1. #1
    pleased

    Reacties
    5.014
    22-07-2017

    MVC Premium MVC Premium

    Taal is belangrijk om radicalisme te begrijpen.

    Docent en imam in Kortrijk Brahim Bouzarif vindt dat de rol van taal binnen het radicaliseringsproces onderbelicht blijft: 'Jongeren hebben weinig affiniteit met taal, zeker met religieuze taal, de taal van de Koran.'

    'Dezelfde gemeenschap van lijden brengt harten dichter bij elkaar, doet haat wegsmelten, schept sympathie tussen onverschillige mensen en zelfs tegenstanders. Degenen die dat ontkennen, begrijpen niets van de menselijke psyche. Fransen en Duitsers keken elkaar aan en zagen dat het allemaal gelijkgestemde mannen waren. Ze glimlachten naar elkaar, wisselden woorden uit, handen werden uitgestrekt en er werd geknuffeld, tabak werd gedeeld, een kwart sap of pinard. Ah, als we maar dezelfde taal hadden gesproken.'

    Taal is belangrijk om radicalisme te begrijpen.
    Bovenstaand is een citaat van de Franse soldaat Louis Barthas en dateert uit 1915. We kunnen er een diep verlangen naar vrede uit aflezen. De Eerste Wereldoorlog was toen reeds een jaar gaande en 'de taal van vrede en menselijkheid' was ver zoek. Het was de taal van (over)heersen en van harde wetenschap die de overhand nam, hetgeen ertoe leidde dat de soldaten in wezen op dat moment niet langer dezelfde taal spraken. Mijn vraag is: In hoeverre spreken 'wij' vandaag dezelfde taal als de soldaten een eeuw geleden?

    Jarenlange ervaring met moslimradicaliseringsdossiers heeft mijn collega's Khalid Benhaddou, Saïd Aberkan en mezelf doen constateren dat de problematiek rond taal niet de enige, maar een belangrijke reden kan zijn voor de verklaring van het fenomeen radicalisme. Jongeren hebben weinig affiniteit met taal, zeker met religieuze taal, de taal van de Koran. De vraag is niet of de koran kiemen van geweld in zich draagt, maar eerder hoe een dergelijk discours begrepen dient te worden. Hiermee zitten we in het domein van de hermeneutiek. Zonder uitzondering zit bij ieder dossier die we met het Platform van Vlaamse Imams en Moslimdeskundigen begeleiden geen enkel persoon die affiniteit heeft met de taal - in de ruime betekenis van het woord - van de Koran, gezien deze immers een sleutel tot een rationele islam kan zijn waar we al jaren voor pleiten als platform.

    Zowel religie als filosofie hebben doorheen de geschiedenis enorm veel aandacht geschonken aan taal. Het belang van taal werd reeds in de vroege oudheid onderstreept. Ook in de Koran komt het belang van taal naar voren in een verhaal waar God over Adam spreekt: 'En Hij (God) heeft Adam de naam van alle dingen geleerd.'

    Voor de mens is taal het instrumentarium bij uitstek om uiting te geven aan gevoelens of ideeën. Niettemin schiet taal als medium soms tekort om gevoelens of ideeën in hun totaliteit te verwoorden. Taal doet in zekere zin onrecht aan de werkelijkheid die het wil verklaren, gezien die werkelijkheid multidimensionaal is. Het omvat weliswaar de mens met zijn gevoelens en ideeën, maar ook zijn cultuur, beschaving en filosofie. Daarom vormt het een immense uitdaging voor de mens om middels taal al die aanwezige dimensies onder woorden te brengen. De taal gaat kortom, op reductionistische wijze om met die multidimensionale werkelijkheid.

    De oude Arabische taalgeleerden hadden deze complexiteit van de werkelijkheid vroeg ontdekt en hanteerden daarom twee verschillende termen in hun literatuur, met name; 'al-lisaan' (spraak) en 'al-lugha' (taal).

