1. #31
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Uitzwaaien kan zomaar niet

    Tijdens je huwelijk zal je niet alleen maar leuke momenten tegenkomen, maar ook minder leuke momenten. Denk bijvoorbeeld aan een meningsverschil, discussie of een ruzie. (Moge Allah ons hier tegen beschermen)

    Besef dan dat je geduldig moet blijven en elkaar niet in de haren moet vliegen. Tuurlijk kan je elkaar wel eens niet uitstaan, maar blijf ervan bewust dat het maar van tijdelijke aard is. Je kan je man of vrouw niet zomaar even eruit kicken of uitzwaaien. Dit is geen bekrompen relatie, maar een huwelijk. Je hebt elkaar het ja-woord gegeven om bij elkaar te zijn en niet om na een klein dingetje uit elkaar te gaan.

    Dus handel verstandig, beheers jezelf en wees geduldig tijdens mindere tijden.

  2. #32
    MVC Lid

    Reacties
    25
    04-01-2017

    Abdullaah ibn Mas'oud رضي الله عنه heeft gezegd:

    لو لم يبق من أجلي إلا عشرة أيام، وأعلم أني أموت في آخرها يوماً ، لي فيهن طول النكاح ، لتزوجت مخافة الفتنة

    “Als ik nog tien dagen te leven had, wetende dat ik na deze tien dagen zou overlijden, en ik was in staat om de trouwen in deze dagen, dan zou ik trouwen uit angst voor Fitnah.”

    [Sa’eed bin Mansour, as-Sounan, 493]

  3. #33
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Iedereen over één kam scheren

    Er zijn helaas mensen zodra die bijvoorbeeld een sebaab of een huwelijksaanzoek hebben verricht, dat het helaas uit de klippen is gelopen. Op een één of andere reden is het niet doorgegaan.

    Wat er dan soms gebeurd is het volgende: na hun trauma of negatieve ervaring, ervaren ze eventuele angst of walging. Ze scheren dan op basis van één (of meerdere) situatie(s) iedereen over één kam.

    Enkel omdat het niet gelukt is of omdat ze er zo ziek van zijn geworden dat er helaas een error ontstaat.

    Dit is niet de bedoeling en erg gevaarlijk. Dit soort situaties schrikt mensen af, trekt banden uit elkaar, onterechte vooroordelen worden omhoog gehaald, enz.

    Beheers jezelf en gedraag je als een volwassenen. Je kunt niet alles krijgen wat je wilt en alles staat al opgeschreven.

    Dat iets is niet gelukt is betekent niet meteen dat het voor altijd over en uit is.

    Het moest jou gewoon niet treffen.

    Accepteer dat. En als je dat niet accepteert, heb je het schijnbaar nog niet verwerkt. Dus verwerk het en accepteer wat Allah heeft voorbestemd. Doe veel dua en hervat je acties. Geduld loont.

  4. #34
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Alles ligt in de Handen van Allah!

    Blijf in je achterhoofd houden dat alles in de Handen van Allah ligt. Misschien trouw je helemaal niet.

    Nu wil ik je niet ontmoedigen, maar ik probeer hiermee duidelijk aan te geven dat we realistisch moeten blijven.

    Alles staat al opgeschreven en alleen Allah weet wat er met ons allemaal gaat gebeuren.

    Dus loop niet al te hard van stapel. Beheers jezelf en blijf realistisch.

  5. #35
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Gaan we het islamitisch doen of toch maar de shayateen-way?

    Peperdure zalen, geld dat maar over de toonbank word gesmeten, dure jurken en juwelen, een overvloed aan liederen, dikke afgehuurde auto's en zo kan ik nog een uur doorgaan.

    Allemaal wel leuk en aardig, maar let je wel een beetje op je geld? Of op je zonden?

    Een feestje geven is oké (lees: islamitisch), maar we moeten nou niet gaan overdrijven met z'n allen.

    Tuurlijk mag je genieten van je dag, tuurlijk mag je plezier en vreugde hebben. Maar doe dat wel op de juiste manier. De manier hoe Allah het wilt.

