1. #1
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Nee, Zwarte Piet verdwijnt niet uit het Sinterklaasjournaal

    Zwarte Piet is een controversieel figuur. Sommigen zien in hem een racistische karikatuur die afgeschaft moet worden. Anderen zien in hem een dierbare traditie die je moet verdedigen. Het Sinterklaasjournaal is daarbij middenin de identiteitspolitiek terechtgekomen.

    Veel media meldden woensdag dat Zwarte Piet verdwijnt uit het Sinterklaasjournaal. Is dat zo?
    Nee. Het is een misverstand. Bij de intocht op tv en in het Sinterklaasjournaal zijn dit jaar wel degelijk zwarte pieten te zien, net als ieder jaar. Maar ook roetpieten. De NTR heeft deze week in een verklaring beschreven wat al vier jaar beleid is: in het programma lopen zwarte pieten en roetpieten door elkaar heen. Ook de andere genoemde ‘veranderingen’ blijken in de praktijk al langer te bestaan: geen zwarte maillots en handschoenen, geen oorringen, geen rode lippenstift. Dit alles om de associatie met karikaturen van zwarte mensen af te zwakken. In 2016 zaten er ook kleurenpieten in de cast, maar die waren vorig jaar al weer vertrokken.

    Wanneer zal Zwarte Piet wel verdwijnen?
    Dat is niet te zeggen. De omroep streeft naar „geleidelijke verandering”. De woordvoerder: „Elk jaar een klein stapje, elk jaar iets minder zwart.” Vorig jaar zaten er al vier roetpieten in de cast: Wellespiet, Zielepiet, Malle Pietje en de nieuwe Hoofdpiet. Dat aantal zou dit jaar opgevoerd kunnen worden.
    In de figuratie overheersen nog steeds de zwarte pieten; vooral bij de intocht, zoals vorig jaar in Dokkum. De negen sinterklaascomités uit Zaanstad, waar Sinterklaas dit jaar aankomt, leveren samen 150 lokale pieten. Na overleg met de NTR kunnen de comités intekenen op drie opties: zwart, roet, of ongeschminkt. De verhouding ligt niet vast.

    https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/04...paign=relevant

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    405
    15-10-2018

    Negerzoenen verdwenen ook uit de schappen, de naam dan en dat was de aanleiding voor de rest wat nog komen moet
    Ik ga wel van uit dat de zwarte piet uiteindelijk helemaal verbannen wordt zoals de naam negerzoen

  3. #3
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door Fearless4Ever Bekijk reactie
    Negerzoenen verdwenen ook uit de schappen, de naam dan en dat was de aanleiding voor de rest wat nog komen moet
    Ik ga wel van uit dat de zwarte piet uiteindelijk helemaal verbannen wordt zoals de naam negerzoen

    Jodenkoeken kun je echter
    nog gewoon bij de Appie krijgen ...

    https://www.ah.nl/producten/product/...denkoeken-blik

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Maar het Sinterklaasjournaal is ondertussen ook een doelwit van die racismegekkies.


    Het lijkt alsof het begrip voor dit volk, als het al bestond, in rap tempo afneemt.

    https://www.blikopnieuws.nl/nieuws/2...sjournaal.html

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    29.973
    06-12-2008

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Jodenkoeken kun je echter
    nog gewoon bij de Appie krijgen ...

    https://www.ah.nl/producten/product/...denkoeken-blik
    Opzich is er ook niets mis mee met Jodenkoeken (voor zover ik weet) net als Frans stokbrood wel lijkt het me beter om niet op de verpakking van Jodenkoeken te zetten "Vers uit de oven" want dat komt dan wel weer teveel in de buurt van een door racisme geïnspireerde foute toevoeging net als dat Negerzoenen een racistische grondslag lijkt te hebben....net als dat VOC authentiek kruiden op pepernoten niet helemaal in de haak is... snap je het verschil ? Jodenkoeken, Turkse Pizza en Frans stokbrood, daar is niets mis mee, lijkt me.....

