1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    424
    03-05-2007

    ik ben ziek en ik heb de hele maand ramadan niet gevast..

    Salam 3alaikoem, kan iemand mij vertellen wat te doen. Ik heb wegens medicatie de hele maand ramadan niet gevast. Nou ben ik bezig met inhalen, en heb al 14 dagen gevast, alleen ik ben ziek ik heb psychoses slik daar medicatie voor. Ik kan het niet goed aan het vasten, nou is mijn vraag kan ik de laatste twee weken anders vasten bijvoorbeeld door te betalen? En zo ja hoeveel moet ik dan betalen per dag? Ik hoop een duidelijke antwoord.

    Aboe Hoerairah verhaalt dat de Boodschapper van Allah zei:
    "De meest perfecte mensen van de gelovigen zijn degenen wiens gedrag
    het meest perfect is, en het meest perfect van hen zijn degenen
    die zich het beste tegenover hun vrouwen gedragen."
    (Tirmidzie: hadieth Hasan Sahieh)


  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    424
    03-05-2007

    Hoeveel moet ik betalen per dag

    Aboe Hoerairah verhaalt dat de Boodschapper van Allah zei:
    "De meest perfecte mensen van de gelovigen zijn degenen wiens gedrag
    het meest perfect is, en het meest perfect van hen zijn degenen
    die zich het beste tegenover hun vrouwen gedragen."
    (Tirmidzie: hadieth Hasan Sahieh)


  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    Salam aleykoum,

    Dat is alleen voor chronisch zieken... Je dient je dagen gewoon in te halen, je kan bijvoorbeeld 1 dag per week doen als je het echt lastig hebt. Doe dua opdat het makkelijker voor je gemaakt mag worden.
    هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    Vraag:

    Ik ben een zieke vrouw. De vorige Ramadan vastte ik enkele dagen niet. Vanwege mijn ziekte ben ik ook niet in staat om deze dagen in te halen. Wat is de boetedoening hiervoor?

    Ook dit jaar zal ik zeker niet in staat zijn tijdens de Ramadan te vasten. Wat is de boetedoening hiervoor? Moge Allah u belonen met het goede.

    Antwoord:

    Alle lof zij Allah.

    Het is toegestaan voor een zieke persoon, voor wie het vasten te zwaar is, om het vasten te verbreken. Als Allah hem geneest, moet hij zijn gemiste vastendagen inhalen. Dit op basis van de Woorden van Allah (interpretatie van de betekenis):

    “Maar wie van jullie ziek of op reis is, (diegene dient) dan hetzelfde aantal op andere dagen (in te halen).”

    (Soerat al-Baqarah: 184)

    Dus tegen de vragenstelster zeg ik dat het geen zonde is om niet te vasten tijdens deze maand, zolang de ziekte voortduurt. Dit is namelijk een Tegemoetkoming van Allah ten opzichte van de zieke persoon en de reiziger. En Allah houdt ervan dat Zijn Tegemoetkoming wordt benut, net zoals Hij het verafschuwt dat ongehoorzaamheid tegenover Hem wordt verricht.

    Er is dus geen boetedoening voor haar. Maar als Allah haar geneest, dan dient zij de dagen in te halen. Moge Allah haar genezen van elke kwaad en de zonden van haar en ons vergeven.

    En Allah weet het het beste.

    Sheikh Ibn Baaz
    (Fataawa Islaamiyyah; boekdeel 3, blz. 275)
    هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    Vraag:

    Ik ben al vier jaar ziek en heb niet gevast. Moet ik het vasten later inhalen of is hier een boetedoening voor?

    Antwoord:

    Alle lof zij Allah.

    Allah heeft het de zieke persoon toegestaan om het vasten uit te stellen. Hij, de Verhevene, zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):

    “…maar wie ziek is of op reis, dan is er een aantal andere dagen (om de vasten in te halen)…”

    (Soerat al-Baqarah: 185)

    Dit is een Gunst van Allah. Hij, de Verhevene, heeft het de zieke persoon toegestaan om niet te vasten en hem uitstel gegeven om het vasten in te halen wanneer hij weer beter is. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

    “…Allah wenst voor jullie het gemakkelijke en Hij wenst niet voor jullie het ongemak…”

    (Soerat al-Baqarah: 185)

    Als Allah jou geneest, dan kun je de gemiste dagen inhalen. Alle lof zij Allah.

    Maar als de artsen hebben vastgesteld dat er geen hoop meer is op genezing van de ziekte en dat het chronisch is, dan dien je één arme persoon te voeden voor iedere dag (die je niet vast). Oude mannen en vrouwen die niet in staat zijn om te vasten moeten één arme persoon voeden voor iedere dag, door het geven van een halve Saac 1 dadels, rijst of ander lokale basisvoeding. Dit is gelijk aan ongeveer anderhalve kilo, die gegeven moet worden aan een aantal arme mensen.

