1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    De abaya dragen

    Assalaamu 'alaikom, beste zusters.

    Ik open een topic voor diegene die graag de abaya wilt gaan dragen, maar het nog niet durft of lukt. Ik zal hier tips gaan neerzetten hoe je dit stap voor stap kunt aanpakken, in sha Allah.

    Mochten er andere zusters zijn die de abaya (of khimar) dragen: voel je vrij om je mede zusters te helpen omwille van Allah.

    Moge Allah ons bijstaan.

    Wa 'alaikom assalaam.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Citaat Geplaatst door SecretFruity Bekijk reactie
    Dit is voor alle mensen die het nodig vinden om te vragen waarom zien we om ons heen meiden met 'hoofddoek' en korte strakke kleren?
    Nou ten eerste ik draag geen 'hoofddoek', maar een hijaab. Een hoofddoek is een stukje stof om je haar te bedekken, zo zie ik het. In de Islaam bestaat geen 'hoofddoek' maar een hijaab. Als ik mijn haren wil bedekken dan draag ik wel een muts of een pet.

    De reden van mijn hijaab is om mijzelf te bedekken. De hijaab dient dus alles te bedekken wat tot de 'awrah behoort. Het woord 'awrah betekent: de lichaamsdelen die niet getoond mogen worden.

    Allaah zegt in de Qoraan: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden {Djilbab} over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allaah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig". [Al Ahzaab 33 : 59]
    Deze ayah geeft duidelijk aan, dat het verplicht is voor vrouwen om hun schoonheid en versieringen te verbergen voor mannen die niet-mahram {vreemden} zijn. Wanneer een lichaamsdeel van een vrouw per ongeluk te zien is, dient dit zo snel mogelijk bedekt te worden, opdat zij niet in zonde valt. De reden waarom moslimvrouwen lange jurken en een hijaab dragen is dus omdat Allaah het heeft voorgeschreven. Dan nog kan een persoon zich afvragen wat is het nut ervan? Waarom zouden vrouwen zich zo moeten bedekken?
    Het antwoord op deze vraag is ook in de Qoraan te vinden. Zo zegt Allaah in hoofdstuk 33 vers 59: "O profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden {Djilbab} over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen."

    Het eerste punt, herkenning, is precies wat we zien in de maatschappij. Het maakt niet uit of het een Nederlandse, Marokkaanse, Somalische of Pakistaanse moslima is. Als een moslimvrouw zichzelf bedekt, wordt zij ook als een moslima herkend. Iedereen die een vrouw met een hijaab en een lange jurk ziet, weet dat zij een moslimvrouw is.

    Het tweede punt is om niet lastig gevallen te worden. Want, zodra een vrouw zichzelf bedekt dwingt ze respect af in haar omgeving en vooral bij mannen. Zodra een man een bedekte vrouw ziet, weet hij dat zij niet geïnteresseerd is in een korte, leuke tijd. Hij weet dat dit een echte vrouw is. Een vrouw om mee te trouwen en niet om een dag mee door te brengen. Zo zou een man die uit is op een kort pleziertje, niet op een vrouw afstappen die zichzelf bedekt heeft zoals de Islaam dat voorschrijft. Het is dus iets wat door Allaah is voorgeschreven om de vrouw juist een hogere status te geven.

    De vrouw wordt op deze manier geëerd en gerespecteerd om wie zij is, wat zij kan, om haar kwaliteiten en inhoud en niet om haar uiterlijke schoonheid. Het is ook een vorm van nederigheid en bescheidenheid dat je je lichaam juist bedekt. Zo zie je de nederigheid die de Islaam voorschrijft aan de moslims ook terug in hun kleding.

    Allahoemma barik. Precies dit. Djazak Allah ou ghairen.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Zoek uit wat hijab precies inhoudt

    Hijab is niet zoals vele mensen denken: een stukje stof op een hoofd. Hijab is meer dan dat (zie bericht van SecretFruity). Het gaat erom dat de moslima haarzelf dient te bedekken op de juiste wijze en wat voor rol daarbij speelt.

