Laayoune ontwikkeld zich zeer snel door met name sociaal-economische projecten



Laayoune en zijn regio ontwikkelen zich snel door de realisatie van een reeks sociaal-economische projecten, zoals de vissershaven en Phosboucraa (unit van het Marokkaanse OCP, wereldwijd marktleider als het om de productie van fosfaat gaat), waarvan de activiteiten veel banen genereren. Lefr360 maakte een reportage ter gelegenheid van het 43-jarige jubileum van de Groene Mars.

De vissershaven van Laayoune, nu één van de grootste in Marokko, biedt tegenwoordig honderden banen voor de lokale bevolking. Tientallen vissersboten, vooral boten die sardines vangen, leveren een wekelijkse hoeveelheid vis aan verschillende regio's in Marokko.

Vissers en vrachtwagenchauffeurs zeggen tevreden te zijn met de banen die ze in deze sector vinden, maar ze hopen een verbetering in hun arbeidsomstandigheden te zien en willen graag sociale zekerheid en een ziektekostenverzekering.

Het regionale ontwikkelingsplan (PRD) voorziet in investeringen van 49 miljard dirham tussen 2017 en 2021. En de regionale raad van Laayoune houdt toezicht op de uitvoering van een deel van deze projecten.

De eerste man vertelt: "We zijn om tien uur s'avonds de zee op gegaan en zijn net terug. We hebben veel sardines gehaald, ik doe dit werk al 20 jaar en ben er heel tevreden mee".

Een andere man vertelt dat hij soms twee tot drie dagen op zee is en net aan land is gekomen. Hij prijst Allah (subhanahu wa ta'ala) voor de grote hoeveelheden vis die in de zee zit. "Een groot deel van Marokko geniet van de gevangen vis, iedereen leeft hier goed we willen niet meer naar Europa zoals voorheen. Ik dank Allah (subhanahu wa ta'ala) voor het leven dat ik heb en dank hierna de Koning van Marokko".

Een chauffeur vertelt verder dat hij twee keer per week vis vervoert naar Agadir, Asfi en Ait Melloul.



YouTube link