1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    104
    01-05-2014

    istikhara gebed

    Salam alikoum broeders en zusters,

    Ik heb een vraagje over het verrichten van istikhara gebed. Inmiddels heb ik het een aantal keren gebeden, alleen is het zo dat ik tot nu toe geen teken heb gehad, Dus geen gevoel heb gehad of een droom of iets dergelijks.
    Heeft iemand misschien een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik denk dat ik het misschien niet op de juiste wijze verricht heb. Is het zo dat het gebed op een bepaalde dagdeel verricht moet worden, en dien je het een aantal dagen te herhalen zo ja, hoe vaak?

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    48
    27-06-2016

    Verwacht niet altijd dat je gaat dromen of iets dergelijks. Allah swt kan het voor je vergemakkelijken maar ook bemoeilijken dat zijn eerder de tekens die je moet verwachten.

    Denk ik.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    67
    12-09-2009

    Salaam wahalaikom lieve zuster.
    Noem je de dua op die erbij hoort als je de instikara verricht..? Verricht je de instikara gebed voor je gaat slapen? Zo niet zou ik dat wel proberen zodra je klaar bent met het gebed gelijk gaan slapen met rodo.. ghair insha Allah! Allah is de beste planner. En zoals parisienbelge zegt verwacht niet dat je altijd zal dromen of dergelijke..
    Insha Allah komt het goed. xx
    Nietingebruik!•

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    535
    26-04-2018

    Citaat Geplaatst door riffiaa01 Bekijk reactie
    Salam alikoum broeders en zusters,

    Ik heb een vraagje over het verrichten van istikhara gebed. Inmiddels heb ik het een aantal keren gebeden, alleen is het zo dat ik tot nu toe geen teken heb gehad, Dus geen gevoel heb gehad of een droom of iets dergelijks.
    Heeft iemand misschien een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik denk dat ik het misschien niet op de juiste wijze verricht heb. Is het zo dat het gebed op een bepaalde dagdeel verricht moet worden, en dien je het een aantal dagen te herhalen zo ja, hoe vaak?

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
    Salaat elistigara is soenna. En mag je verrichten wanneer je wilt.

    Bestaat uit 2 rak3at, fatiha en soera en na de tasliem, hef je handen op en doe een oprechte du3a als volgt:

    اللهم إني أستخيرك بعلمك وأستقدرك بقدرتك وأسألك من فضلك العظيم فإنك تقدر ولا أقدر وتعلم ولا أعلم وأنت علام الغيوب، اللهم إن كنت تعلم أن هذا الأمر ويسميه [بعينه من زواج أو سفر أو غيرهما] خير لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري فاقدره لي ويسره لي ثم بارك لي فيه وإن كنت تعلم أن هذا الأمر شر لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري فاصرفه عني واصرفني عنه واقدر لي الخير حيث كان ثم ارضني به

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    3.377
    11-10-2018

    Shaykh al-Albani rahimahullah zei over istikhara dat je eerst je beslissing maakt en dan pas de du'a na de salat verricht.
    The Prophet (ﷺ) said: Allah forgives my ummah those (bad deeds) their souls may whisper or suggest to them, as long as they do not act (on it) or speak (with it). Bukhari 6664

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    535
    26-04-2018

    Citaat Geplaatst door khattabi_bilal Bekijk reactie
    Shaykh al-Albani rahimahullah zei over istikhara dat je eerst je beslissing maakt en dan pas de du'a na de salat verricht.
    Klopt. En opnoemen tijdens je du3a.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    3.377
    11-10-2018

    The Prophet (ﷺ) said: Allah forgives my ummah those (bad deeds) their souls may whisper or suggest to them, as long as they do not act (on it) or speak (with it). Bukhari 6664

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    3.377
    11-10-2018

    Wa alaykum asalaam
    The Prophet (ﷺ) said: Allah forgives my ummah those (bad deeds) their souls may whisper or suggest to them, as long as they do not act (on it) or speak (with it). Bukhari 6664

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    104
    01-05-2014

    Choukrane voor jullie reacties! Barakaloufeek.

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    485
    27-06-2019

    Belangrijk is dat je daar intense gevoelens bij hebt. Ik kreeg binnen 7 dagen een antwoord in mijn droom, alhamdulilah. Het was een waarschuwing, achteraf bleek het inderdaad iemand te zijn op dwaling (bidah).

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    485
    27-06-2019

    Citaat Geplaatst door AtlasLion_ Bekijk reactie
    Klopt. En opnoemen tijdens je du3a.
    Dat is niet helemaal waar. Een beslissing betekent iets wat je al besloten hebt en waar je niet meer over twijfelt, het is dan onmogelijk om dan nog een krachtige smeekbede te verrichten met diepe gevoelens vanuit het hart. Dit kan alleen wanneer je het antwoord echt graag wilt weten, dan is de smeekbede ook krachtiger.

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    485
    27-06-2019

    Istikhara gebed is vooral bij zaken waar je over twijfelt, zoals een verhuizing naar een andere stad of land, twijfelt over een leraar enz.

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    485
    27-06-2019

    Want je hart moet dus ook dua doen , niet alleen je lippen. Dua moet dus vanuit het hart komen en de lippen bewegen vervolgens mee.

    Wanneer de beslissing al gemaakt is, dan beweegt alleen de tong, het hart doet dan niet mee want die heeft al besloten.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    104
    01-05-2014

    Manhaj-salaf, klinkt inderdaad wel logisch wat jij zegt!

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    485
    27-06-2019

    Citaat Geplaatst door riffiaa01 Bekijk reactie
    Manhaj-salaf, klinkt inderdaad wel logisch wat jij zegt!

    De profeet salalahu alaihi wa salam zei: “Richt smeekbeden tot Allah met de overtuiging dat Allah je smeekbeden zal verhoren en weet dat Allah niet de smeekbeden verhoort die van een achteloos en onoplettend hart komen.” (At-Tirmidzie en al-Hakim.)

    Smeekbede kun je ook herhalen. Mijn smeekbede is bij beide verhoord, zowel bij eenmalige als herhaling. Beide waren ze heel intens. Misschien heb je hier wat aan in chaa Allah.

    Moge Allah je het beste geven amin.