1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    28
    20-01-2018

    Hoe hoog is de toegestane bruidsschat anno 2018?

    Sallaam alaikum lebas broeders en zusters?

    Ik hoor en zie om me heen hoe het aan toe gaat, tegenwoordig onderhandeld men over de hoogte, dit kan oplopen tot 10000 euro en dan nog het feest tegenwoordig voor ons als man zijnde ben je voor een bruiloft alles totaal incl bruidsschat 30000 euro kwijt??

    Maar de vraag is wat kan een vrouw eisen? Wat zijn normale bedragen? Of bestaan er geen normale bedragen tegenwoordig?

    Of je nu man of vrouw bent laat je mening achter..

    Wa alaikum Sallaam.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    55
    11-03-2012

    De bruidsschat wordt bepaald door de vrouw, de aanstaande man heeft daar niets over te zeggen, noch over te onderhandelen. Maar het is wel de bedoeling dat de vrouw een redelijke bruidsschat vraagt. Met andere woorden: je gaat aan een straatveger geen bedrag van E10.000 vragen, dat ligt natuurlijk ver boven zijn vermogen. Dit bedrag kan je weer wel vragen aan een man die vermogend is. Het hangt dan ook af van de financiële situatie van de man. Maar onderhandelen met je aanstaande vrouw over de bruidsschat, is not done!

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    28
    20-01-2018

    Volgens mij bepaald de man hoeveel hij kan geven?? Ik bedoel zijn aanstaande vrouw kan niet in zijn portomonee kijken? Plus je bent niet iets aan het kopen om dan te onderhandelen lijkt me?

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    55
    11-03-2012

    Jouw aanname klopt niet. Vraag dit maar na bij geleerden, zij zullen je vertellen dat de man niet bepaalt hoeveel bruidsschat hij geeft, dat is een recht van de vrouw en daar gaat zij over of haar Wali.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    11.719
    29-05-2010

    Ik dacht dat de islam hier duidelijk over was?
    Gaat toch om hoeveel de man KAN geven?
    Tegenwoordig concurreren ze met elkaar om het meest ofzo. Belachelijk.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    547
    15-04-2016

    Er is geen grens bepaald voor de hoogte...
    Tijdens de khilafa van Omar radia allahoe 3anh wilde hij de sdag/mahr begrenzen en vaststellen...dus een vaste prijs die vrouwen mochten vragen dit na het geklaag van arme jongeren die niet konden trouwen...

    Toen kwam een geleerde vrouw die de ayaa reciteerde وآتيتُم إحداهنَّ قنطاراً (ook al hebben jullie hun een ton gegeven)

    Ze zei wil jij ons 100 dirham geven(zoveel was het bepaald door Omar) terwijl Allah ons een ton gaf...

    Toen zei Omar "gata a omar wa asabaat imra a (omar heeft het fout en de vrouw goed)

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    527
    02-06-2014

    een normaal bedrag is tussen 2.000 en 4.000 euro

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    196
    09-06-2018

    5k

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    1.993
    26-11-2017

    Citaat Geplaatst door Kusaila Bekijk reactie
    Er is geen grens bepaald voor de hoogte...
    Tijdens de khilafa van Omar radia allahoe 3anh wilde hij de sdag/mahr begrenzen en vaststellen...dus een vaste prijs die vrouwen mochten vragen dit na het geklaag van arme jongeren die niet konden trouwen...

    Toen kwam een geleerde vrouw die de ayaa reciteerde وآتيتُم إحداهنَّ قنطاراً (ook al hebben jullie hun een ton gegeven)

    Ze zei wil jij ons 100 dirham geven(zoveel was het bepaald door Omar) terwijl Allah ons een ton gaf...