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    1.553
    07-09-2015

    Citaat Geplaatst door Gitane Bekijk reactie
    Opzich is er ook niets mis mee met Jodenkoeken (voor zover ik weet) net als Frans stokbrood wel lijkt het me beter om niet op de verpakking van Jodenkoeken te zetten "Vers uit de oven" want dat komt dan wel weer teveel in de buurt van een door racisme geïnspireerde foute toevoeging net als dat Negerzoenen een racistische grondslag lijkt te hebben....net als dat VOC authentiek kruiden op pepernoten niet helemaal in de haak is... snap je het verschil ? Jodenkoeken, Turkse Pizza en Frans stokbrood, daar is niets mis mee, lijkt me.....
    Jodenkoeken zet "Vers uit de oven"

    Moest tog even lachen.

  7. #7
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door Gitane Bekijk reactie
    Opzich is er ook niets mis mee met Jodenkoeken (voor zover ik weet) net als Frans stokbrood wel lijkt het me beter om niet op de verpakking van Jodenkoeken te zetten "Vers uit de oven" want dat komt dan wel weer teveel in de buurt van een door racisme geïnspireerde foute toevoeging net als dat Negerzoenen een racistische grondslag lijkt te hebben....net als dat VOC authentiek kruiden op pepernoten niet helemaal in de haak is... snap je het verschil ? Jodenkoeken, Turkse Pizza en Frans stokbrood, daar is niets mis mee, lijkt me.....


    Leg me dan eens uit
    waarom een negerzoen fout is
    en een jodenkoek wel oké ...

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    2.840
    15-08-2012

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Leg me dan eens uit
    waarom een negerzoen fout is
    en een jodenkoek wel oké ...
    neger is een scheldwoord, hetzelfde als nigger in Amerika

  9. #9
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door Rwina_Koning Bekijk reactie
    neger is een scheldwoord, hetzelfde als nigger in Amerika

    Afrozoen zou dus wel kunnen ...

  10. #10
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Moorkop is op dit moment
    ook nog toegestaan
    maar op het randje ...

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    405
    15-10-2018

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Jodenkoeken kun je echter
    nog gewoon bij de Appie krijgen ...

    https://www.ah.nl/producten/product/...denkoeken-blik
    Woord of naam jodenkoek is niks mee denk ik, niks negatiefs in ieder geval
    Kun je niet vergelijken met negerzoen

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Citaat Geplaatst door Gitane Bekijk reactie
    Opzich is er ook niets mis mee met Jodenkoeken (voor zover ik weet) net als Frans stokbrood wel lijkt het me beter om niet op de verpakking van Jodenkoeken te zetten "Vers uit de oven" want dat komt dan wel weer teveel in de buurt van een door racisme geïnspireerde foute toevoeging net als dat Negerzoenen een racistische grondslag lijkt te hebben....net als dat VOC authentiek kruiden op pepernoten niet helemaal in de haak is... snap je het verschil ? Jodenkoeken, Turkse Pizza en Frans stokbrood, daar is niets mis mee, lijkt me.....

    Ik vond dat gedoe rond die negerzoenen nogal vergezocht...
    Racisme? Volgens mij onzin.

    Racisme is niet alleen een geheel aan gedachten en opvattingen, er moet ook sprake zijn van daarbij behorende acties, gedrag, met een bepaald doel.
    Een negerzoen heeft van zichzelf geen gedachten en opvattingen, is niet in staat te acteren en al helemaal niet met een bepaald doel.
    Een "iets", een voorwerp kan volgens mij nooit racistisch zijn, hoogstens als symbool of zo gebruikt worden.

    Zoals melk... Onze witte motor! Onlangs door neonazi's geadopteerd als nieuwe mascotte....
    Geen reden om "melk" te verbannen en er een andere naam aan te geven, toch?

    Ik twijfel een beetje over de nazi-versie van het hakenkruis. Dat was wel een heel gruwelijk symbool...

  13. #13
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door Fearless4Ever Bekijk reactie
    Woord of naam jodenkoek is niks mee denk ik, niks negatiefs in ieder geval
    Kun je niet vergelijken met negerzoen



    Leg uit ...

  14. #14
    Verbannen

    Reacties
    405
    15-10-2018

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Moorkop is op dit moment
    ook nog toegestaan
    maar op het randje ...
    Wat zou daaraan verkeerd zijn

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Leg me dan eens uit
    waarom een negerzoen fout is
    en een jodenkoek wel oké ...

    Dat is niet uit te leggen.