1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.787
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    PVV: geen kiesrecht bij dubbele nationaliteit

    De PVV wil dat mensen met een dubbele nationaliteit hun actieve en passieve kiesrecht verliezen.



    De Kamerleden Geert Wilders en Martin Bosma willen de grondwet wijzigen, en dienen een initiatiefwetsvoorstel in.

    "Om in Nederland politiek actief te zijn moet je Nederlander zijn en niets anders", vindt Wilders. "Het is onacceptabel dat mensen met een dubbele nationaliteit en daarmee (de schijn van) dubbele loyaliteit zitting hebben in de Tweede Kamer, kabinet, gemeenteraad, Provinciale Staten en andere organen."

    Het weren van mensen met twee paspoorten uit publieke functies is al langer een stokpaardje van de PVV. Mensen met een dubbele nationaliteit uitsluiten van het kiesrecht stond ook in het partijprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2012.

    Ollongren

    De partij maakte bij het aantreden van het huidige kabinet een groot punt van de benoeming van Kajsa Ollongren tot minister van Binnenlandse Zaken. Zij heeft zowel de Nederlandse als de Zweedse nationaliteit.

    Fractievoorzitter Rob Jetten van D66, de partij van Ollongren, is geschrokken van het PVV-voorstel, dat hij niet alleen "onsmakelijk" maar ook "onnederlands" noemt. "Voor dit soort haatzaaierij en verdeeldheid bied ik geen ruimte. Ik trek hier een streep", aldus Jetten.

    Daden

    "Nederlanders beoordelen mensen niet op afkomst maar op daden", vindt de D66-leider. "Het telt niet waar je wieg staat, wie je ouders zijn, met welke middelen je bent geboren. Wie hier is wordt niet bevraagd op zijn verleden maar op zijn bijdrage aan de toekomst. Dat is de kracht van onze samenleving."

    DENK-leider Tunahan Kuzu spreekt van een "fascistoïde maatregel", en een "nieuw dieptepunt"in de politiek van de PVV. "Hiermee wil Wilders niet alleen 600.000 Turkse en Marokkaanse Nederlanders tot tweederangs burgers maken, maar ook 60.000 Duitse Nederlanders en 30.000 Belgische Nederlanders."

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    250
    16-02-2019

    De PVV word steeds wanhopiger. Ze weten dat de meeste kiezers met een dubbele nationaliteit links stemmen.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    9.769
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door Marocist Bekijk reactie
    De PVV word steeds wanhopiger. Ze weten dat de meeste kiezers met een dubbele nationaliteit links stemmen.
    Het is een beetje als drugs.
    Om hetzelfde effect te krijgen moet je steeds meer nemen,

    Het wordt tijd dat delen van de PVV stemmers zich gaan realiseren dat de PVV een foute club is.

  4. #4
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door Marocist Bekijk reactie
    De PVV word steeds wanhopiger. Ze weten dat de meeste kiezers met een dubbele nationaliteit links stemmen.

    Denkfout.
    Veel kiezers met een dubbele nationaliteit zijn conservatief rechts.
    Het enige linkse aan hun standpunten is dat autochtonen alles moeten betalen ...

  5. #5
    Bijna Lid

    Reacties
    752
    16-08-2018

    Wilders heeft zelf ook de Israëlische nationaliteit .

  6. #6
    Limburger

    Reacties
    11.681
    05-08-2003

    Citaat Geplaatst door Diversen. Bekijk reactie
    Wilders heeft zelf ook de Israëlische nationaliteit .
    Is dat wel zo?
    j'ai vu ta lumière dans ma jante

  7. #7
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door IVAN Bekijk reactie
    Is dat wel zo?

    Natuurlijk.
    Obama was ook een moslim en niet in de VS geboren ...

  8. #8
    Limburger

    Reacties
    11.681
    05-08-2003

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Natuurlijk.
    Obama was ook een moslim en niet in de VS geboren ...
    En ik heb waarschijnlijk Duitse roots.
    Mag dat nog wel?
    Maar dan komt DENK weer voor me op....
    j'ai vu ta lumière dans ma jante

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    250
    16-02-2019

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Veel kiezers met een dubbele nationaliteit zijn conservatief rechts.
    Heb je bron? Want dit is de zoveelste losse scheet die je laat.

