1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Stoppen met roken

    Assalaamu 'alaikom

    Hierbij open ik een topic dat gaat over roken. Helaas roken er veel mensen in deze tijden en is het (wat ik hoor vanuit mijn omgeving en dergelijke) lastig om definitief te stoppen.

    Ik wil mensen graag helpen om stap voor stap af te kicken. Daarom zal ik hier zo nu en dan tips, advies of informatie geven. Hopelijk hebben jullie er wat aan.

    Moge Allah je bijstaan en het voor je vergemakkelijken.

    Wa 'alaikom assalaam.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Neem je intentie serieus.

    Dus je wilt stoppen met roken. Misschien besef je het niet maar dat is al de eerste stap die je hebt genomen. Dus je bent goed bezig. Het besef is er. Nu alleen nog in praktijk brengen, in sha Allah.

    Daarom moet je eerst werken aan je intentie. Want zonder intenties kom je nergens. Je kunt wel zeggen dat je vanaf volgende maand gaat stoppen, maar als jij jezelf niet zo serieus neemt op dat gebied en je grijpt er weer naar, is je intentie niet zuiver genoeg.

    Dus ga voor jezelf na waarom je graag wilt stoppen. Schrijf het desnoods op of praat er met iemand over. Dat kan erg opluchten en misschien kan diegene jou ook erbij helpen. (dubbele pluspunt)

    Dus wanneer je ergens aan begint: werk als eerste aan je intentie. Dan volgt de rest van zelf, in sha Allah.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Verricht hijama!

    Verricht eens hijama (wet cupping). Ik heb ooit een ervaring gelezen van iemand op het internet en subhana Allah, diegene had gelijk al geen behoefte meer aan roken. Wel zei hij dat je wel de intentie ervoor moet hebben om niet meer te willen roken. Dus probeer het maar eens. Nee heb je, ja kun je krijgen.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Let op je vriendenkring.

    Als de één rookt, begint de ander ook te roken. Het is een soort schaap-gedrag. Ze volgen elkaar. Dus bekijk eens je vriendenkring. Sporen zij jou aan om te roken, ook al zeggen zij er niks van? Verwachten ze dat je gewoon "gezellig" even een peukje meerookt? Dan moet je goed oppassen. Vrienden besmetten elkaar, ook al beseffen ze dit niet. Dit is net als met bepaalde uitspraken. Als jouw vriend bijvoorbeeld vaak het woord "man" zegt na elke zin, dan neem jij dat onbewust over.

    En zo is dat ook met handelingen. Kijk voor jezelf wat verstandig is. Je gezondheid of een paar sigaretten (en dat elke keer weer)?

    Ik zeg niet dat je je contact moet verbreken. Misschien is jouw vriend wel een heel aardig persoon die niemand kwaad durft te doen. Ik zeg alleen dat je gewoon goed moet uitkijken, als je daadwerkelijk wilt stoppen.

    Een besmettelijke daad dat geen voordelen oplevert en alleen maar nadelen heeft, is gewoon niet goed. Als je bijvoorbeeld met mensen omgaat die niet roken, ben je denk ik ook minder geneigd om een sigaret op te steken. Waarom? Niemand houd zich ermee bezig en doen andere (nuttige) dingen in plaats van roken.

    Dus let op je omgeving, kies de juiste mensen om mee om te gaan en beheers jezelf.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Roken is een sluwe manier van zelfmoord.

    Je beseft het of je beseft het niet. Roken is een soort sluwe manier van zelfmoord. Alleen gebeurd het langzaam en onschuldig. Sta je er soms bij stil dat het je leven kan kosten? Of nare ziektes mee kan geven? En als je er bij stil staat en toch door gaat: waarom? Heb jij jouw leven niet lief en de mensen om je heen? Zoals je moeder of je vader? Je broertjes of zusjes? Wie dan ook die je dierbaar is? Sta je er daadwerkelijk soms bij stil?

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Denk aan je omgeving.

    Stel je voor: je komt thuis. Je weet van jezelf dat voordat je thuis kwam, een sigaretje hebt gerookt. Een zware tabakgeur omringt je.

    Je wilt je moeder of vader begroeten en ondertussen komt een hele lucht naar voren.

    Verbeeld je nu als één van je ouders. Hij of zij ruikt jouw duidelijke tabakgeur. Dat is toch niet om te ruiken? Het is toch beschamend en smerig als je zo binnen thuis komt? Het verpest de hele sfeer en het huis gaat ervan stinken. Laten we het dan niet over de kleding beginnen. Is dit niet een extra reden genoeg om te stoppen met roken? Je omgeving heeft er ook last van, ook al zeggen ze niets.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Hulp vragen.

    Als eerste vraag je Allah om je te helpen. Gewoon smeekbeden blijven verrichten en van het roken weerhouden. Als jouw wil en intentie sterk genoeg is, zal het je ook gewoon lukken, in sha Allah.

