1. #31
    MVC Lid

    Reacties
    440
    20-02-2012

    Citaat Geplaatst door Imane001 Bekijk reactie
    Dat is mijn probleem, ik sta teveel in het verleden omdat ik naar niets durf uit te kijken. Ik durf zelfs niet eens te dromen over de toekomst
    Jij belemmert jezelf door je denkpatronen. Wij zijn soms geneigd (het ontstaan van) ons geluk toe te schrijven aan anderen, wat heel verkeerd is. Alhoewel ik me wel kan voorstellen dat je op een gegeven moment meer behoefte hebt aan een levenspartner en dit in relatie kan staan met het emotionele welbevinden. Maar ongeacht het feit dat je nu op dit punt bent gekomen, moet je weten dat er nou eenmaal -persoonsafhankelijke- moeilijkheden en beproevingen zijn in dit leven. Hoe benader je die? Afhankelijk hiervan wordt je leven er mooier of juist minder mooi op.. Je kan er voor kiezen om (1) er levenslang over te zitten treuren óf (2) dingen vanuit een andere invalshoek proberen te belichten en er het beste van te maken. Een morgen heeft niemand ons beloofd, dus leef in het nu.

    Dit betekent niet dat je nu in angst moet leven (om nooit te trouwen) of dat je niet (meer) kunt genieten van het leven. Dit betekent: Wees ervan bewust dat ongunstige gedachten te doorbreken zijn. Laat ze niet de macht nemen, door niet veel stil te blijven staan bij situaties die je niet kunt veranderen noch terugdraaien. Heb dromen, verlangens en wensen, maar laat ze niet ten koste gaan van "de tevredenheid" en "het emotionele welbevinden". Probeer je meer te socializen, maar zonder naïf te zijn.

    Ghair in sha Allah. Alhoewel onze (levens)keuzes er misschien een beetje invloed op kunnen hebben, is het niet zo dat wij het lot geheel in eigen handen hebben. "Waar dat ook mag zijn, we zien wel waar het schip strandt. ;-)"

    Citaat Geplaatst door Cecil Bekijk reactie
    Wie op zoek is naar een partner moet zichzelf eerst een belangrijke vraag stellen; wat is mijn doel in het leven? De antwoord op die vraag is een cruciale factor om de juiste partner te kiezen.

    Leer van het verleden en erken wat de essentiële prioriteiten zijn voor een geslaagd huwelijk.
    Ik denk dat ts (in tegenstelling tot het verleden) nu wel een beeld heeft van waar ze naar op zoek is in een partner. Het probleem ligt nu meer in het 'in contact komen' met die potentiële kandidaten. Terwijl ze vroeger, grof gezegd, voor het oprapen lagen.

  2. #32
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    Citaat Geplaatst door missq Bekijk reactie
    Jij belemmert jezelf door je denkpatronen. Wij zijn soms geneigd (het ontstaan van) ons geluk toe te schrijven aan anderen, wat heel verkeerd is. Alhoewel ik me wel kan voorstellen dat je op een gegeven moment meer behoefte hebt aan een levenspartner en dit in relatie kan staan met het emotionele welbevinden. Maar ongeacht het feit dat je nu op dit punt bent gekomen, moet je weten dat er nou eenmaal -persoonsafhankelijke- moeilijkheden en beproevingen zijn in dit leven. Hoe benader je die? Afhankelijk hiervan wordt je leven er mooier of juist minder mooi op.. Je kan er voor kiezen om (1) er levenslang over te zitten treuren óf (2) dingen vanuit een andere invalshoek proberen te belichten en er het beste van te maken. Een morgen heeft niemand ons beloofd, dus leef in het nu.

    Dit betekent niet dat je nu in angst moet leven (om nooit te trouwen) of dat je niet (meer) kunt genieten van het leven. Dit betekent: Wees ervan bewust dat ongunstige gedachten te doorbreken zijn. Laat ze niet de macht nemen, door niet veel stil te blijven staan bij situaties die je niet kunt veranderen noch terugdraaien. Heb dromen, verlangens en wensen, maar laat ze niet ten koste gaan van "de tevredenheid" en "het emotionele welbevinden". Probeer je meer te socializen, maar zonder naïf te zijn.

