1. #16
    MVC Lid

    Reacties
    9
    05-11-2018

    Citaat Geplaatst door __A. Bekijk reactie
    Je moet haar hand vragen aan in deze volgorde : vader, als die er niet is grootvader, als die er niet is broer.

    Je moet eerst de toestemming vragen aan haar grootvader. Daarna kun je haar nog verassen als je dat wilt. Zij heeft immers al aangegeven dat ze met jou wil trouwen.
    Je spreekt met haar Wali (haar opa in jou geval) af hoeveel de bruidsschat bedraagt. En het klopt dat je dat later mag betalen indien afgesproken. Als jullie afspreken dat de ring die je geeft de bruidschat is dan is dat ook goed.

    Dan de nikah zelf: eerst is er een khotbah en koran recitaties, dan moeten jullie elkaar jullie akkoord geven (met de Wali en 2 mannelijke getuigen) en dan de bruidschat.

    Het is sunna om nadien een walima (etentje) te geven zodat het kenbaar word gemaakt dat jullie zijn getrouwt.
    Bij ons heeft mijn schoonvader in Marokko een schaap geslacht en dat geserveerd op het etentje.

    Heel goed van jullie dat jullie het volgend de islam willen doen!

    Wij hebben ook eerst nikah gedaan.
    Dankjewel voor het uitgebreide antwoord. Wel wil ik erbij vermelden dat haar opa Turks is die weer andere tradities hebben. Zelf heeft ze echt heel weinig te maken met haar Turkse kant sinds haar vaders dood. Ik dacht dus dat de opa er wel bij zou zijn als mahram, maar niet als degene die bepaalde dingen beslist zoals bruidschat etc. Haar moeder is simpel gezegd de enige die nog echt dichtbij haar staat dus volgens mij is het ook mogelijk om de moeder te laten meepraten en dat de opa eigenlijk als mahramzijnde “getuigt”. Is het raar wat ik heb omschreven of is het mogelijk?

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    6.884
    26-06-2015

    Citaat Geplaatst door Glodup Bekijk reactie
    Dankjewel voor het uitgebreide antwoord. Wel wil ik erbij vermelden dat haar opa Turks is die weer andere tradities hebben. Zelf heeft ze echt heel weinig te maken met haar Turkse kant sinds haar vaders dood. Ik dacht dus dat de opa er wel bij zou zijn als mahram, maar niet als degene die bepaalde dingen beslist zoals bruidschat etc. Haar moeder is simpel gezegd de enige die nog echt dichtbij haar staat dus volgens mij is het ook mogelijk om de moeder te laten meepraten en dat de opa eigenlijk als mahramzijnde “getuigt”. Is het raar wat ik heb omschreven of is het mogelijk?
    Ik begrijp je wel maar de mahram is eigenlijk de beschermer van de vrouw en die bepaalt alles. Een vrouw kan nooit mahram zijn en mag dus ook zo geen beslissingen nemen Wa Allahu 3alem. Haar moeder kan best meepraten maar de uiteindelijke beslissing ligt bij haar opa(mahram). Als de vrouw geen mahram heeft zal de imam de mahram zijn. Maar ik weet niet of dat bij jullie kan. Het beste is dat je een afspraak maakt met een imam en alles in detail uitlegt en hij zal je dan een gepast antwoord geven.
    هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ

  3. #18
    MVC Lid

    Reacties
    9
    05-11-2018

    Ik snap je zeker, maar dit is toch een aparte situatie. Een persoon die eigenlijk niet betrokken is in jouw leven heeft ook gewoon niets te zeggen over bruidschat of iets dergelijks. Tuurlijk heeft hij de rol van beschermer, maar ik doel meer op het onderhandelende deel. Maar goed.