1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    9
    05-11-2018

    Nikah doen

    Salam aleykoum,

    Ik ben al langer in een relatie met een leuk meisje. Alleen lijken we op dit moment beiden ready te zijn voor het huwelijk. Haar situatie is niet geheel ideaal te noemen. Zij is half Turks, en half Indonesisch, beide ouders moslim, alleen is haar (Turkse) vader overleden. Zij heeft verder geen contact meer met haar vaders kant, alleen af en toe met de opa. Nu is mijn vraag allereerst: bij wie dien ik aan te kloppen voor de handvraging? Met de ooms heeft ze namelijk geen contact.. Als ik dit weet kan ik meer onderzoek doen naar wat benodigd is om te weten bij de handvraging en ervoor.

    Ik hoop dat iemand mij dit kan vertellen.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    196
    09-06-2018

    Mabrouk! wellicht de opa? Ze gaan zelf ook iemand aanstellen

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    9
    05-11-2018

    Hoe zit het dan met wat hij vraagt? Of is dat niet aan hem? Qua bruidschat enzo. Heeft hij het recht om die dingen te doen, want ben ook bang voor het verschil in Turk vs mij (Marokkaan). Zij zelf hebben ook niet echt iets meer met het Turkse gedeelte qua cultuur en traditie.

    Maar goed, dan is mijn vraag dus: wat gebeurt er tijdens de handvraging? En is deze situatie wat anders dan als de vader er zou zijn geweest? Qua eisen en dergelijke.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    196
    09-06-2018

    zij mogen aangeven wat ze eisen aan bruidsschat, Sommige families eisen meer dan de andere.
    Maar in de praktijk wordt de vraag vaak bij je toekomstige neergelegd, helemaal als de vader niet in het plaatje is.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    9
    05-11-2018

    Hoe dien ik alles aan te pakken? Is het mogelijk om de handvraging zonder het meisje zelf te doen. Ik wil haar namelijk na goedkeuring van moeder en opa ook zelf een aanzoek doen op een leuke manier, waar ze zelf ook op hoopt. Is dat mogelijk?

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    196
    09-06-2018

    Meisje is wel nodig, zij moet toestemmen....

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    9
    05-11-2018

    Dus als ik het goed begrijp is het niet mogelijk om de handvraging te doen zonder haar erbij? Het is toch mogelijk om toestemming van de moeder en opa te vragen om vervolgens haar persoonlijk ten huwelijk te vragen?

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    196
    09-06-2018

    Citaat Geplaatst door Glodup Bekijk reactie
    Dus als ik het goed begrijp is het niet mogelijk om de handvraging te doen zonder haar erbij? Het is toch mogelijk om toestemming van de moeder en opa te vragen om vervolgens haar persoonlijk ten huwelijk te vragen?
    Is islamitisch niet correct. Vrouw moet instemmen. Je kan ook gwn eerst je aanzoek doen, en dan naar de ouders gaan. Of eerst naar de ouders gaan en vervolgens weer gaan waarbij meisje toestemming geeft. Maar fam moet haar wel echt om toestemming vragen. Broer je bent Marokkaans toch, kijk hoe jullie het doen in de fam.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    9
    05-11-2018

    In mijn familie is er nog niet echt iets gebeurd qua trouwen deze generatie. Maar eigenlijk zeg je hetzelfde als ik toch? Eerst aanzoek doen bij het meisje en dan naar de moeder en opa, of eerst naar moeder en opa gaan om te bespreken en dan aanzoek en daarna met hele bende officieel handvraging?

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    9
    05-11-2018

    ??

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    196
    09-06-2018

    Citaat Geplaatst door Glodup Bekijk reactie
    In mijn familie is er nog niet echt iets gebeurd qua trouwen deze generatie. Maar eigenlijk zeg je hetzelfde als ik toch? Eerst aanzoek doen bij het meisje en dan naar de moeder en opa, of eerst naar moeder en opa gaan om te bespreken en dan aanzoek en daarna met hele bende officieel handvraging?
    het maakt niet uit, doe wat je wil zolang je maar hand vraagt.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    196
    09-06-2018

    en vergeet die bruidschat niet!!!

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    9
    05-11-2018

    Ik heb vernomen dat het mogelijk is om bruidschat af te spreken en later te geven als ze akkoord ermee gaat. Een ring voor nou sowieso wel. We willen nu puur nikah doen om het haram te vermijden. Is dat iets raars of niet toegestaan toevallig?

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    196
    09-06-2018

    vraag een imam, is beter broeder

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    Je moet haar hand vragen aan in deze volgorde : vader, als die er niet is grootvader, als die er niet is broer.

    Je moet eerst de toestemming vragen aan haar grootvader. Daarna kun je haar nog verassen als je dat wilt. Zij heeft immers al aangegeven dat ze met jou wil trouwen.
    Je spreekt met haar Wali (haar opa in jou geval) af hoeveel de bruidsschat bedraagt. En het klopt dat je dat later mag betalen indien afgesproken. Als jullie afspreken dat de ring die je geeft de bruidschat is dan is dat ook goed.

    Dan de nikah zelf: eerst is er een khotbah en koran recitaties, dan moeten jullie elkaar jullie akkoord geven (met de Wali en 2 mannelijke getuigen) en dan de bruidschat.

    Het is sunna om nadien een walima (etentje) te geven zodat het kenbaar word gemaakt dat jullie zijn getrouwt.
    Bij ons heeft mijn schoonvader in Marokko een schaap geslacht en dat geserveerd op het etentje.

    Heel goed van jullie dat jullie het volgend de islam willen doen!

    Wij hebben ook eerst nikah gedaan.
    هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