1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Stoppen met muziek

    Assalaamu 'alaikom.

    Alweer een ik-ga-stoppen-met topic. Dit keer over muziek. Ik weet dat dit een heel gevoelig en tegelijkertijd geliefd onderwerp is onder de mensen. Want ik snap dat muziek lekker in de oren kan klinken. Die ene beat, die ene tekst en ga zo maar door. Toch zal het alleen maar nadelen brengen, of je het nou wilt inzien of niet. Maar niemand is perfect. Dat moet je wel in je achterhoofd onthouden. Iedereen heeft vast wel eens muziek geluisterd.

    Ik had een beetje mijn twijfels of ik dit wel zou moeten doen. Aangezien:

    A. Ik zowat heel Marokko Comunnity over mij heen kan krijgen (oké, misschien niet de hele community, maar je begrijpt me wel) en daar sta ik niet zo op te wachten.

    B. Er misschien mensen tussen zitten die uit eigen begeerten dingen zullen zeggen.

    Maar dat maakt uiteindelijk allemaal niet uit. Wees welkom. Of je nou wilt stoppen of niet. Mijn doel is enkel om je te helpen omwille van Allah. Wil je dat niet? Ook prima. Ik hoop dat je wel ooit die stap zal nemen, in sha Allah. Maar als je enkel hier komt om mijn topic te verpesten, doe jezelf en de anderen een plezier. Negeer deze topic gewoon en dan is iedereen blij. OK? Alvast bedankt.

    In ieder geval, lees hieronder wat enkele tips, adviezen of informatie over hoe je het beste kunt dimmen en uiteindelijk volledig ermee kan stoppen, in sha Allah.

    Wie een weg naar Allah zoekt, Allah zal het voor diegene vergemakkelijken.

    Wa 'alaikom assalaam.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Music is like drugs.

    Muziek is net als drugs. Als je er eenmaal aan begint, kan je er moeilijk mee stoppen. Maar geen getreur: als jouw intentie puur is en jouw wil sterk, dan zal alles goed komen en Allah het voor je vergemakkelijken, in sha Allah.

    Je beseft het misschien niet, want het ziet er heel onschuldig uit. Je zoekt een nummer op, drukt op play en gaat vervolgens luisteren. Dat is hetzelfde met een sigaret roken. Je koopt een pakje, steekt er eentje op en begint te roken. In het begin merk je niks en moet je even aan de inhoud wennen. Een nieuwe stijl en dat ben je totaal niet gewend. Maar na een tijdje blijf je het herhalen en herhalen. Soms zonder besef. En voor je het weet kan je er niet zonder mee. Elke dag moet je het weer hebben, anders voel je je leeg of chagrijnig.

    Zie je nu hoe ver het gaat? Het tast echt je brein en emoties aan. Je raakt er soort high van. Het maakt iets in je los, het laat je heen en weer bewegen, waarna het je geestelijk en soms fysiek ─ bewijzen van ─ verdoofd. Het klinkt nu allemaal even vreemd en overdreven, maar als je dat eens gaat observeren bij iemand anders, ga je het echt wel opmerken. Je word grofgezegd een soort slaafje.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Doe kennis op.

    Doe kennis op. Zoek uit waarom muziek niet hoort in de Islam. Er zijn genoeg YouTube video's, vraag en antwoord artikelen en lezingen erover. Het verrijkt je kennis en je gaat ook begrijpen waarom het niet hoort. Dit maakt jouw stap naar het stoppen met muziek luisteren makkelijker, omdat je weet wat de redenen zijn. Ghair in sha Allah.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Verwijder oude muziek nummers.

    Je wilt stoppen met muziek luisteren. Dat is heel mooi. De eerste stap is gezet, nu begin je aan de tweede.

    Bijvoorbeeld: verwijder oude muziek nummers die je niet meer luistert of niet meer leuk vind.

    De stap klinkt klein, maar dat maakt niet uit. Alles gebeurd in stapjes en het is bovendien een stap naar de goede richting.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Luisteren is anders dan horen.

    Oké, je wilt stoppen maar er doorboren allerlei vragen door je hoofd. Misschien een vraag als "hoe kan ik überhaupt stoppen als er overal muziek gedraaid word?"

    Het is lastig om muziek te vermijden. Ik geef toe dat het niet altijd even gemakkelijk is. Maar besef dat luisteren iets anders is dan horen.

    Stel je loopt een supermarkt binnen. Heel vaak hoor je gewoon muziek weergalmen.

    Maar jij komt op dat moment toch niet voor de muziek? Jij komt daar om iets te kopen. Je hoort het wel, maar dat betekent toch niet meteen dat je er met volle vreugde naar luistert?

