1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.735
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Hirak: Autoriteiten ontkennen dwarsbomen vertrek rif-activiste Nawal Benaissa

    Dat zegt een bron van de politie tegenover TelQuel. Een verklaring die dus haaks staat met informatie gepubliceerd door het Spaanse nieuwsagentschap EFE





    Op 12 april publiceerde EFE een verklaring van de Hirak-activiste waarin ze zegt te zijn tegengehouden bij een poging om naar Nederland af te reizen. Nawal zou in Nederland een conferentie bijwonen over sociale rechtvaardigheid.


    "Toen ik vanmorgen op het politiebureau van Nador arriveerde, vertelden ze me dat mijn paspoort was geannuleerd door het ministerie van Binnenlandse Zaken en dat ik niet kon reizen", aldus Benaissa tegenover EFE.


    Volgens de politie klopt het verhaal van Nawal niet. "Om 8.00 uur arriveerde de activist op de luchthaven Al Aroui in Nador, vergezeld door haar 5-jarige zoon. Nadat de grensformaliteiten waren voltooid, bleek dat het paspoort van haar zoon niet meer geldig was. Haar eigen paspoort was nog wel geldig. Ze vertelde de politie dat ze dit ging rechttrekken en dat ze later terug zou komen. Maar ze kwam niet terug", aldus de bron bij de politie.


    "Ze was niet verhinderd om het land te verlaten. Ze is een Marokkaanse burger zoals alle anderen. Ze moet er gewoon voor zorgen dat het paspoort van haar zoon in orde is". Nawal Benaissa was de rest van de middag onbereikbaar voor commentaar.


    Naast Silya Ziani werd de 37-jarige Nawal Benaissa gezien als één van de prominente vrouwelijke figuren van de Hirak beweging. In juni 2017 gaf de activiste aan dat er een arrestatiebevel was uitgevaardigd en had ze besloten zich zelf aan te geven. In februari 2018 werd ze veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van 10 maanden en kreeg ze een boete van 500 dirhams voor "deelname aan een ongeoorloofde demonstratie", "beledigen van ambtenaren en wetshandhavers" en "aanzetten tot het plegen van strafbare feiten".


    Het vonnis werd op 17 januari 2019 in hoger beroep bevestigd.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    950
    01-04-2012

    Goed zo. Ook voor separatisten gelden regels en wetten. Niet klagen, gewoon zorgen dat je zaakjes op orde zijn.