1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.817
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Vrouwen gemiddeld bijna 30 bij eerste kind

    De leeftijd waarop Nederlandse vrouwen hun eerste kind krijgen, is de 30 dicht genaderd. Gemiddeld waren ze vorig jaar 29,9 jaar, zo blijkt uit de laatste cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek een dag voor Moederdag heeft gepubliceerd.



    De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen hun eerste kind ter wereld brengen, stijgt al sinds het begin van de jaren 70. Toen was 24 jaar het gemiddelde. De stijging die inzette, hield aan tot het begin van het nieuwe millennium. Daarna bleef het getal enkele jaren stabiel, op 29,4 jaar.

    Maar de laatste jaren zette de toename weer gestaag door. Ten opzichte van 2017 is de stijging overigens bescheiden: van 29,8 naar 29,9 jaar. Het CBS heeft geen nieuwe cijfers over vaders gepubliceerd, maar cijfers uit eerdere jaren maken duidelijk dat zij gemiddeld drie jaar ouder zijn dan vrouwen wanneer zij hun eerste kind krijgen.

    In totaal kregen vorig jaar 75.500 vrouwen hun eerste kind. Vijf jaar eerder waren dat er nog 79.500.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    2.424
    08-01-2018

    Na alcohol, drugs en sexuele overdraagbare aandoeningen, willen ze kinderen alleen opvoeden de Nederlandse familierecht helpt ze erbij. Borderline.

  3. #3
    Ask me anything!

    Reacties
    37.783
    07-08-2007

    Citaat Geplaatst door Solomone Bekijk reactie
    Na alcohol, drugs en sexuele overdraagbare aandoeningen, willen ze kinderen alleen opvoeden de Nederlandse familierecht helpt ze erbij. Borderline.
    Wat is dit voor een reactie [emoji52]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    The most precious jewels you will ever have around your neck are the arms of your children.

  4. #4
    DroomSter

    Reacties
    7.613
    25-07-2012

    Nou 40 voor je eerste kind vind ik toch wel oud. Ben je 55 als je eerste kind in de puberteit zit enz.

    “De Islaam is begonnen als iets vreemds en het zal eindigen als iets vreemds, dus geef blijde tijdingen aan de Vreemdelingen.” (Muslim& At-Tirmidhi)


  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    17.633
    06-10-2017

    Citaat Geplaatst door Cataleya_ Bekijk reactie
    tegenwoordig als je lang genoeg studeert en een stabiele werk hebt en van het leven beetje hebt kunnen genieten dan is 30 nog best jong hoor, ik denk persoonlijk dat dit steeds meer gaat opschuiven, vlak voor je 40ste lijkt me wel een mooie leeftijd om een kind te krijgen, ook mentaal gezien dan ben je toch meestal beetje rustiger en volwassener
    Dat kan je ook opbouwen met kinderen.. iedereen wacht omdat ze studeren en carrière wil maken terwijl het eigenlijk ook prima andersom kan. Ergens begin 20 kids nemen en als je dan bijv 35 bent zijn je kids al zeker 10 en kan je echt nog prima carrière maken.. moet je wel ondertussen je studie afgemaakt hebben natuurlijk

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    36
    05-05-2011

    Citaat Geplaatst door Solomone Bekijk reactie
    Na alcohol, drugs en sexuele overdraagbare aandoeningen, willen ze kinderen alleen opvoeden de Nederlandse familierecht helpt ze erbij. Borderline.
    Klinkt hard wat je zegt, maar komt steeds vaker voor wat je zegt.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    17.633
    06-10-2017

    Citaat Geplaatst door -xiixi- Bekijk reactie
    Carriere maken met kinderen is zeker niet onmogelijk maar heel moeilijk. En ondanks dat jong ouders worden veel voordelen kent geldt dit ook voor als je ouder kinderen krijgt. Je hebt meer kunnen doen, je kent jezelf beter, financieel heb je het breder etc. Je hebt ook onder andere carrière kunnen maken terwijl anderen meestal wachten tot de kids wat ouder zijn of helemaal niet.
    Je hoeft het ook niet perse financieel breed te hebben om een kind op te voeden, dat is waarom veel het uitstellen terwijl kinderen echt niet zoveel kosten, vooral niet als ze klein zijn, het is maar net wat je er zelf aan uitgeeft.