    Maar dat is saai en ongezellig, zeggen sommige mensen. Sinds wanneer is islamitisch, je geloof, saai en ongezellig?

    Sinds we de duivel met open armen ontvangen? A'udhu billaah.

    We moeten wel beseffen wat voor zaken we aan het verrichten zijn als het zo ver komt. We dienen te beseffen waarom Allah het juist op Zijn manier wilt en niet die van de duivel.

    Denk je nou echt dat de laaste muziek trends, de peperdure jurken en de overdrijving in alles wat er maar tegenwoordig erbij gehaald wordt, zegeningen zullen bevatten? Denk je dat echt? En wees eerlijk. We weten allemaal heel goed dat dat niet zo is. (en achteraf klagen dat er teveel is verspild of een scheiding, daar heb je je antwoord al denk ik)

    Waarom willen wij niet inzien dat een islamitisch huwelijksfeest volgens de juiste richtlijnen niet goed genoeg is? Is onze imaan dan zo laag gezakt?

    En ik weet dat sommige mensen onder druk kunnen staan door hun ouders of anderen. Vooral als jij de eerste bent van de kinderen die gaat trouwen. Dan moet het zo uitbundig mogelijk gevierd worden.

    Op dat moment moet je sterk zijn. Durf nee te zeggen en sta sterk in je schoenen! Laat de regels van Allah jou geliefder zijn. Vertrouw op Allah en zeg gewoon hoe jij het wilt vieren: islamitisch.

    Kunnen mensen dat niet hebben? Geen probleem. Dat moeten ze zelf maar uitzoeken. Je weet waar de deur is, denk ik dan. Het klinkt misschien grof, maar juist op dit soort momenten kan je beproefd worden. Hoe ver gaat jouw liefde en gehoorzaamheid voor Allah?

    Vertrouw op Hem, en ook al komen er problemen of chaos, blijf je vertrouwen in Hem leggen. Alles komt goed, in sha Allah.

  6. #36
    Tawakul & trust.

    Reacties
    52
    26-04-2017

    “Het is jouw man, niet jouw vriend.”

    Weet wie je man is. Eer hem, respecteer hem. Hij is jouw beschermer, jouw wederhelft die voor jou geschapen is. Ga goed met hem om, zorg voor hem. Heb lghierah voor hem. Kleineer hem niet, maar wees vooral trots op hem.

    Mannen: Zij is jouw amanah. zij is je vrouw, niet je bediende. Alles wat zij doet, is vanuit haar goedheid, vanuit haar liefde omwille van Allaah naar jou toe. Respecteer haar, koester haar & kleineer haar vooral niet. Zij zorgt voor je, zij draagt de kinderen voor jullie. Waardeer alles wat ze doet. Geef haar complimenten. Eer haar, heb lghierah voor haar. Zij is jouw parel, van jou!

  7. #37
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Citaat Geplaatst door OumHudayfa Bekijk reactie
    “Het is jouw man, niet jouw vriend.”

    Weet wie je man is. Eer hem, respecteer hem. Hij is jouw beschermer, jouw wederhelft die voor jou geschapen is. Ga goed met hem om, zorg voor hem. Heb lghierah voor hem. Kleineer hem niet, maar wees vooral trots op hem.

    Mannen: Zij is jouw amanah. zij is je vrouw, niet je bediende. Alles wat zij doet, is vanuit haar goedheid, vanuit haar liefde omwille van Allaah naar jou toe. Respecteer haar, koester haar & kleineer haar vooral niet. Zij zorgt voor je, zij draagt de kinderen voor jullie. Waardeer alles wat ze doet. Geef haar complimenten. Eer haar, heb lghierah voor haar. Zij is jouw parel, van jou!
    Allahoemma barik. Prachtig advies! Vooral ghierah is belangrijk. Je moet vaker wat plaatsen, sis. Ik vind jouw tips erg relevant en nuttig!

