1. #76
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Ik geef het op met je, shit for brains..

    volg de draad eens terug en probeer te achterhalen wie wat wanner zei..

    dan zou je moeten snappen dat mijnwerken a smerig en gevaarlijk werk was waarbij het niet uitmaakt of je wel of geen gastarbeider bent maar dat de werkgever slecht voor zijn werknemers zorgde gezien de vele klachten nadien en sterfgevallen. Dat was waar de discussie over ging. Niet of dat mensen er graag wilden werken. Natuurlijk wilden mensen geld verdienen.

    Citaat Geplaatst door Habibi88 Bekijk reactie
    Hahahah...

    Je moet al gaan draaien, om een argument nog enigszins te laten kloppen...

    Ik zal het je even ontleden, zodat je draaiingen en kletsverhaaltjes meteen duidelijk worden.

    Waar heb ik ergens gezegd dat werken in de koel fantastische werk was?

    Dat heb ik niet, ik heb gezegd dat het heel goed betaald werk was, en daarom begeerlijk.

    Jij staat dus weer te kletsen ( al 2 keer binnen hetzelfde topic)...
    Maar ja dat zal ik je maar gunnen. Je bent tenslotte ook al aan het schelden en beledigen.
    Je zit al aan het einde van je kunnen.

    Tegenwoordig zijn er 5 ploegendiensten, ook niet fantastische werk, maar het betaald zo goed,
    dus willen mensen het graag doen. Het is dus begeerlijke functie.

  2. #77
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door jakko Bekijk reactie
    Waar slaat deze opmerking op? Het gaat erover dat er zwaar en gevaarlijk werk werd uitbesteed aan nieuwkomers. Dat zij dit accepteerden haalt de verantwoordelijkheid bij werkgevers weg om dit werk niet gezond aan te bieden?


    Wat mankeert je?
    Het is je ontgaan dat Nederlanders ook en al heel lang in de mijnen werkten?
    Jij denkt dat die mensen uit het buitenland goed betaalde banen met goed vooruitzichten op hebben gezegd om NL in de mijnen te gaan werken?

    In die tijd werkten Nederlanders allemaal in prima geoutilleerde fabrieken?
    Alles geweldig?
    Als men dat werk alleen door Polen en Italianen liet doen, waarom was er dan onder de Limburgers zoveel verzet tegen het sluiten van de mijnen?

    Waarom toch steeds weer het verdraaien van de historische feiten om maar te proberen aan te tonen hoe verschrikkelijk men hier was en de mensen die hier na toe kwamen - en zij aan zij met de Nederlanders in de mijnen werkten, bij Hoogovens, in de textiel in Twente, in de fabrieken van Zaandam enz - zo afschuwelijk zijn behandeld?

  3. #78
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Mijn oom, Nederlander, is gestorven aan de mijnen. Zijn gezondheid is dus geofferd voor dat werk. Ik heb hem zien creperen/stikke door zijn stoflongen. Dus ja, de Nederlanders en alle werknemers werden daar uitgebuit en slecht behandeld. En ja, natuurlijk wilden de Limburgers de mijnen behouden omdat er verder geen enkel werk was.
    Orienteer jij je eerst eens 'historisch' kwezel. Heb jij nooit gehoord over het stoflongen-schandaal? Dat trof iedereen. En dat een Marokkaan dan hier zegt dat ze het smerige werk moesten verrichten, dan klopt dat, net zoals arme Nederlandse sloebers dat moesten. Ik heb hem nergens horen zeggen dat het alleen om Marokkanen ging. Jij wel? En er waren periodes dat er veel buitenlanders werden geworven omdat Nederlanders het niet meer wilden.



    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Het is je ontgaan dat Nederlanders ook en al heel lang in de mijnen werkten?
    Jij denkt dat die mensen uit het buitenland goed betaalde banen met goed vooruitzichten op hebben gezegd om NL in de mijnen te gaan werken?

    In die tijd werkten Nederlanders allemaal in prima geoutilleerde fabrieken?
    Alles geweldig?
    Als men dat werk alleen door Polen en Italianen liet doen, waarom was er dan onder de Limburgers zoveel verzet tegen het sluiten van de mijnen?