    Toen zei Omar "gata a omar wa asabaat imra a (omar heeft het fout en de vrouw goed)
    Omar ra was een wijze man die zijn fouten goed kon erkennen. Volgens mij ben ik verliefd geworden op zijn persoonlijkheid haha
    Don't miss out on something that could be amazing, just because it could also be difficult.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    28
    20-01-2018

    Citaat Geplaatst door Loyal Bekijk reactie
    5k
    maar wat krijgt een man daarvoor terug? Als hij 5k of meer geeft aan een vrouw? Laten we wel eerlijk zijn een vrouw van toen is niet hetzelfde als een vrouw van nu

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    28
    20-01-2018

    Citaat Geplaatst door Inesje Bekijk reactie
    een normaal bedrag is tussen 2.000 en 4.000 euro
    lijkt me een redelijk bedrag, maar tegenwoordig vraagt een vrouw 5k of zelfs meer, dan moet je maar een optelsom
    Maken 5k plus bruiloft geven etc. Ook rond de 15k totaal 20k?? En dan mag je hopen dat je een goede vrouw hebt gehuwd en niet binnen een jaar scheid

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    28
    20-01-2018

    Citaat Geplaatst door Kusaila Bekijk reactie
    Er is geen grens bepaald voor de hoogte...
    Tijdens de khilafa van Omar radia allahoe 3anh wilde hij de sdag/mahr begrenzen en vaststellen...dus een vaste prijs die vrouwen mochten vragen dit na het geklaag van arme jongeren die niet konden trouwen...

    Toen kwam een geleerde vrouw die de ayaa reciteerde وآتيتُم إحداهنَّ قنطاراً (ook al hebben jullie hun een ton gegeven)

    Ze zei wil jij ons 100 dirham geven(zoveel was het bepaald door Omar) terwijl Allah ons een ton gaf...

    Toen zei Omar "gata a omar wa asabaat imra a (omar heeft het fout en de vrouw goed)
    dat begrijp ik, en het is ook belangrijk en een verplichting om je vrouw sadak te geven, maar ik vind dat het tegenwoordig geld een belangrijke rol speelt, terwijl je juist moet geven wat je kan geven, als de prijzen steeds stijgen wie gaat dan op gegeven moment trouwen? Ja als je in de drugs wereld zit kun je alles wel zon beetje kopen maar een hard werkende man die op een eerlijke
    Manier trouwt, waar haalt hij die 20k+??, ik vind dan ook dat je moet kijken naar realiteit.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    196
    09-06-2018

    Citaat Geplaatst door Manserieus Bekijk reactie
    maar wat krijgt een man daarvoor terug? Als hij 5k of meer geeft aan een vrouw? Laten we wel eerlijk zijn een vrouw van toen is niet hetzelfde als een vrouw van nu
    ewa ja je krijgt veel dat sws. Maarja mannen zijn niet meer van toen, dat is het probleem.
    Als je geen 5k ken geven in deze tijd, dan ben je gwn echt gierig. punt.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    527
    02-06-2014

    Citaat Geplaatst door Manserieus Bekijk reactie
    lijkt me een redelijk bedrag, maar tegenwoordig vraagt een vrouw 5k of zelfs meer, dan moet je maar een optelsom
    Maken 5k plus bruiloft geven etc. Ook rond de 15k totaal 20k?? En dan mag je hopen dat je een goede vrouw hebt gehuwd en niet binnen een jaar scheid
    Ik vind dat je sowieso geen 20.000 moet uitgeven aan een bruiloft. 5.000 of meer, ewa ik hoop dat je die niet treft..
    Een normale volwassen dame met een stel gezonde hersenen vraagt dit soort dingen niet. Het huwelijk is een risico dus om te weten of je een goede meid huwt of niet kom je later pas achter. Leer die dame gwn goed kennen, test haar om te kijken hoe ze is en bespreek alles van a tot z en twakal 3la allah

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    193
    09-06-2016

    Een moslimvrouw met eer en islamitische kennis zou niks vragen. Het is geheel aan de man hoeveel en wat hij kwijt kan. Bruidschat is een gift. En vrouwen die een prijs hangen aan zichzelf is hetzelfde alsof ze zich te koop stellen. Geen respect naar jezelf toe.