    Ghair in sha Allah. Alhoewel onze (levens)keuzes er misschien een beetje invloed op kunnen hebben, is het niet zo dat wij het lot geheel in eigen handen hebben. "Waar dat ook mag zijn, we zien wel waar het schip strandt. ;-)"



    Ik denk dat ts (in tegenstelling tot het verleden) nu wel een beeld heeft van waar ze naar op zoek is in een partner. Het probleem ligt nu meer in het 'in contact komen' met die potentiële kandidaten. Terwijl ze vroeger, grof gezegd, voor het oprapen lagen.
    Jij gaf al eerder aan; meer socializen, en het kan ook nog via familie en langs moskeeën gaan etc. En wij moeten ons erbij neerleggen dat alles (Qada & Qadr = Allah azza wa jal zijn wil en besluit) is.

    Mooi beschreven, like always. Ik heb daar weinig aan toe te voegen.

  3. #33
    MVC Lid

    Reacties
    261
    04-03-2018

    Citaat Geplaatst door BeYoutiful- Bekijk reactie
    .
    Ja want ik zit zodanig in die negatieve spiraal dat ik echter niet kan geloven dat diegene wel bestaat.. Maar zoals je zegt probeer ik mijn vertrouwen bij Allah te leggen wat me toch een beetje rust geeft. En soms heb ik dan weer van die momenten waarbij ik onrustig word.
    Mijn doelen waren: verder studeren, diploma behalen, werken, rijbewijs behalen, enz. Heb deze al bereikt.. Daarom ik mezelf wijsmaak dat trouwen en gezin stichten mijn volgende doel moet zijn. Maar Allah bepaalt dit uiteindelijk allemaal. Welke doelen heb jij misschien voor jezelf opgesteld?
    Ach ja,ik weet het allemaal gewoon niet meer en loop met mezelf in de weg.
    Allahoema amien op je mooie dua..

  4. #34
    MVC Lid

    Reacties
    261
    04-03-2018

    Citaat Geplaatst door missq Bekijk reactie
    Jij belemmert jezelf door je denkpatronen. Wij zijn soms geneigd (het ontstaan van) ons geluk toe te schrijven aan anderen, wat heel verkeerd is. Alhoewel ik me wel kan voorstellen dat je op een gegeven moment meer behoefte hebt aan een levenspartner en dit in relatie kan staan met het emotionele welbevinden. Maar ongeacht het feit dat je nu op dit punt bent gekomen, moet je weten dat er nou eenmaal -persoonsafhankelijke- moeilijkheden en beproevingen zijn in dit leven. Hoe benader je die? Afhankelijk hiervan wordt je leven er mooier of juist minder mooi op.. Je kan er voor kiezen om (1) er levenslang over te zitten treuren óf (2) dingen vanuit een andere invalshoek proberen te belichten en er het beste van te maken. Een morgen heeft niemand ons beloofd, dus leef in het nu.

    Dit betekent niet dat je nu in angst moet leven (om nooit te trouwen) of dat je niet (meer) kunt genieten van het leven. Dit betekent: Wees ervan bewust dat ongunstige gedachten te doorbreken zijn. Laat ze niet de macht nemen, door niet veel stil te blijven staan bij situaties die je niet kunt veranderen noch terugdraaien. Heb dromen, verlangens en wensen, maar laat ze niet ten koste gaan van "de tevredenheid" en "het emotionele welbevinden". Probeer je meer te socializen, maar zonder naïf te zijn.

    Ghair in sha Allah. Alhoewel onze (levens)keuzes er misschien een beetje invloed op kunnen hebben, is het niet zo dat wij het lot geheel in eigen handen hebben. "Waar dat ook mag zijn, we zien wel waar het schip strandt. ;-)"



    Ik denk dat ts (in tegenstelling tot het verleden) nu wel een beeld heeft van waar ze naar op zoek is in een partner. Het probleem ligt nu meer in het 'in contact komen' met die potentiële kandidaten. Terwijl ze vroeger, grof gezegd, voor het oprapen lagen.