    Met de eerste term verwijst men naar de werkelijkheid in al zijn dimensies, terwijl de tweede naar de taal als communicatiemiddel verwijst. De oude Arabische taalgeleerden haalden hun inspiratie voor dit onderscheid uit de Koran. Nergens in de Koran komt de term allugha (taal als communicatiemiddel) voor. De Koran gebruikt echter de term al-lisaan (spraak), want al-lisaan is alomvattend en verwijst naar een dieperliggende betekenis. Het verwijst naar een waarheid die van een andere orde is dan de orde die men via al-lugha kan verklaren. Het is dan ook geen toeval dat de Arabische lexicograaf Ibn Man?ur zijn woordenboek Lisanu al-'Arabnoemde en niet Lughatu al-'Arab. Ook As-shafi'i gebruikt in zijn boek al-rissalah niet de term al-lugha, maar al-bayan dat min of meer als synoniem van al-lisaan kan worden beschouwd.

    Maar toen de lezer van de Koran meer en meer van de Arabische taal vervreemde en er een vorm van taalontvoogding plaatsvond, maakte hij geen onderscheid meer tussen die twee 'vormen' van taal. Hij probeerde de werkelijkheid middels de communicatieve taal te begrijpen en onder woorden te brengen. Dit zorgt niet enkel voor verwarring maar ook voor een zekere afkeer van het religieuze, waardoor de essentie en de schoonheid van het geloof voor een groot deel verloren gaat. De lezer gebruikt de empirische of beschrijvende taal, daar waar hij eerder een holistische en onthullende taal zou kunnen of moeten hanteren. Een taal die de lezer in een zekere richting doet denken, een 'religieuze' taal zoals de Britse filosoof en Anglicaans bisschop Ian Thomas Ramsey in zijn disclosure theory mooi beschrijft.

    Toen de lezer van de Koran meer en meer van de Arabische taal vervreemde en er een vorm van taalontvoogding plaatsvond, maakte hij geen onderscheid meer tussen die twee 'vormen' van taal.
    Wanneer de mens die twee taalvormen door elkaar gebruikt, en daarmee wat aan God toekomt aan Caesar toekent, dan daalt God neer en verwart Hij de taal van de mens zodat zij geen van allen elkaars taal zullen begrijpen, zoals in Genesis 11 staat. Dit heeft de zevende eeuwse moslimmysticus en theoloog Hassan Al-Basri heel mooi samengevat met de zin: 'De mens dankt zijn ondergang aan taalvervreemding. (Innama ahlakati annasa a'juma)' Het is geen toeval dat de eerste moslims die naar geweld grepen in de islamitische geschiedenis geen Arabieren waren. Bijvoorbeeld het Azraqisme is een stroming binnen de islam die naar geweld grijpt om de sharia toe te passen. De stichter Nafi Ibn Azraq is volgens bepaalde bronnen een zoon van mawalie (een term die men gebruikt voor een bevrijde slaaf van vreemde origine).

    Wittgenstein spreekt op zijn beurt van 'gezwets'. De mens probeert met andere woorden zaken onder woorden te brengen die in feite onverwoordbaar zijn. 'Was sich nicht sagen lässt, lässt sich nicht sagen. (Wat niet gezegd kan worden, kan niet gezegd worden)' Of nog; in zijn zevende stelregel zegt hij: 'Waarover men niet spreken kan, daarvoor moet men zwijgen.' Maar het 'gezwets' is wel zinnig wanneer men deze via de taal van de literatuur, poëzie of religie kan uiten. Of als een toegang tot het mystieke om het op zijn 'Wittgensteins' uit te drukken. Dus religieuze uitspraken of al-lisaan mogen niet met feitelijke uitspraken of al-lughaverward worden.

    Helaas is de religieuze taal, al-lisaan of poëzie niet meer populair, waardoor vooral jongeren bar weinig affiniteit meer hebben met literatuur die een dergelijke taal hanteert. Moslimjongeren bijvoorbeeld hebben nog maar weinig voeling met de taal (al-lisaan) van de Koran, met vaak triestige gevolgen. Het Arabisch van de Koran bulkt van de beeldspraak en is eigenlijk eerder poëtisch van aard is. Net dát, die ziel, die ruh wordt weggelaten en men houdt een kil discours met weinig diepgang over.

