1. #1
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Dolende jongens: Marokkaanse asielzoekers in Nederland

    Het aantal Marokkaanse jongens dat asiel aanvraagt in Nederland, is de afgelopen jaren gegroeid, van 11 in 2014 tot 145 vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar waren er meer dan vijftig aanvragen. Ze zijn op voorhand kansloos. De asielprocedure voor Marokkanen is in Nederland onlangs versneld, maar vaak gaan de jongeren al voor hun aanvraag is afgehandeld op de vlucht voor justitie. Niet zelden tot opluchting van de asielzoekerscentra overigens.

    Nouredden el Ghalbzouri, die als docent Nederlands, wiskunde en maatschappelijke oriëntatie ook les geeft aan minderjarige Marokkanen van het azc in Leersum, heeft tal van jongens zien komen en gaan. „Uit ervaring kan ik zeggen dat het vaak om jongeren gaat die het heel moeilijk hebben gehad in Marokko”, vertelt hij. „Straatkinderen met familieproblemen, zonder enige opleiding, die leefden in pure armoede. Ik heb ook jongens gehad die Europa zien als een kansrijke, nieuwe wereld. Die zijn vaak beïnvloed door de Europese Marokkanen die in de zomer met mooie auto’s en dure kleding op vakantie gaan. Daarnaast is er sinds kort een nieuw ‘soort’ bijgekomen: jongens die het Rifgebied verlaten uit angst om politieke redenen te worden opgepakt.”

    Soufiane Bouali – een geboren Hagenees met wortels in Oujda – heeft als pedagoog van de stichting To the Point (die jongeren naar werk begeleidt) contact met illegale Marokkaanse jongens. „Het zijn gasten van de straat. Overlevers. En soms zijn het echt ratjes”, vertelt Bouali in de Haagse wijk Eskamp. "Ze hebben geen idee wat ze in Europa willen doen. De Marokkaanse gemeenschap in Nederland zit ook niet op hen te wachten. In de praktijk zijn ze hier kansloos. En terug willen ze niet.”

    De EU-lidstaten moeten niet allemaal op zoek blijven gaan naar een eigen oplossing, vindt Tin Verstegen, directeur van Stichting Nidos, de voogdij-instelling voor ‘alleenstaande minderjarige vreemdelingen’, maar zouden moeten proberen een deal te sluiten met Marokko. Bijvoorbeeld door afspraken te maken over terugkeer in ruil voor scholing. „Waarom zouden we ze niet eerst nog even op weg helpen door ze een vak te leren? We leiden ze bijvoorbeeld op tot automonteur en dan kunnen ze in Marokko voor grote Europese merken aan de slag. Daar wordt iedereen beter van. Dan kunnen de jongens met opgeheven hoofd terug naar hun land.”

    https://www.nrc.nl/nieuws/2019/04/18...ngens-a3957420

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    9.769
    15-04-2016

    Ik snap dat er veel mensen zijn die die jongeren willen helpen.
    Maar die jochies eerst gratis opleiden voor je ze terug stuurt, gaat echt niet werken.
    Dat gaan mensen hier niet pikken en daarnaast gaat dit uiteraard een aanzuigende werking geven.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    686
    29-07-2018

    "Ze hebben geen idee wat ze in Europa willen doen. De Marokkaanse gemeenschap in Nederland zit ook niet op hen te wachten. In de praktijk zijn ze hier kansloos. En terug willen ze niet.”

    jaren dromen van Europa, allerlei capriolen uithalen, duizenden euro's uitgeven, en dan ben je hier in nederland na zoveel moeite en dan als een schooier mensen lastigvallen en leven als een kruimeldief terwijl je niet weet wat je precies aan het doen bent...

    Deze gasten zijn de reden dat Marokko zo'n shitland is.

    Gewoon keihard terugschoppen . Wij als Marokkanen hebben hier al meer dan genoeg problemen met mgharba die hier zelfs opgegroeid zijn. Als je tegen mij zegt mag er nog 1 marokkaan uit marokko bij zeg ik nee ! We hebben hier grote en zware problemen met marokkanen kwa gedrag, drugscriminaliteit etc.

    Wegwezen met die rotzooi. Je ziet nu al dat ze onze naam nog meer besmeuren. Gelijk eruit schoppen, ga maar in casablanca de straten terroriseren, kijken hoe lang je dat kunt doen voordat je een knuppel in je gezicht krijgt

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    9.769
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door MarokkaaninNL Bekijk reactie
    "Ze hebben geen idee wat ze in Europa willen doen. De Marokkaanse gemeenschap in Nederland zit ook niet op hen te wachten. In de praktijk zijn ze hier kansloos. En terug willen ze niet.”

    jaren dromen van Europa, allerlei capriolen uithalen, duizenden euro's uitgeven, en dan ben je hier in nederland na zoveel moeite en dan als een schooier mensen lastigvallen en leven als een kruimeldief terwijl je totaal niet weet wat je precies aan het doen bent...

    Deze gasten zijn de reden dat Marokko zo'n shitland is.

    Gewoon keihard terugschoppen die vuile zwervers. Wij als Marokkanen hebben hier al meer dan genoeg problemen met mgharba die hier zelfs opgegroeid zijn. Als je tegen mij zegt mag er nog 1 marokkaan uit marokko bij zeg ik nee ! We hebben hier grote en zware problemen met marokkanen kwa gedrag, drugscriminaliteit etc.

    Wegwezen met die rotzooi. Je ziet nu al dat ze onze naam nog meer besmeuren. Gelijk eruit schoppen, ga maar in casablanca de straten terroriseren, kijken hoe lang je dat kunt doen voordat je een knuppel in je gezicht krijgt
    Dat laatste vermoedde ik al, maar als ik dat zeg,wordt het toch anders opgevat.

  5. #5
    Grateful.

    Reacties
    5.873
    12-02-2013

    „Waarom zouden we ze niet eerst nog even op weg helpen door ze een vak te leren? We leiden ze bijvoorbeeld op tot automonteur en dan kunnen ze in Marokko voor grote Europese merken aan de slag. Daar wordt iedereen beter van. Dan kunnen de jongens met opgeheven hoofd terug naar hun land.”
    Het moment dat ik wat langer vooruit blijf staren.
    “Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it.”