    Meer doen zoals wat? Denk ook echt dat dat persoonsgebonden is. Ik ondervind zelf in ieder geval veel voordelen aan jong moeder zijn.. al is dat niet voor iedereen weggelegd en maktab

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    Carrière maken kan hoor met kids.
    Ik ben 23 heb 2 kids en ga in september terug gaan studeren.
    Kids gaan dan alle twee naar school.

    Ik denk dat ouder moeder worden juist meer nadelen heeft.
    Fysiek is het zwaarder, je hebt ook meer kans op een kind met het syndroom van down of open lipje.
    En je bent beperkter in tijd om kinderen te baren gewoon omdat het vanaf een bepaalde leeftijd meer risico's met zich meedraagt en moeilijker lukt.
    هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    17.633
    06-10-2017

    Citaat Geplaatst door -xiixi- Bekijk reactie
    Geld is belangrijk als het aankomt op kinderen. Dat je kinderen groot kunt brengen met weinig is natuurlijk mogelijk maar ik zou daar zelf niet voor kiezen. Heb liever dat meer te bieden heb. Het uitstellen van kinderen( als ik voor mezelf mag spreken) is ook omdat mensen nog willen genieten van hun leven. Zodra je kinderen krijgt veranderd alles drastisch. Je krijgt hele andere verplichtingen en niet iedereen staat daar op te wachten als je jong bent. Jong moeder worden kent natuurlijk ook voordelen zoals eerder klaar zijn etc.

    Meer doen zoals studeren zonder kinderen, een bedrijf starten, reizen, genieten van de tijd met je vrienden etc, jezelf op andere manieren ontwikkelen. Het kent voordelen om later met kids te beginnen.
    Grappig, al die laatste dingen heb ik ook gedaan en dat met kinderen. Als ik om mij heen kijk heb ik zeker niet minder zulke dingen gedaan dan andere leeftijdsgenoten. Het is maar net wat je er zelf van maakt en wat je aankan.

    Een inkomen is belangrijk maar het hoeft echt niet hoog te zijn. Het belangrijkste voor kinderen is niet geld maar liefde en aandacht wat je ze moet bieden. En in de loop der jaren kan je dat financiële gedeelte ook nog altijd opbouwen

  10. #10
    Exit

    Reacties
    5.336
    11-11-2018

    O wat erg een kind met een syndroom van Down.

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    7.631
    24-05-2017

    Moge Allah kinderen beschermen van carrierewijfjes als hierboven. Ameen

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    7.631
    24-05-2017

    Citaat Geplaatst door Cataleya_ Bekijk reactie
    dat heeft niet altijd te maken met carriere maken, het gaat hier om als je de keuze hebt wanneer je dan het best zwanger wilt worden, zelfs een junkie kan zwanger worden bij wijze van, in mijn ogen lijkt het me verstandiger als je zwanger word wanneer je je leven op orde hebt ipv je kinderen te plaatsen in een positie waar ze nooit voor hebben gekozen met alle gevolgen van dien
    Geen gezeik aub. Jullie wijven van vandaag sporen gwn niet. Jullie zijn 1 voor 1 verkaast

  13. #13
    Ask me anything!

    Reacties
    37.783
    07-08-2007

    Allah beslist wanneer een vrouw een kind krijgt en het heeft helemaal niets met carrière en leeftijd te maken!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    The most precious jewels you will ever have around your neck are the arms of your children.

  14. #14
    Verbannen

    Reacties
    7.631
    24-05-2017

    Citaat Geplaatst door Cataleya_ Bekijk reactie
    waarom ga je niet beter je eigen zus een wijf noemen? ik neem aan dat jouw zussen gelijk lopen met onze generatie? zijn het dan ook wijven omdat ze studeren en een baan willen? blijkbaar wel als ik jouw woorden lees, maar jouw IQ rijst dan ook niet boven de 65 dus ik neem het jou niet kwalijk, als zwakbegaafde man in een vrouwenhoek kan ik je sowieso niet serieus nemen
    Mijn zussen bezaf 3likom. En zijn toch wel wat ouder als jullie. Kinderen hebben ze al. En dan nog een een universiteitsdiploma op zak. Dus jou theorie klopt langs geen kanten. Je bent gen een verkaasde mongool

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    5.714
    11-03-2010

    Heb mijn zoontje vorig jaar gekregen was toen 27. Maar was ook vrij laat getrouwd 25e, haha wil wel voor mijn 30e nog een 2e in sha allah.