    Op internet en in vele boeken kun je veel informatie daarover vinden. Zoals hoe de moslima zich hoort te bedekken, wat ze dient te vermijden, enz. Verdiep je erin en leer te begrijpen waarom een moslima haarzelf dient te bedekken en wat voor gunsten daarin zitten.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Vraag zusters die abaya/khimar dragende zijn

    Er zijn - Alhamdoulilah - veel zusters die de abaya/khimar met liefde en omwille van Allah dragen.

    Aan hun kun je om tips, advies en ervaringen vragen. Vraag wat hun motiveerde om het te dragen, hoe ze standvastig blijven, waar ze het kopen, enz.

    Je kunt er zo veel van leren en ook beter dingen begrijpen. Zo creër je ook nog eens een fijne zusterband onder elkaar. Dubbele bonuspunten!

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Niet schamen en niet bang zijn

    Ik snap dat je je kan schamen en bang kunt zijn voor verschillende reacties. Vooral in deze tijden worden zusters raar aangekeken en zelfs soms lastig gevallen (moge Allah ons doen beschermen!).

    Zet die gevoelens opzij. De duivel zal er alles aan doen om je geen goede daden te laten verrichten, waaronder dus ook: goed bedekt over straat lopen.

    Kijk niet om naar andermans reacties of starende ogen. Je draagt dit omwille van Allah en Allah zal je zeker beschermen, in sha Allah.

    Deels kunnen we deze mensen niet kwalijk nemen: ze worden hersenspoelt door de media.

    Je moet sterk zijn in deze tijden, wat er ook gebeurd. Bewijs jezelf tegenover je Heer, laat zien dat je het kan en het ook gewoon graag wilt. Dan zul je vanzelf merken dat alles soepeler gaat verlopen, in sha Allah.

    Scheld iemand je uit? Laat diegene lekker uit zijn nek kramen. Kijkt iemand je vies aan? Laat het maar gebeuren. Ze zullen zichzelf allemaal ontmoeten op een dag. Blaffende honden bijten niet.

    Stel jezelf gerust en vraag Allah veel om bescherming, kracht en zelfvertrouwen.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Begin in stapjes

    Je kunt je abaya in stapjes gaan dragen. Daarmee bedoel ik dat je bijvoorbeeld als je op bezoek gaat de abaya draagt. Of als je even naar de supermarkt gaat om wat boodschappen te doen. Of wanneer je naar de moskee gaat. (geeft je meteen ook een extra imaan boost, in sha Allah)

    Door het regelmatig te gaan dragen, raak je eraan gewend. Straks wil je niks anders (tenzij je voor de khimar gaat, ook goed!) Blijf dit herhalen en herhalen en bi idni Allah zal je het op een gegeven moment altijd willen gaan dragen.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Zet de knop gewoon om

    Zet de knop gewoon om als je van jezelf weet dat je het graag wilt dragen. Draag het dan gewoon. Durf de stap te zetten. Blijf niet in die diepe put hangen, klim omhoog.

    Negeer je vreemde gevoelens, influisteringen en zenuwen. En als je nare reacties krijgt, en als je vieze blikken of grapjes krijgt; betekent dat meteen dat je het niet meer wilt dragen? Wees moedig en ga de strijd aan. Kies voor de tevredenheid van Allah.

  8. #8

    Reacties
    2.486
    24-03-2007

    Citaat Geplaatst door SecretFruity Bekijk reactie
    Dit is voor alle mensen die het nodig vinden om te vragen waarom zien we om ons heen meiden met 'hoofddoek' en korte strakke kleren, maar jij niet?
    Nou ten eerste ik draag geen 'hoofddoek', maar een hijaab. Een hoofddoek is een stukje stof om je haar te bedekken, zo zie ik het. In de Islaam bestaat geen 'hoofddoek' maar een hijaab. Als ik mijn haren wil bedekken dan draag ik wel een muts of een pet.

    De reden van mijn hijaab is om mijzelf te bedekken. De hijaab dient dus alles te bedekken wat tot de 'awrah behoort. Het woord 'awrah betekent: de lichaamsdelen die niet getoond mogen worden.