    Dit is een van de redenen waarom iemand die niet met taal vertrouwd is een dergelijke discours niet begrijpt. Zo iemand beschouwt de inhoud en die taal zelfs als achterhaald. Maar in essentie spreken we feitelijk dezelfde taal. Het 'authentieke' Arabisch (al-lisaan) wordt niet begrepen en wordt droogweg in 'omschreven' (Nederlandse) taal omgezet. Men spreekt dan van een 'vertaling' maar het is per definitie slechts een 'weergave, want traduire, c'est trahir. Het is een fenomeen dat jammer genoeg ook vele andere belangrijke werken van de (wereld)literatuur te beurt valt, ongeacht de taal waarin die werken geschreven zijn. De rationele taal van de wetenschappen domineert vandaag waardoor de taal van de poëzie verwaarloosd wordt.

    Het is geen toeval dat de eerste moslims die naar geweld grepen in de

    islamitische geschiedenis geen Arabieren waren.

    Het klinkt wellicht paradoxaal, maar het radicalisme kan afnemen wanneer we meer investeren in de taal van de Koran en in de taal van poëzie en literatuur in het algemeen.

    Het probleem van het radicalisme kan drastisch afnemen en de betekenis van de Koran kan duidelijker worden wanneer de religieuze mens al-lisaan of religieuze taal hanteert in zowel het Arabisch als het Nederlands. Op die dag zullen alle Vlamingen (ongeacht hun levensbeschouwing) naar elkaar kijken en inzien dat het allemaal gelijkgestemde Vlamingen zijn. Ze zullen naar elkaar glimlachen, woorden uitwisselen, handen zullen uitgestrekt worden, ze zullen elkaar knuffelen, tabak uitdelen en samen rijstpap met een gouden lepel eten. En ze zullen tegen elkaar zeggen: 'Ah, als we maar dezelfde taal hadden gesproken.

    (Knack)
    For those who understand, no explanation is needed. For those who do not understand, no explanation is possible.

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    3.145
    17-09-2018

    heb ik altijd gezegd, koran moet je in zijn originaliteit lezen/leren

    dan heb je een basis , meeste hier op m.nl kennen de shahada niet zeggen, en hebben wel mening over grote zaken.,

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    9.769
    15-04-2016

    Was Mohammed geen Arabier dan? Of geen moslim?

    "Het is geen toeval dat de eerste moslims die naar geweld grepen in de

    islamitische geschiedenis geen Arabieren waren."

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    3.145
    17-09-2018

    ja islamitische wereld dus met komst islam/koran, arabs die moslims zijn geworden, werden aangevallen door niet moslim arabs en verdreven uit mekka,

    daarvoor romeinen vielen nabatia binnen en later de oost romeinen vielen de arabs aan ,

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Interessant onderwerp,topic met potentie.
    Benieuwd wie zn moeder als eerst wordt beledigd..

    Ik lees iig mee.

  6. #6
    Seven

    Reacties
    1.573
    25-01-2019

    Citaat Geplaatst door FCE Bekijk reactie
    Interessant onderwerp,topic met potentie.
    Benieuwd wie zn moeder als eerst wordt beledigd..

    Ik lees iig mee.
    hhhhhhh

  7. #7
    Seven

    Reacties
    1.573
    25-01-2019

    Ik beschouw taal zeker als een problematiek onder de Islamitische jongeren in Nederland. We leren vanuit school om Nederland en Engels te spreken. Vanuit huis praten we Arabisch of Berbers.

    Dat Arabisch van huis is een grote stap vooruit. Ik merkte op jonge leeftijd al toen ik de Quran hoorde dat er woorden waren die ik herkende. Woorden zoals Dunya, Insaan en ga zo maar door. Logisch natuurlijk Arabisch uit Marokko is zoals ieder ander Arabische tak een afstammeling van de oude Arabisch.

    Maar ik beschouw het probleem tot radicalisering in een ander aspect groter dan het taal alleen. Het probleem waar radicalisering uit ontstaat is naar mijn mening een gevolg van laksheid.