  10. #10
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door Marocist Bekijk reactie
    Heb je bron? Want dit is de zoveelste losse scheet die je laat.
    Ik heb bron.
    Lekker smeuïg:

    64% van de Nederlandse Turken stemden in 2015 op de religieus-conservatieve AK-partij van president Erdogan:
    https://www.nrc.nl/nieuws/2015/07/07...1512837-a11734

    Denk, waar diezelfde Nederlandse Turken ook op stemmen, is zelfs volgens de linkse blog Joop een rechtse partij:
    https://joop.bnnvara.nl/opinies/denk...ijn-pvv-en-fvd

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    250
    16-02-2019

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Ik heb bron.
    Lekker smeuïg:

    64% van de Nederlandse Turken stemden in 2015 op de religieus-conservatieve AK-partij van president Erdogan:
    https://www.nrc.nl/nieuws/2015/07/07...1512837-a11734

    Denk, waar diezelfde Nederlandse Turken ook op stemmen, is zelfs volgens de linkse blog Joop een rechtse partij:
    https://joop.bnnvara.nl/opinies/denk...ijn-pvv-en-fvd
    Brainfarts dus.

    Dat was voor de Turkse verkiezingen.

    Nu graag een echte bron waaruit blijkt dat de overgrote meerderheid van de kiezers met een dubbele paspoort op Nederlandse rechtse conservatieve partijen stemmen.

    DENK heeft rechtse en linkse standpunten. Ik zei toch dat je losse scheten aan het laten bent.

  12. #12
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door Marocist Bekijk reactie
    Brainfarts dus.

    Dat was voor de Turkse verkiezingen.

    Nu graag een echte bron waaruit blijkt dat de overgrote meerderheid van de kiezers met een dubbele paspoort op Nederlandse rechtse conservatieve partijen stemmen.

    DENK heeft rechtse en linkse standpunten. Ik zei toch dat je losse scheten aan het laten bent.

    Wel graag lezen wat ik schrijf:

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Denkfout.
    Veel kiezers met een dubbele nationaliteit zijn conservatief rechts.
    Het enige linkse aan hun standpunten is dat autochtonen alles moeten betalen ...

    Veel Turkse Nederlanders stemmen in Turkije op de religieus-conservatieve AK-partij
    en in Nederland op Denk, een partij met als enige linkse standpunt dat Sinterklaas alles moeten betalen ...

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    250
    16-02-2019

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Wel graag lezen wat ik schrijf:

    Veel Turkse Nederlanders stemmen in Turkije op de religieus-conservatieve AK-partij
    en in Nederland op Denk, een partij met als enige linkse standpunt dat Sinterklaas alles moeten betalen ...
    En jij denkt dat ik gras eet?

    Maar je hebt het over Turken in het specifiek. Topic gaat over alle kiezers in Nederland met een dubbele nationaliteit.

    Dus ik stel jou nogmaals de vraag of je een bron kan plaatsen voor je beweringen in reactie#3.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    132
    20-10-2017

    Citaat Geplaatst door Diversen. Bekijk reactie
    Wilders heeft zelf ook de Israëlische nationaliteit .
    Idioot.

  15. #15
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door Marocist Bekijk reactie
    En jij denkt dat ik gras eet?

    Maar je hebt het over Turken in het specifiek. Topic gaat over alle kiezers in Nederland met een dubbele nationaliteit.

    Dus ik stel jou nogmaals de vraag of je een bron kan plaatsen voor je beweringen in reactie#3.

    Wat betreft de Turkse Nederlanders geef je me dus al gelijk.
    In Amsterdam stemde in 2018 de helft van de Marokkaanse Nederlanders op Denk:
    https://www.parool.nl/verkiezingen/e...denk~a4583055/

    We komen er wel ...