    Mijn vriendin is bv een maand geleden moeder geworden en is daardoor dolgelukkig. Ze vertelde me dat ze niet kan beschrijven hoe gelukkig ze met deze ni3ma en nooit verwacht heeft dat een kindje haar zo gelukkig kon maken. Ze straalt ook helemaal.. Anderen zijn dan weer gelukkig getrouwd en beleven de tijd van hun leven..
    Een mens is een sociaal wezen wat betekent dat we naar appreciatie, liefde en veiligheid verlangen. We hebben mensen rondom ons nodig en iemand die je lief heeft. Maar zoals je zegt, is dit geen reden om te blijven treuren. Ik heb altijd in het nu geleefd en ben op bepaald moment tot besef gekomen dat ik me precies nu wel zorgen moet maken en een beetje bewust mag zijn dat mijn situatie best wel mag veranderen.

    Je laatste zin: soms vraag ik me inderdaad af of ik dit moet toeschrijven aan mektab of aan mezelf. Want mijn tante zegt dan vaak van tja je moet niet alles op mektab steken, genoeg mannen die je hand wilde komen vragen. Allah swt heeft je genoeg kandidaten gestuurd en toch besloot je om ze steeds af te wijzen. Dus heb je mektab ook zelf een beetje in de hand.
    Hier word ik dan niet geruster op. Wil liever geloven dat dit gewoon mijn lot is, dat Allah er voor gekozen heeft dat ik op deze leeftijd nog steeds ongehuwd ben (wat me ook rust geeft) dan dat ik moet geloven dat ik dit zelf zowat in het hand heb. Want dan ga ik mezelf de schuld geven en word ik er onrustig van..

  5. #35
    الإكسير

    Reacties
    519
    03-02-2013

    Hoe hard we ons best doen om ons leven te plannen uiteindelijk komt het besef dat het niet geheel in onze handen zit. Focus je met name op de dingen waar je gezegend bent, ieder van ons heeft zijn eigen 'pakket' en vertrouw dat alles op zijn tijd komt en niks onmogelijk is voor Allah.
    Take care.

  6. #36
    MVC Lid

    Reacties
    14
    03-06-2018

    sabr
    Ghair Insha allah.

  7. #37
    MVC Lid

    Reacties
    440
    20-02-2012

    Citaat Geplaatst door Imane001 Bekijk reactie

    Je laatste zin: soms vraag ik me inderdaad af of ik dit moet toeschrijven aan mektab of aan mezelf. Want mijn tante zegt dan vaak van tja je moet niet alles op mektab steken, genoeg mannen die je hand wilde komen vragen. Allah swt heeft je genoeg kandidaten gestuurd en toch besloot je om ze steeds af te wijzen. Dus heb je mektab ook zelf een beetje in de hand.
    Hier word ik dan niet geruster op.
    Buiten voorbestemde zaken om hebben wij een vrije wil en kunnen wij keuzes maken, keuzes waarvoor wij verantwoordelijk worden gesteld. Omdat Allah soubhanahoe wa ta3ala alwetend is, wist Hij al welke keuzes wij zouden maken in dit leven. Hij is alwetend en daarom staat alles al voorgeschreven.

    Sebab (initiatief tonen/nemen) en lmektab zijn 2 verschillende dingen. Er is een wisselwerking tussen de twee (*sebab is een belangrijke factor, maar het blijft wel ondergeschikt aan de voorbestemde zaken). "Een persoon dient de middelen te gebruiken die hij tot zijn beschikking heeft en vervolgens moet hij zijn vertrouwen stellen in de Heer der werelden" (https://al-yaqeen.com/va/is-het-huwe...-of-een-keuze/ ). Dus het is niet zo dat je op de bank moet blijven slapen en alles vanzelf naar jou toe komt. Je hebt het ook zelf een beetje in de hand.

