1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    4
    16-12-2018

    schoonfamilie vragen

    Salaam,
    Ik ben een jaar getrouwd en heb een paar vragen waarop ik serieuze antwoorden op hoop te ontvangen.
    1) Hoe hoort een schoondochter zich te gedragen naar haar schoonmoeder toe?
    Moet ze bijv. haar schoonmoeder alles laten doen in huis? Even vragen of je ook een kopje koffie wilt drinken?
    Zich interesseren in dingen?

    2) Als een vrouw getrouwd is, dan gaat zij toch meer naar de familie van d'r man?
    Ik bedoel daar niet mee 24x7 en d'r familie afstoten - maar elke week naar je eigen zus is wel overdreven vind ik.

    3) Is het in huwelijk niet : samen dingen doen, geld sparen ?

    De relatie tussen mij en mijn vrouw is niet opperbest, mede door haar familie. Ze wordt altijd voor t karretje gespannen als er iets
    gedaan moet worden of gunst wordt gevraagd en daar ben ik het niet mee eens.
    Ik heb 't meerdere keren aangegeven, maar tevergeefs.

    Hoor graag jullie mening/ervaring.
    Laatst gewijzigd door dewey: 16-12-2018 om 20:24 Reden: punt 3 toegevoegd

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    495
    08-12-2018

    El Aqlaaq & Genade.

    En FamilieContact is Belangrijk.
    Gewoon eerlijk verdelen.

    Zij heeft Recht op haar BloedFamilie.

    Maar Eigen Gezin op 1 en de rest Tijdig Verdelen.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    13
    15-12-2018

    1) Haar schoonmoeder dient ze met respect te behandelen met de marokkaanse gastvrijheid dus het aanbieden van koffie, thee, etc gezellig kletsen met schoonmoeder hoort daar vanzelfsprekend bij imo.
    Maar niet elke marokkaan(se) heeft dit van thuis uit meegekregen. Als je samen met je vrouw woont bij je ouders vind ik het maar normaal dat je vrouw je moeder helpt in het huishouden.
    2) Met alle respect: bespreek samen met haar hoe vaak jullie je families wel of (niet) samen zullen bezoeken, en volg niet blindelings de marokkaanse cultuur omdat "het zo hoort".
    3) Ik sluit me aan bij @hoofddoekhijab, ze is islamitisch inderdaad niet verplicht om haar geld met je te delen. Voor de rest is het huwelijk wel alles samen doen en rekening houden met elkaar.

    Eens je getrouwd bent staat je man of vrouw op de eerste plaats, en dan pas je familie.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    28
    20-01-2018

    Ik vind dat je alles eerlijk moet verdelen,
    Maar jammer genoeg is het meestal de familie die zich ermee bemoeit in deze tijd is het vaak het geval.

    En met sparen bedoel je samen geld bewaren voor de toekomst etc?

    Jammer genoeg moet je tegenwoordig geluk hebben om een lieve geduldige tabarka Allah meid tegen te komen, die hetzelfde als jij denkt en doe omwille van Allah soebhan juist ervoor zorgt dat je het goed hebt/krijgt ipv alles te verspillen en jou kaal plukken tot ze eindelijk het licht ziet wanneer het te laat is.

    Ik denk dan ook dat je dit met haar en haar Fam moet bespreken, en naar voren moet brengen waar je mee zit, en geloof me wees er eerlijk en open voor wat jij fijn vind dn juist niet, wees een echte man wat eerlijkheid boven alles heeft.
    Verder wens ik je alle geduld toe bro.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    482
    11-12-2011

    Het is de plicht van elke schoonmoeder
    Om haar schoondochter als haar eigen dochter te beschouwen
    Jou vrouw moet realiseren dat jou moeder ook haar moeder is ze moet zoveel respect voor jou moeder hebben en waar het nodig is haar helpen
    Ze moet niet alleen denken aan haar famillie
    Kwestie van eerlijk verdelen
    Elke week naar haar zus is zo overdreven !!
    Beetje streng optreden mag ook wel





