1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    15
    19-05-2013

    Advies handvraging

    Assalamou aleikom,

    Voor een goede vriend zou ik graag advies willen hebben. Momenteel bevinden hij en zijn toekomstige in een zeer ingewikkelde situatie. Deze personen willen heel graag met elkaar stappen maken, dus handvraging, trouwen en samen leven.
    Op een dag vertelde de vrouw haar ouders over deze jongen en de ouders gaven aan dat het voor hun belangrijk is dat degene een persoon moet zijn die bekend is bij de familie en de afstand niet te groot is. Dus een NEE. De afstand zelf is 60 minuten rijden en die vriend is geen bekende van de familie. Hierdoor zitten zij momenteel in een situatie waarbij hun geluk in de weg wordt gezeten.

    Ze zoeken naar een bepaalde strategie om dit toch tot een succes te laten verlopen, zonder gezeik en problemen. Zij willen heel graag met elkaar leven! Tussen de vrouw en man zit het helemaal goed, alhamdoelilah.

    Graag wil ik jullie adviezen krijgen, zodat zij hopelijk veel wijzer worden en dit op een goede manier kunnen oppakken. De kans die ze namelijk nu krijgen, moet gelijk goed aangepakt worden.

    Ghair In Shaa Allah. Ik hoor graag van jullie.

    Wa aleikoum salaam!

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    137
    22-09-2011

    Dit was ook bij mij het geval.
    Ik denk dat haar ouders echt wel weten wat er tegenwoordig speelt en uit voorzorg hun dochter dit niet willen aandoen.
    Ouders hebben als enige het beste met je voor en zullen nooit iets doen of roepen wat hun kind zal schaden.
    Mijn ouders weigerden ook om mij 1,5 uur van hun vandaan te laten wonen en ook een voor hun onbekende familie.
    Uiteindelijk kreeg ik ze om door hem langs te laten komen en met mijn vader te praten.
    Het huwelijk is niet geslaagd uiteindelijk, alsof het hun voorgevoel was SubhanAllah.
    Ik zou in de toekomst ook nooit van mijn leven meer zo ver van mijn ouders willen wonen.
    Om de simpele reden dat een man dat niet waard is en nooit waard zal zijn.

  3. #3
    AITSAID

    Reacties
    4.247
    10-06-2007

    ik snap echt niet waarom ouders dat zeggen. Niet te geloven!

  4. #4
    AITSAID

    Reacties
    4.247
    10-06-2007

    @ zonneschijn
    Het is mekteb lieve schat, dat heb je niet in de hand. Ik ken een stel die komen uit hetzelfde dorp en beide familie's kennen elkaar best wel goed. Maar die hebben elke keer ellende met elkaar en dan gaat het meisje weer terug naar huis en dan komen ze haar weer ophalen.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    137
    22-09-2011

    Citaat Geplaatst door Riffia_Kebdania Bekijk reactie
    @ zonneschijn
    Het is mekteb lieve schat, dat heb je niet in de hand. Ik ken een stel die komen uit hetzelfde dorp en beide familie's kennen elkaar best wel goed. Maar die hebben elke keer ellende met elkaar en dan gaat het meisje weer terug naar huis en dan komen ze haar weer ophalen.
    Daarom zeg ik ook een onbekende familie en ver weg wonen staat niet per definitie gelijk aan een slecht huwelijk of een scheiding.
    Maar in deze huidige maatschappij waarin we leven is het wel een groter risico om je halsoverkop te storten in een huwelijk met totaal onbekenden.
    Ver wonen vind ik zelf niet de moeite waard als ik kijk wat je ervoor moet opgeven.

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    495
    08-12-2018

    Als ik in Jou Situatie was dan zou ik tegen Haar Zeggen: Luister naar je ouders.

    Hoelang hebben Jullie nu HaramRelatie met elkaar.?


    Geen Mektab is Geen Mektab, ookal zijn jullie Smoor Verliefd op Elkaar.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    82
    16-07-2013

    Luisteren naar ouders, echt waar. Degene die hun ouders niet gehoorzamen, vooral mbt het huwelijk, storten zich zelf in de ellende.

    Mijn ouders hadden ook een naar gevoel toen ik ging trouwen, dat bleek later gegrond. Spijt als de haren op mn hoofd dat ik hen niet gehoorzaam was.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    15
    19-05-2013

    In deze situatie gaat het niet om een naar gevoel. Het gekke is namelijk dat de ouders de persoon niet eens kennen. Ze weten niet wie het is, wat hij doet, hoe hij is etc etc.

    Dan kan je bij voorhand toch niet al Nee zeggen?

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    495
    08-12-2018

    Citaat Geplaatst door rafik20 Bekijk reactie
    In deze situatie gaat het niet om een naar gevoel. Het gekke is namelijk dat de ouders de persoon niet eens kennen. Ze weten niet wie het is, wat hij doet, hoe hij is etc etc.

