1. #1
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    How to get married - for dummies.

    Wellicht een heel provocerende dan wel heel geruststellende titel voor mensen. Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat iedereen uiteindelijk kan trouwen, mits Allah het voor hun voorbeschikt heeft.
    Alleen, in mijn weg naar trouwen is het me opgevallen welke dingen ik wel/niet deed die dat in de weg hebben gestaan.

    Ik zal daarom een aantal van die ervaringen delen die ik ook bij anderen heb gezien, met daarin hopelijk ook een goed advies wat je wel kunt doen, als man of vrouw zijnde.
    Aangezien ik zelf vrouw ben, zal ik trachtten vooral vanuit deze ervaring te spreken, maar ook zal ik delen wat ik mannen ZIE doen, wat niet in hun voordeel werkt.

    Ik wens jullie allen succes bij jullie zoektocht naar jullie wederhelft! Vergeet niet om dua te doen en Allah te vragen om een rechtschapen echtgenoot of echtgenote! Maak tevens bij alle beslissingen altijd een gebed van isthikhaara!

    Mochten mensen met vragen komen, ik ben geen huwelijk guru die alle wijsheid in pacht heeft, maar zal proberen die vragen zo goed als ik ze kan te beantwoorden.

  2. #2
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    DON'T

    Ik zag het recent nog gebeuren bij een junior van me: overbeschermd zijn, angst om de liefde te verliezen. Ze leerde een jongeman kennen en wilde wat meer over zijn achtergrond weten (wat in haar cultuur gewoon is om te doen), alleen wilde ze dat lowkey doen. Om hem niet af te schrikken?
    Pardon, afschrikken? Waarom probeer je te verbergen dat je serieus met iemand bent. Je moet toch weten waar je aan toe bent?

    DO


    Wees jezelf, doe geen dingen anders dan je zou doen. Probeer je niet in allerlei bochten en gaten te wringen, alleen maar om de ander te pleasen. Had je iets vroeger niet anders gedaan, doe het nu ook niet anders. Vooral niet als dit betekent dat je je principes opzijzet.
    Was je gewend bepaalde grenzen te trekken: overschrijd ze niet! OOK niet voor die potentiele huwelijkskandidaat, waar je nu toch mee hoopt te eindigen, omdat je helemaal smoor bent. Als er iets is wat verliefdheid met je doet, is het je beoordelingsvermogen van mensen wegnemen.
    Verander bepaalde grenzen niet wat je nooit zou toelaten. Vraagt de ander dat wel van je: dan is daar de deur. Heb genoeg zelfliefde om OOK voor jezelf op te komen. Stel nou dat het niks wordt tussen jullie tweeen, uiteindelijk zit jij dan wel met die spijt. Voorkom dat je spijt krijgt.

    Natuurlijk zullen er dingen zijn waar je misschien heel stijf in bent, maar het is goed bij jezelf na te gaan waarom die regels dan bij je bestaan. Als er geen reden achter zit behalve dan arrogantie of ijdelheid: laat ze gaan. Maar als het belangrijke zaken zijn die over je integriteit in het geloof gaan als dienaar, als zoon/dochter/broer/zus of wat dan ook: doe het niet. Het is het niet waard.

  3. #3
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Geduld en het trouwen om het trouwen

    Het vinden van die ander, waar je hoopt de rest van je leven mee te delen, is niet voor iedereen een gemakkelijke weg. Bij de een lijkt het vanzelfsprekender dan de ander. Net zoals iedereen een andere weg in het leven aflegt, is ook de weg naar een huwelijk anders.
    Het heeft dus geen zin met elkaar te vergelijken. Wat jouw lot is, zal jou overkomen, alleen weet je niet wanneer dat is. Probeer daarom te accepteren dat bepaalde dingen in het leven lopen zoals ze lopen en leg je vertrouwen in Allah. Ze zeggen ook: geluk is als een vlinder, wanneer je erachteraan rent vliegt het weg, maar wanneer je rustig zit, landt het op je handen.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    5
    10-04-2018

    Do: be a ho

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    543
    30-09-2018

    Nou vertel ik sta echt te springen.

  6. #6
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Wat met haast is gespoed, is zelden goed

    Helaas vertellen de cijfers ons dat niet iedereen uiteindelijk gelukkig getrouwd is. Dat heeft vele factoren, maar dat heeft denk ik ook deels te maken met het feit dat men uiteindelijk trouwt om het trouwen, om maar met de rest mee te doen. Het getuigt juist van karakter om op latere leeftijd ongetrouwd te zijn! Hoeveel opmerkingen van je familie en vrienden moet je doorstaan hebben om te zijn waar je nu bent, om te zijn wie je bent?
    Ik denk dat dat juist een applaus verdient. Het voordeel is, dat je dan wel weet wat je zoekt in een persoon, hoe ouder je wordt. Een nadeel kan zijn dat je kieskeuriger wordt. Als je het juiste midden zoekt, dan zit je op de juiste weg. Don't get me wrong though, jong trouwen wordt aangeraden in ons geloof MITS je die verantwoordelijkheden kunt dragen. Sommige mensen weten nog niet dat ze eraan toe zijn en worden overrompeld, bij andere mensen is de liefde juist een onbekend fenomeen waar ze angstig voor zijn, weer voor anderen zoeken naar die liefde waar ze al zo lang op wachten.