    Indien iemand echter wacht op herstelling en de hoop heeft op genezing, dan hoeft hij de armen niet te voeden. Hij zou moeten wachten totdat Allah hem geneest. En wanneer Allah hem geneest, moet hij inhalen wat hij gemist heeft van het vasten, zelfs als het gaat om een aantal jaren. Want hij had een legitieme reden waar in dit geval geen boetedoening voor vereist is.

    Sheikh cAbdoel-cAziez Ibn Baaz
    (Fataawa Noer calad-Darb, boekdeel 3, blz. 1225)
    هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    2.466
    24-04-2018

    Wa alaikumu salam,

    Ik snap ten eerste niet waarom jullie hier in dit hoekje vragen stellen? Weten jullie de studenten van kennis niet te vinden?

    Hier zijn geen dokters en geen geleerden te vinden, wel een heleboel die zichzelf geleerd voelen. Zowel taal als andere kennis dient men een geschikte leraar voor te zoeken.

    Mensen praten hier zonder kennis wa Allahul musta'an.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    Citaat Geplaatst door Manhajsalaf2018 Bekijk reactie
    Wa alaikumu salam,

    Ik snap ten eerste niet waarom jullie hier in dit hoekje vragen stellen? Weten jullie de studenten van kennis niet te vinden?

    Hier zijn geen dokters en geen geleerden te vinden, wel een heleboel die zichzelf geleerd voelen. Zowel taal als andere kennis dient men een geschikte leraar voor te zoeken.

    Mensen praten hier zonder kennis wa Allahul musta'an.
    Sorry hoor maar met vragen stellen doe je niets verkeerd. Het zijn degene die antwoord geven die moeten oppassen maar vragen kan je altijd.
    En trouwens wat zij vroeg is echt zo een standaardvraag waarvan je het antwoord op elke islamitische website kan vinden.

    Denk je dat jij alleen mag plaatsen ofzo

    En ik weet niet of je op mij doelt met "zowel taal dien je een geschikte leeraar voor te zoeken", ik volg les in de moskee maar kon niet gaan omdat ik ziek was die keer.

    Niet zo snel oordelen en hoogmoedig doen!
    هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    455
    30-10-2017

    Citaat Geplaatst door Manhajsalaf2018 Bekijk reactie
    Wa alaikumu salam,

    Ik snap ten eerste niet waarom jullie hier in dit hoekje vragen stellen? Weten jullie de studenten van kennis niet te vinden?

    Hier zijn geen dokters en geen geleerden te vinden, wel een heleboel die zichzelf geleerd voelen. Zowel taal als andere kennis dient men een geschikte leraar voor te zoeken.

    Mensen praten hier zonder kennis wa Allahul musta'an.
    tazz egt typisch salafi gdrag dit.

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    2.466
    24-04-2018

    Citaat Geplaatst door __A. Bekijk reactie
    Sorry hoor maar met vragen stellen doe je niets verkeerd. Het zijn degene die antwoord geven die moeten oppassen maar vragen kan je altijd.
    En trouwens wat zij vroeg is echt zo een standaardvraag waarvan je het antwoord op elke islamitische website kan vinden.

    Denk je dat jij alleen mag plaatsen ofzo

    En ik weet niet of je op mij doelt met "zowel taal dien je een geschikte leeraar voor te zoeken", ik volg les in de moskee maar kon niet gaan omdat ik ziek was die keer.

    Niet zo snel oordelen en hoogmoedig doen!
    Asalamu alaikum,

    Het advies is natuurlijk aan iedereen incl aan mezelf, een wijs persoon zal hier geen topics openen met vragen over de islam of over zijn ziektes, dromen enz..

    In dit hoekje, iedereen reageert eronder, sufis, shijieten, ongelovigen enz..

    Zoek een persoon op waarvan je zijn aqeeda kent en die bekend staat om zijn bescheidenheid en betrouwbaarheid en stel je vragen aan de juiste persoon. Dit is mijn advies aan mezelf en jullie, is niet hoogmoedig, het is een goed advies. Je gaat mensen toch niet aanmoedigen hun vragen hier te stellen?? Hier waar mushrikin podium krijgen om te spreken en uit te nodigen naar shirk en bid3a, en daar waar moslims aangevallen worden door zowel onze eigen broeders die niet oprecht zijn maar hier enkel komen om te flirten en verdeeldheid en haat tussen zusters te zaaien, en de mushrikin die hier dag en nacht lopen te liegen over ons geloof en over ahloes soennah.

    Wa salamu alaikum

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    Citaat Geplaatst door Manhajsalaf2018 Bekijk reactie
    Asalamu alaikum,

    Het advies is natuurlijk aan iedereen incl aan mezelf, een wijs persoon zal hier geen topics openen met vragen over de islam of over zijn ziektes, dromen enz..

    In dit hoekje, iedereen reageert eronder, sufis, shijieten, ongelovigen enz..