    Allaah zegt in de Qoraan: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden {Djilbab} over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allaah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig". [Al Ahzaab 33 : 59]
    Deze ayah geeft duidelijk aan, dat het verplicht is voor vrouwen om hun schoonheid en versieringen te verbergen voor mannen die niet-mahram {vreemden} zijn. Wanneer een lichaamsdeel van een vrouw per ongeluk te zien is, dient dit zo snel mogelijk bedekt te worden, opdat zij niet in zonde valt. De reden waarom moslimvrouwen lange jurken en een hijaab dragen is dus omdat Allaah het heeft voorgeschreven. Dan nog kan een persoon zich afvragen wat is het nut ervan? Waarom zouden vrouwen zich zo moeten bedekken?
    Het antwoord op deze vraag is ook in de Qoraan te vinden. Zo zegt Allaah in hoofdstuk 33 vers 59: "O profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden {Djilbab} over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen."

    Het eerste punt, herkenning, is precies wat we zien in de maatschappij. Het maakt niet uit of het een Nederlandse, Marokkaanse, Somalische of Pakistaanse moslima is. Als een moslimvrouw zichzelf bedekt, wordt zij ook als een moslima herkend. Iedereen die een vrouw met een hijaab en een lange jurk ziet, weet dat zij een moslimvrouw is.

    Het tweede punt is om niet lastig gevallen te worden. Want, zodra een vrouw zichzelf bedekt dwingt ze respect af in haar omgeving en vooral bij mannen. Zodra een man een bedekte vrouw ziet, weet hij dat zij niet geïnteresseerd is in een korte, leuke tijd. Hij weet dat dit een echte vrouw is. Een vrouw om mee te trouwen en niet om een dag mee door te brengen. Zo zou een man die uit is op een kort pleziertje, niet op een vrouw afstappen die zichzelf bedekt heeft zoals de Islaam dat voorschrijft. Het is dus iets wat door Allaah is voorgeschreven om de vrouw juist een hogere status te geven.

    De vrouw wordt op deze manier geëerd en gerespecteerd om wie zij is, wat zij kan, om haar kwaliteiten en inhoud en niet om haar uiterlijke schoonheid. Het is ook een vorm van nederigheid en bescheidenheid dat je je lichaam juist bedekt. Zo zie je de nederigheid die de Islaam voorschrijft aan de moslims ook terug in hun kleding.

    Aanvulling: https://m.youtube.com/watch?v=lmXALnP7tHM

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    6.879
    26-06-2015

    Mijn tip is: begin in stapjes.

    Als je al hijab draagt met bijvoorbeeld broeken kun je beginnen met een lange tuniek tot aan de kuiten te dragen met wijde broeken.
    Daarna rokken met een bloesje.
    En dan abaya met een lange hoofddoek.
    Zo word je steeds meer gewoon om bedekt te zijn.
    هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ

  10. #10
    ♥♥Islam♥♥

    Reacties
    260
    09-04-2012

    Up! Misschien zouden meer zusters hun verhaal kunnen delen de dag ze hun abaya/ghimaar voor het eerst droegen.
    ♥D♥J♥O♥E♥W♥A♥I♥R♥I♥Y♥Y♥A

  11. #11
    Manhadj as-salaf.

    Reacties
    127
    28-05-2018

    Wa alaykoum salaam wa rahmatoullaahi wa barakatouh.

    Allereerst, moge Allaah het voor iedere zuster vergemakkelijken. The key thing is om er niet teveel bij na te denken, maar gewoon doen. Hoe meer je er bij stil staat, hoe groter de twijfel, hoe langer het uitstel. Just do it. Het idee dat je bedekt bent en zo ook Allaah gehoorzaam bent is onbeschrijfelijk mooi.

    Blikken en opmerkingen zul je altijd hebben, no matter what. Is het niet van familie, dan wel buiten van kuffar of zelfs van medemoslims. Breek je hoofd hier niet over, jij weet waarvoor je het doet en dat is het enige dat telt.

    Ik raad je aan bij het kiezen van een abaya om op te letten dat deze niet getailleerd is, versieringen bevat, of strakke mouwen heeft.

    Allaahouma yasseer lakoum.

    Jilbāb Starts From the Head Not the Shoulders by Abu Abdullaah Hassan Al-Somali

    https://www.troid.org/women/hijab/18...D3547JxYbxy9z0

    الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات




  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Citaat Geplaatst door __A. Bekijk reactie
    Mijn tip is: begin in stapjes.