    Niemand is hierin gelijk. Echter, wat wel belangrijk is, is de reden van trouwen. Zoals het vorige stukje vertelde, moet je niet trouwen om het trouwen. Voelt het wel goed aan? Kan je jezelf zijn? Zegt je verstand wel dat deze persoon goed voor je zal zijn? Voel je je aangetrokken tot een bepaald niveau? Ik zal hieronder per categorie de veelgehoorde bezwaren bespreken over wat we zoeken dan wel missen in de ander.

  7. #7
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Ik ben nog niet klaar om te trouwen

    Dit hoor je wel vaker bij ongetrouwde vrouwen, bij wie de hand wordt gevraagd. Ze voelen zich nog niet klaar om te trouwen. Wat daarmee bedoeld wordt is eigenlijk: ik ben bang om te trouwen en wil het graag nog voor onbepaalde tijd uitstellen.
    Mocht je dit horen bij een vrouw die iemand leert kennen, maar die dit dan zegt: sorry, maar she's not into you then. Of het kan natuurlijk zijn dat ze bepaalde lijstjes afgewerkt wil hebben, voordat ze besluit in het huwelijksbootje te stappen (studie afgerond, werk?).
    Naar mijn idee geen zaken die een vrouw horen tegen te houden, aangezien het werkend leven niet bepaald veel rustiger hoeft te zijn dan het studentenleven. Voor een man daarentegen, kan ik me voorstellen dat bepaalde zaken of mate van zelfstandigheid/voorzienendheid hem weerhouden om te trouwen.
    Echter ook dat hoeft mensen niet in de weg te staan, het is puur waar je de prioriteit aan geeft en in hoeveel luxe je wilt leven.

  8. #8
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Paracetamoll Bekijk reactie
    Do: be a ho
    Do: get lost.

    Citaat Geplaatst door Nora123 Bekijk reactie
    Nou vertel ik sta echt te springen.
    OK! Eerste lezer.

  9. #9
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    DON'T

    Het veelgehoorde cliche over niet jezelf anders voordoen dan je bent, is echt een goede. Waarom probeer je iemand te zijn die de ander wil zien? Hoe lang denk je dat vol te houden als je van plan bent met deze persoon de rest van je leven te delen?

    DO

    Wees zo open en eerlijk als je maar kan zijn. Dat hoeft alleen niet te betekenen dat je het moet gaan hebben over al je oude of recente geliefden waarmee het is misgelopen en hoeveel pijn het je heeft gedaan. Daar zit niemand op te wachten.
    Echter je mag, als de ander daar benieuwd naar is, best wel delen wat voor ervaringen je hebt gehad en wat dat je geleerd heeft, zonder per se in detail te treden.

    Ga geen gesprek met iemand aan, bang om een woord te zeggen wat verkeerd kan vallen, want dan klopt er iets niet. Wees jezelf! Hoe de ander zich presenteert, heb je geen invloed op. Daar kun je alleen het vertrouwen in Allah bij leggen.

  10. #10
    Prophet Mohammed

    Reacties
    38
    01-11-2014

    Tegenwoordig trouwen sletten eerder.
    Allah, nabi wa lQuraan.

  11. #11
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Moet ik nu naar mijn verstand of naar mijn hart luisteren?

    Je zult het vast wel eens meegemaakt hebben: iemand ontmoeten die perfect aan je 'lijstje' voldoet, maar met wie het niet klikt. Of juist iemand vinden waar je smoorverliefd op wordt, maar waar je normaliter niet op zou vallen als je zijn of haar eigenschappen nagaat.
    Op dit dilemma heb ik geen ander antwoord als: accepteer iemand op verstandelijk niveau, kies iemand met je hart.

    Met je hart kiezen hoeft niet te betekenen dat je helemaal smoor op iemand moet zijn, zoals we vaak via romantische films voorgeschoteld krijgen. Het probleem is dan namelijk dat iedereen dan een potentieel kandidaat wordt. Ook die drugsgebruiker die zijn moeder iedere dag slaat, niet bidt en ook nog alcohol drinkt. Kies daarom iemand die aan de basis van zijn geloof voldoet, want als iemand een goede moslim is, heb je eigenlijk al het meeste gewonnen.
    Met het hart kiezen kan ook zijn dat je een klik met iemand hebt, dat degene een bepaalde rust met zich meebrengt, wat niet meteen afstoot. De basis die je het beste kunt hebben voor een huwelijk is die van de goede vriend/vriendin. Als je zo'n basis hebt, dan zal liefde in een huwelijk geen probleem worden, bi idni Allah.

  12. #12
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door zeldzameparel Bekijk reactie
    Tegenwoordig trouwen sletten eerder.
    Doe me een plezier en reageer niet. Dit is het laatste wat ik naar je schrijf.

  13. #13
    Prophet Mohammed

    Reacties
    38
    01-11-2014

    Dit is een forum, ik reageer wanneer ik wil.
    Allah, nabi wa lQuraan.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    227
    28-01-2018

    je hebt geen skin in the game, je adviezen zijn net zoveel waard als mijn kilo uitwerpselen van vanmiddag.

  15. #15
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door Iceland Bekijk reactie
    je hebt geen skin in the game, je adviezen zijn net zoveel waard als mijn kilo uitwerpselen van vanmiddag.
    Interesseert mij niet wat jij vindt, daarmee is alles gezegd. :ikweetnie: