1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    ’Waarom verdedigt Europa zich niet tegen islamisering?’

    Wetenschapper Bassam Tibi bezorgd

    Syrische geleerde en moslim: ’Waarom verdedigt Europa zich niet tegen islamisering?’


    Bassam Tibi is niets minder dan een levend monument. Zonder de Syrische geleerde, die op z’n 18e vanuit Damascus de wereld introk, zou de islamologie – de kennis over de (cultuur van de) islam – niet bestaan. Tibi, die meer dan vijftig boeken schreef, is een gelovige moslim, die ongemakkelijke vragen stelt. „Waarom verdedigen de Europeanen zich niet tegen de islamisering? Jullie zijn sukkels.”

    Stel Bassam Tibi een vraag en je krijgt niet een antwoord terug, maar een verhaal. Vol vuur vertelt de Duits-Arabische socioloog en politicoloog, op bezoek bij de universiteit van Leiden, over zijn ervaringen. „Ik ben een man uit de Oriënt”, zegt Tibi. „Ik denk in verhalen.”

    Stel Bassam Tibi een vraag en je krijgt niet een antwoord terug, maar een verhaal. Vol vuur vertelt de Duits-Arabische socioloog en politicoloog, op bezoek bij de universiteit van Leiden, over zijn ervaringen. „Ik ben een man uit de Oriënt”, zegt Tibi. „Ik denk in verhalen.”

    "Ze sloegen en schopten me totdat ik ze begon toe spreken in het Arabisch en citeerde uit de Koran"
    Op zijn 74e is zijn arsenaal aan verhalen schier onuitputtelijk. Zoals de anekdote over die keer in 1993 toen hij tijdens een reis door Noord-Afrika bijna werd vermoord door een agressieve groep radicale moslims. „Die wachtten mij op na een lezing. Ze sloegen en schopten me totdat ik ze begon toe spreken in het Arabisch en citeerde uit de Koran.” Met dramatische handgebaren en in het Arabisch, luid roepend naar de hemel, speelt hij de scène na. Lachend: „Toen waren ze snel verdwenen.”

    Haat
    Bassam Tibi spreekt vijf talen, hij leefde en werkte in talloze landen, van Afrika en Azië tot de Verenigde Staten, hij adviseerde presidenten en koningen, en hij haalde zich wegens zijn scherpe opinies (’De Duitse staat capituleert voor de islam’) de haat van de politiek-correcte goegemeente op de hals.

    Van de kleine Syrische wetenschapper, die met zijn Duitse echtgenote Ursula in Göttingen woont, verscheen afgelopen week het boek Islamisme en islam in Nederlandse vertaling. Rond zijn persoon en werk organiseerde de Universiteit Leiden bovendien een symposium. Al die aandacht doet hem ongetwijfeld deugd. „Ik heb een groot ego”, geeft Tibi toe, met de gulle lach die hem kenmerkt.

    "Blonde Duitsers noemen mij – een geelhuidige Aziaat én moslim – een racist"
    Niet overal is hij zo geliefd als bij zijn gastheren in Leiden, onder wie ook de rechtsfilosofen Paul Cliteur en Afshin Ellian. In Duitsland, zijn tweede vaderland, wordt Bassam Tibi weggezet als ’islamofoob’ en ’racist’. „Ik krijg daar geen lucht meer”, zegt de islamkenner, die lang aan de universiteit van Göttingen werkte als hoogleraar internationale betrekkingen. „In Duitsland, ooit het land van kritische filosofen, is kritiek op de islam verboden. De wereld staat er op z’n kop. Blonde Duitsers noemen mij – een geelhuidige Aziaat én moslim – een racist. Omdat ik de vluchtelingenpolitiek van Merkel bekritiseer en waarschuw voor de islamisering van Europa. Ach, ze hebben geen idee wat de islam is. En Duitsers kunnen geen maat houden: alles moet er altijd extreem zijn.”

    Trauma
    Het is Tibi’s trauma: hij houdt van de Duitse taal en van de cultuur, maar niet van de Duitsers. Hij heeft zich door hen nooit geaccepteerd gevoeld. Terwijl hij het nota bene was die in 1998 het veel besproken begrip ’Leitkultur’ (dominante cultuur) muntte. Daarmee doelt Tibi op de noodzakelijkheid van gedeelde waarden in onze westerse samenlevingen: democratie, mensenrechten, de scheiding van kerk en staat onder meer. Alleen als zij deze kernwaarden accepteren kunnen mensen met verschillende achtergronden en religies – óók islamitische immigranten – zich daadwerkelijk ’burger’ voelen. Tibi formuleerde meer internationaal bekend geworden begrippen: ’parallelle samenlevingen’, bijvoorbeeld, en ’euro-islam’.