    .
    De sleutel naar overwinning is geduld trotse mama

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    4
    16-12-2018

    Ik bedoel sparen ja, voor de toekomst, voor ons. Mijn vrouw is geen geldwolf en vraagt mij zelden; ik wil dit of ik wil dat. Als ik t goed vind dan koopt ze t, geldt andersom ook. Er storen mij gewoon zaken en heb t een aantal keren laten blijken en dan wordt er niets mee gedaan. Praten met (schoon)familie dat heeft geen zin want t gaat tussen mij en haar. Zij moet grenzen stellen. Ze is niet enig kind, maar als er dingen zijn dan wordt er altijd haar gevraagd om iets te doen en daar word ik moe van. Ik heb t ook gezegd maar t gaat er van de ene oor naar andere oor makkelijk uit. Voelt alsof er geen respect is naar mij toe.
    @hoofddoekhijab: over punt 2; t kunnen influisteringen zijn
    Met punt 3 van jouw kant ben ik het totaal niet mee eens. Geld wat een vrouw verdient is van haar, bedoel je mee te zeggen. Een huwelijk is samen iets ondernemen, wat betreft geld / salaris moet het in 1 pot komen. Dat de islam dit verbiedt vind ik kolder, maar verzonnen door iemand. Wat is de essentie van trouwen als je al financiën gescheiden gaat houden? Je kan dan beter alleen zijn.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    28
    20-01-2018

    Bro als het niet helpt haar hierop aan te spreken, en jij vind dat vervelend of bent het niet mee eens, dan is het raadzaam om dit bespreekbaar te maken samen met haar ouders, als het niet helpt wanneer je dit met haar bespreekt en ze luistert niet,

    Een huwelijk is iets wat je samen aangaat, en ja de bedoeling is alles samen te doen en te delen.

  8. #8
    Getrouwd met de best

    Reacties
    198
    11-04-2012

    Uit respect word er geholpen, maar is geen verplichting.. Moet vanuit haar komen. Hoezo hoort een vrouw meer naar haar man de familie te gaan?? Dat is geen verplichting. En zolang jij blijft gaan naar je ouders dan is er toch geen probleem? Waarom is dat erg dat ze elke week bij haar familie is? En dat er haar veel dingen worden gevraagd is misschien dat ze dat van haar zijn gewend. Bespreek met haar waar je mee zit en kijk voor oplossingen.

  9. #9
    Amsterdamse

    Reacties
    651
    11-01-2007

    Dit doet me denken aan de topic van walou Hayat.
    Ten eerste wanneer een vrouw trouwt is ze jouw vrouw geworden maar niet jouw eigendom.
    Zij heeft ook haar ouders. En als zij gewend was om zaken te regelen voor haar ouders (en zij wil dit ook blijven doen) dan mag zij dat!
    Dat is niet aan jou als man om haar te verbieden of te eisen dat ze minder doet voor haar familie.
    Ik vind dit eerlijk gezegd creepy gedachte hoor.

    Ten tweede als zij niet inwoont bij haar schoonmoeder hoeft zij niks te doen?
    Wat zou ze moeten doen volgens jou?
    Dus ze moet haar eigen huis en huishouden laten voor wat het is zodat ze bij jouw moeder komt schoonmaken begrijp ik dat goed?
    Of bedoel je soms dubbel en bij jouw moeder en jullie eigen huis nog boenen?
    Nee, zij is niks verplicht naar haar schoonmoeder.
    Uit beleefdheid kan zij bij bezoek helpen met koken, afwassen en opdienen.
    Maar zij is niks verplicht.

    Ten derde, financieel wil jij dus in feite ook profiteren van haar spaarcentjes?
    Lees ik dat goed?
    Islamitisch gezien heb jij recht op 0. Ook al heeft zij een dikke spaarrekening van 200.000, je hebt nergens recht op en dient haar te onderhouden.

    Hoe oud ben jij als ik vragen mag?
    Ik schrik hiervan.