    Ik probeer duidelijk te maken dat muziek vermijden niet altijd kan. Maar als je de kans krijgt, moet je het gewoon doen.

    Negeer het met je oren, hart en verstand. Doe je ding en verlaat dan de plek. Moge Allah ons allen bijstaan.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Verminderen van muziek

    Ik weet niet hoe vaak je op een dag muziek luistert. Maar probeer het wat te verminderen. Bijvoorbeeld: in de avond ga ik geen muziek luisteren.

    En hou het zo voor een dagje of twee vol. Als je merkt dat het goed gaat, kun je de stap verder zetten en steeds de lat hoger zetten. Zo bouw je alles af, in sha Allah.

  7. #7
    Ehm...

    Reacties
    2.371
    24-09-2004

    Goed topic dit. Luister naar halaal anasheed als vervangers.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    83
    05-02-2019

    Moge Allah jou belonen voor het openen van deze topic.
    Ik vind het ook lastig te stoppen, is een grote jihad..
    Moge Allah ons laten behoren tot de mensen die zullen stoppen met muziek luisteren!

  9. #9
    自業自得

    Reacties
    174
    06-03-2019

    Het is mij een maandje gelukt alhamdoulillah. En sindsdien luister ik minder muziek en meer Quran. I’m so proud.

    Mijn tips zijn:

    - Verwijder alle muziek apps op je telefoon (ook YT)
    - Download Quran apps en zet ze je notificaties aan
    - Beloon jezelf na een weekje
    - Vraag je moeder of iemand anders om hulp (moeders van de 1ste generatie luisteren bijna geen muziek)

    Moge Allah het vergemakkelijken voor jullie.
    •90’s•

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    24
    16-04-2019

    Ik ben allhamdulliah paar maanden al gestopt. Wat een rust heerlijk "

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    2.056
    03-01-2019

    Up

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    5.829
    30-09-2013

    Violen, pianos, blokfluit of andere fluiten zijn mooie instrumenten. Gitaar/3ud ook.
    If you 'don't know', Allah knows.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Assalaamu 'alaikom allen. Allereerst mijn excuses dat ik een tijdje niks van me heb laten horen. Ik was er even tussenuit.

    Ik heb mijn topics een beetje verwaarloosd, excuses. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat er zoveel mensen zouden gaan reageren, Allahoemma barikoum. Het is best een gevoelig onderwerp.

    Nu de Ramadan bijna nadert, in sha Allah, wil ik mijn topics weer even updaten. In sha Allah zal er dan meer kennis en profijt eruit genomen worden.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Citaat Geplaatst door hey88 Bekijk reactie
    Moge Allah jou belonen voor het openen van deze topic.
    Ik vind het ook lastig te stoppen, is een grote jihad..
    Moge Allah ons laten behoren tot de mensen die zullen stoppen met muziek luisteren!
    Allahoemma amien. Bedankt voor je reactie.

    Het is zeker lastig en niet makkelijk. Ik weet dat het heel moeilijk is om het los te laten, want het geeft je een swingend gevoel en maakt je vrolijk. Maar schijn bedriegt echt. Dit soort shaytan praktijken zijn gewoon muizenvalletjes: het kaasje ziet er goed en verleidelijk uit, maar de klap is enorm en pijnlijk.

    Het is een soort drugs. Je blijft er maar meer nemen (in dit geval luisteren) en raakt erin verwikkeld. Een goede dosis geduld, wilskracht en sterke intentie en geloof moet je hebben voor dit soort zaken. Ghair in sha Allah, sis.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Citaat Geplaatst door imaprincess Bekijk reactie
    Het is mij een maandje gelukt alhamdoulillah. En sindsdien luister ik minder muziek en meer Quran. I’m so proud.

    Mijn tips zijn:

    - Verwijder alle muziek apps op je telefoon (ook YT)
    - Download Quran apps en zet ze je notificaties aan
    - Beloon jezelf na een weekje
    - Vraag je moeder of iemand anders om hulp (moeders van de 1ste generatie luisteren bijna geen muziek)

    Moge Allah het vergemakkelijken voor jullie.
    Wat goed zeg! Ben trots op je, Allahoemma barik. Een maand is echt lang en super knap.

    Je gaat vanzelf merken dat je muziek helemaal niet nodig hebt. Op een gegeven moment ga je het zelfs haten, subhana Allah.

    Mooie tips. Ga zo door met het delen van tips, in sha Allah. Iedereen heeft daar profijt aan. Amien op je dua.