    Over die ’Leitkultur’ en hoe die er in Duitsland uit zou moeten zien – tot en met discussies als ’Bratwurst oder Döner’? – werden in de loop der tijd hevige debatten gevoerd. Maar hoezeer Bassam Tibi zich ook Duits voelde – hij werd in 1976 Duits staatsburger – in de ogen van veel Duitsers bleef hij die ’Syrische immigrant met Duits paspoort’. „Ik heb 31 boeken geschreven in het Duits, ik heb een Duits paspoort, ik spreek beter Duits dan veel Duitsers, ik heb zoveel voor Duitsland gedaan, maar ik word nog altijd als een vreemde behandeld.”

    "Ik heb zoveel voor Duitsland gedaan, maar ik word nog altijd als een vreemde behandeld"
    Hij keerde telkens terug naar Göttingen voor Ursula, die er niet weg wilde. Maar hij ádemde elders, zegt hij, in de VS vooral, waar Tibi langjarige aanstellingen kreeg aan topuniversiteiten als Harvard, Yale en Berkeley. En ook in een land als Senegal. „De zwarte Senegalezen spraken mij als moslim aan met ’broeder’. Ik voelde mij er meteen opgenomen in hun gemeenschap. In Senegal begreep ik dat een Afrikaanse variant van de islam mogelijk is. Ik dacht: waarom zou dit in Europa niet ook kunnen? Een euro-islam.”

    Dat is een van de belangrijkste van Bassam Tibi’s stellingen: verwar de islam niet met het islamisme, dus: verwar de religie niet met de politiek-autoritaire beweging die het islamisme is. Voor Tibi bestaat er wel degelijk een verlichte variant van de islam, die hij aanhangt en die in de loop der tijd ondergesneeuwd is geraakt onder druk van orthodoxe predikers en hun fanatieke volgelingen. Het islamisme met z’n naargeestige totalitaire karakter en z’n nadruk op de jihad (de ’strijd’) en de sharia (de islamitische wet) ziet hij als een moderne perversie, die bestreden moet worden.

    Frisse wind
    Daarom noemt Tibi de huidige politiek van Oost-Europese landen als Hongarije, Polen en Tsjechië, die moslim-immigratie willen vermijden, een ’frisse wind’. Met die waardering jaagt hij vooral linkse critici tegen zich in het harnas, onder wie de Nederlandse Europarlementariër Judith Sargentini (GroenLinks), die de ontwikkelingen in Oost-Europa scherp bekritiseert. Tibi: „Ik vind dat die landen groot gelijk hebben. Ze verzetten zich tegen de almacht van Duitsland in Europa en tegen de islamisering. Ik ben ook een bewonderaar van de Oostenrijkse kanselier Sebastian Kurz, met wie ik samen een boek heb geschreven. Hij is Angela Merkel veruit de baas. Vorig jaar heeft Kurz veertig imams uitgezet en zeven moskeeën gesloten omdat zij antisemitische propaganda verspreidden. Dat doen weinig politieke leiders hem na.”

    "Ik zie dat Europa zelfmoord pleegt. Kijk naar de demografische ontwikkelingen"
    Voor de toekomst van Duitsland, maar ook voor die van Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden, landen waar kritiek op de islam reflexmatig als ’islamofoob’ wordt weggezet, koestert hij weinig hoop. „Nee, geen enkele. De politiek-correcte terreur was nog nooit zo sterk als nu en dat zal niet snel veranderen. Ik zie dat Europa zelfmoord pleegt. Kijk naar de demografische ontwikkelingen: over een aantal jaren zijn grote delen van Europa overwegend islamitisch. Waarom verdedigen jullie je niet tegen de islamisering? Jullie zijn sukkels.” Tibi hekelt de ’linkse onderwerping’ aan de islam. „Zodra islamisten ’racisme!’ roepen – bij ook maar de geringste kritiek op de islam – krijgen zij steun uit linkse hoek. Maar islamisten zijn nota bene radicaal-rechts! Hoe kunnen linkse partijen hen verdedigen? Het is rationeel bijna niet meer te begrijpen. Maar weet je wat het is? Die linkse mensen haten alles wat westers is en zien in de radicale islam een bondgenoot.”

    Crises
    Hij praat gepassioneerd, pakt af en toe de hand vast van z’n gesprekspartners en vraagt na afloop of hij geen gekke dingen heeft gezegd. „Ik laat me soms een beetje meeslepen.” Aan de andere kant weet Bassam Tibi, die gepensioneerd is, dat hij op zijn leeftijd niets meer heeft te verliezen.