    Waarom toch steeds weer het verdraaien van de historische feiten om maar aan te tonen hoe verschrikkelijk men hier was en de mensen die hier na toe kwamen - en zij aan zij met de Nederlanders in de mijnen werkten, bij Hoogovens, in de textiel in Twente, in de fabrieken van Zaandam enz - zo afschuwelijk zijn behandeld?

  4. #79
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door jakko Bekijk reactie
    Mijn oom, Nederlander, is gestorven aan de mijnen. Zijn gezondheid is dus geofferd voor dat werk. Ik heb hem zien creperen/stikke door zijn stoflongen. Dus ja, de Nederlanders en alle werknemers werden daar uitgebuit en slecht behandeld. En ja, natuurlijk wilden de Limburgers de mijnen behouden omdat er verder geen enkel werk was.
    Orienteer jij je eerst eens 'historisch' kwezel. Heb jij nooit gehoord over het stoflongen-schandaal? Dat trof iedereen. En dat een Marokkaan dan hier zegt dat ze het smerige werk moesten verrichten, dan klopt dat, net zoals arme Nederlandse sloebers dat moesten. Ik heb hem nergens horen zeggen dat het alleen om Marokkanen ging. Jij wel?
    Ik reageerde toch op wat jij schreef:

    "Geplaatst door jakko Bekijk reactie
    Waar slaat deze opmerking op? Het gaat erover dat er zwaar en gevaarlijk werk werd uitbesteed aan nieuwkomers. Dat zij dit accepteerden haalt de verantwoordelijkheid bij werkgevers weg om dit werk niet gezond aan te bieden?"

    De gastarbeiders deden hetzelfde werk samen met Nederlanders. En dat het geen prettig, en gevaarlijk werk was is genoegzaam bekend.
    Maar heel veel werk was in die tijd niet echt gezond laat staan prettig.
    Zie ook de asbest longen.

  5. #80
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Op het laatst wilden de Nederlanders niet meer en werden de plaatsen door buitenlanders ingevuld ja. Lees mijn laatste post hierover.

    hier:
    In het begin van de jaren zestig wierven de Nederlandse mijnen Spanjaarden en Joegoslaven; de meest opvallende groep in de jaren zestig en zeventig waren echter de Marokkanen. De eerste Marokkanen arriveerden eind 1963 in Limburg. Ze waren afkomstig van Noord-Franse mijnen. Deze groepen werden niet actief door de mijnbedrijven aangeworven, maar meldden zich spontaan aan.[67] Door hun ervaring met het werk ondergronds, werden ze graag door de mijndirecties aangenomen. Aan het eind van 1965 had één op de drie buitenlandse mijnwerkers in Nederland de Marokkaanse nationaliteit, vijf jaar later was dat aandeel gestegen tot bijna de helft. Vanaf 1970 wierven de Nederlandse mijnen rechtstreeks in Marokko. Ook die acties leverden vooral mijnwerkers op met ervaring, opgedaan tijdens eerdere verblijven in West-Europese mijnbouwregio's.[68]

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Ik reageerde toch op wat jij schreef:

    "Geplaatst door jakko Bekijk reactie
    Waar slaat deze opmerking op? Het gaat erover dat er zwaar en gevaarlijk werk werd uitbesteed aan nieuwkomers. Dat zij dit accepteerden haalt de verantwoordelijkheid bij werkgevers weg om dit werk niet gezond aan te bieden?"

    De gastarbeiders deden hetzelfde werk samen met Nederlanders. En dat het geen prettig, en gevaarlijk werk was is genoegzaam bekend.
    Maar heel veel werk was in die tijd niet echt gezond laat staan prettig.
    Zie ook de asbest longen.

  6. #81
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    Beste Jakko,


    Lees jij je eigen bijdrages ook?

    Wat staat daar? Mensen werden actief gerekruteerd in Noord Afrika.
    Maar dat hoefde ook niet altijd, want mensen solliciteerde op die functie vanzelf.

    Hetgeen wat duidelijk maakt men dus die baan uitzocht.
    "Ze melde zich spontaan aan".

    Het staat er letterlijk...

    "vijf jaar later was dat aandeel gestegen tot bijna de helft."
    En wie was die andere helft werklieden?

    "mijnwerkers op met ervaring"
    Allemaal mensen die dat werk niet graag wilde doen...