  10. #10
    Amsterdamse

    Reacties
    651
    11-01-2007

    Citaat Geplaatst door dewey Bekijk reactie
    Ik bedoel sparen ja, voor de toekomst, voor ons. Mijn vrouw is geen geldwolf en vraagt mij zelden; ik wil dit of ik wil dat. Als ik t goed vind dan koopt ze t, geldt andersom ook. Er storen mij gewoon zaken en heb t een aantal keren laten blijken en dan wordt er niets mee gedaan. Praten met (schoon)familie dat heeft geen zin want t gaat tussen mij en haar. Zij moet grenzen stellen. Ze is niet enig kind, maar als er dingen zijn dan wordt er altijd haar gevraagd om iets te doen en daar word ik moe van. Ik heb t ook gezegd maar t gaat er van de ene oor naar andere oor makkelijk uit. Voelt alsof er geen respect is naar mij toe.
    @hoofddoekhijab: over punt 2; t kunnen influisteringen zijn
    Met punt 3 van jouw kant ben ik het totaal niet mee eens. Geld wat een vrouw verdient is van haar, bedoel je mee te zeggen. Een huwelijk is samen iets ondernemen, wat betreft geld / salaris moet het in 1 pot komen. Dat de islam dit verbiedt vind ik kolder, maar verzonnen door iemand. Wat is de essentie van trouwen als je al financiën gescheiden gaat houden? Je kan dan beter alleen zijn.

    Het is maar goed ook dat je dit niet gaat bespreken met haar ouders.
    Want je eisen zijn totaal van de zotte en ongegrond.
    In feite vraag je haar ouders om voor hulp niet meer bij hun eigen dochter aan te kloppen, je wilt daarnaast dat je vrouw meer toetrekt naar jouw familie en komt schoonmaken bij jouw moeder.
    En tot slot wil je dat zij financieel bijdraagt in de vorm van een gezamenlijk potje.
    Deze ouders gaan jou dit echt niet in dank afnemen zodra je dit ter sprake brengt!

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    527
    02-06-2014

    Citaat Geplaatst door uidadje Bekijk reactie
    Dit doet me denken aan de topic van walou Hayat.
    Ten eerste wanneer een vrouw trouwt is ze jouw vrouw geworden maar niet jouw eigendom.
    Zij heeft ook haar ouders. En als zij gewend was om zaken te regelen voor haar ouders (en zij wil dit ook blijven doen) dan mag zij dat!
    Dat is niet aan jou als man om haar te verbieden of te eisen dat ze minder doet voor haar familie.
    Ik vind dit eerlijk gezegd creepy gedachte hoor.

    Ten tweede als zij niet inwoont bij haar schoonmoeder hoeft zij niks te doen?
    Wat zou ze moeten doen volgens jou?
    Dus ze moet haar eigen huis en huishouden laten voor wat het is zodat ze bij jouw moeder komt schoonmaken begrijp ik dat goed?
    Of bedoel je soms dubbel en bij jouw moeder en jullie eigen huis nog boenen?
    Nee, zij is niks verplicht naar haar schoonmoeder.
    Uit beleefdheid kan zij bij bezoek helpen met koken, afwassen en opdienen.
    Maar zij is niks verplicht.

    Ten derde, financieel wil jij dus in feite ook profiteren van haar spaarcentjes?
    Lees ik dat goed?
    Islamitisch gezien heb jij recht op 0. Ook al heeft zij een dikke spaarrekening van 200.000, je hebt nergens recht op en dient haar te onderhouden.

    Hoe oud ben jij als ik vragen mag?
    Ik schrik hiervan.
    Jij hebt gesproken ben het voornamelijk met je eens. Ik schrok ook weer zoals gewoonlijk hier op Marokko.nl.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    527
    02-06-2014

    [QUOTE=Inesje;133904497]Schoonfamilie moet je beschouwen als je eigen familie en voor haar ook. Jouw vrouw is getrouwd met jou en niet met je moeder. Je vrouw hoort je moeder te respecteren. Zij hoort zich gewoon normaal te gedragen dan zie ik daarbij minstens 1 x per week bezoeken en als ze daar is kan ze zeker helpen en haar hulp bieden waar nodig is (zoals een x shoppen/ huisarts bezoek e.d.), verder is het nog altijd jouw moeder en niet die van haar. Vergeet niet zij heeft zelf nog een moeder. Heel vaak willen mannen dat een vrouw meer tijd besteed aan zijn moeder dan haar eigen moeder en daar gaan mannen vaak de fout in. Als een vrouw getrouwd is tuurlijk gaat ze naar de familie van de man, ja wanneer het haar uitkomt/wanneer ze dat wilt natuurlijk, maar ben wel van mening op zn minst 1 x per week. Maar waarom meer? Is toch jou familie jij moet er meer natoe niet zij. En puntje 3 haar geld en jouw geld is haar geld, maar ja tegenwoordig kun je niet rondkomen van een salaris dus ik ben van mening dat jij alle rekeningen betaald en zij meehelpt aan de overige zaken. Daarnaast als jouw schoonouders hulpnodig hebben van hun dochter is dat iets tussen hun en kun jij je daar niet mee bemoeien want zo ontstaan inderdaad de ruzies.Hetzelfde is als jij je ouders helpt en je vrouw wilt dat niet, zou je dan toch ook niet normaal vinden. Dit soort zaken zijn redenen waarom vaak huwelijken mislopen.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    27
    22-02-2015