    "Ik ben door enkele serieuze identiteitscrises gegaan"
    Hij werkt aan z’n autobiografie, die hij met de hand schrijft en waarvan hij 600 pagina’s af heeft. Daarin komen ook de persoonlijke crises in zijn leven aan bod. „Ik ben door enkele serieuze identiteitscrises gegaan, momenten waarop ik geen idee meer had wie ik was.” Hij ging ervoor in therapie. Tijdens die gesprekken kwam Tibi tot een belangrijk inzicht. „Ik begreep hoe diep de islam in mij zit verankerd.”

    GRONDLEGGER VAN DE ISLAMOLOGIE
    Bassam Tibi (Damascus, 1944) is een Duitse filosoof van Syrische afkomst. Hij wordt gezien als de grondlegger van de islamologie, de wetenschap die de islam en zijn cultuur en sociale omgeving bestudeert. Tibi is een kritische moslim, die waarschuwt voor de gevaren van de radicale islam. Hij introduceerde in 1998 het sindsdien gevleugeld geraakte begrip Leitkultur in het publieke debat in het Westen. Bassam Tibi is auteur van tientallen boeken, waarvan Europa ohne Identität? Die Krise der multikulturellen Gesellschaft’ (1998) een van de bekendste is. Tibi doceerde aan universiteiten in verschillende landen. Zijn boek Islamisme en islam verscheen afgelopen week in Nederlandse vertaling.

    https://www.telegraaf.nl/nieuws/3195...n-islamisering

  2. #2
    ondertitel?

    Reacties
    19.142
    12-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Nu kan ik dit hele stuk lezen, maar het is heel simpel. Na +/-1100 jaar strijd met islam werd islam veroverd door de Christenen. Niet zoals het daarvoor altijd ging met massa bekering de ene of de andere kant op, maar gewoon het omverwerpen van alle regimes. Men was te lui geworden en te verdeeld om zich te verdedigen tegen de Christenen.
    Men heeft nu de landen teruggegeven aan de mensen die er wonen en voelt zich superieur, zie ons eens goed zijn is het liedje. Islam heeft nooit zo iets teruggegeven, en dus is het minderwaardig in de ogen van de machthebbers van het westen. Het kan dus geen bedreiging zijn voor het westen is het idee. Niet militair, niet ideologisch, ofwel men is te racistisch om islam als een gevaar te zien voor wat dan ook.
    Ondertussen houden veiligheidsdiensten de term het groene gevaar nog in leven, maar dat is een ander hoofdstuk.
    Racisme van de lage verwachtingen.
    Disclaimer: Berichten zijn geen provocatie anders dan die tot een volwassen vorm van discussie. Ook is het bericht niet racistisch bedoeld. Generalisaties zijn voor communicatie gemak, niet iedereen geld dus. Er is geen sprake dat de ene mening meer waard is dan de ander, echter om discussie redenen word dit wel als zodanig voorgedragen. De schrijven verenigd zich niet altijd met de tekst.

  3. #3
    Ehm...

    Reacties
    2.371
    24-09-2004

    Bassam Tibi een moslim? Goede grap, hahaha.

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    834
    17-09-2012

    Die rechts radicalen hebben allemaal wat met hhhh

  5. #5
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door egrie Bekijk reactie
    Die rechts radicalen hebben allemaal wat met hhhh



    hhhhhh.

    Uitzonderingen bevestigen de regel ...

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    3.647
    02-05-2015

    Het wordt gewoon een bikkel en snoeiharde samenleving waarin je als een woudloper de weg in het
    donkere bomen bos van onze samenleving, goed de weg moet leren weten.

    Door een goede opleiding een goede betrekking krijgen we natuurlijk dat goed opgeleide moslims ook in het bestuur van
    het land zitten, prima toch?

    Mits men zich uiteraard aan onze wetten houden.

    Voor de rest weet ik niet zo goed wat die macht inhoudt, maar ik weet dat een bestuur van een land totaal immoreel kan zijn.

    Dus moet die macht gecontroleerd worden door een onafhankelijke pers.

    De persoonlijke vrijheid staat natuurlijk voorop samen met respect voor de wet.

    https://www.getyourguide.nl/new-york...island-t51626/

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Mooi, dat een niet-Europeaan, moslim en intellectueel ook stelt wat een deel van het volk, waaronder mijn persoontje hebben gesteld.

