1. #1
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    We too, Marokkanen in Nederland

    Met Nora el Abdouni (29) bespreek ik de stand van zaken rond #MeToo binnen de Marokkaanse gemeenschap. Ze werkte voorheen als sociaal hulpverlener bij Pretty Woman in Utrecht, waar ze (vooral biculturele) meisjes en vrouwen met heftige ervaringen rondom seksualiteit en relaties begeleidde. In 2015 werd ze verkozen tot sociaal werker van het jaar. Ze is nu zelfstandig trainer en adviseur.

    „De scheve man-vrouwverhoudingen, het machismo en het enorme taboe zijn zowel oorzaak als gevolg van seksueel grensoverschrijdend gedrag”, zegt El Abdouni.

    Waar de ‘westerse’ #MeToo heeft geleid tot meer openheid, begrip en erkenning, ziet ze bij de Marokkaanse gemeenschap nog altijd het tegenovergestelde gebeuren. „Daar is het ten eerste veelal gericht op slachtoffers in plaats van daders, in negatieve zin. Van stigma’s als ‘hoer’ tot geweld, verstoting of vernietigend negeren. Dit laatste wordt nog gezien als zeer tolerant, want het slachtoffer mag nog blij zijn dat ze mag thuiskomen na alles wat ze heeft ‘veroorzaakt’. En de dader? Die gaat vrijuit.”

    Vrouwen die het lef bij elkaar rapen om misstanden naar buiten te brengen, worden al gauw bestempeld als nestbevuilers. Niet seksueel misbruik maar praten over seks is grensoverschrijdend. „Als een vrouw besluit te praten, dan is het alsof ze namens de familie en gemeenschap praat. En alles wat de eer van de familie of groep kan schaden is per definitie gevaarlijk en not done. En dat mechanisme is kleinmakend en stemonderdrukkend.”

    Toch komt er langzaam maar zeker verandering. Toen vorig jaar uitgebreid werd bericht over het fenomeen ‘exposen’, waarbij naaktbeelden van vooral Marokkaanse en Turkse meisjes worden gebruikt om te chanteren, spraken sommige ouders en jongeren zich uit. „Al konden ze dat vooral doen omdat het niet over hen zelf ging.”

    Daadwerkelijke verandering zal vanuit de gemeenschap zelf moeten komen en daar hebben mannen ook een rol in. „Een revolutie start je niet alleen op eigen kracht. Het begint wel bij het opeisen van een stem. En vooral de vrouwen steunen die dat doen.”

    Lotfi El Hamidi

    https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/15...rland-a2523455

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Bi of homo zal nooit geaccepteerd worden

  3. #3
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Citaat Geplaatst door touzaniabdelos Bekijk reactie
    Bi of homo zal nooit geaccepteerd worden

    Wel effe je jampotbril opzetten:
    er staat geen bisexueel
    maar bicultureel ...

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Citaat Geplaatst door ejsnah Bekijk reactie
    Wel effe je jampotbril opzetten:
    er staat geen bisexueel
    maar bicultureel ...
    Ja Marokkaanse cultuur hetero hollandse cultuur homo dus je importeerd dat gedoe in je gemeenschap

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door touzaniabdelos Bekijk reactie
    Bi of homo zal nooit geaccepteerd worden
    maar seksueel misbruik wel als ik het stuk zo lees..
    In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act..

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    maar seksueel misbruik wel als ik het stuk zo lees..
    Nee ook nie

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door FCE Bekijk reactie
    Nee ook nie
    ik lees het toch echt..
    In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act..

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    ik lees het toch echt..
    Niet alles wat je leest is waar..

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    de dader..die gaat vrij uit..

    walgelijke schaamtecultuur eercuktuur in stand gehouden door mannen van een laag allooi..
    In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act..

  10. #10
    EuroMoslim & ZZP'er

    Reacties
    2.437
    10-04-2011

    Blijft een gevoelige kring/gemeenschap en informatie dan wel kennis of ervaring dient uitgebreid te worden. Familie staat te koken en jij was af.Door de titel was me 1e ingeving dat vrouwen ook streven naar 'dog behaviour' Alles op die wensput, want de Wens is de Vader vd gedachte..
    Het totalitaire verschijnsel is niet om te worden begrepen zonder rekening houdend met de stelling dat een belangrijk deel van elke samenleving bestaat uit mensen die actief tirannie willen: hetzij uit te oefenen het zelf of -veel meer op mysterieuze wijze-voor te leggen. ::

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    maar seksueel misbruik wel als ik het stuk zo lees..
    als je met je dikke billen overal tegen opstoot dan moet je de schuld niet leggen bij de man maar bij het sporten ga meer sporten

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    de dader..die gaat vrij uit..

    walgelijke schaamtecultuur eercuktuur in stand gehouden door mannen van een laag allooi..
    heb je dit gekopieerd van de pvv website

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door touzaniabdelos Bekijk reactie
    heb je dit gekopieerd van de pvv website
    De eerste alinea komt rechtstreeks uit opdningspost..

    de 2e rechtstreeks uit mijn vingertjes..voel je aangesproken.??
    In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act..

  14. #14
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    De eerste alinea komt rechtstreeks uit opdningspost..

    de 2e rechtstreeks uit mijn vingertjes..voel je aangesproken.??
    een beetje

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    3.734
    09-06-2014

    De marketingsformule van het NRC ( en veel andere stront/toiletpapierkranten) is:


    Geef aan elk onderwerp een Marokkaanse draai en de verkoopcijfers schieten omhoog