1. #1
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    ‘In Nederland is het slachtofferschap een verdienmodel’

    Lucinda Douglas groeide op tijdens de apartheid in Zuid-Afrika en werd succesvol in Nederland: ik ben geen slachtoffer met een jankverhaal

    Toen Lucinda Douglas naar Nederland kwam, kon ze één ding niet geloven: dat hier gratis geld werd uitgedeeld. ‘Voor het eerst in mijn leven zag ik verwende mensen. Geld waar je niets voor hoefde te doen. In Zuid-Afrika bestond dat niet eens als idee.’

    In 2016 werd je genomineerd voor Etnisch zakenvrouw van het jaar.

    ‘Daarna werd ik steeds uitgenodigd door zwarte clubs om te komen spreken. Ze dachten: zij is interessant, ze heeft veel meegemaakt. Ik merkte dat ik moest oppassen. In Nederland is het slachtofferschap een verdienmodel. Het ging steeds over mental slavery en donkere mensen die dachten dat ze in Nederland een mindere positie hebben dan blanken. Ik dacht: waar heb je het over?

    ‘Ze vertelden dat ze in Amsterdam-Zuidoost niet naar de andere kant van het spoor konden omdat het daar wit was en zij waren zwart. Ik zei: je kunt er toch gewoon heen lopen? Je hebt de verkeerde persoon voor je, ik wil helemaal niet in een slachtofferpositie zitten. Bij bedrijven is het anders, maar voor subsidies moet je een jankverhaal hebben en zo donker mogelijk zijn. Zij dachten dat ik daarin zou passen, maar dat is niet wie ik ben.’

    https://www.volkskrant.nl/mensen/luc...aal~bb1a8d6f0/

  2. #2
    prrrt.

    Reacties
    1.145
    05-12-2014


  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.553
    07-09-2015

    Leuk stuk. Geeft maar weer aan dat je met klagen niet verder komt en als je doorzet je zelf wat van je leven/carrière kan maken.

    Klagen en een ander de schuld geven is wel makkelijker natuurlijk....