    Laksheid binnen onze Deen is niet alleen iets wat zich manifesteert in het terroristische radicalisme.
    Laksheid bevindt zich in alle sektes zelfs tot aan de Moslims die zich gedragen als een stel westerse liberalen.

    Ze beschouwen Islam alsof het een kunstwerk is aan de muur. We kijken naar het geheel en geven daar onze eigen gevoel en interpretatie bij. Dit is een gedrag wat we vaak terug zien bij de Christenen. Als je ze vraagt naar hun theologie dan gooien ze de bijbel vaak achter hun rug en vertellen ze je gewoon wat zij denken dat de Bijbel predikt.

    Bij ons gaat dat iets anders, de laksheid bij ons bestaat uit het selectief benaderen van bronnen en/of het niet naleven van het educatieve proces om het theologie uitgebreid met context en nuance te benaderen.

    Het zorgt ervoor dat mensen hun religie gaan mixen met hun eigen emotie en rationaliteit. Je hebt dan een Moslim dat van de daken roept "Only god can judge me!" en heeft laks aan velen wetten van Allah omdat ze geloven dat hun intentie genoeg is. Maar natuurlijk ook een Moslim dat veel problemen heeft in zijn leven, veel haat opkropt door depressie en in combinatie met een drugs verslaving denkt een religieuze Messiah te worden die het hef in eigen handen moet nemen.

    It's a mad world.

  8. #8
    pleased

    Reacties
    5.014
    22-07-2017

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door LtFo Bekijk reactie
    heb ik altijd gezegd, koran moet je in zijn originaliteit lezen/leren

    dan heb je een basis , meeste hier op m.nl kennen de shahada niet zeggen, en hebben wel mening over grote zaken.,
    Klopt
    For those who understand, no explanation is needed. For those who do not understand, no explanation is possible.

  9. #9
    pleased

    Reacties
    5.014
    22-07-2017

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Convicted Bekijk reactie
    Ik beschouw taal zeker als een problematiek onder de Islamitische jongeren in Nederland. We leren vanuit school om Nederland en Engels te spreken. Vanuit huis praten we Arabisch of Berbers.

    Dat Arabisch van huis is een grote stap vooruit. Ik merkte op jonge leeftijd al toen ik de Quran hoorde dat er woorden waren die ik herkende. Woorden zoals Dunya, Insaan en ga zo maar door. Logisch natuurlijk Arabisch uit Marokko is zoals ieder ander Arabische tak een afstammeling van de oude Arabisch.

    Maar ik beschouw het probleem tot radicalisering in een ander aspect groter dan het taal alleen. Het probleem waar radicalisering uit ontstaat is naar mijn mening een gevolg van laksheid.

    Laksheid binnen onze Deen is niet alleen iets wat zich manifesteert in het terroristische radicalisme.
    Laksheid bevindt zich in alle sektes zelfs tot aan de Moslims die zich gedragen als een stel westerse liberalen.

    Ze beschouwen Islam alsof het een kunstwerk is aan de muur. We kijken naar het geheel en geven daar onze eigen gevoel en interpretatie bij. Dit is een gedrag wat we vaak terug zien bij de Christenen. Als je ze vraagt naar hun theologie dan gooien ze de bijbel vaak achter hun rug en vertellen ze je gewoon wat zij denken dat de Bijbel predikt.

    Bij ons gaat dat iets anders, de laksheid bij ons bestaat uit het selectief benaderen van bronnen en/of het niet naleven van het educatieve proces om het theologie uitgebreid met context en nuance te benaderen.

    Het zorgt ervoor dat mensen hun religie gaan mixen met hun eigen emotie en rationaliteit. Je hebt dan een Moslim dat van de daken roept "Only god can judge me!" en heeft laks aan velen wetten van Allah omdat ze geloven dat hun intentie genoeg is. Maar natuurlijk ook een Moslim dat veel problemen heeft in zijn leven, veel haat opkropt door depressie en in combinatie met een drugs verslaving denkt een religieuze Messiah te worden die het hef in eigen handen moet nemen.

