1. #1
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Jezus-moslims, bestaan ze nu wel of niet?

    Zo nu en dan duikt de term weer op: Jezus-moslims. Deze moslims zouden stiekem tot Jezus bidden, maar zich toch moslim blijven noemen en zich blijven houden aan de islamitische geloofsbelijdenis en tradities. Dat zouden ze doen uit angst of uit missionair motief. Maar de vraag is: bestaan deze Jezus-moslims eigenlijk wel?

    Onlangs promoveerde Grant Porter onlangs aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op dit onderwerp. Hij betoogt dat er gemeenschappen van Jezus-volgers binnen de moslimcultuur bestaan. Moslims die Jezus volgen en toch binnen de islam blijven. In zijn onderzoek heeft hij het ontstaan en de ontwikkeling van deze groepen voor het eerst in kaart gebracht. Porter noemt hen geen christenen, maar spreekt over ‘volgers van Jezus’, die ook nog hun moslim-zijn praktiseren. In het Nederlands Dagblad zegt hij daarover: "Ze vieren nog steeds de ramadan en de geboorte van de profeet, sommigen blijven de moskee bezoeken en de Koran lezen. Ze ontdekken Jezus eigenlijk in de Koran. Het zijn volgers van Jezus, die de islam opnieuw interpreteren door de Schrift. Noem ze reframers van de islam."

    Cees Rentier, directeur van Evangelie & Moslims, weet dat er geclaimd wordt dat er in Azië en Afrika miljoenen van deze Jezus-moslims zouden zijn. Maar volgens hem is het de vraag wat hier precies aan de hand is. “Soms is er weinig kennis van zowel de islam als het christelijk geloof en soms is er sprake van een zoektocht, maar nog niet van een christelijke geloofsbelijdenis. Ook is het zo dat vrijwel alle moslims Jezus wel een bijzondere profeet vinden en onder de indruk zijn van Zijn woorden, zoals in de Bergrede. Maar dat is nog iets heel anders dan dat je gelooft dat Hij je Redder en Heer is, die aan het kruis de straf voor je zonden wegdroeg. Als iemand dat gaat geloven, concludeert de moslimgemeenschap dat zo iemand geen moslim meer is.

    https://visie.eo.nl/2018/11/jezus-mo...u-wel-of-niet/

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    455
    30-10-2017

    Jezus/Isa is een belangrijke profeet binnen de Islam maar Moslims aanbidden alleen God/Allah .aanbid je iets anders daarbuiten pleeg je shirk wat 1 van de grootste zondes is.
    dus nee een Jezus-Moslim spreekt elkaar tegen en is een disney benaming en complete onzin.

  3. #3
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door Chucky. Bekijk reactie
    Jezus/Isa is een belangrijke profeet binnen de Islam maar Moslims aanbidden alleen God/Allah .aanbid je iets anders daarbuiten pleeg je shirk wat 1 van de grootste zondes is.
    dus nee een Jezus-Moslim spreekt elkaar tegen en is een disney benaming en complete onzin.


    Ik zal het doorgeven aan de EO ...

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    405
    15-10-2018

    Dat zijn de shia's (sommigen) van Iran die Jezus aanbidden

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    405
    15-10-2018

    Ze zijn er wel die zich moslim en cristelijk tegelijk voelen
    Ze zijn inderdaad zoekende en eten tussentijds van 2 wallen

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    140
    18-11-2012

    Nee bestaan niet!

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    104
    13-12-2016

    die mensen bestaan!

  8. #8

    Reacties
    6.670
    11-05-2010

    Elke moslim volgt Jezus vrede zij met hem en de rest van de profeten van Allaah. Jezelf echter moslim noemen en een mens als Jezus aanbidden bestaat niet. Dan ben je geen moslim, noch een ware Christen. Dan neem je gewoon naast God nog een God aan.

  9. #9
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Die mensen zijn moeshrikien geen moslims. Moslim aanbidt Allah alleen en niemand naast hem. Dus nee, moslims die Jezus aanbidden kan niet en bestaat niet net zoals een ronde vierkant niet bestaat.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    854
    03-03-2018

    dat zijn koptische egyptenaren..

  11. #11
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Niet happen op deze provocatie trollen topic,
    dat is hansje, die drinkt een glaasje Amsterdamse grachten water bij zijn eten, daarom is hij raar en van de verkeerde kant.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    29.973
    06-12-2008

    ik heb met mijn kennis uit Nigeria gepraat bij hun is het anders, hij is Christelijk maar hij eet bijvoorbeeld geen varkensvlees......ah een Chrislim ?

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    405
    15-10-2018

    Citaat Geplaatst door A_bdars Bekijk reactie
    Die mensen zijn moeshrikien geen moslims. Moslim aanbidt Allah alleen en niemand naast hem. Dus nee, moslims die Jezus aanbidden kan niet en bestaat niet net zoals een ronde vierkant niet bestaat.
    Het is een sekte en de term is bedacht door onwetenden dus maak je niet druk
    Een hindoe zou ook zeggen dat een Aghori geen hindoe is
    Aghori's geloven in God en/of goden maar als ik het bekijk geloven ze in de duivel
    Kannibalisme, sex, drugs en rock&roll hoort bij hun geloof
    Ze eten en drinken uit een schedel
    Er zijn ergere geloven dan wat in de topic beschreven wordt

    https://youtu.be/TtLmsDBCCn4

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    29.973
    06-12-2008

    sorry maar informatie van de EO neem ik met een zak zout maar aan de andere kant zie ik ook dat het Christendom in bepaalde gebieden zich mengt met de Islam, gewoon een feit.......en als Jesus min of meer net zo belangrijk is als Mohammed.......waarom dan meer waarde hechten aan Mohammed ?

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    3.647
    02-05-2015

    Ik denk niet dat dit een zaak van hemel of hel is.
    Maar...….….Ik weet nog uit de geschiedenis van India dat de moslim strijders in het Engelse leger in opstand kwamen omdat ergens (Ik weet niet hoe) varkensvet verwerkt was in iets van hun wapentuig!
    Zowel de joden als de moslims zijn zeer strikt in bepaalde zaken.
    Dat is natuurlijk bewonderenswaardig!
    Jezus is bij de christenen 'De Zoon van God'.
    Bij de moslims een van de belangrijkste profeten.
    Wordt vaak in de Koran aangehaald.
    Wij christenen bidden tot God als de 'Vader en de Zoon en de Heilige Geest'.
    Ik hoop écht dat ooit de Joden en de Christenen en de Moslims gemeenschappelijk bidden tot de zelfde God!