1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    192
    06-01-2019

    Mediteren, halal of haram?

    As salaam walaikum. Ik vraag me al een tijdje af of meditaties halal of haram zijn en ik heb heel veel verschillende antwoorden hierop gekregen.
    Ik heb in een ander topic van mij een tekst geplaatst over Hindu meditaties en deze zijn denk ik sowieso haram.
    Maar er zijn ook andere mediaties, zoals bijvoorbeeld in de natuur zitten en je erop focussen dat dit alles door Allah is gecreeerd.
    Dit laatste lijkt mij gewoon halal. Het is lastig om te bekijken waar de grens ligt tussen halal en haram op dit gebied.

  2. #2
    La ilaha illallah

    Reacties
    53
    07-08-2010

    Jouw meditatie zie ik dan als zitten op de grond en bewust zijn van Allah zijn scheppingen. Hindu/boeddhisten meditatie is meer gebaseerd openen van je 5 chakras. ( wat je ermee wilt bereiken is openen van het derde oog op je voorhoofd ).

    Het beste is in mijn mening en geval om asalaat te doen, ( extra ) dua of gebed voor een overledenen iemand.

    Allah weet het beter.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    192
    06-01-2019

    Yea dat is dus wat ik bedoel, er zijn vele soorten meditaties. Er zijn die typische Hindu meditaties die focussen op chakra's maar er zijn dus ook weer meditaties die wel focussen op Allah.
    Salaat is sowieso het beste, Subhaan Allah.. Maar ik dacht ik gooi het gewoon even in de groep.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    192
    06-01-2019

    Bijvoorbeeld een meditatie waarbij je jezelf focust op je ademhaling. Die deed ik in het verleden best vaak en wil ik best wel weer eens doen omdat ik me na deze meditatie ook altijd beter voelde.. dat is geen Hindu mediatie maar ook geen focussen op Allah. Is dit nou halal of haram? hmmm.
    En btw ik heb deze vraag echt al zowat 100 keer gesteld aan mensen:P Maar nog steeds geen duideljik antwoord kunnen krijgen.

  5. #5
    Ask me anything!

    Reacties
    37.783
    07-08-2007

    Waarom zou meditatie met focus op je ademhaling haram zijn?



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    The most precious jewels you will ever have around your neck are the arms of your children.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    192
    06-01-2019

    Citaat Geplaatst door Nefertari Bekijk reactie
    Waarom zou meditatie met focus op je ademhaling haram zijn?



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Ik heb een aantal verschillende theorien gehoord, en eentje ervan is dat je jezelf door die meditatie beter voelt maar het is niet door focussen op Allah (salaat).
    En over andere soort meditaties ging die theorie nog een stuk verder.. bijvoorbeeld "als het niet Allah is die jouw hier beter laat voelen/die jou aan het healen is,, dan kan het alleen maar de Shaytan zijn".

  7. #7
    Ask me anything!

    Reacties
    37.783
    07-08-2007

    Je kan toch tegelijkertijd op je adem focussen en Allah ?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    The most precious jewels you will ever have around your neck are the arms of your children.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    192
    06-01-2019

    Citaat Geplaatst door Nefertari Bekijk reactie
    Je kan toch tegelijkertijd op je adem focussen en Allah ?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Ja dat is een goed punt dat je daar maakt. Zo had ik 'm eigelijk nog niet bekeken.
    Maar er zijn dus ook typische meditaties die willen dat je op een woord of een zin focust, en als je iets anders denkt of voelt (dus ook als je aan Allah of een Korantekst denkt) dan wilt die meditatie dat je terugkeert naar dat woord. Deze zijn wel haram neem ik aan?