    It's a mad world.
    Volledig mee akkoord.
    For those who understand, no explanation is needed. For those who do not understand, no explanation is possible.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    En dan te bedenken dat de massa's in de eeuwen voor de 7e eeuw en daarna tot de 20 eeuw aan toe analfebeet was.
    Overigens in flink wat islamitische landen leven er nog veel analfabeten.
    "Immigration laws are the only laws that are discussed in terms of how to help people who break them."

    Thomas Sowell

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Citaat Geplaatst door Convicted Bekijk reactie
    Ik beschouw taal zeker als een problematiek onder de Islamitische jongeren in Nederland. We leren vanuit school om Nederland en Engels te spreken. Vanuit huis praten we Arabisch of Berbers.

    Dat Arabisch van huis is een grote stap vooruit. Ik merkte op jonge leeftijd al toen ik de Quran hoorde dat er woorden waren die ik herkende. Woorden zoals Dunya, Insaan en ga zo maar door. Logisch natuurlijk Arabisch uit Marokko is zoals ieder ander Arabische tak een afstammeling van de oude Arabisch.

    Maar ik beschouw het probleem tot radicalisering in een ander aspect groter dan het taal alleen. Het probleem waar radicalisering uit ontstaat is naar mijn mening een gevolg van laksheid.

    Laksheid binnen onze Deen is niet alleen iets wat zich manifesteert in het terroristische radicalisme.
    Laksheid bevindt zich in alle sektes zelfs tot aan de Moslims die zich gedragen als een stel westerse liberalen.

    Ze beschouwen Islam alsof het een kunstwerk is aan de muur. We kijken naar het geheel en geven daar onze eigen gevoel en interpretatie bij. Dit is een gedrag wat we vaak terug zien bij de Christenen. Als je ze vraagt naar hun theologie dan gooien ze de bijbel vaak achter hun rug en vertellen ze je gewoon wat zij denken dat de Bijbel predikt.

    Bij ons gaat dat iets anders, de laksheid bij ons bestaat uit het selectief benaderen van bronnen en/of het niet naleven van het educatieve proces om het theologie uitgebreid met context en nuance te benaderen.

    Het zorgt ervoor dat mensen hun religie gaan mixen met hun eigen emotie en rationaliteit. Je hebt dan een Moslim dat van de daken roept "Only god can judge me!" en heeft laks aan velen wetten van Allah omdat ze geloven dat hun intentie genoeg is. Maar natuurlijk ook een Moslim dat veel problemen heeft in zijn leven, veel haat opkropt door depressie en in combinatie met een drugs verslaving denkt een religieuze Messiah te worden die het hef in eigen handen moet nemen.

    It's a mad world.
    Het is heel normaal lijkt mij voor mensen die hier leven en wonen dat zij Nederlands spreken.
    Zeker de 2e en verdere generaties.

    Thuis een andere taal spreken is de eigen keuze.

    En wat men radicalisatie noemt, in feite willen leven conform de eerste generaties moslims, wordt natuurlijk niet veroorzaakt door taal, of problemen met taal.
    "Immigration laws are the only laws that are discussed in terms of how to help people who break them."

    Thomas Sowell

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Bepaalde zaken zijn beeldspraak ,en andere moet je weer letterlijk opvatten.Dat onderscheid lijkt me op zich wel makkelijk te maken.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    9.769
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door Convicted Bekijk reactie
    Ze beschouwen Islam alsof het een kunstwerk is aan de muur. We kijken naar het geheel en geven daar onze eigen gevoel en interpretatie bij. Dit is een gedrag wat we vaak terug zien bij de Christenen. Als je ze vraagt naar hun theologie dan gooien ze de bijbel vaak achter hun rug en vertellen ze je gewoon wat zij denken dat de Bijbel predikt.

    Bij ons gaat dat iets anders, de laksheid bij ons bestaat uit het selectief benaderen van bronnen en/of het niet naleven van het educatieve proces om het theologie uitgebreid met context en nuance te benaderen.

    Het zorgt ervoor dat mensen hun religie gaan mixen met hun eigen emotie en rationaliteit. Je hebt dan een Moslim dat van de daken roept "Only god can judge me!" en heeft laks aan velen wetten van Allah omdat ze geloven dat hun intentie genoeg is. Maar natuurlijk ook een Moslim dat veel problemen heeft in zijn leven, veel haat opkropt door depressie en in combinatie met een drugs verslaving denkt een religieuze Messiah te worden die het hef in eigen handen moet nemen.