    Nu plaats je deze teksten erbij, en die geven nog steeds aan dat je
    heb staan te kletsen.

    Nu mag je wel weer gaan schelden en beledigen, maar dat maakt
    de feiten er niets minder om.

  7. #82
    MVC Lid

    Reacties
    1.094
    20-03-2017

    Citaat Geplaatst door jakko Bekijk reactie
    In 1958 hadden Italianen de koppositie onder de buitenlandse arbeiders in de Nederlandse mijnen overgenomen. Nadat de eerste naoorlogse groepen Italianen al in 1949 waren geworven op basis van het Nederlands-Italiaanse akkoord[64], was het nijpende tekort aan mijnwerkers in 1955 aanleiding geweest opnieuw tot rekrutering van Italiaanse arbeiders over te gaan. Die acties leverden de mijnen in totaal ruim drieduizend arbeiders op.[65] Het verloop onder de Italianen was echter groot.[66] Dat is de belangrijkste reden waarom in de jaren zestig hun aandeel scherp daalde. Vrijwillig vertrek kwam onder hen relatief vaak voor, en zij waren de belangrijkste slachtoffers van de kolencrisis van 1958-1960.
    In het begin van de jaren zestig wierven de Nederlandse mijnen Spanjaarden en Joegoslaven; de meest opvallende groep in de jaren zestig en zeventig waren echter de Marokkanen. De eerste Marokkanen arriveerden eind 1963 in Limburg. Ze waren afkomstig van Noord-Franse mijnen. Deze groepen werden niet actief door de mijnbedrijven aangeworven, maar meldden zich spontaan aan.[67] Door hun ervaring met het werk ondergronds, werden ze graag door de mijndirecties aangenomen. Aan het eind van 1965 had één op de drie buitenlandse mijnwerkers in Nederland de Marokkaanse nationaliteit, vijf jaar later was dat aandeel gestegen tot bijna de helft. Vanaf 1970 wierven de Nederlandse mijnen rechtstreeks in Marokko. Ook die acties leverden vooral mijnwerkers op met ervaring, opgedaan tijdens eerdere verblijven in West-Europese mijnbouwregio's.[68]
    No religions of the world is higher than humanity.

  8. #83
    MVC Lid

    Reacties
    1.094
    20-03-2017

    Hier wat feitjes mensen.
    Feitjes die Jacob wel heeft gelezen.
    https://goto.marokko.nl/?url=https%3...rlands-limburg
    No religions of the world is higher than humanity.

  9. #84
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Jij leest niet goed Habobo. Ja, mensen melden zich aan om geld te verdienen. Maar daar ging de opmerking van SiPure niet om. Het ging erom dat toen bekend werd dat het werk gevaarlijk en ongezond was, er minder autochtonen gingen werken en er meer allochtonen werden aangetrokken. Terwijl de autochtonen liever elders gingen werken en vaak voor betere omstandigheden en beter loon. Lees die artikelen eens wat beter.

    Dit was het punt van SiPure; Juist, gelijk heb je, vooral als je vader of een van je familieleden in de steenkool gewerkt heeft, daar pneumoconiose heeft opgedaan voor de rest van zijn leven. Werk met goede CAO’s dat geen locals wilden doen? Tuurlijk CAO’s, anders hielden ze geen arbeiders over.
    Zwijg dan maar over de asbestose, larynxkanker en metaalkoorts en zovele meer, onder het vuilste werk vielen ook de meeste slachtoffers en dat waren juist de mensen die voor jullie het vuil werk opknapten.


    Citaat Geplaatst door Habibi88 Bekijk reactie
    Beste Jakko,


    Lees jij je eigen bijdrages ook?

    Wat staat daar? Mensen werden actief gerekruteerd in Noord Afrika.
    Maar dat hoefde ook niet altijd, want mensen solliciteerde op die functie vanzelf.

    Hetgeen wat duidelijk maakt men dus die baan uitzocht.
    "Ze melde zich spontaan aan".

    Het staat er letterlijk...

    "vijf jaar later was dat aandeel gestegen tot bijna de helft."
    En wie was die andere helft werklieden?

    "mijnwerkers op met ervaring"
    Allemaal mensen die dat werk niet graag wilde doen...