    Citaat Geplaatst door dewey Bekijk reactie
    Ik bedoel sparen ja, voor de toekomst, voor ons. Mijn vrouw is geen geldwolf en vraagt mij zelden; ik wil dit of ik wil dat. Als ik t goed vind dan koopt ze t, geldt andersom ook. Er storen mij gewoon zaken en heb t een aantal keren laten blijken en dan wordt er niets mee gedaan. Praten met (schoon)familie dat heeft geen zin want t gaat tussen mij en haar. Zij moet grenzen stellen. Ze is niet enig kind, maar als er dingen zijn dan wordt er altijd haar gevraagd om iets te doen en daar word ik moe van. Ik heb t ook gezegd maar t gaat er van de ene oor naar andere oor makkelijk uit. Voelt alsof er geen respect is naar mij toe.
    @hoofddoekhijab: over punt 2; t kunnen influisteringen zijn
    Met punt 3 van jouw kant ben ik het totaal niet mee eens. Geld wat een vrouw verdient is van haar, bedoel je mee te zeggen. Een huwelijk is samen iets ondernemen, wat betreft geld / salaris moet het in 1 pot komen. Dat de islam dit verbiedt vind ik kolder, maar verzonnen door iemand. Wat is de essentie van trouwen als je al financiën gescheiden gaat houden? Je kan dan beter alleen zijn.
    als jij getrouwd was met mn zusje had ik je paar stoten verkocht.
    Vrouw verbieden om haar ouders te helpen is satan actie. Net zoals profiteren en eten van haar geld.
    ben je daarom getrouwd?? Omdat je het financieel breder wilde hebben.
    en wat kom je hier lullen over dat ze meer toetrekt naar jullie familie? heeft jouw moeder haar geadopteerd?
    tfoee ye iwdan

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    818
    14-01-2017

    Wat ben jij voor een man? Al verdient zij 1000x meer als jou, jij betaalt de huur en zorgt voor boodschappen. En als ze iets nodig heeft dan zorg jij daarvoor ! En zij hoeft jou geen rooie cent te geven !!!
    En nog durven zeggen dat het verzonnen is ? Lay n3al li may 7cham

  15. #15
    Amsterdamse

    Reacties
    651
    11-01-2007

    Citaat Geplaatst door getrouwde_roos Bekijk reactie
    Het is de plicht van elke schoonmoeder
    Om haar schoondochter als haar eigen dochter te beschouwen
    Jou vrouw moet realiseren dat jou moeder ook haar moeder is ze moet zoveel respect voor jou moeder hebben en waar het nodig is haar helpen
    Ze moet niet alleen denken aan haar famillie
    Kwestie van eerlijk verdelen
    Elke week naar haar zus is zo overdreven !!
    Beetje streng optreden mag ook wel





    .
    Zegt een getrouwde vrouw.
    Je bent zeker zo’n schoonzus die haar broertje influistert wat ze wel en niet mag.
    Schoonzusje mag niet elke week naar haar zus maar laat me raden jij zelf zit wel elke dag bij je ouders.
    Zulke mensen als jou heb ik dus bloedhekel aan.
    Vooral jouw laatste zin je moet strenger zijn, is het een kind? Is het een puber waar je strenger voor moet zijn?
    Of is dit een volwassen vrouw die zelf wel uitmaakt waar, wanneer en HOEVAAK ze ergens heen gaat.