1. #1
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Evangelische Omroep onderzoekt haat in Nederland

    In een reportageprogramma probeert presentator Johan Eikelboom uit te vinden wat haat precies is, hoe het ontstaat en wat voor soorten haat er heersen.

    In vier afleveringen 3Onderzoekt: haat probeert hij uit te vinden wat haat precies is, hoe het ontstaat en wat voor soorten haat er heersen in Nederland. Haat zat, lijkt mij. Moslimhaat, vrouwenhaat, jodenhaat, twitterhaat, homohaat, eendenhaat, jihadhaat, kunsthaat, Ajaxhaat, toeristenhaat, boswachtershaat, overheidshaat, mensenhaat, opsommingshaat.

    Eikelboom had een haatprofessor ingeschakeld (sociaal psycholoog Paul van Lange) die uitlegde hoe gevoelens van pijn, onmacht en slachtofferschap haat kunnen aanwakkeren. Herhaling speelt een belangrijke rol. Haat is een plantje dat regelmatig water moet krijgen. Van Lange liet met eenvoudige testjes zien dat ook de presentator ertoe verleid kon worden een antipathiek figuur dwars te zitten.

    „Waarom heeft de een wel haat en de ander niet?” was de leidende vraag. Een opmerkelijke formulering. Kennelijk is haten niet langer iets wat je doet (en wat iedereen dus kan doen), maar iets wat je hebt. Een persoonskenmerk. In het programma wordt haat beschouwd als de overtreffende trap van woede, die zich richt tegen personen of hele groepen mensen.

    Heftig is Eikelbooms ontmoeting met de joviale ‘patriot’ Ben. Hij heeft thuis aan de muur twee grote foto’s hangen van een door brandstichting verwoeste moskee in Vianen. Ben gaat een biertje halen voor zijn gast. Hij wil met de verbouwereerde Eikelboom toasten op de afgebrande moskee. Zijn enthousiasme heeft een bevreemdend effect: hij lijkt werkelijk trots te zijn op zijn haat.

    https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/11...rland-a2417591

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    "Haat" als een persoonskenmerk? Dat lijkt me nou echte flauwekul.
    Hoe kan een emotie ooit een persoonskenmerk zijn? Daar geloof ik niks van.

    Wanneer is er eigenlijk sprake van "haat"?
    Ik kom op dit forum maar al te vaak tegen dat simpele kritiek, zelfs desinteresse, door anderen opgevat kan worden als "haat".

    Reden genoeg om hier maar naar te gaan kijken, lijkt me...