    It's a mad world.
    Is het niet zo dat het niet anders kan dan ook het gevoel toe te laten?
    De grootste kenners van de islam raken het al niet helemaal eens over bepaalde aspecten.
    De Koran niet gelezen hebbende, krijg ik de indruk dat nogal wat te interpreteren valt.

  14. #14
    Seven

    Reacties
    1.573
    25-01-2019

    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Is het niet zo dat het niet anders kan dan ook het gevoel toe te laten?
    De grootste kenners van de islam raken het al niet helemaal eens over bepaalde aspecten.
    De Koran niet gelezen hebbende, krijg ik de indruk dat nogal wat te interpreteren valt.
    Islamitische geleerden hebben altijd ruimte om discussies te voeren op een academische niveau en dat gebeurt ook. Het zijn kleine kwesties zoals fiqh kwesties daarom hebben we ook verschillende madhabs(rechtscholen) zoals Maliki, Hanafi enz.

    Maar ze verschillen niet over Aqeedah wat het geloof betekent dat zijn fundamentele kwesties die al vanaf dag één helder zijn overgebracht naar de Muslims.

    Geleerden bespreken geen onzinnige onderwerpen die atheïsten bijvoorbeeld vaak voorleggen. Zoals moeten we misschien niet het Quran als een volledige metaforische gebeuren beschouwen.

    Onzinnige vragen die geleerden nooit zullen stellen aan elkaar omdat ze fatsoenlijk jarenlang de tijd hebben genomen om scripties te bestuderen en dus weten wat er wordt bedoeld.

    Nog belangrijker Allah spreekt in de Quran ook over zoiets en wat voor mentaliteit zulke mensen hebben die houden van eigen interpretatie.


    هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ - 3:7

    It is He who has sent down to you, [O Muhammad], the Book; in it are verses [that are] precise - they are the foundation of the Book - and others unspecific. As for those in whose hearts is deviation [from truth], they will follow that of it which is unspecific, seeking discord and seeking an interpretation [suitable to them]. And no one knows its [true] interpretation except Allah . But those firm in knowledge say, "We believe in it. All [of it] is from our Lord." And no one will be reminded except those of understanding.

    https://www.quran.com/3/7

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    3.145
    17-09-2018

    Citaat Geplaatst door Convicted Bekijk reactie
    Islamitische geleerden hebben altijd ruimte om discussies te voeren op een academische niveau en dat gebeurt ook. Het zijn kleine kwesties zoals fiqh kwesties daarom hebben we ook verschillende madhabs(rechtscholen) zoals Maliki, Hanafi enz.

    Maar ze verschillen niet over Aqeedah wat het geloof betekent dat zijn fundamentele kwesties die al vanaf dag één helder zijn overgebracht naar de Muslims.

    Geleerden bespreken geen onzinnige onderwerpen die atheïsten bijvoorbeeld vaak voorleggen. Zoals moeten we misschien niet het Quran als een volledige metaforische gebeuren beschouwen.

    Onzinnige vragen die geleerden nooit zullen stellen aan elkaar omdat ze fatsoenlijk jarenlang de tijd hebben genomen om scripties te bestuderen en dus weten wat er wordt bedoeld.

    Nog belangrijker Allah spreekt in de Quran ook over zoiets en wat voor mentaliteit zulke mensen hebben die houden van eigen interpretatie.


    هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ - 3:7

    It is He who has sent down to you, [O Muhammad], the Book; in it are verses [that are] precise - they are the foundation of the Book - and others unspecific. As for those in whose hearts is deviation [from truth], they will follow that of it which is unspecific, seeking discord and seeking an interpretation [suitable to them]. And no one knows its [true] interpretation except Allah . But those firm in knowledge say, "We believe in it. All [of it] is from our Lord." And no one will be reminded except those of understanding.

    https://www.quran.com/3/7
    ook tafsir van de koran verschilt per madhab. ook naqsh sommige verwerpen dat oa salafisten ,