    In toevoeging hierop, wordt in de Islam aangemoedigd om -binnen de grenzen!- je toekomstige partner te "leren kennen". Kijk eerst of je bij elkaar past/die klik er is, voordat je aan het huwelijk begint. "Eén van de manieren waarop de Islam de vrouw eert, is door haar het recht toe te kennen om zelf een echtgenoot te kiezen" ( https://al-yaqeen.com/artikelen/het-...le-echtgenoot/ ). Hieruit blijkt dat onze keuzes (die voortkomen uit onze vrije wil) een rol spelen bij het al dan niet instemmen om -met een bepaald iemand- te trouwen. Dit betekent tevens ook dat wij verantwoordelijk worden gesteld voor de keuzes die we hierin hebben gemaakt (bv zonder reden iemand die geschikt is afwijzen of trouwen met iemand die ongelovig is etc.). Maar, alles staat al vast/voorgeschreven, ook onze keuzes die voortkomen uit onze vrije wil, omdat Hij alwetend is en niks onbekend is voor Hem. Hij heeft ons geschapen en wist bij voorhand al hoe wij ons leven zouden invullen. Dus hier gaan sommige mensen een beetje de mist in. Denken dat ze zelf nergens een invloed op hebben, niks ondernemen en het vervolgens allemaal op lmektab afschuiven. Nee, wij hebben een vrije wil. We can think and do things. Wij moeten initiatief tonen, ons best doen, goede keuzes proberen te maken en de uitkomst(en) ervan overlaten aan Hem. Uiteindelijk is het zijn wil & besluit zoals eerder is benoemd.

    Buiten de vrije wil/sebab om moet je niet vergeten dat mensen op verschillende manieren worden beproefd (ook voorbestemd). Deze beproevingen kunnen ook betrekking hebben op het huwelijk/de huwelijkspartner. Het enige waar je hierbij een invloed op hebt is hoe je ermee omgaat en wat je ermee doet.

    Het zijn te lastige onderwerpen om goed te kunnen samen te vatten. Ik durf het verder ook niet in details uit te leggen, omdat het dan misschien te vatbaar is voor (verkeerde) interpretaties. Mocht ik nu iets verkeerds hebben gezegd, Moge Allah mij vergeven. Allah oe a3lem. Nuttige links die je kunt raadplegen over het lot (al Qadar) heb ik hieronder toegevoegd. Lastly, het verleden is nu geschiedenis. Jezelf schuld aanpraten heeft geen zin. Mocht je je druk maken om fouten die je hebt gemaakt, kun je daar berouw voor tonen en vergiffenis om vragen. Maar niet blijven hangen. So, je hebt je gedachten geuit, je hebt adviezen van verschillende mensen meegekregen en de rest is up to you now. Ghair in sha Allah. Good luck.

    1) https://al-yaqeen.com/va/alles-wat-j...al-voorbeschi/
    2)https://al-yaqeen.com/va/voorbeschik...l-van-de-mens/
    3) Hierin is tevens mooi terug te zien wat "the power of dua" is en welke invloed dat heeft op de voorbestemde zaken;
    https://al-yaqeen.com/va/hoe-zit-het...qadar-het-lot/

  8. #38
    MVC Lid

    Reacties
    198
    16-06-2016

    Je hebt wel van die tijd genoten wanneer je studeerde, werkte met vriendinnen leuke dingen deed etc. Nu besef je, dat je er alleen voorstaat omdat je een man nooit de kans hebt gegeven.
    Dit maakt niet dat je het verkeerd hebt aangepakt, maar dat je er eigenlijk nu pas aan toe bent om "dingen" zoals werk op te geven of in te leveren voor een huwelijk. Niet in de zin van, thuis zitten koken, maar bv. verhuizen of minder werken etc. Maar dit geldt ook voor verwachtingen; nu denk je realistischer, dus denk ook automatisch meer sabr.
    Ik hoop dat je iemand tegenkomt die bij je past <3, its never too late.
    "Good and evil are not equal. Repel the evil with what is good. Then you will find your enemy becomes a close friend" (qur'an, 41:34)

  9. #39
    MVC Lid

    Reacties
    1
    22-09-2018

    Topicstarter, hoe oud ben je als ik vragen mag?
    Ik herken mezelf een beetje in je situatie...

  10. #40
    MVC Lid

    Reacties
    70
    13-12-2012

    The road doesn't go where you planned. It goes where it's written to be.
    Je had andere verwachtingen (op lange termijn) over zaken zoals vriendinnen, de periode wanneer je zou trouwen, waar je nu zou staan in het leven enz..Je bent nu tot het besef gekomen dat het niet gelopen is zoals je had gedacht/ gepland. Accepteer dat het zo gelopen is en leer van de dingen die je hebt meegemaakt. Je zult die ervaringen nodig hebben voor de andere beproevingen die je tegen gaat komen.