    Nu plaats je deze teksten erbij, en die geven nog steeds aan dat je
    heb staan te kletsen.

    Nu mag je wel weer gaan schelden en beledigen, maar dat maakt
    de feiten er niets minder om.

  10. #85
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    Citaat Geplaatst door jakko Bekijk reactie
    Jij leest niet goed Habobo. Ja, mensen melden zich aan om geld te verdienen. Maar daar ging de opmerking van SiPure niet om. Het ging erom dat toen bekend werd dat het werk gevaarlijk en ongezond was, er minder autochtonen gingen werken en er meer allochtonen werden aangetrokken. Terwijl de autochtonen liever elders gingen werken en vaak voor betere omstandigheden en beter loon. Lees die artikelen eens wat beter.

    Dit was het punt van SiPure; Juist, gelijk heb je, vooral als je vader of een van je familieleden in de steenkool gewerkt heeft, daar pneumoconiose heeft opgedaan voor de rest van zijn leven. Werk met goede CAO’s dat geen locals wilden doen? Tuurlijk CAO’s, anders hielden ze geen arbeiders over.
    Zwijg dan maar over de asbestose, larynxkanker en metaalkoorts en zovele meer, onder het vuilste werk vielen ook de meeste slachtoffers en dat waren juist de mensen die voor jullie het vuil werk opknapten.
    Ja en 50% was geen gastarbeider, mensen melde zich zelf aan om zo een baan te bemachtigen.
    Als jij familie uit het zuiden van het land hebt, weet jij ook wat een "koelen-kloot" was.
    En die deden dat werk omdat het meer verdienden dan ander werk wat ze konden doen.
    Laaggeschoolde arbeid, die meer betaalde als andere laaggeschoolde arbeid.

    "die voor jullie het vuil werk opknapten."
    Voor jullie? Voor jou en je familie ook hoor.
    Of stookten zij vroeger geen kachel in huis?

  11. #86
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Namens mijn oom spreek ik ook van 'voor jullie het vuile werk opknappen'. Hij is gestorven aan stoflongen vanwege de werkomstandigheden daar. De mijnen hadden moeten zorgen voor goede werkomstandigheden. Hebben ze niet gedaan. Er zijn later vergoedingen afgedwongen langs de rechter. Jij spreekt het goed dat een werkgever werk laat doen waar je van sterft.


    Dat kan, is niet mijn idee van okee.

    Citaat Geplaatst door Habibi88 Bekijk reactie
    Ja en 50% was geen gastarbeider, mensen melde zich zelf aan om zo een baan te bemachtigen.
    Als jij familie uit het zuiden van het land hebt, weet jij ook wat een "koelen-kloot" was.
    En die deden dat werk omdat het meer verdienden dan ander werk wat ze konden doen.
    Laaggeschoolde arbeid, die meer betaalde als andere laaggeschoolde arbeid.

    "die voor jullie het vuil werk opknapten."
    Voor jullie? Voor jou en je familie ook hoor.
    Of stookten zij vroeger geen kachel in huis?

  12. #87
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    Citaat Geplaatst door jakko Bekijk reactie
    Namens mijn oom spreek ik ook van 'voor jullie het vuile werk opknappen'. Hij is gestorven aan stoflongen vanwege de werkomstandigheden daar. De mijnen hadden moeten zorgen voor goede werkomstandigheden. Hebben ze niet gedaan. Er zijn later vergoedingen afgedwongen langs de rechter. Jij spreekt het goed dat een werkgever werk laat doen waar je van sterft.


    Dat kan, is niet mijn idee van okee.

    Ik probeer hier echt niet het werk in de mijnen als een mooie functie neer te zetten.
    Dat is en dat was gewoon smerig werk.

    Maar dat staat los van het feit dat deze mensen beter betaald kregen dan voor
    een vergelijkbaar werk op het zelfde opleidingsniveau.

    En maar goed dat de mijn gesloten zijn geworden door Joop den Uyl.
    Dat was zijn enige echte fatsoenlijke bijdrage aan NL.

    En het is idd verschrikkelijk dat zo vele mensen ziek zijn geworden, en dat men
    daar ook van af wist. Maar niets deed.


    Hier een aardig stukje.

