Menu

Westerbork omarmt Syrische gezinnen die zonen verloren bij ongeluk: 'Het zijn zulke lieve mensen, de deur staat altijd open'***Gisteren om 0:24**Leonie Sinnema**Drenthe

*Bloemen op de plek van het ongeluk

FacebookTwitterWhatsappE-mail

Inwoners van Westerbork zijn een inzamelingsactie begonnen voor de gezinnen van de drie jongens die vorig weekend omkwamen bij een verkeersongeluk bij Laaghalerveen.

‘Heel Bork is geschokt door het ongeluk”, zegt Joyce Hoving, die bij een van de getroffen Syrische gezinnen in de straat woont. In de nacht van zaterdag op zondag botste de auto met daarin Tarek (20), Anas (25) en Bashar (16) Ala en hun 20-jarige vriend Abdul Abu Kashif frontaal tegen een boom. Abdul en Anas overleden meteen, Bashar stierf later in het ziekenhuis. Tarek, de bestuurder, ligt daar nog steeds.

Westerbork in actie voor Syrische gezinnen die zonen verloren bij ongeluk

Lees verder

Plekje in de harten van Borkers

Vader Ala en zijn zoon Bashar kwamen begin 2016 in Westerbork wonen. Een half jaar later volgde de rest van het gezin: moeder, Tarek, de twee jongere broers en nog wat later Anas (25). De familie Abu Kashif kwam bij de Ala’s om de hoek wonen. Beide gezinnen verwierven snel een plekje in de harten van veel Westerborkers.

In de kleurrijke woonkamer van Natalie en Edwin Stort kwamen Börkers vrijdag bij elkaar om te praten over de inzamelingsactie en herinneringen op te halen. Liefdevolle woorden buitelen over elkaar heen. ,,De vier jongens hebben allemaal zoveel respect voor iedereen”, vertelt vriendin Sanaa (30), die door Anas, Abdul, Bashar en Tarek gekscherend ‘tante’ wordt genoemd. ,,Ze zijn heel netjes, heel beleefd en zorgzaam.”

‘Veel lachen’

,,Veel lachen ook”, vult Natalie Stort aan. Haar man Edwin kwam Bashar en zijn vader vlak na hun aankomst in het dorp tegen en nodigde ze meteen uit om te komen eten. ,,We kookten Syrisch, dachten Edwin en ik tenminste. Maar Bashar en zijn vader hadden dat nog nooit gegeten. Het eten was wel lekker, zeiden ze”, vertelt Stort. De aanwezigen lachen.

Ook Darik Smit (20) kan zich de eerste ontmoeting nog goed herinneren. ,,Ik zat voor het eerst bij de familie Ala op de bank met mijn neef. We verstonden niet wat er allemaal werd gezegd, mijn neef voelde zich niet zo op zijn gemak. Maar ik keek echt mijn ogen uit. Je hoefde die jongens niet te verstaan om de sfeer te voelen. Je kreeg zoveel positieve energie, voor mij was dat echt ongekend. Ik wilde ze graag vaker zien”, vertelt hij.

Waterpijp en springen op de muziek

En zo zijn de herinneringen talloos. Die keer tijdens de nacht van Bork, waar de Syriërs en Nederlanders gebroederlijk naast elkaar staan en Anas maar op en neer blíjft springen. Of de keer dat Smit Anas een FC Groningen-shirt geeft en er prompt een vlag van de voetbalclub voor terugkrijgt. Of toen buurvrouw Joyce Hoving voor het eerst waterpijp leerde roken. ,,Erg leuk!”, weet ze nog.

Die fatale nacht waren de jongens waarschijnlijk onderweg naar het huis van Anas, in Smilde. Hij woonde daar nog maar net. ,,Het huis was bijna klaar, hij had alleen nog bestek nodig”, weet Irma, die in Westerbork een kringloopwinkel bestiert. Anas droomde van een bestaan als tandtechnicus. Tarek wilde automonteur worden. Bashar wist het nog niet helemaal, maar tijdens de skilessen die hij met de familie Stort volgde, werd gegrapt dat hij ‘de eerste Syrische skileraar’ zou worden.

De fatale nacht

Wat er die nacht precies is gebeurd, weten de aanwezigen niet. Speculaties over drank wijzen ze resoluut van de hand; de jongens dronken nooit. De herinneringen van Tarek, die nog in het ziekenhuis ligt, komen langzaam terug. ,,Hij vertelde me dat hij een dier heeft gezien”, vertelt Natalie Stort.

Het maakt het ongeluk niet minder vreselijk. ,,Het moment dat je het hoort...”, Irma van de kringloopwinkel, een goede vriendin van moeder Ala, kan haar tranen niet bewingen. ,,Het zijn moeders die hun kinderen verliezen.” En daarom staan de Westerborkers nu gezamenlijk op, in een poging het leed van de gezinnen iets te verzachten.

Inzamelingsactie

,,De actie om geld in te zamelen is vrij spontaan ontstaan”, vertelt Natalie Stort. ,,We hoorden eigenlijk overal wel de behoefte dat mensen geld willen geven. Er was in Assen al een actie. Maar dan merk je ook dat Westerbork zelf wat wil doen.” Via de Facebookpagina ‘Steun de 2 Syrische zwaar getroffen gezinnen uit Westerbork’ kunnen mensen op een gemakkelijke manier geld doneren. De komende dagen worden in het dorp bovendien flyers verspreid.

Hoeveel geld precies nodig is, weten ze nog niet zo goed. Maar dat het om een groot bedrag gaat, staat vast. De kosten voor de begrafenis en het graf, de zorgkosten voor Tarek.

‘Alle steun is nodig’

‘Tante’ Sanaa heeft nog een belangrijke aanvulling. ,,Alle families hebben geld nodig, maar de ontbrekende familie is misschien nog wel het belangrijkst.” De dochter van de familie Ala is momenteel in Saoedi-Arabië. En een zoon van de familie Abu Kashif is in Libanon. Het lukt maar niet ze naar Nederland te krijgen, al is het maar tijdelijk. ,,De moeder van Bashar en Anas heeft haar dochter hard nodig”, weet Natalie Stort.

Dat de families, na hun vlucht voor oorlogsgeweld, op zo’n verschrikkelijke manier hun zoons en broers verliezen is haast ondraaglijk. ,,In een nieuw land geconfronteerd met zo’n verlies en daar je weg in vinden: daar kunnen ze alle steun bij gebruiken”, zegt Natalie Stort.

Nazorg

,,We willen ook helpen bij nazorg”, vult Storts man Edwin aan. ,,De twee jongere broertjes van Anas, Tarek en Bashar zijn enorm verdrietig. Daar zou ik zo graag iets voor doen. Het zijn waanzinnige kinderen, gek op voetbal. Met ze naar een bekende voetbalploeg of skiën in Groningen”, zegt hij.

De Borkers hebben één doel: ervoor zorgen dat er meer is dan dat verschrikkelijke verdriet.

FacebookTwitterWhatsappE-mail

Leonie Sinnema

Verslaggever in Midden-Drenthe. Reageren of tips? leonie.sinnema@dvhn.nl of @Leoniealies

Toon reacties

https://www.dvhn.nl/drenthe/Westerbo...-24296384.html