    Zoek een persoon op waarvan je zijn aqeeda kent en die bekend staat om zijn bescheidenheid en betrouwbaarheid en stel je vragen aan de juiste persoon. Dit is mijn advies aan mezelf en jullie, is niet hoogmoedig, het is een goed advies. Je gaat mensen toch niet aanmoedigen hun vragen hier te stellen?? Hier waar mushrikin podium krijgen om te spreken en uit te nodigen naar shirk en bid3a, en daar waar moslims aangevallen worden door zowel onze eigen broeders die niet oprecht zijn maar hier enkel komen om te flirten en verdeeldheid en haat tussen zusters te zaaien, en de mushrikin die hier dag en nacht lopen te liegen over ons geloof en over ahloes soennah.

    Wa salamu alaikum
    Hoe je het zei kwam behoorlijk hoogmoedig over.
    En sommige leden zijn oprecht en hebben wel degelijk kennis, dus ik zie er zeker geen kwaad in om algemene vragen, zoals dit een algemene vraag was, hier te stellen.
    هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    2.466
    24-04-2018

    Citaat Geplaatst door __A. Bekijk reactie
    Hoe je het zei kwam behoorlijk hoogmoedig over.
    En sommige leden zijn oprecht en hebben wel degelijk kennis, dus ik zie er zeker geen kwaad in om algemene vragen, zoals dit een algemene vraag was, hier te stellen.

    Behoorlijk hoogmoedig? Nou vertel wat was er zo hoogmoedig precies??? Ik wil het namelijk ook zien en weten.

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    2.466
    24-04-2018

    Noem hier 1 betrouwbare student van kennis in dit hoekje, iemand waarvan je weet dat hij kennis heeft en betrouwbaar is?

    Ik ben hier nog nooit een mannelijke lid tegengekomen met kennis, soms denk je dat iemand kennis heeft en oprecht is, en gaat hij naderhand een prive'bericht sturen, groene puntjes of je ziet hem vrouwen toevoegen of hun berichten uppen of gezellig met ze kletsen en lachen. Mannen zijn hier hartstikke blij als je ze vragen stelt, want dan open je deuren voor hem die hij graag misbruikt ' onder het mom van dawa
    '

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    Citaat Geplaatst door Manhajsalaf2018 Bekijk reactie
    Behoorlijk hoogmoedig? Nou vertel wat was er zo hoogmoedig precies??? Ik wil het namelijk ook zien en weten.
    Gewoon je hele tekst hoe je het formuleerde. Je kijkt op haar en andere leden neer omdat die een vraag stellen. Terwijl dat juist heel goed is in de islam.
    Zoals ik eerder al zei vragen stellen is nooit verkeerd, het is het degene die antwoord geeft die de verantwoordelijkheid heeft.

    In het begin vond ik je machallah een slimme vrouw maar steeds vaker in je topics vind ik dat je je beter voelt dan anderen. Je doet alsof je de enigste bent hier met kennis
    هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    Citaat Geplaatst door Manhajsalaf2018 Bekijk reactie
    Noem hier 1 betrouwbare student van kennis in dit hoekje, iemand waarvan je weet dat hij kennis heeft en betrouwbaar is?

    Ik ben hier nog nooit een mannelijke lid tegengekomen met kennis, soms denk je dat iemand kennis heeft en oprecht is, en gaat hij naderhand een prive'bericht sturen, groene puntjes of je ziet hem vrouwen toevoegen of hun berichten uppen of gezellig met ze kletsen en lachen. Mannen zijn hier hartstikke blij als je ze vragen stelt, want dan open je deuren voor hem die hij graag misbruikt ' onder het mom van dawa
    '
    E zijn verschillende leden die op een vraag en gepast antwoord geven met daliel.

    En die hele tekst over mannen heeft hier totaal niets mee te maken. Als je toch zoveel kennis hebt zou je moeten weten dat je gewoon niet moet ingaan op mannen en hun geen nasiha moet geven als vrouw zijnde.
    هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    2.466
    24-04-2018

    Citaat Geplaatst door __A. Bekijk reactie
    Gewoon je hele tekst hoe je het formuleerde. Je kijkt op haar en andere leden neer omdat die een vraag stellen. Terwijl dat juist heel goed is in de islam.
    Zoals ik eerder al zei vragen stellen is nooit verkeerd, het is het degene die antwoord geeft die de verantwoordelijkheid heeft.

    In het begin vond ik je machallah een slimme vrouw maar steeds vaker in je topics vind ik dat je je beter voelt dan anderen. Je doet alsof je de enigste bent hier met kennis
    En uit welke zin maak jij precies uit dat ik op deze zusterr neerkijk? Ook de zin plaatsen waarin je hoogmoed ziet en de betekenis van hoogmoed erbij plaatsen baarak Allahoe fieki.

    Je vond me eerst slim en nu vind je me dom? Wat vind je nog meer van mij, of was dit het enigste?