    Dan kan je bij voorhand toch niet al Nee zeggen?
    Jawel Rafik, Ouders hebben Instinct, vooral de Moeders.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    27
    22-02-2015

    Citaat Geplaatst door rafik20 Bekijk reactie
    In deze situatie gaat het niet om een naar gevoel. Het gekke is namelijk dat de ouders de persoon niet eens kennen. Ze weten niet wie het is, wat hij doet, hoe hij is etc etc.

    Dan kan je bij voorhand toch niet al Nee zeggen?
    zelf langsgaan en jezelf voorstellen bij de ouders?
    Uiteindelijk zullen ze zich bij neerleggen maar wat hierboven al is genoemd vaak is het een instinct van ouders. Of concessies doen en verhuizen ergens tussen beide in.

  11. #11
    AITSAID

    Reacties
    4.247
    10-06-2007

    Citaat Geplaatst door Zonneschijn.. Bekijk reactie
    Daarom zeg ik ook een onbekende familie en ver weg wonen staat niet per definitie gelijk aan een slecht huwelijk of een scheiding.
    Maar in deze huidige maatschappij waarin we leven is het wel een groter risico om je halsoverkop te storten in een huwelijk met totaal onbekenden.
    Ver wonen vind ik zelf niet de moeite waard als ik kijk wat je ervoor moet opgeven.

    Ja ik heb het ook gekend. Inshallah komt het goed!

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    82
    16-07-2013

    Citaat Geplaatst door rafik20 Bekijk reactie
    In deze situatie gaat het niet om een naar gevoel. Het gekke is namelijk dat de ouders de persoon niet eens kennen. Ze weten niet wie het is, wat hij doet, hoe hij is etc etc.

    Dan kan je bij voorhand toch niet al Nee zeggen?
    Ouders voelen echt alles aan. Zelfs als alles rooskleurig er voor staat.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    283
    20-07-2018

    Citaat Geplaatst door Ugly-truth Bekijk reactie
    Luisteren naar ouders, echt waar. Degene die hun ouders niet gehoorzamen, vooral mbt het huwelijk, storten zich zelf in de ellende.

    Mijn ouders hadden ook een naar gevoel toen ik ging trouwen, dat bleek later gegrond. Spijt als de haren op mn hoofd dat ik hen niet gehoorzaam was.
    ++++++
    Niks meer aan toe te voegen.
    Helaas komt spijt achteraf. Maar zo is ons volk helaas. Moge Allah swt ons leiden.

  14. #14
    Mommy of N.

    Reacties
    2.045
    16-12-2009

    Ik vind persoonlijk niet dat ‘afstand’ een excuus moet zijn om te weigeren. En al helemaal niet dat het geen bekenden zijn. Koelshi fe yed Allah. Om mij zelf als voorbeeld te geven; mijn aanstaande en ik wonen ook op meer dan een uur afstand van elkaar en we zijn totaal geen bekenden van elkaar. Mijn vader had in eerste instantie wel iets van; helemaal naar België?! Maar dat is hamdoelilah goed gekomen. Ouders moeten zich erbij neerleggen dat het geluk voorstaat van hun kind. Tawakoel ala’Allaah en de rest komt vanzelf.

    Een advies naar beiden; verricht salat istighara en laat ze praten met hun ouders. Duidelijk maken dat dat geen geldige reden kan en mag zijn om te weigeren.

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    1.033
    03-08-2008

    Citaat Geplaatst door FransSprekende Bekijk reactie
    Ik vind persoonlijk niet dat ‘afstand’ een excuus moet zijn om te weigeren. En al helemaal niet dat het geen bekenden zijn. Koelshi fe yed Allah. Om mij zelf als voorbeeld te geven; mijn aanstaande en ik wonen ook op meer dan een uur afstand van elkaar en we zijn totaal geen bekenden van elkaar. Mijn vader had in eerste instantie wel iets van; helemaal naar België?! Maar dat is hamdoelilah goed gekomen. Ouders moeten zich erbij neerleggen dat het geluk voorstaat van hun kind. Tawakoel ala’Allaah en de rest komt vanzelf.

    Een advies naar beiden; verricht salat istighara en laat ze praten met hun ouders. Duidelijk maken dat dat geen geldige reden kan en mag zijn om te weigeren.
    Afstand is echt wel een reden om iemand af te wijzen.
    Ben je er trots op dat je jouw ouders verlaten hebt om in een ander land te gaan wonen?
    Er zijn ook dochters die waarde hechten aan de zorg voor hun ouders, behouden van de baan waar ze op hun plek zitten en de omgeving waar je alles hebt opgebouwd.
    Waarom zou je een vent achterna gaan naar een ander land terwijl je al in Europa bent en prima leeft? Mannen genoeg en vervangbaar je ouders niet.
    Een vent achterna gaan brengt vele consequenties die jij nu sowieso al ondervindt maar nooit zal toegeven. Dat jij die keus maakt prima maar ga dat hier niet zitten ophemelen aub.