    Nooit is er in de geschiedenis sprake geweest van een deel van volken, culturen als de politiek correcte maffia die op deze op termijn zelfmoord pleegden.
    Volken, culturen op zo groot mogelijke schaal binnenhaalde en op alle mogelijke manieren steunden.
    De eigen mensen die kritisch waren, demoniseerden, aanvielen.
    Alles op alles hebben gezet om - hoewel op alle gebieden al eeuwen superieur in de wereld - er alles aan doen om die cultuur van duizenden jaren hier te faciliteren, die in strijd is met de eigen cultuur, wetten, mensenrechten verdragen.
    Ongekend.

    De eigen cultuur afkraken, altijd de kant kiezen van de mensen uit andere werelddelen. inderdaad een ongeëvenaarde zelfhaat.

    Heb veel gelezen over de geschiedenis van de mensheid. Maar ben nooit ook maar enige cultuur, volken tegengekomen met een groep als de politiek correcte maffia zoals wij die kennen.
    Altijd in de weer om zoveel mogelijk mensen met een aan ons tegengestelde cultuur binnen te halen.

    Zie ook Universiteit Utrecht, wij zijn te blank! Kun je je voorstellen dat een universiteit in Afrika zou zeggen wij zijn te zwart?!


    .
    "Immigration laws are the only laws that are discussed in terms of how to help people who break them."

    Thomas Sowell

  8. #8
    Verbannen

    Reacties
    3.647
    02-05-2015

    Citaat Geplaatst door Maquis Bekijk reactie
    Mooi, dat een niet-Europeaan, moslim en intellectueel ook stelt wat een deel van het volk, waaronder mijn persoontje hebben gesteld.

    Nooit is er in de geschiedenis sprake geweest van een deel van volken, culturen als de politiek correcte maffia die op deze op termijn zelfmoord pleegden.
    Volken, culturen op zo groot mogelijke schaal binnenhaalde en op alle mogelijke manieren steunden.
    De eigen mensen die kritisch waren, demoniseerden, aanvielen.
    Alles op alles hebben gezet om - hoewel op alle gebieden al eeuwen superieur in de wereld - er alles aan doen om die cultuur van duizenden jaren hier te faciliteren, die in strijd is met de eigen cultuur, wetten, mensenrechten verdragen.
    Ongekend.

    De eigen cultuur afkraken, altijd de kant kiezen van de mensen uit andere werelddelen. inderdaad een ongeëvenaarde zelfhaat.

    Heb veel gelezen over de geschiedenis van de mensheid. Maar ben nooit ook maar enige cultuur, volken tegengekomen met een groep als de politiek correcte maffia zoals wij die kennen.
    Altijd in de weer om zoveel mogelijk mensen met een aan ons tegengestelde cultuur binnen te halen.

    Zie ook Universiteit Utrecht, wij zijn te blank! Kun je je voorstellen dat een universiteit in Afrika zou zeggen wij zijn te zwart?!


    .
    Moment vergroting in een evenwicht!
    Hoe sterk zijn de wetten n onze democratie en waartoe leidt onze vrijheid?
    Dit zijn bijzondere tijden waarin er heel veel verandert.
    Een mensenleven duurt maar even las ik op een tegeltje bij mijn oma op de schoorsteenmantel boven de oven in de keuken.
    Daar werd koffie gedronken en de krant besproken.

    Tot de televisie kwam en alles passief maakte door ons te veranderen in een zoutzak.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    "Too white to be a copper? Graduate, 25, who wanted to follow detective father into police force says he was turned down 'because he isn't gay, disabled or black'
    Graduate, 25, turned down by the police because he isn’t disabled, gay or black

    Matthew Furlong, 25, (left) applied for his 'dream job' as a constable in the Cheshire police force, where his father Liam, 52 (inset) is a detective inspector. The interview panel said he was ‘refreshingly well-prepared’ and yet he was rejected six days later. Furlong lodged a discrimination complaint against Cheshire Police and won. Acting chief constable Janette McCormick (right) is said to have been passionate about 'positive action' and diversity within the police force. A government review revealed the force had no black officers, just five from Asian backgrounds and four of mixed race, compared to more than 1,400 white officers"

    Bericht uit de Daily Mail.

    Die politieke waanzin ten top. Teveel blanken in een blank land in een blank werelddeel!
    Altijd weer met al die smoesjes, maar de grondslag de typerende politiek correcte maffia die meent dat wij ons zelfs in Europa eigenlijk moeten schamen blank te zijn.

    Niet de beste man of vrouw krijgt te baan, maar je moet het juiste ras hebben en dat is in Europa niet meer blank.

    .
    "Immigration laws are the only laws that are discussed in terms of how to help people who break them."

    Thomas Sowell