  8. #38
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Niet stressen! Maar gewoon relaxen!

    De bruiloft staat bekend om een van de mooiste dagen in je leven. Maar ook een van de meest stressvolle, heb ik het idee. Uit mijn omgeving merkte ik soms wel de stress op die de bruidjes hadden ervaren.

    Stress is niet goed. Althans niet teveel. Je moet er eerder van genieten, dan stressen. Maar ik begrijp de stress wel. Je wilt alles zo perfect mogelijk hebben.

    Maar als je het gewoon volgens de Quran en Sunnah doet, hoe Allah het namelijk wilt, valt er weinig te stressen, toch? Oké tuurlijk stress je of maak je je wel eens zorgen of het eten bijvoorbeeld op tijd gereserveerd word.

    No issue, dat zijn gewoon de kleine, menselijke dingetjes. Maar ik probeer meer te zeggen: relax. Geniet er gewoon van en waardeer de (kleine) dingen die je hebt. Laat alles maar op je afkomen. Gebeurd er iets, bijvoorbeeld een plateau met zoetigheden valt om, blijf relaxt.

    Oké, het klinkt misschien heel raar. Maar laat je gewoon door dat soort dingen je humeur en dag niet verpesten. We blijven getest worden.

    Dus geniet van je ouder(s), je familie, je vrienden. Geniet van elk moment en laat dat niet verpesten door de boosdoener stress of wat mindere situaties.

  9. #39
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Welke locatie word er genomen?

    Eindelijk is het zover: jullie hebben elkaar het ja-woord gegeven, de papieren zijn afgehandeld en iedereen ziet elkaar zitten. Tijd om te bepalen waar je je feest wilt houden.

    De meeste gaan voor een zaal. Maar we moeten nou geen jackpot prijzen gaan betalen voor een paar uur. Je kunt ook bijvoorbeeld voor een buurthuis of een ander goedkope ruimte gaan.

    Maar het allermooiste locatie blijft toch de moskee. Het huis van Allah.

    Denk aan hoeveel beloningen, hoeveel hasanat je kunt krijgen voor elk persoon die jij naar de moskee toe lokt. En laat staan als al die mensen gaan bidden. Dubbele pluspunt!

    Dat is wat we toch willen? Rahma, baraka van Allah de Meest Barmhartige?

    De mannen kunnen altijd naar de moskee gaan. Daar is geen excuus voor nodig. Hoe meer mensen, hoe beter. Neem als voorbeeld de tarawieh gebed. Er is geen limiet, subhana Allah. En als het vol raakt, bidden ze buiten.

    Als de moskee geen optie is (dan heb ik het voornamelijk over de vrouwen), kun je het ook altijd nog thuis vieren. Lekker knus en gezellig. Een aantal extra voordelen:

    - Je hoeft nergens mee rekening te houden (bij een zaal moet je opletten dat niks kapot gaat, anders betaal je misschien wat).

    - Je hoeft niet uren te wachten wanneer het eten is gereserveerd. In je huis kunnen ze meteen naar de keuken gaan en alles klaar leggen.

    - Je hebt de mensen om je heen die echt om je geven en geen wild vreemden.

    - Je zit nog lekker in je ouderlijke huis en maakt er mooie herinneringen mee (in plaats van een standaard zaal dat door Jan en alle man word ingehuurd).

    - Je hoeft je niet als een barbiepop te gedragen en een modeshow te geven om vervolgens boze ogen te ontvangen (je bent vrij als een vogeltje en die ziana is echt nergens voor nodig), etc.

  10. #40
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Man bij de vrouwen

    Oke, dit vind ik altijd een lachertje onder ons de Marokkanen. Er word dan een feest gegeven en de man loopt gezellig mee binnen in de vrouwen ruimte.

    Ten eerste: waar is de ghierah gebleven? Jij, als pas getrouwde dame, vind het dus oké dat elk vrouwelijk wezen in die zaal je man van top tot teen scant? Je vind het dus oké dat iedereen hem lekker mag aangapen? Is er ergens een greintje jaloezie te bekennen in je hart? (en dit geldt natuurlijk ook andersom!)

