1. #1
    Onbekende Marokkaan

    Reacties
    229
    17-07-2010

    Shell betaalt geen winstbelasting in Nederland

    Rechtvaardigheid in NL.
    Maar o wee als jij je belastingaanslag niet op tijd betaald.

    Nederland kent voor multinationals met een hoofdkantoor in ons land een fiscaal vriendelijke regeling. Tal van kosten voor het hoofdkantoor kunnen worden afgetrokken.

    Bij Shell Nederland is de winst die gemaakt wordt (1 miljard euro in 2016 en 1,3 miljard in 2017) verrekend met de kosten, waardoor de winst omsloeg in verlies en over verlies hoeft geen vennootschapsbelasting betaald te worden. Shell betaalt alleen vennootschapsbelasting voor de NAM, die voor 50 procent eigendom is van het bedrijf. In 2018 was dat 230 miljoen euro.

    https://nos.nl/artikel/2285715-shell...nederland.html

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    9.071
    29-03-2015

    Citaat Geplaatst door lusius Bekijk reactie
    De staat loopt weliswaar belastinginkomsten mis, maar daartegenover staat dat het hoofdkantoor veel banen en investeringen voor Nederland oplevert, aldus Shell. Het bedrijf betaalt bovendien andere belastingen als accijnzen, btw, loonbelasting en dividendbelasting. Volgens Van Loon bedroeg dat in 2018 4,5 miljard euro.
    Beter haal je deze comment weg... wetten gelden voor iedereen. Het systeem gaat haar belastingmoraal kwijt raken.

  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    9.071
    29-03-2015

    Citaat Geplaatst door ISGS Bekijk reactie
    Betaal ze geen malle moer. Ben blij met mijn buitenlandse opdrachtgever en klanten. Dikke vinger voor de nazi overheid.
    Je moet je altijd houden aan de wet. Je kan veel over Nederland zeggen maar net zoals de Duitsers kunnen ze goed besturen vergeleken met de rest van de wereld.

    Ook op monetair gebied ben ik best fan van Nederland en Duitsland, vergeleken met de rest van de EMU.

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    9.071
    29-03-2015

    Citaat Geplaatst door lusius Bekijk reactie
    welke wet overtreffen ze dan. Ze doen.niets illegaal de wet.heeft dit toegestaan.
    Allerlei constructies verzinnen om geen belasting af te dragen. De normale man kan dat niet.

    Trouwens, dreigen met het verhuizen van hoofdkantoren werkt af en toe maar ik vind dat de staat altijd de baas moet blijven. Nederland heeft 1 van de beste infrastructuren ter wereld, is heel goed gelegen binnen de EU en heeft een goed geschoolde bevolking en een overheid die efficiƫnter draait dan de rest.

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    9.071
    29-03-2015

    Dan heb ik het niet over de enorme handelsoverschot als de begrotingsoverschot.

    Investeerders kijken daarnaar.

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    9.071
    29-03-2015

    Citaat Geplaatst door lusius Bekijk reactie
    je had het over dat iedereen aan de wet moet houden en de vraag was waar heeft shell niet aan de wet gehouden. Shell heeft helemaal niets verkeerds gedaan. Het is de schuld van de staat.

    Als het aan vvd lag hadden ze dividendbelasting helemaal afgeschaft en werden buitenlandde bedrijven hier mee verder geholpen en deze partij werd weer de grootste van nld
    Een miljardair gaat ook niet zitten voor moord. Een zwerver wel.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    9.769
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door 918 Bekijk reactie
    Allerlei constructies verzinnen om geen belasting af te dragen. De normale man kan dat niet.

    Trouwens, dreigen met het verhuizen van hoofdkantoren werkt af en toe maar ik vind dat de staat altijd de baas moet blijven. Nederland heeft 1 van de beste infrastructuren ter wereld, is heel goed gelegen binnen de EU en heeft een goed geschoolde bevolking en een overheid die efficiƫnter draait dan de rest.
    Legaal belasting ontwijken kunnen gewone mensen ook.
    Een groot deel zeker, alleen je hebt er wel de juiste kennis voor nodig.

    Maar het is zeker treurig om te zien dat aandeelhouders heel veel rijker zijn geworden de laatste jaren en de mensen thuis niet, of een stuk minder in ieder geval.
    Daar draagt dit soort ongein aan bij.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    90
    05-12-2017

    Je hebt zwaar gepraat broer. Er zijn nog mensen die denken dat de wet voor iedereen is

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    9.071
    29-03-2015

    Citaat Geplaatst door ISGS Bekijk reactie
    Ik moet niks bro. Maar ik overtreed de wet niet. Toch doe ik geen aangifte en zal dat voorlopig niet doen. Heerlijk zo.
    Iedereen moet belasting betalen, hoe overtreed jij de wet dan niet? Omzetbelasting, vennootschap belasting, mogelijk ook sociale verzekeringen als pensioenlasten..?

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    9.071
    29-03-2015

    Citaat Geplaatst door gvr81 Bekijk reactie
    Je hebt zwaar gepraat broer. Er zijn nog mensen die denken dat de wet voor iedereen is
    Ik begrijp het wel. De rijken ontspringen de dans omdat ze allerlei dure kantoren kunnen inschakelen om bijna geen belasting te betalen.

    Wat ik zeg is: iedereen moet zijn faire share betalen.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    1.026
    02-05-2018

    Winstbelasting waar ij het over hebt is ook iets anders dan de belasting die jij en ik betalen.