Ga met haar aan tafel zitten en zet thee en voer gesprekken aan de hand van je bevindingen. Het spelen van spellen die haar geestelijk stumperen (hang natuurlijk af van de fase van dementie) werkt meestal ook goed. Contact met dieren werkt altijd ook goed en ga zo maar door.
    Thanks voor je tips, ik ga hiermee aan de gang.
    Ik moet eerlijk toe geven dat ik vind dat hierin te kort geschoten is, in het verdiepen in haar geschiedenis.
    Ik ga dit doen!

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    7
    22-05-2019

    Voorheen hadden we ook Marokkaanse collega's.. Maar die zijn helaas weg gegaan.
    Dat blijkt, wel met muziek in t algemeen?

    Haar zus komt wekelijks helpen met douchen en haar broer komt wekelijks op bezoek. Maar daar tussen zit natuurlijk erg veel tijd.....

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    5.849
    16-08-2016

    Citaat Geplaatst door Cataleya_ Bekijk reactie
    leugens, leugens, leugens
    ow ze heeft geen kinderen en wie betaald er haar verblijf dan?
    tegenwoordig nrnfn mocros 2 kinderen ..... 1 dochter gaat trouwen en gaat bij d’r kan wonen en een stad 2 uur verder ...... en dan blijft er nog een zoon over die alleen maar wilt feesten ...... en daar zit je dan als ouders ......... Beter 6 kinderen baten dan zal er in sha Allah heus wel eentje tussen zitten die voor de ouders gaan zorgen