    Als je al hijab draagt met bijvoorbeeld broeken kun je beginnen met een lange tuniek tot aan de kuiten te dragen met wijde broeken.
    Daarna rokken met een bloesje.
    En dan abaya met een lange hoofddoek.
    Zo word je steeds meer gewoon om bedekt te zijn.
    Klopt, zo kun je het ook opbouwen. Ghair in sha Allah.

    Moge Allah ons bijstaan!

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Citaat Geplaatst door Djoewairiyyah Bekijk reactie
    Up! Misschien zouden meer zusters hun verhaal kunnen delen de dag ze hun abaya/ghimaar voor het eerst droegen.
    Ja, dat zou heel mooi zijn. In sha Allah zal het nuttig zijn!

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Citaat Geplaatst door QiyaamUlLayl Bekijk reactie
    Wa alaykoum salaam wa rahmatoullaahi wa barakatouh.

    Allereerst, moge Allaah het voor iedere zuster vergemakkelijken. The key thing is om er niet teveel bij na te denken, maar gewoon doen. Hoe meer je er bij stil staat, hoe groter de twijfel, hoe langer het uitstel. Just do it. Het idee dat je bedekt bent en zo ook Allaah gehoorzaam bent is onbeschrijfelijk mooi.

    Blikken en opmerkingen zul je altijd hebben, no matter what. Is het niet van familie, dan wel buiten van kuffar of zelfs van medemoslims. Breek je hoofd hier niet over, jij weet waarvoor je het doet en dat is het enige dat telt.

    Ik raad je aan bij het kiezen van een abaya om op te letten dat deze niet getailleerd is, versieringen bevat, of strakke mouwen heeft.

    Allaahouma yasseer lakoum.

    Jilbāb Starts From the Head Not the Shoulders by Abu Abdullaah Hassan Al-Somali

    https://www.troid.org/women/hijab/18...D3547JxYbxy9z0
    Allahoemma amien.

    Ja, jij hebt gesproken. Het is gewoon kwestie van doen, echt waar. Allah doet de rest van het werk, subhana Allah.

    Klopt, dat is ook een dingetje. De abaya dient gewoon wijd te zijn en geen versiering te bevatten of strak/dun te zijn. Ghair in sha Allah.

    Djazak Allah ou ghairen voor de link.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Citaat Geplaatst door Djoewairiyyah Bekijk reactie
    Up! Misschien zouden meer zusters hun verhaal kunnen delen de dag ze hun abaya/ghimaar voor het eerst droegen.
    Even terugkerend op jouw reactie: ik wil best mijn ervaring delen voor de zusters die er behoefte aan hebben.

    De dag dat ik officieel de abaya ben gaan dragen, was de dag van ware verlossing, vrijheid en genot. Ik voelde mij heel erg beschermd en veilig, alsof er een onzichtbare schild om mij heen zat. Je voelt je zo sterk en zelfverzekerd, subhana Allah. Echt een rahma van Allah.

    Doordat je je wijd en bedekt kleed, eis je respect en schaamte op. Je laat er o.a. ook mee inzien dat je niet klaarstaat voor een geintje, versierpogingen of andere onnodige ongein.

    Hiermee wil ik niet de dames aanvallen die nu geen abaya dragen, hoor. Don't get me wrong, haha.

    Maar persoonlijk vind ik het wel bij de abaya/khimar beter passen. Je ziet niks verleidelijks en laat hiermee zien dat je niet gediend bent van hongerige ogen en jezelf beschermd tegen fitna en andere zaken.

    Je moet jezelf zien en behandelen als een diamant. Een diamant word toch ook niet aangeraakt door vieze handen. Ze gaan er kostbaar mee om, verzorgen het en verbergen het in een mooie doos.

    En dat is dus ook met de moslima. Bescherm jezelf, verzorg jezelf en bewaar je schoonheid voor je echtgenoot. Mooiste wat er is toch, dames?

    Moet wel zeggen dat het niet alleen aan de abaya ligt, maar ook aan je gedrag, je manieren en je omgang met het geloof. Dat speelt zeker een hele grote rol.

    Stel je draagt een abaya maar je zit constant aandacht te zoeken of luidruchtig te doen, dan snap ik dat niemand meer omkijkt naar je abaya en eventueel je achterna zullen zitten.

    Dus het moet van twee kanten komen en gewoon met het hart en de juiste intentie gedragen worden. Dat is mijn tip.