    Wellicht had de overheid samen met de directie eerder moeten ingrijpen.
    Want de werknemers gingen zelfs staken tegen sluiting van de mijnen...

    De werkgevers hadden dus de werknemers meer in bescherming moeten nemen.
    Zelfs als de werknemers dat niet wilde...

    "De elite wilde er dan ook best vanaf, maar de meeste mijnwerkers dachten daar anders over."

    https://downtoearthmagazine.nl/oneer...ijnsluitingen/

  13. #88
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Houd jij je nou maar bij de riedel dat mensen nooit uitgebuit kunnen worden, en dat wat er gebeurt hun eigen verantwoordelijkheid is. En laat vooral niet een allochtoon of linksmensch deze bubbel bij je door proberen te prikken. Hou die rug recht Haboeboe!

    En de elite wilde er vanaf? Maar waarom? Heb je je dat wel afgevraagd? Omdat de mijnen niet meer rendabel waren, niet vanwege de werkomstandigheden.


    Citaat Geplaatst door Habibi88 Bekijk reactie
    Ik probeer hier echt niet het werk in de mijnen als een mooie functie neer te zetten.
    Dat is en dat was gewoon smerig werk.

    Maar dat staat los van het feit dat deze mensen beter betaald kregen dan voor
    een vergelijkbaar werk op het zelfde opleidingsniveau.

    En maar goed dat de mijn gesloten zijn geworden door Joop den Uyl.
    Dat was zijn enige echte fatsoenlijke bijdrage aan NL.

    En het is idd verschrikkelijk dat zo vele mensen ziek zijn geworden, en dat men
    daar ook van af wist. Maar niets deed.


    Hier een aardig stukje.

    Wellicht had de overheid samen met de directie eerder moeten ingrijpen.
    Want de werknemers gingen zelfs staken tegen sluiting van de mijnen...

    De werkgevers hadden dus de werknemers meer in bescherming moeten nemen.
    Zelfs als de werknemers dat niet wilde...

    "De elite wilde er dan ook best vanaf, maar de meeste mijnwerkers dachten daar anders over."

    https://downtoearthmagazine.nl/oneer...ijnsluitingen/

  14. #89
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    Citaat Geplaatst door jakko Bekijk reactie
    Houd jij je nou maar bij de riedel dat mensen nooit uitgebuit kunnen worden, en dat wat er gebeurt hun eigen verantwoordelijkheid is. En laat vooral niet een allochtoon of linksmensch deze bubbel bij je door proberen te prikken. Hou die rug recht Haboeboe!

    En de elite wilde er vanaf? Maar waarom? Heb je je dat wel afgevraagd? Omdat de mijnen niet meer rendabel waren, niet vanwege de werkomstandigheden.
    "Houd jij je nou maar bij de riedel dat mensen nooit uitgebuit kunnen worden,"
    Zeg ik dat ergens dan? Je moet me geen woorden in de mond leggen!

    "en dat wat er gebeurt hun eigen verantwoordelijkheid is. "
    Als we naar de werklieden geluisterd hadden dan waren de mijn nog steeds open geweest.
    Net als in Engeland en in Amerika.

    " En laat vooral niet een allochtoon of linksmensch deze bubbel bij je door proberen te prikken. "
    Welke bubbel? Jij verzint hier iets wat ik zou hebben volgens jou...
    Ik heb zoiets nooit gezegd.

    "Hou die rug recht Haboeboe! "
    Ik hoef niet te doen in deze.
    Jij dicht mij hier woorden toe, die ik nooit gezegd heb.

    "Omdat de mijnen niet meer rendabel waren, niet vanwege de werkomstandigheden."
    De motivaties waren niet zuiver, de acties wel. En dat allemaal terwijl er gestaakt werd
    om die smerige mijnen met dat bijna mens-onterend werk open te houden.
    Een moedig besluit dus van die elite.

    En die elite en overheid had misschien wel veel sneller en harder moeten ingrijpen,
    om die mijn te sluiten in NL. Maar wat was er dan wel niet gebeurd?
    De stakingen zijn iedereen nog bekend tegen de sluiting.
    Zelfs de werknemers namen al die smerige longziektes dus voor lief.
    Want die waren in de jaren 60 al lang bekend.