Noussair Mazraoui genoot afgelopen week een heldenrol in Amsterdam en dat terwijl hij nog niet zo heel lang geleden een carrière buiten het profvoetbal overwoog.





In gesprek met het Algemeen Dagblad blikt de enkelvoudig international terug op een voor hem wel heel speciale week. De op de Toekomst opgeleide back schoot zijn club in extremis naar de 3 punten tegen SL Benfica in derde speelronde van de groepsfase van de UEFA Champions League. Deze treffer en de prachtige 1-1 die hij op bezoek bij Bayern voor zijn rekening nam, maken zijn nog prille carrière nu al tot een ongekende jongensdroom. Enthousiast is de twintigjarige verdediger zeker, alleen vindt hij dat het niet moet doorschieten: ''Jongens, het is nu wel mooi geweest. Ik neem ze hun enthousiasme niet kwalijk hoor. Het is ook om mezelf te beschermen.''

''In mijn achterhoofd speelde de gedachte om rechten te studeren en advocaat te worden''
Dat zijn doorbreken binnen Ajax niet van een leien dakje ging maakt dit alles extra speciaal voor hem: ''Dat maakt het voor mij eigenlijk extra mooi. Als je verwacht dat je eerste haalt, voelt het moment dat het gebeurt ook vanzelfsprekender. Ik waardeer het nu misschien meer.'' Van een carrière als profvoetballer was hij zoals gezegd nooit zeker, vandaar ook dat hij er af en toe stiekem andere ambities op nahield: ''Ik deed vwo en dacht: ik moet me maar vol op de studie richten. Ik hield en houd van discussiëren, dus in mijn achterhoofd speelde de gedachte om rechten te gaan studeren en om advocaat te worden. Maar nu ben ik dus hier.''

Photocredit: ANP