    Je kunt dit probleem aan een van je ouders, familieleden of vrienden voorleggen. Vertel wat je dwars zit en dat je gewoon wilt stoppen. Diegene kan jou tegenhouden als hij of zij jou een sigaret ziet pakken. Zie het als fysieke hulp.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Je gaat er beter uitzien en voelen.

    Uit mijn omgeving ken ik mensen die lang hebben gerookt. En nu zijn ze, Alhamdoulilah, compleet gestopt. Sinds ze gestopt zijn merk ik dat ze lekkerder in hun vel zitten, er veel beter uitzien en op de juiste manier zijn aangekomen.

    Ze proeven meer dan voorheen, hun smaakpapillen worden weer versterkt en hebben minder last van hun gebit. Kortom: het is een verademing, een last van de schouders die eraf is gevallen. Dat wil jij toch ook of niet?

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Zoek een vervanger.

    Zoek een andere manier in plaats van roken. Nee, dan heb ik het niet over wiet, hasj, sisha of andere drugs soorten. Die moet je al helemaal vermijden en niet eens uit je hoofd halen om eraan te beginnen.

    Zoek een gezondere manier. Ik weet niet waarom je rookt. Misschien rook je gewoon om erbij te horen, uit verveling of vanwege stress. Wat de reden ook is, vul het op met iets anders.

    Heb je stress? Sport eens een keer. Ga lekker joggen, fitnessen of fietsen.

    Wil je erbij horen? Durf nee te zeggen tegen dit idiote schaap-gedrag. Vertel dat je gewoon gaat stoppen en wel wat beters te doen hebt dan je leven verzieken. Kijk vervolgens niet meer om naar die opmerkingen of gelach. Het is jouw leven. Allah heeft jou een mooi en kostbaar leven gegeven. Benuttig die dus goed, want op deze wereld krijg je er maar één. Bewijs je tegenover Allah dat jij alleen Hem wilt gehoorzamen en al die fitna en chaos omwille van Hem wilt vermijden.

    Rook je uit verveling? Waarom überhaupt? Er zijn toch zat andere leukere dingen dan roken. Zoals met je vrienden gezellig voetballen op een grasveld of de moskee een bezoekje brengen. Leuke, nuttige dingen moet je doen, niet roken.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Verminder van sigaretten.

    Er zijn mensen die twee pakjes per dag roken. Andere mensen weer 1 pakje of gewoon een paar sigaretten.

    Ga jezelf eens na hoeveel sigaretten je op een dag rookt.

    Stel je rookt 6 sigaretten op een dag. Verminder het naar 5 sigaretten op een dag. Bouw het beetje bij beetje af. Alles groeit met stapjes, alles breekt met stapjes.

    Ik zie soms mensen die per direct stoppen. En wat een stress aanvallen krijgen zij, subhana Allah. Het is dan logisch dat ze dan weer aan de sigaretten zitten en vervolgens schuilen onder de mom van "ik kan niet stoppen en het is te moeilijk". Jij maakt het zo moeilijk voor jezelf, ja. Je moet een balans vinden en niet alles gelijk omgooien, hoe graag je het ook wilt. Want als je geen balans vind, zal het je niet lukken om te stoppen, denk ik.

    Jij kent jouw lichaam het beste en jij weet hoe jij jouw lichaam het beste kan aanpakken. Dus verminder de aantal sigaretten tot dat je op 1 sigaret per dag zit. Op een gegeven moment ga je het echt niet meer lekker vinden en ermee stoppen, in sha Allah.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    1.008
    30-12-2005

    Merci voor de goede tips.

    Ik ga hijama eens proberen.

    Heb het paar jaar geleden gedaan en khad veel stress dat het zou tegenvallen en daarom ook veel gerookt voor de behandeling en als gevolg weinig uitgekomen omdat het je bloedsomloop tegenhoudt.
    ?

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Vraag gestopte rokers om tips.

    Ken jij mensen die gestopt zijn met roken? Dat is mooi. Vraag hen om tips en hulp. Misschien kunnen zij jou helpen met hun ervaringen en steunen, in sha Allah.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Nog steeds niet willen stoppen.

    Als jij nog steeds niet wil stoppen, adviseer ik jou om dan maar de prijzen eens bij te houden. Tel dit allemaal maar op. Ik hoop dat het bedrag jou laat inzien dat dit niet meer kan en je er verandering in gaat brengen, in sha Allah.

    Sigaretten worden steeds duurder heb ik begrepen en ik denk dat je geld meer lief is dan een dodelijk opgerold papiertje. Al die tijd kon je dat geld opzij leggen en sparen voor andere nuttige zaken.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Beloon jezelf!

    Heb je het goed kunnen volhouden en bijvoorbeeld een hele weekje niet gerookt? Beloon jezelf, want dat verdien je. Beloningen werken goed en motiveren je meer om door te zetten.

    Trakeer jezelf op een etentje samen met je zus, broer, moeder, vader, neef ─ wie dan ook. Dat maakt het extra leuk en daarnaast versterk je je band met diegene. (dubbele pluspunt)

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Mocht er iemand tips hebben, voel je vrij om het hier te delen.