De strijd van Siffin

‘’Hoe kun je beweren dat de Sahabas rolmodellen zijn voor de Muslims als ze na de dood van de profeet (ﷺ) allemaal tegenover in strijd stonden’’

Deze bewering is het gevolg van de strijd van Siffin ontstaan, waarbij Ali en Mu’awiya (رضي الله عنهم) tegenover elkaar kwamen te staan. De fitnah tussen de twee metgezellen wordt als een bloedige strijd tussen de meerderheid van de sahabas neergeschetst. Hoewel de strijd veel valse premissen omarmt, gaan we omwille van het argument toch kijken of de constatering iets van een waarheid bevat.

Abu Bakr b. Al-Khallal in Kitab Al-Sunnah (# 428) en Ibn Shabbah in Tarikh al-Madinah (4/271) berichtten op authentieke wijze dat de belangrijkste tabi'i, Ibn Sirin, zei:
"De fitnah woedde en de metgezellen van de Profeet waren rond die tijd ongeveer tienduizend in aantal; en minder dan honderd van hen waren erbij. In feite waren het er niet meer dan dertig. '

'Abdullah b. Ahmed in Kitab Al-'Ilal wa Ma'rifat Al-Rijal (# 462) zendt een rapport van zijn vader, Ahmed b. Hanbal, die zei: Umayyah b. Khalid zei ooit:
Ik zei tegen Sho'bah: Abu Shaybah vertelde ons van Al-Hakam, van 'Abdurrahman b. Abi Laylah zei hij: "Zeventig mannen uit het volk van Badr waren getuige van de slag bij Siffin."

Er was een extreme schaarste van metgezellen die de strijd bijwoonden, uit de voorafgaande reporten kunnen we constateren dat het aantal metgezellen tussen de 30 en 100 was. In procenten is dit minimaal 0,3% en maximaal 1% van de metgezellen. Uit verschillende rapporten waren er zelfs metgezellen die hun afkeer toonden tegenover de strijd, waaronder:

Usamah [b. Zaid] stuurde me naar Ali en hij vertelde me: "Hij (Ali) zal je vragen: wat weerhoudt je metgezel ervan om te komen?"
Reageert op hem en zegt: Hij (Usamah) vertelt je: "Als je tussen de kaken van een leeuw was, had ik graag aan je zijde gestaan; ik zal hier echter niet aan deelnemen. (Bukhari 9: 57)

Conclusie:
Hoewel de deelname aan het conflict de betrouwbaarheid en de status van een metgezel niet aantast, kunnen we toch constateren dat de overgrote meerderheid van de sahaba ongeïnteresseerd was in de deelname aan deze strijd.