    Mijn tips:
    - Stel je open voor nieuwe vriendinnen. Betrouwbare vriendinnen die tijd voor je hebben en die met jou (nuttige) leuke dingen willen doen in je vrije tijd.
    - Stel je voor jezelf andere doelen op op het gebied van geloof. Elke dag koran lezen, Surahs uit je hoofd leren, kennis gaan opdoen en die toepassen, vrijwilligerswerk gaan doen. Er zijn zoveel dingen te doen die nuttig voor je kunnen zijn. Als ik je verhaal goed heb begrepen, heb je nu als doel om te trouwen. Moge allah je zegenen met een goede partner. Het is goed om dit als doel te hebben, maaaar je moet voor jezelf ook andere doelen gaan opstellen. Je doet jezelf tekort door je alleen daarop te focussen.
    - Wat ik echt mis in je verhaal is dankbaarheid en focus op de dingen die je wel hebt. Neem de dingen die je nu hebt niet als vanzelfsprekend (je ouders, familie, gezondheid, je werk, je geloof, enz.)

    Moge Allah het voor je vergemakkelijken..

  11. #41
    Verbannen

    Reacties
    4
    30-06-2018

    Ewa jah, vaak maken wij zelf fouten maar geven we de schuld onbewust aan de ander.

    En trouwen is ook niet alles.

  12. #42
    Mommy of N.

    Reacties
    2.047
    16-12-2009

    Citaat Geplaatst door Cecil Bekijk reactie
    Wie op zoek is naar een partner moet zichzelf eerst een belangrijke vraag stellen; wat is mijn doel in het leven? De antwoord op die vraag is een cruciale factor om de juiste partner te kiezen.

    Leer van het verleden en erken wat de essentiële prioriteiten zijn voor een geslaagd huwelijk.

  13. #43
    Meerdere gebruikers

    Reacties
    927
    20-10-2010

    @ Topic starter.

    Bedankt voor je nutteloze advies aan ons. Nutteloos omdat de basis al ontbreekt bij jou en jouw advies verder nergens op aansluit.

    Mijn advies aan jou; werk aan je eigenwaarde & zelfvertrouwen.
    Je hele fundament leunt duidelijk op; het ontvangen van complimenten van andere. Nu dat weg gevallen is zak jij in elkaar.


    Het leven draait niet om afhankelijk zijn van complimenten van de ander, noch om uiterlijke kenmerken. Maar wel om je doel vinden in het leven & daar gelukkig van worden. Dat kan van alles zijn.

    Het merkwaardige aan je advies is dat alles bij jou om uiterlijk draait maar dat je wel als advies geeft :neem gewoon genoegen met wat je toekomt. Wat betreft vriendinnen waar je mee omgaat daar wordt je mee besmet. Je had ook zusters kunnen opzoeken om kennis op te doen en van elkaar te leren i.p.v. te praten over mannen.

    Wijzig je koers; Gedenk Allah swt i.p.v. mannen. Hij is het die geeft & neemt. Als iets voor jou bestemd is dan kan geen speld daar tussen komen noch een jaloerse vriendin.

    Succes & veel geluk en liefde toegewenst <3
    Love HIM <3

  14. #44
    Meerdere gebruikers

    Reacties
    927
    20-10-2010

    Ps subhanlah ik lees nu pas de andere reacties zoals die van the Ugly truth & zoals zij ook zegt net als mijn advies ; “ had ik maar een ander doel gesteld dan alleen dat trouwen”. Ik heb hmdl Mn doelen maar hou Mn ogen open.

    Met andere woorden; wees er niet zo gefixeerd op & zoek een ander doel dan komt de rest van zelf. Niet iedereen is je tijd ook waard
    Love HIM <3

  15. #45
    MVC Lid

    Reacties
    3.474
    01-06-2018

    Gayr Inchallah. Heel herkenbaar in mijn omgeving en gebeurt helaas veel vaker deze tijd. Verschillende factoren die meespelen.