    Ten tweede: de bruid gaat nooit bij de mannen naar binnen omdat het een schande en erg beschamend is. Waarom mag de man wel gezellig binnen huppelen bij de vrouwen? Wat is het verschil? Alleen omdat hij de bruidegom is mag hij naar binnen? Slapte excuus ooit.

    Ten derde: de man zou het überhaupt niet eens willen om maar ook één stap in die ruimte te zetten. Wat heeft hij daar te zoeken? Wat moet hij daar doen? Jou een beetje gezelschap geven? Hij is met je getrouwd. Hij gaat jou zijn leven lang jou gezelschap geven, in sha Allah.

    Dus verstop die ongein ergens in de grond. Dit soort zaken horen niet en mogen eigenlijk ook niet gebeuren.

  11. #41
    Tawakul & trust.

    Reacties
    52
    26-04-2017

    Ameen! Barak Allaahu feeki hihi. Ghierah is eeecht belangrijk ja!
    Hihi I will in sha Allaah. Zodra er eentje in mij opkomt, zal ik het delen.

  12. #42
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Citaat Geplaatst door OumHudayfa Bekijk reactie
    Ameen! Barak Allaahu feeki hihi. Ghierah is eeecht belangrijk ja!
    Hihi I will in sha Allaah. Zodra er eentje in mij opkomt, zal ik het delen.
    Wa feeki! Hahaha, no ghierah no man, hahaha. In sha Allah! Ben benieuwd!

  13. #43
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    Boeken lezen

    Er zijn genoeg boeken over het huwelijk te lezen (kijk wel welke betrouwbaar zijn). Dit verrijkt je kennis en zo leer je wat je rechten en plichten zijn in een huwelijk.

  14. #44
    MVC Lid

    Reacties
    506
    02-01-2019

    De topic word goed bekeken, Alhamdoulilah. Voor de stille lezers: hopelijk hebben jullie hier wat aan, in sha Allah.

    Als jullie ook mooie tips of advies hebben, deel het dan hier!

  15. #45
    Tawakul & trust.

    Reacties
    52
    26-04-2017

    Citaat Geplaatst door ummAyub Bekijk reactie
    Man bij de vrouwen

    Oke, dit vind ik altijd een lachertje onder ons de Marokkanen. Er word dan een feest gegeven en de man loopt gezellig mee binnen in de vrouwen ruimte.

    Ten eerste: waar is de ghierah gebleven? Jij, als pas getrouwde dame, vind het dus oké dat elk vrouwelijk wezen in die zaal je man van top tot teen scant? Je vind het dus oké dat iedereen hem lekker mag aangapen? Is er ergens een greintje jaloezie te bekennen in je hart? (en dit geldt natuurlijk ook andersom!)

    Ten tweede: de bruid gaat nooit bij de mannen naar binnen omdat het een schande en erg beschamend is. Waarom mag de man wel gezellig binnen huppelen bij de vrouwen? Wat is het verschil? Alleen omdat hij de bruidegom is mag hij naar binnen? Slapte excuus ooit.

    Ten derde: de man zou het überhaupt niet eens willen om maar ook één stap in die ruimte te zetten. Wat heeft hij daar te zoeken? Wat moet hij daar doen? Jou een beetje gezelschap geven? Hij is met je getrouwd. Hij gaat jou zijn leven lang jou gezelschap geven, in sha Allah.

    Dus verstop die ongein ergens in de grond. Dit soort zaken horen niet en mogen eigenlijk ook niet gebeuren.

    PREACH FOR THIS ONE. Zeg ik ook altijd. En vergeet niet; ik heb ook lghierah naar mijn zusters toe.
    Genoeg broeders die t namelijk zelf willen. K krijg t niet over m’n hart dat een wildvreemde man (voor hen), de zaal binnen loopt. Zij die bedekt lopen op straat, maar nu er geweldig uitzien.